BOD
1046 — emblémy čtyř vybraných československých perutí
1047 — jeden z nejvýznamnějších československých bojových pilotů té doby, a to František Peřina
Činnost československého letectva v jednotkách britské Royal Air Force (RAF) během druhé světové války hrála podstatnou roli v boji proti německému nacismu. Celkem československými perutěmi RAF prošlo 2500 mužů. Odchod do zahraničního odboje ovšem nebyl jednoduchý. Mnoho letců odešlo nejprve do Polska. Počátkem srpna 1939 si i polská vláda uvědomovala nebezpečí, které jí hrozilo od nacistického Německa, proto byla část pilotů, která dosud neodešla do Francie, přijata do polského letectva. Teprve až v prosinci 1939 bylo několik československých letců včleněno do francouzských jednotek. Českoslovenští letci byli následně přesunuti k dalším bojům do Velké Británie. Ve Velké Británii začaly rychle vznikat útvary československých letců, a to ještě před podepsáním příslušné smlouvy s vládou Spojeného království. Jednalo se přitom o útvary v rámci RAF. Během krátké doby zde československá vláda sestavila tyto útvary: 310. československá stíhací peruť RAF, 311. československá bombardovací peruť RAF, 312. československá stíhací peruť RAF a 313. československá stíhací peruť RAF. Po porážce Francie byla dalším cílem agrese nacistického Německa Velká Británie. Mezi úspěchy československých bojovníků v rámci RAF patří mimo jiné 365 sestřelených (či silně poškozených) nepřátelských letadel, dále pak 6 sestřelených řízených střel V1. Na druhé straně zde figuruje 531 příslušníků československého letectva, kteří během války ztratili život. Mezi nejúspěšnější letce patří mimo jiných tito českoslovenští letci: Karel Kuttelwascher, Josef František, Alois Vašátko, František Peřina, Otto Smik, Josef Stehlík, Miroslav J. Mansfeld, Leopold Šrom, Václav Cukr nebo Otmar Kučera. |