Re XI.Ano tato hra měla skrývat pod pláštíkem biblického příběhu lechtivější erotické téma. V Cimrmanově době, platila ještě příliš upjatá morálka. Uvědomte si, že to byla doba, kdy jen pouhé odhalení dámského kotníku uvádělo muže do tranzu. Naopak na druhé straně přišel do Evropy kankán. Cimrman samozřejmě ze studijních důvodů navštívil některé z těchto představení se svojí sufražetkou, případně vzal všechny čtyři (to ale nedělal příliš často, protože to lezlo do peněz, které pak musel šetřit na školním inkoustu). V této době, kdy vyčítal Sládkovi pokleslou erotiku s vodníkem, se, po návštěvách těchto produkcí, rozhodl pro sepsání odvážnějšího díla. Tento vydařený kousek byl napsán ale tak odvážně, že bylo nejen nemyslitelné něco takového secvičit a zahrát v prohnilém rakousko-Uherskuv tehdejší době, ale jak víte měli s touto hrou v Cimrmanově souboru problémy i dnes. Mata Hari kontaktovaná Cimrmanem jako zástupkyně hlavní role, účast ve hře odmítla slovy sexual handgranát a dál se věnovala své inteligentní práci – inteligent servis. Ovšem přečtením Cimrmanova scénáře byla inspirována a mnoho z něj použila ve své vyzvědačské činnosti. Tato kombinace ji později velice proslavila, o Cimrmanovi ovšem nepadla ani zmínka. Škoda, mohla po něm nazvat aspoň některou zajímavou polohu. Tato hra tedy stále leží zaprášená ve stole Cimrmanova souboru a stále se nenašlo dost nadaných a hezkých umělců a umělkyň samozřejmě, kteří by hru secvičili. Není divu, málokterý herec dokáže opakovat zkoušku víc jak dvakrát za odpoledne. Třeba se ale někdy v budoucnu dočkáme uvedení této hry, třeba i na prknech Národního divadla. |