Jasně že v tom je memento mori. Ale taky jistá velmi životná poťouchlost a odkaz k nepoetické stránce bytí.
Pokud jde o obraz na straně D, slepice je čistě moje (v intenci toho, jak chápu text), ale motiv transformace v obrazu zkrátka vidím - animované konve se pootáčejí a plynule mění v opeřenou či kadeřavou kouli, která se rozvíjí a rozprostírá do stran. Tolik je vidět i ze statické fotografie a tento pohyb je evidentní, i kdyby obraz visel v rámu na zdi nebo byl vytištěný v knize - po "políčkách" rozložený a rozkreslený.
Ale on je navíc na desce, která vybízí k roztočení. Roztočila bych, pokud tak dosud nebylo učiněno! Tak či tak, nedílnou součástí výjevu se díky médiu stává středový otvor, černá díra, která (pokud mě moje prostorová představivost nešálí) nakonec vše pohltí. Jako otevřený hrob, ale i tajemný meziprostor, v němž záhadně mizí hřbitovní konve, které ne a ne být na svém místě. Myslím, že výjev je na desce předložen jako dostředivý.
Ještě podotknu, že nepodrobuji dílo rozvrtávací analýze, pouze rozepisuji, co v jeho komplexnosti paralelně vnímám. |