BOD
Mašinká, topiči, vesele si píská!
parní lokomotiva „SEDMA“
V roce 1917 vyjela z bran První Českomoravské továrny na stroje v Praze lokomotiva 354.7152, tehdy pod označením kkStB 429.1996. Lokomotivy této řady navrhl slavný rakouský konstruktér parních lokomotiv Karl Gölsdorf (1861 – 1916). Celkem jich bylo v letech 1909 až 1917 vyrobeno v rakouských lokomotivkách 380 kusů ve třech sériích. První dvě série se sdruženým parním strojem, poslední série 197 lokomotiv již s dvojčitým parním strojem a pístovými šoupátky. V roce 1918 převzaly ČSD do svého parku 152 lokomotiv všech tří sérií, které označily řadou 354.7. Od roku 1926 byly lokomotivy postupně rekonstruovány a sjednocovány na dvojčité. Tím bylo dosaženo zvýšení výkonu o 10 % na 898 kW, tj. 1220 koní. Spolehlivě sloužily v osobní dopravě a pro dobré chodové i kotlové vlastnosti byly v provozu velmi oblíbené. Během provozního života se lokomotivy řady 354.7, přezdívané „sedmy“ dostaly do řady výtopen v Čechách i na Moravě.
No ale, kdyby to byla rytina, to by byla pěkná známka! |