No nevím, zrovna na tom videu, co jsi přilinkoval, je vidět, jak mu ten lauf chodí nahoru a dolů o nějakých minimálně pět stupňů. Moje zkušenost s full-auto Glockem je taková, že bez nějaké té karabinoidní pažby se to udržet nedá. Co tam dává smysl pro sebeobranné situace jsou trojranné dávky - míříš-li z ca 5 až 7 metrů na břicho, je první rána v břiše, druhá v hrudníku a třetí v hlavě.
Pár nepříliš uspořádaných myšlenek:
Padesátky kopou dost - samozřejmě, že poměr výkon/kopnutí je u nich velmi hezký, ale pořád je to větší kopanec, než u plné puškové ráže z nějaké normální zbraně (k98, AR-10). Je tedy možné, že nějaký systém pro zmenšení cítěného zpětného rázu by umožnil mít tu zbraň lehčí. Problém je dle mého názoru jinde: ta zbraň není těžká kvůli kopání, ale kvůli tomu, že musí přežít výstřel. Takže i kdyby se nakrásně podařilo zpětný ráz úplně eliminovat, ta zbraň prostě lehká nebude.
Systém pro zmenšení cítěného zpětného rázu měl už těžký kulomet vz. 37 (lauf se chvíli pohyboval dozadu spolu se závěrem, umožnilo to mít méně festovní lafetu). Když pak zaváděli Besu v UK, tak posádky jejich tanků řešily záhadu, proč se konstruktér s něčím takovým u tankového kulometu vůbec patlal. (V UK byla Besa čistě zbraní pro obrněná vozidla, u pěchoty se nepoužívala.)
Sven píše celkem správně, že u moderních útočných pušek dávají smysl krátké dávky, i když s tím snajprem bych nebyl takový optimista. Než zpětný ráz je tam důležitější kadence - pokud třetí střela stihne opustit lauf dřív, než se tento začne výrazně zvedat (opět: zdvih se dá potlačit), není třeba zpětný ráz řešit z pohledu přesnosti. Vliv na únavu střelce není potřeba u .223, 5,45 apod. řešit vůbec.
Takže se zase dostáváme k tomu, že reálný přínos by to mohlo mít u aplikací, které se v praxi nevyskytují často:
- pistole ve full auto, které tu a tam používají nějaké speciální jednotky, v současné době to vyrábí snad jen Glock a Beretta, pro civilisty snad zakázané úplně všude
- full auto pušky pro výkonný náboj, dnes téměř zcela nahrazené puškami na náboje méně výkonné
- full auto zbraně na přenosných lafetách v situacích, kdy přijde vhod to, že je možno lafetu zmenšit/ošidit. Tam by asi nějaký potenciál byl, ale jsou i jiná řešení (např. udělat tu lafetu titanovou, používat méně výkonné střelivo jako např. u minimi...)
- pevně lafetované full auto zbraně, u kterých by jiný průběh zpětného rázu umožnil zmenšit namáhání konstrukce nosiče. V praxi tedy asi letadla a vrtulníky, protože u tanku je to wurst. Ale zdá se, že i u těch letadel a vrtulníků to nepředstavuje pro většinu uživatelů problém zásadní. Dovedu si představit, že by nějaký mechanismus pro změnu průběhu rázu umožnil lafetaci 40 mm Boforse na lehké terénní vozidlo - ale jaký je trh pro něco takového? |