Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Když diskuse,
tak s Lopuchem

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Ikarie [ŽP: 12 týdnů] (kategorie Sci-fi a fantasy) moderuje Rooz.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
Zcela volná diskuze o povídkách vyšlých v Ikarii, o časopisu samotném, o zákulisí fandomu, soutežích, popřípadě o amatérském psaní povídek.

Web XB-1, Web Pevnosti, Web Fantasy & ScienceFiction magazínu

Obálky k anketám najdete na Homepage.

  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 1154 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
polinius 18.2.2011 19:40  2447
Mám dojem, že Pevnost už se dostala do fáze, kdy se sama dokáže obhájit a kdo ji chce pomlouvat, musí hledat nějaké argumenty. Už nejde jako dřív napsat, že je to jen plátek pro "legolasky" a "malfojačky".
Pevnost je dost často i v materiálech na conech, takže si může každý udělat obrázek sám, tedy pokud to alespoň prolistuje.
Třeba jedna kamarádka tvrdí, že Ikarii používá jedině na podpal do kamen, to asi není ten správný příklad užití :-)
Vlado Ríša si myslí, že si Pevnost a XB-1 nekonkurují, což není tak úplně pravda.
Pevnost má dobré domácí povídky i publicistiku.
XB-1 má dobré zahraniční povídky a možná o špetku lepší recenze filmů a knih. Ale to těžko soudit, protože ať otevřu cokoliv všude vidím ta stejná jména redaktorů :-)
Pevnost je více magazín a těžiště XB-1 je v povídkách.
Ale stravitelné je oboje.
alraune 18.2.2011 16:22  2446
No, jinej sem z Pevnosti nechodí, tak musím :)
hyperion 18.2.2011 09:14  2445
Já vím, že hlídáš pověst Pevnosti jako vlčák, ale nemyslím si, že bych časopis kdykoli nějak pomlouval, když jsem ho pomáhal dovést do současné podoby stejnou měrou jako ty. Pamatuju si doby, kdy jsem lidem, co ho považovali za časopis o Pánu prstenů pro mládež do úmoru vysvětloval, že to tak není...
alraune 17.2.2011 21:59  2444
No, já jen abych to uvedla na pravou míru.
hyperion 17.2.2011 12:14  2443
Ano, ale to může u XB-1 také. Ovšem XB-1 nepublikuje již vydané texty (nebo o tom alespoň nevím), kdežto Pevnost ano, na to jsem narážel. A neber to prosím jako kritiku s potřebou obrany, ale jako konstatování. Neříkám, že je těch již jednou vydaných prací nějaká záplava, v posledním ročníku už jsou to jen naprosto zanedbatelné dvě povídky.
alraune 17.2.2011 10:29  2442
Martine, ono je to spíš opačně, ne že by Pevnost vydávala už jednou vydané texty, ale spíš že autor může povídku, prodanou do Pevnosti, takřka okamžitě po vyjití použít znova, například ve sborníku.
hyperion 17.2.2011 09:43  2441
Akademie SFFH rovněž nabízí každý rok všechny nominované kratší české práce na svém webu. Myslíš, že za ně platí práva? Každý autor v naději na cenu uvolní svou povídku na internet, funguje to hlavně u Huga, kde si každý autor zvolí svého vlastního favorita, sám sebe nominuje a dá povídku online, poté čeká, jestli se dostane do oficiální nominace, v těchhle případech to skutečně není o penězích, ale o prestiži. I nominace je natolik důležitá, že se to vyplatí.
slarque Slarque Každý tvor má své vlastní - šílenství 17.2.2011 00:09  2440
To by mě zajímalo, jak to s těmi právy vlastně je. Třeba Interzone na svých stránkách nabízí obě u nich vyšlé povídky nominované na letošní BSFA Award zdarma ke stažení (http://ttapress.com/1011/download-bsfa-award-shortlisted-stories/0/4/). Tak přece nějaký časopis z malé země za totéž nebude chtít sedřít z kůže, nebo ano?
hyperion 16.2.2011 23:43  2439
Ad Kotleta - nesliboval jsem, že knize dám hlas, to bych ji nejdříve musel přečíst a ještě moci srovnat s konkurencí, což se nestane, kniha mě tamaticky nezajímá, ačkoli autora samotného mám rád, a českou fantastiku nečtu, většinou mě neláká a hlavně nemám čas :-( Co jsem ale slíbil, že propagační akce kolem titulu navrhnu na počin roku, což se stalo, ačkoli až poté, co jsem byl já zapomětlivec upozorněn. Naštěstí včas.

Pokud někdo chce z každého nápadu vyvařit rovnou sérii (a teď mluvím spíše obecně), nechť je mu přáno, ovšem nemyslím, že by to bylo pravidlem. Jistě tu není nouze na povídky z různých soutěží, ovšem o povídky kvalitní a čtivé tu nouze je (pan Jiran se mimochodem o tvorbě Julianne vyjadřuje velmi pochvalně).

Pokud někdo slyšel o tom, že se doyeni nechtějí soutěže zůčastnit kvůli Mlsovi, pak bych to přikládal pouze obyčejným výmluvám. Je škoda, že autoři zavedení nemají zájem, mnozí z nich začínali na stránkách Ikarie a vděčí ji za mnohé. Navíc si myslím, že publikovat v XB-1 je pro knižně publikující spisovatele dobrou reklamou, lze domluvit podpůrný článek či rozhovor... Je to ale věc názoru.

Obecně je problém otiskovat starší věci, mnohem lépe se pracuje s elektronickými texty, které jsou dostupné především u novějších prací, nemluvě o tom, že letité texty často nejsou dostupné (zvláště u méně známých autorů občas nejde dohledat majitele práv, většinou se to podaří až po delším pátrání). A pak - je to o dost dražší, protože jednat s agenty není tak snadné jako přímo s autory. Tzn. je to povětšinou obtížnější, mnohdy problematické a zpravidla dražší, někdy i o dost, proto tu tolik starších věcí zase nevychází.
julianne 16.2.2011 22:09  2438
Na Egana, McDonalda a Bacigalupiho už se těším :).
Co se týče Pevnosti, nevím, nevím, jestli mají problém shánět povídky... Přísliby otištění vítězných prací ze soutěží existují - a ty z Vidoucího 2008 se ještě nikde neobjevily ;). Už asi rok se tvrdí, že každou chvíli vyjdou. Ale abych časopisu nekřivdila, jiné věci tam naopak šly celkem rychle a domluva je příjemná.
drvenkman 16.2.2011 20:43  2437
Dovolím si rozohňující se debatu...... rozmělnit svými dojmy z četby únorové XB-1 (než zapomenu, o čem povídky byly).

Snad každého člověka se špetkou fantazie někdy napadlo, jaké by to bylo, kdyby se svět kolem něj nečekaně změnil (třeba jedete domů a – ouha – váš dům tam nestojí a nikdy nestál, nebo tam dům stojí, ale čeká vás v něm úplně jiná rodina). No a ¼udovít Plata se na tohle téma rozhodl napsat povídku. Čtení to špatné není, jen škoda, že se ich-formní hrdina nesnaží se svým osudem alespoň trochu bojovat (jako třeba hrdina Eganovy Bezpečnostní schránky, což je povídka námětově hodně podobná). Ale i tak působí Proměnlivý svět svěže a neokoukaně, což se rozhodně nedá říct o Zachráncích kulturního dědictví (viz níže). Zklamání tohoto měsíce se jmenuje Hypnotéka. Po Dopisu z pekla a Molokai jsem čekal temný, syrový příběh pohrávající si s náboženskou tématikou a dočkal jsem se klasického ikaristického vepřa-knedla i s nezbytným popisem kocoviny a cynickým vtipálkovstvím hlavního hrdiny. Co se Zavaření týče, je mi jasné, že žánroví čtenáři zmlsaní bombastickými space-operami, nově podivným new weirdem a českou akční školou (ten termín jsem si přečetl v jedné z recenzí a moc se mi líbil) musí ohrnout nos. I já ho ohrnu, ale v principu jsem rád, že se na stránky XB-1 může dostat i povídka, ve které není fantastika cílem ale jen prostředkem pro jakous takous společenskou kritiku.

Téma okouzlených Wergenů se pro mě dostatečně vyčerpalo ve Touze po Langalaně (které navíc disponovala zajímavější zápletkou i postavami), takže jsem V ostré záři... nedokázal zkonzumovat bez pachuti nastavované kaše na jazyku. To Stav chaosu byla povídka podle mého gusta (termodynamika je SF-autory dost přehlížena; ono se s ní hůře machruje než s kosmologií nebo kvantovkou). Jen se, stejně jako u Dveří, nedokážu zbavit pocitu, že kostra příběhu mohla být originálnější. Do Mluvčího dřevěného moře jsem se nejdříve nemohl začíst (asi díky kombinaci bizarně-originálního světa s civilním, nadhledem sršícím způsobem vyprávění), ale pak se z toho vyklubala jednoznačně nejlepší povídka čísla. Absint, elektřina ve dřevě, srandovní jména a kohoutí souboje - člověk by ani neřekl, že to může držet pohromadě...
el_diablo El_Diablo Veškerá nepodstatná elektronická zařízen - mimo provoz, včetně kontroly pravopisu. 16.2.2011 20:00  2436
Hyperion [2434]: Co tohle: El_Diablo [2406] to by nešlo?
polinius 16.2.2011 19:59  2435
Aha, díky už to chápu.
O domácí sekci jsem slyšel, že autoři dostávají menší honoráře než překladatelé v zahraniční sekci a jak tady psala Petra Neomillnerová, je přece škoda vyplácat nápad na jednu povídku, když z toho jde uvařit román a nebo rovnou celá série.
A taky jsem zaslechl, že někteří už zavedení autoři se bojí soutěžit a poměřovat se s doyenem Ikarie/XB-1 Ivanem Mlsem.
Mimochodem nezapomněl jsi, že jsi tady onehdá psal, že pokud vyjde Kotletova kniha, že jí dáš hlas v Akademii ?
hyperion 16.2.2011 19:15  2434
Ano, funguje to i zpětně. Ovšem např. na Bagigalupim nebo Chiangovy se ukázalo, že to jde i druhým směrem. Sbírky se obecně neprodávají tak dobře jako romány. Pokud se však ušetří na překladech, mohlo by jich vycházet více. Ostatně je to zavedený model, autor publikuje na různých místech a poté vydá práce souhrnně.

Nakladatelé se prozatím příliš nenaučili nabízet povídky časopisu. Přitom to lze, občas není problém získat právo na nějakou kratší práci spolu s nákupem práv na román. I když občas se podaří sjednat promo povídku z nějakého světa s tím, že nakladatel např. zaplatí překlad. Zpravidla to však vychází z iniciativy redakce (např. v Pevnosti nedávno vydaná povídka E. E. Knighta).
polinius 16.2.2011 19:09  2433
RE: HyperionJestli to správně chápu, tak se ušetří na překladech knih tak, že se vezmou už přeložené povídky z XB-1 ?
Spíš by měli nakladatele knih dát už přeložené povídky do XB-1 jako reklamu pro své knihy ne ?

[ 1154 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt