Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Nudou jsi opuch?
Navštiv Lopuch!

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Hudební klub [ŽP: 6 týdnů] (kategorie Hudba) moderují postKF, Antony.
Archiv

V tomhle klubu si budeme povídat o hudbě a různých příbuzných tématech. Třeba o zvuku, který její poslech značně ovlivňuje.
Motto:
"ten vesmír hudby, to je tak neuvěřitelná nádhera.... a pro jednu duši je tento prostor naprosto nekonečný a nevyčerpatelný ... člověk pochytí za život jen mizivé procento (ani ne) té nádhery. A zaplaťpánbů alespoň za to." (puschpull)
Dlouhodobé téma :
Nahrávky, které mne zaujaly, a proč
Další téma se bude točit kolem aktuálního vydavatelského dění :
TIPY na TOP alba 2022
Antony:
FOR ABSENT FRIENDS - Disappear (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
REALE ACCADEMIA DI MUSICA - Lame di Luce (2022)
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
LORD VIGO - We Shall Overcome (2022)

puschpull:
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
SIGH - Shiki (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
GALAHAD - The Last Great Adventurer (2022)
suchos:
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
MISCRANCE - Convergence (2022)
SIGH - Shiki (2022)
SEAX - Speed Inferno (2022)
AUTOENESIS - Moon of Foul Magics (2022)
OUT OF THE BEARDSPACE - Like Moths To A Flame (2022)
CB3 - Exploration (2022)
MAJOR PARKINSON - A Night At The Library (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
PHANTOM SPELL - Immortal's Requiem (2022)
NEGATIVE PLANE - The Pact... (2022)
LORD VIGO - We Shall Overcome (2022)
MISANTHROPE - Les déclinistes (2022)

Dutch:
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
slava:
Jeff Michaels - Space Debris (2022)
LONG DISTANCE CALLING - Eraser (2022)
Brian Eno - FOREVERANDEVERNOMORE (2022)
Camo & Krooked & Mefjus – Overture single (2022)
The SMILE - A Light For Attracting Attention (2022)
Frank Zappa - ZAPPA ’75: Zagreb/Ljubljana (2022)
Richard Müller - Čierna labuť biela vrana (2022)
DUNAJ – Za vodou (2022)
Cécile McLorin Salvant – Ghost Song (2022)
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
Van Morrison - What’s It Gonna Take? (2022)
Vangelis – Juno to Jupiter (2022)
Jean Michel Jarre – Oxymore (2022)
Jan Hammer – Seasons pt.2 (2022)
JETHRO TULL – The Zealot Gene (2022)
Mata Atlântica & Markus Reuter - Retiro e Ritmo (2022)
Markus Reuter, Fabio Trentini & Asaf Sirkis – Truce 2 (2022)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 25022 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 6.3.2025 16:56 - Klub Hudební klub (15:40) 38132
puschpullJá bych nejraději začal tou snídaní.. :)
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 6.3.2025 16:50 - Oblíbené kluby (15:40) 38131
Antony [38129]: Doporučuji začít tím nejnovějším albem.
Ta trilogie Station one, Station Two a Station Three se dost blíží takovými mixu klasické hudby a zvláštního jazzu.
Ale oslovilo mě to hodně.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 6.3.2025 16:48 - Oblíbené kluby (15:40) 38130
Dnešní snídaně před výšlapem byla jednoduchá.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 6.3.2025 16:47 - Klub Hudební klub (15:40) 38129
puschpullQUARTET DIMINISHED
Provedu!
:)
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 6.3.2025 16:46 - Oblíbené kluby (15:40) 38128
puschpull [38126]:
Navíc QUARTET DIMINISHED mají velmi slušný zvuk!!
:-)
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 6.3.2025 16:45 - Oblíbené kluby (15:40) 38127
BELEDO - Flotando en el Vacio (2024)Jazz Rock/Fusion • Uruguay
Jsem dal také v autě a líbí se mi. Ne tolik jako ti Iránci, ale jako pohodový jazzík je to OK.
:-)
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 6.3.2025 16:44 - Oblíbené kluby (15:40) 38126
QUARTET DIMINISHED - Deerand (2024)Antony [38119]:
Poslechni si!
Právě jsem přijel z výšlapu po horách. Poslech jsem v autě a pak i na sluchátka během procházky.
Pecka!!

Dal jsem i jejich
QUARTET DIMINISHED - Station Two (2018)



antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 6.3.2025 15:50 - Klub Hudební klub (15:40) 38125
JudithŽe se každá instituce stane časem nezávislou na vnějším světě a generuje si činnost sama pro sebe, je věc stará a známá. Platí většinou na byrokratickou rutinu, problém je však v tom, že akademická půda se takovým byrokratickým chlívkem může také lehce státi. Ven z toho mají pomoci právě takové výzvy. Myslím samozřejmě výzvy na odborné úrovni, ta moje je laická a teoretická. Snažím se jen naznačit principy, jak odtrženost od reality léčit.

Zdůrazňuji, že moje úvaha není nijak namířena ani proti vzdělání, teoretickému zkoumání, ani proti vědecky definovatelným základům problematiky. A už vůbec nezpochybňuji důležitost zkušeností. Hlásám pravý opak, všechno tohle je velice důležité, to by mělo z mých příspěvků být dlouhodobě patrno. Ale veškeré poznání, ať zkušeností nebo vědomostní, musí být správně aplikováno. Jestliže se některé akademické teze o aplikaci ani nepokoušejí, nebo ji provádějí nesprávně a na nepříslušném území, je nezbytné na to upozornit. Oni sami paradoxně na kontrolní a ověřovací mechanismy prakticky zcela rezignovali. Nejsou schopni zaznamenat, že místy hlásají nesmysly na úrovni ploché Země, tudíž na nich spokojeně setrvávají. Přitom by se stačilo podívat z okna, jenže to oni zásadně nedělají.

Obstát v prostředí, znamená provádět neustálou a důslednou reflexi všeho. To je princip vědy. Je škoda, že konkrétně teoretici v oblasti umění se místo příklonu k otevřenému vědeckému ověřování pokusem uchýlili k uzavřené byrokratické strnulosti. To je past, do které chytili sami sebe.
judith Judith 6.3.2025 15:23  38124
QUARTET DIMINISHED - Deerand (2024)
Běží podruhé. Krása přísná a pronikavá. Zase mi šeptá do ucha pokušitel Hesse: vede cesta pouze skrze vážnost? Tohle je vážné, soustředěné, usilovné. Ale dobré.

BELEDO - Flotando en el Vacio (2024)
O albu jsem psala, další poslech od té doby nebyl. Latinskoamerické hudební cítění mě míjí.
judith Judith 6.3.2025 15:07  38123
AntonyK úvaze se ještě vrátím, cítím zde živou nit. Pár bezprostředních poznámek.

Každé lidské úsilí dříve či později narazí na nemožnost vystoupit ze sebe sama. Ne každý dokáže rozlišit, že u některých oblastí to není na škodu - že se naopak potřebujeme ponořit plně, ne se snažit o odstup. Například právě při kontaktu s uměním.

Na druhou stranu, že někdy je nutná určitá prožitková zkušenost, aby vnímatel mohl jedinečnost a případně i přínos díla ocenit, aby je vůbec byl s to vidět či slyšet, tedy že některé věci opravdu nejsou pro každého (reaguji na pasáž, kde píšeš o elitářství), není žádná akademická vymyšlenost, to je zkrátka pravda. Ukazuje se zvlášť zřetelně u velmi specifických a/nebo výrazově vyhrocených děl. Míním například hudbu, v níž se spojuje avantgarda s artificiálním proudem (včera jsem poslouchala THINKING PLAGUE, psal jsi zde o nich) a týká se to i metalu. Každý je prostě nedá. Aby si člověk mohl vychutnat kompoziční mistrovství a novátorství takových CELTIC FROST, musí být schopen přijmout ostrost a intenzitu, která je pro někoho, kdo vyrostl na akustické klasice, velmi nezvyklá. Nemusí za tím být přezíravost nebo zlý úmysl. A tady mi chybí, ve světovém prostředí, hlubší a osobitější pohled i z druhé strany - ačkoli dost možná narážíme právě na meze možností, co lze vůbec vyslovit. Jednou jsi citoval pěknou, prožitou i poučenou recenzi na SÓLSTAFIR (na Rockboardu). O takových textech mluvím, těch je třeba. Není podle mě čistě jen vinou akademiků, že se jich nedostává.

Že se humanitní obory dlouho snažily obstát v prostředí, jehož měřítka nastavili přírodovědci a technici, je už vcelku známá věci (i tady jsme tento rozštěp konstatovali vícekrát) a některé novější směry uvažování se snaží tuto propast zacelit. Ale jako by pokaždé napřed musely prokázat, že dokážou hrát i onu starou a pro sebe hluboce nezdravou hru. Zavděčovat se někomu, koho si v jádru vlastně nemohou vážit. Na tom se vyplýtvá spousta sil a podobnou chybu může dělat i zvídavý jednotlivec. Nemá to cenu, je to past.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 6.3.2025 13:38 - Klub Hudební klub (15:40) 38122
JudithCílem mé výzvy akademikům není prokázat, že osobnostně nejsou v praxi schopni naplnit to, co sami sterilně neživotně hlásají. To je vedlejší efekt, ačkoli hodně napovídá o jejich práci a způsobech. Primárním záměrem je demonstrovat, že jejich teorie nejsou funkční. Že je to jen neživotná chytristika. Jelikož sami sebe považují za vědátory a odborníky, nechť absorbují principy ověřování vědeckých hypotéz v realitě. Výzva = ověření.

Utkvělou představou akademika je hlásat obecně závazné pravdy tam, kde z principu žádné takové pravdy být nemohou. Ačkoli k oné nemožnosti občas sami i dospějí, neprojeví ochotu si ji přiznat. Přece si nebudou potrhávat židličku. Začnou mlžit dvěma způsoby. První je ten, že viditelnou nepravdivost svých tezí zakrývají, ignorují ji, a melou si dál své, jako by neexistovaly exaktní důkazy o jejich nepravdách. Je to taková ideologická metoda. Druhá je mírně rafinovanější, účelově vytvářejí nové teorie, okleštěné o subjektivní atributy a snaží se v nich ponechat jen ty objektivní. Jenže pak se ukáže, že vykostěná teorie je nehybný mrzák postižený pakostnicí nedostatku odůvodnění a argumentace, a dále se prakticky vždy projeví, že jejich jakože objektivní aspekty jsou jen eufemicky popsané subjektivnosti. A v ten moment nastupuje metoda číslo jedna, tedy ignorace zjevné nefunkčnosti této nové akademické teorie.

Úporná snaha o stanovení objektivní hodnoty uměleckého díla si zaslouží výzvy, jež by ji rozbourávaly, jako máloco jiného. Akademici rádi stanovují hodnoty, aniž by k tomu měli nějaký mandát. Jsou na tomto poli prostými samozvanci. A k prokázání jalovosti jejich snah se právě výborně hodí porovnání způsobů stanovení estetické hodnoty s přístupem ke stanovení hodnoty umělecké.

Když zjednoduším problematiku na základní principy, pak se lze dočíst, že estetická hodnota vychází z osobní subjektivní libosti. Tady si akademikové uvědomili, že toho moc nenamudrují, protože každému se může líbit něco jiného (ovšem přiznat to nevzdělanému plebsu, to byla také myšlenková revoluce, co trvala několik století). Způsoby, jak vlastní libost vzniká, jsme si probrali minule (prostředky vs. účinky), k těm se nyní vracet nebudu. Doba, kdy na Olympu svých funkcí sedící ideologové jednoduše nařídili, co se komu má líbit, již pominula (no, ne všude), bylo tedy třeba vytyčit jinou ohrádku, v níž by se mohli vyvyšovat svojí erudicí. Byla ustanovena hodnota umělecká, jež diagnostikuje obecně závazný verdikt kvality díla. A teď přijde to nejvtipnější, jak se určuje. Opět zjednodušeně - stanovit ji může pouze osoba dostatečně znalá historie umělecké disciplíny, vyhodnocuje ji na základě originality, novátorství a přínosu daného díla pro vývoj uměleckého směru, a dá se poznat až s odstupem času.

A teď se nad tím zamysleme. Máme tu krásnou ukázku elitářství, kdy slovo dostatečného (jak se to měří?) znalce historie má větší váhu, než nějakého menšího znalce. Asi musí být nejdřív takový člověk podroben znalostnímu testu, a ten kdo ho vyhraje, řekne závazně všem ostatním jaká je umělecká hodnota díla, že jo.. Dále, co jsou vlastní aspekty (originalita, novátorství, ovlivnění)? Nejde o nic jiného, než kolika lidem se dané dílo líbilo natolik, že se jím nechali ovlivnit, inspirovat, následovali jeho odkaz. Takže jsme opět jen a jedině u té základní individuální libosti, která je subjektivní. Na té subjektivitě nic nemění počet následovníků, protože si to každý stejně dělá subjektivně po svém. Sebeoriginálnější a ultranovátorské dílo se jako takové neprojeví, pokud se nebude lidem líbit.

Jsou tu i další úskalí. Máme umělecká díla, která zásadně ovlivnila celé generace vnimatelů a následovníků. Ale jen v jedné izolované lokalitě. Ve zbytku světa po nich neštěkl pes. Jsou umělecky kvalitní nebo ne? Nebo jsou umělecky kvalitní jenom někde? A není náhodou tohle také důkaz ryzí subjektivity? Otázka časového odstupu je též velmi veselá. Jsou umělecká díla, která dlouhá staletí nebyla považována za hodnotná, jejich autor živ v chudobě, nikdo jej nenásledoval, zemřel v chudobinci. Tedy nebyla umělecky kvalitní. Dnes mají hodnotu desítek milionů euro a jsou považována za jedna z nej, co kdy člověk vytvořil (existují samozřejmě i opačné případy, obrovský úspěch desítky let, a pak zapadly, dnes je skoro nikdo nezná). Byla tato díla v době vzniku umělecky nekvalitní, a po stopadesáti letech něco udělalo "cvak!" a stala se kvalitními? Pokud byla umělecky hodnotná i v době vzniku, ale současně je nikdo nepovažoval za originální a hodna následování (spíše naopak), není definice umělecké hodnoty funkční. Pokud tato díla nejprve nebyla hodnotná a až později se díky oblibě stala, je možná funkční, ale rozhodně není objektivní.

A tak dále. Čím víc se nořím do akademických plků, čím více se chytrolíni rozepisují, aby ukázali svoji užitečnost, tím více se ukazuje, že v mnoha směrech svého bádání překračují rámce opodstatněnosti. Jsou v rámci objektivizace subjektivních hodnot umění potřební asi jako falešní karbaníci. A k jako takovým se k nim stavím.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 6.3.2025 12:07 - Klub Hudební klub (15:40) 38121
Informuji, že zítra je
Bandcamp Friday

Což znamená, že průměrně 93% zaplacené částky jde přímo umělcům.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 6.3.2025 11:43 - Klub Hudební klub (15:40) 38120
Věnováno několik poslechů novince
EVELINE'S DUST - Eveline's Dust (2025)
Roste! Bude jistě jedním z kandidátů do TOP 2025.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 6.3.2025 11:25 - Klub Hudební klub (15:40) 38119
puschpullHa! Tvoje tipáže tu chyběly! Díkec..
KARFAGEN už ani nezkouším, o COSMOGRAF vím, ale ostatní dvě bandy vypadají lákavě.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 6.3.2025 08:56 - Oblíbené kluby (15:40) 38118
Něco chystaného a něco z loňska exotického
BELEDO - Flotando en el Vacio (2024)
Jazz Rock/Fusion • Uruguay



KARFAGEN - Omni (2025) vyjde 7.3.2025
Symphonic Prog • Ukraine



COSMOGRAF - The Orphan Epoch (2025) vyjde 23.5.2025
Neo-Prog • United Kingdom



QUARTET DIMINISHED - Deerand (2024)
RIO/Avant-Prog • Iran


[ 25022 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt