JJ: IMHO tento efekt bude v daném případě minimální kvůli reálným směrům a rychlostem
No, kdo ví jaký samozřejmě nebude, ale pokud počítám správně, už jen to opadání šipky naměřené na odkazovaných stránkách vychází aspoň pro 275 fps o dobrých 15-20" menší, než by bylo čistě jen gravitační ve vakuu. Tedy znát to asi docela je (nebo Ti to vychází jinak a já se někde seknul?)
Že střela v sestupné fázi letu zrychluje, protože je urychlována gravitací, je pochopitelně pravda
Ne nutně. Nutně ji gravitace urychluje, to ano; v závislosti na tvaru střely a dalších podmínkách to může znamenat jen tolik, že ztrácí rychlost pomaleji; zrychlování je dost sporné.
(Jukni prosím příležitostně do mailu, dík!)
Sven: stejně jako v úplně prvním příspěvku, znovu doporučuji vzít si na to zkoušení také hradla a/nebo nějakou rozumnou kameru, z jejíhož záznamu pak lze při troše štěstí jakž-takž odměřit reálnou dráhu a při známé snímkové frekvenci i rychlost.
„Úsťová“ rychlost šipky a opadání (jak šipky, tak rychlosti) — nakolik je v reálu půjde vůbec změřit — jsou asi nejdůležitější vstupní informace pro všechny následující výpočty (resp. nejdůležitější z těch, jež nelze získat triviálně; hmotnost je také podstatná, ale na to stačí na této úrovni i kuchyňské váhy ;)) |