Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Což takhle
dát si Lopuch?

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Hudební klub [ŽP: 6 týdnů] (kategorie Hudba) moderují postKF, Antony.
Archiv

V tomhle klubu si budeme povídat o hudbě a různých příbuzných tématech. Třeba o zvuku, který její poslech značně ovlivňuje.
Motto:
"ten vesmír hudby, to je tak neuvěřitelná nádhera.... a pro jednu duši je tento prostor naprosto nekonečný a nevyčerpatelný ... člověk pochytí za život jen mizivé procento (ani ne) té nádhery. A zaplaťpánbů alespoň za to." (puschpull)
Dlouhodobé téma :
Nahrávky, které mne zaujaly, a proč
Další téma se bude točit kolem aktuálního vydavatelského dění :
TIPY na TOP alba 2022
Antony:
FOR ABSENT FRIENDS - Disappear (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
REALE ACCADEMIA DI MUSICA - Lame di Luce (2022)
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
LORD VIGO - We Shall Overcome (2022)

puschpull:
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
SIGH - Shiki (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
GALAHAD - The Last Great Adventurer (2022)
suchos:
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
MISCRANCE - Convergence (2022)
SIGH - Shiki (2022)
SEAX - Speed Inferno (2022)
AUTOENESIS - Moon of Foul Magics (2022)
OUT OF THE BEARDSPACE - Like Moths To A Flame (2022)
CB3 - Exploration (2022)
MAJOR PARKINSON - A Night At The Library (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
PHANTOM SPELL - Immortal's Requiem (2022)
NEGATIVE PLANE - The Pact... (2022)
LORD VIGO - We Shall Overcome (2022)
MISANTHROPE - Les déclinistes (2022)

Dutch:
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
slava:
Jeff Michaels - Space Debris (2022)
LONG DISTANCE CALLING - Eraser (2022)
Brian Eno - FOREVERANDEVERNOMORE (2022)
Camo & Krooked & Mefjus – Overture single (2022)
The SMILE - A Light For Attracting Attention (2022)
Frank Zappa - ZAPPA ’75: Zagreb/Ljubljana (2022)
Richard Müller - Čierna labuť biela vrana (2022)
DUNAJ – Za vodou (2022)
Cécile McLorin Salvant – Ghost Song (2022)
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
Van Morrison - What’s It Gonna Take? (2022)
Vangelis – Juno to Jupiter (2022)
Jean Michel Jarre – Oxymore (2022)
Jan Hammer – Seasons pt.2 (2022)
JETHRO TULL – The Zealot Gene (2022)
Mata Atlântica & Markus Reuter - Retiro e Ritmo (2022)
Markus Reuter, Fabio Trentini & Asaf Sirkis – Truce 2 (2022)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 25266 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 28.2.2025 19:14  37940
Tohle mám rozepsané víc jak rok, tak proč to sem nenadělit zrovna v tento památný den.


Prostředky a účinky - úvaha o principech působení uměleckého díla na člověka - mírně žoviální a laická.

Začnu klasickým "být či nebýt". Co posloucháme a vyhodnocujeme? Prostředky, nebo účinky? Čím se řídí naše libost a nelibost? Jeden by možná řekl, že libost a nelibost jsou způsobeny týmiž mechanismy, a my jen vyjádříme intenzitu. Domnívám se, že to není tak jednoduché, a že libost je ve značné míře způsobena něčím jiným než nelibost. Tedy alespoň v případě, že v oblasti svého vlastního soukromého vyhodnocování uměleckých děl uplatňujeme postupy, jež respektují charakter uměleckého díla. Tolik moje tvrzení, a nyní samotná úvaha.

Na úvod jednoduchá otázka - jaký rozdíl je mezi tvrzeními
- je to dobré kvůli prostředkům
- je to dobré kvůli účinkům

A otázka o level výše
- je to dobré, protože pozitivní účinky jsou vyvolávány prostředky
- je to dobré, protože pozitivní účinky jsou vyvolávány nezávisle na prostředcích.

Pár postulátů:
Co jsou prostředky? Objektivní a neemocionální aspekty díla.
Co jsou účinky? Subjektivní emocionální aspekty díla.

Pro rozvinutí počátečního pojednání je nutno říci, že nevhodné prostředky mohou zavinit špatný dojem z nahrávky, ale naopak vhodné prostředky nemají na pozitivní hodnocení vliv, s výjimkou toho, že je samotné umožní. Je to jako s DR (ostatně DR a zvukové parametry do kategorie prostředků spadají - zvuk je nosičem hudby), podmínka nezbytná, nikoli dostačující. Pokud není splněna - nemůže být hodnoceno, dílo je nepřístupné jako obraz otočený plátnem ke zdi. Diskvalifikace, která se rovná naprostému nelíbí. Pokud je podmínka splněna, lze hodnotit, ale nijak není sebeméně naznačeno, jaké toto hodnocení bude.

Už z toho by mělo být patrné o jak odlišné aspekty jde, jak těžko se slučují. A jak často je spousta mudrlantů zaměňuje. Způsobeno je to tím, že v umění existují paralelně a ne každý jest schopen odlišovat. Jedna z nejčastějších chyb různých vykladačů autorských výtvorů je, že dílo poníží na výrobek s užitnou hodnotou. Z nepragmatické substance udělali kafemlejnek. Mele? Tak je dobrej.. Většina lidí, co píšou o muzice na sítích, se ve svých rozhledech jednoduše zastavuje na objektivních prostředcích. Jejich obzory jsou tvořeny měřitelnými, sdělitelnými a smyslově zaznamenatelnými vlastnostmi díla. Zůstávají u nich mimo jiné proto, že chtějí být za každou cenu objektivními hodnotiteli. Je to samozřejmě snazší, protože zůstáváme u reálného, jež se popisuje daleko snadněji než abstraktní. Že se míjejí s uměleckou podstatou objektu si tito chytráci nejenže neuvědomují, ale když jsou na to upozorněni, ostentativně, avšak neschopni argumentace, kopou kolem sebe. A pokud se náhodou musejí vyjádřit k abstraktní účinkům, odůvodní je reálnými prostředky, což je stejně joudovské. Auto je dobré, protože je červené.

Pro schopnost dokázat patřičně vyhodnocovat dílo, tedy uvědomovat si na čem co závisí, je nutno bedlivě zkoumat jakou roli a souvztažnost mají v dojmové oblasti prostředky a účinky, a výsledky onoho zkoumání aplikovat na relevantní hodnotící vyjádření. Pokud toto nesplníme, jsou naše vyjádření nedůvěryhodná, postrádají váhu a výpovědní přínos. Podobně zaostalých popisů uměleckých děl je na internetech plno, jsou však k ničemu.

Existují samozřejmě, jako snad ve všech oblastech lidského konání odchylky a úchylky. Za nejpříznačnější z nich hodnotím Bernsteinův syndrom. Leonard prohlašoval, že nemůže poslouchat žádnou hudbu, protože tam slyší jenom ty chyby. Což je dobré v tom, že si to alespoň uměl přiznat. Zato mentální skořápka mnoha nástroji vládnoucích existencí toho schopna není. Na svůj schematický pohled skrze notový papír naroubovali zásady amatérských akademiků. Musí to splňovat formální pravidla, aby to bylo dobré. Když je to splňuje, vznikají v nich pocity libosti. Tento až lobotomický twist hovoří za vše. Ve své přízemnosti si taková individua vystačí s prostředky pro vyvolání pocitů. Účinky přímo závislé na prostředcích jsou jediné, čeho jsou schopni. Autoretardace vnímání umění do formálních tabulek. Jsou-li správně vyplněny, dostaví se extáze. Úřednická disciplína jako nejvyšší duchovní zážitek. Vlastní je to bachařům, dozorcům, fízlům, vyhazovačům a jiným gorilám v uniformě. Prostředek = účinek.

To celé znamená, že lidé, co pro dobré prostředky nahrávky ohodnotí jako vynikající, se rovnají lidem, kteří dávají nahrávkám s vysokým DR automaticky vysoký počet hvězd. Jistě, ne že by něco tak absurdního někdo kvůli DR dělal, ale vyznavači prostředků tohle dělají pravidelně. Přitom právě oni zhusta sami mají tendenci se lidem, kterým záleží na zvuku, kvůli tomu vysmívat. Nikoli, oni sami přesně tohle dělají. Poslouchají prostředky, vyhodnocují prostředky, nikoli hudbu a její účinky.

Odlišování mezi prostředky a účinky považuju za jedno z určujících znamení posluchače na úrovni. Vstupní brána poznání.
judith Judith 28.2.2025 19:08  37939
Tak teď jste mě teda nažhavili... Hm hm hm.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 28.2.2025 18:55  37938
slavaAno! Ty Generátory tam slyším taky dost.
Zvuk mi přijde velice slušný, takhle narychlo.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 28.2.2025 18:50  37937
slava [37936]: bravo!
třeba tu někdy bude k mání vinyl rip. :-)
slava slava Nakonec to všechno dobře dopadne 28.2.2025 18:45  37936
Antony - 37933Ještě snad trochu VDGGenerator
Zvuk bude na hranici
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 28.2.2025 18:41  37935
puschpull [37910]:
To je tak roztomilý, až je to hezký!! A bez podbízení a kýčovitosti!
:-)
Líbí!!
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 28.2.2025 18:36  37934
Antony [37933]: :-)
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 28.2.2025 18:31  37933
Dominic SANDERSON - Blazing Revelations (2025)

Dobře von! Pěkně to tam drkoce. Su celé potěšené. Dávám do wishlistu, ať se ukáže, zač je toho po loket.
Slyším tam KING CRIMSON (víc) a GENTLE GIANT (míň).
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 28.2.2025 18:27  37932
Moje poslání je v překračování hranic. To dizidenti dělávaj. Jak aspoň jednou nezkusím posunout limity vnímání, nejsem spokojený. Problém je, že občas jde o limity těch druhejch.. :)
slava slava Nakonec to všechno dobře dopadne 28.2.2025 18:22  37931
Antony - 37930Dělat co nemůžeš? .... ty jsi vlastně "dizident":)
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 28.2.2025 18:20  37930
JudithNo jo, dělám co můžu. Občas, i co nemůžu.. :)
judith Judith 28.2.2025 18:10  37929
Antony 37926Zaskočilo mi kafe... Vedeš!
tenhle klub moc dobře :)
judith Judith 28.2.2025 18:07  37928
slavaPřed pár lety jsem hodně protřídila knihovnu a taky jsem měla s čtením pauzu, takže teď si nákupy užívám, ale je mi jasné, že jde o fázi. Čas ukáže, co stojí za to si nechat. Rozvonět...
slava slava Nakonec to všechno dobře dopadne 28.2.2025 17:58  37927
JudithPapírovou knihu a čtečku kombinuji. Papírové knihy kupuji už jen sporadicky, protože je nemám kam dávat. A nemnoho knih stojí za třetí přečtení. Tak vybírám ty, jsou zajímavé třeba typograficky, knižním zpracováním a nebo předpokládaným opakovaným osaháváním:)
Na dovolenou jsem vždycky tahal tašku knih... a teď jednu malou Kobo Libra Colour s obsáhlým výběrem knih.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 28.2.2025 17:53  37926
Já mám nejraději CUNT OF LULA. I když vím, že vybočuji ze zadání..

[ 25266 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt