Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Náš Lopuch Vám
vytře zrak

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Archiv klubu Religionistika [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Věda a Technika - V ODPADU) moderuje Šéf Lopuchu.
Vítejte v klubu religionistickém neboli na místě, kde se dozvíte (snad vše), co byste rádi věděli o čemkoliv, co souvisí s náboženstvími. Jenom pár slov o tom, jaká je má představa o charakteru diskuzí, které by se tu měli odvíjet. Například se můžete ptát na nejrůznější záležitosti ohledně náboženství, na literaturu o náboženských tradicích a hnutích a nebo na internetové odkazy, na kterých byste se dozvěděli vše, co Vás právě zajímá. Taky budu moc ráda, když sem budete házet právě tu zajímavou literaturu, kterou jste přečetli a kde byla nějaká zmínka o náboženství a nebo když se s námi podělíte o všemožné zajímavosti z tohodle oboru. Pokud ale chcete nějak diskutovat o správnosti, pravdivosti a nebo nesmyslnosti náboženství, tak to musíte do klubu Náboženství a my, protože tohle nespadá do zájmů religionistiky a tedy ani do tohodle klubu. A proč jsem si přála založení klubu Religionistika? Z vlastní zkušenosti vím, že lidé se o náboženství hodně zajímají, přestože se v něm osobně neangažují a nebo nejsou jeho odpůrci. Prostě je jenom třeba zajímá, co je to za lidi, co chodí po městech a zpívají divné písně a nebo proč se hinduisté koupou v Ganze, která je tak špinavá. A proto jsem založila tenhle klub. Aby si zde lidé mohli vyměňovat informace o tom, co ví a nebo by chtěli vědět o náboženstvích. Takže se tu nebudou probírat žádná těžce metodologická témata, ale hlavním cílem tohodle klubu je dostat religionistiku a hovory o náboženstvích z akademické půdy mezi lidi.
By Sajuri
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help
   
[ 1019 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
ormstunga ormstunga had (opak)vejcožrout 26.3.2007 23:18  186
Sajuri. no, myslim, že jsi trochu idealistka, ale od toho tu jsme abychom mohli konfrontovat své názory. :-)
no, mám na věc prostě jiný názor, já klidně budu pracovat kde budu chtít, a ať si to lidi přeberou jak chtějí. pokud se budou aspon namáhat zjistit, co to ta religionistika je, tak možná i pochopí, že člověk může vykonávat různá zaměstnání a nemusí to hned škatulkovat podle oboru.
sajuri 26.3.2007 23:06  185
Ormstunga: Pravda, i religionista/ka je člověk a tedy má svůj vlastní názor. Ale ten nemůže plést do vědeckých prací a dokonce ani do své jiné činnosti, kde může být spojován/a se svojí rolí religionisty/ky. Nemůžu se třeba nechat zaměstnat u nějaké organizace, které budu pomáhat s výstupem z NNH, přestože tam nebudu vystupovat oficiálně jako religionistka. Každý mi totiž může říct: "aha, takže vy religionisté/ky pomáháte s výstupem z NNH?" (Ať už to myslí v dobrém nebo ve zlém.) Těžko mu budu vysvětlovat, že v té organizaci pracuji jenom ze svých vlastních pohnutek a religionistiku do toho nijak nepletu. (Otázka je, jestli se s takovýmhle postojem dokáži někdy uživit.)
Možná je můj názor trochu extrémní, ale já osobně se domnívám, že ten, kdo se věnuje religionistice by měl i ve svém soukromém životě vystupovat tak, aby dodržoval zásady svého religionistického bádání a tedy se na vše dokázal dívat z více pohledů, snažím se ukazovat lidem, že spousta věcí týkajících se náboženství není tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát, snažím se ukazovat, že třeba na záležitosti s NNH je třeba se dívat s nadhledem.
Domnívámse, že v dnešní době, kdy se náboženství začínají měnit v produkt, který je třeba co nejlépe "prodat", všechna náboženství cíleně a vědomně působí na okolí s tím, aby si jej lidé všimli a ještě líp "koupili".
ormstunga ormstunga had (opak)vejcožrout 26.3.2007 22:29  184
ale jo, dle mé rodiny jsou magoři všichni věřící lidé a je jedno o jaké náboženství jde...to chápu, že takovýhle přístup se asi nedá brát. já jen chtěla říct, že i religionisti jsou lidi, a nějakému byť skryté hodnocení tam bude vždy.
ale dovoluju si nesouhlasit s tím, že by každé náboženství manipulovalo. můžeme snad mluvit o ovlivňování, ale manipulace je cílená a vědomá. to je trochu rozdíl.
no, abych rekla pravdu, já moc koncept normálnosti nemám, ale je rozdíl, když tě někdo dosti nepříjemným způsobem nutí přijmout víru, kteoru hlásá, nebo když je to té skupině šumafuk a přijmou toho, kdo sám přijde...
no, možná v tomhle nejsem dobrá religionistka, ale v mém případě je to asi fuk, zabývám se starými náboženstvími a nemusím řešit takovéhle emocionální záležitosti.
sajuri 26.3.2007 22:15  183
Ormstunga: Už ani pojem sekta v tradicích zvaných hinduismus nebo buddhismus se moc nepoužívá. A nebo je aspoň snaha jej nepoužívat.
Manipulaci s lidmi používá každé náboženství a ne jenom náboženství. Prostě na každém kroku se setkáváme s manipulací - reklama, partnerské vztahy, univerzita, atd.
To jsme tedy potom všichni magoři, kteří manipulují s lidmi? A navíc, kteří sebou nechávají manipulovat?
Tady je asi hlavní problém v tom, že máme utvořený jakýsi koncept toho, co je normální a když se něco odlišuje od naší představy, tak je to v horším případě nebezpečné a v tom lepším případě divné.
Například jsem nedávno navštívila ekofarmu Kršnův dvůr. Když jsme se o skupině členů Haré Kršna, kteří na téhle farmě žijí, bavili v rodině, tak má sestra prohlásila, že to jsou blázni, kteří vytahují z lidí peníze, kteří se druhým snaží vymít mozek, kteří se vzdali kariéry, kteří jsou prostě divní už jenom proto, že chtějí žít bez elektriky. Prostě jejich způsob života nezapadá do toho, co si ona představuje jako normální a vhodné a nějak nemůže pochopit, že zase někdo považuje za vhodné žít na farmě bez elektřiny a starat se o dobytek. (Podotýkám, že má sestra je dosti tolerantním typem člověka.)
ormstunga ormstunga had (opak)vejcožrout 26.3.2007 21:54  182
no jo, ale tzv. sekty nemusí být jen nová náboženská hnutí. slova sekta se používalo pro odnož nějakého většího náb. směru apod. vždyť se slova sekta používá třeba pro nějaké indické nábož. směry a není tím myšlno nic špatného. jasně, že v jiném kontextu to může znít negativně.
no, já jsem takhle dělala výzkum u jedné charismatické křesťanské skupiny, a ačkoliv jsem ji nemohla nazvat sektou, a snažila jsem se o ni psat neutralne, presto musim rict, ze urcita manipulace s lidma se tam dela. ne nijak velika, jako religionista o nich budu psat neutralne, samozrejme, jiny pristup si dovolit nemuzu...
ale svymu kamaradovi bych rekla, "dej si na ne bacha, jsou to magori, kteri te budou chtit k sobe zatahnout" to je rozdil pristupu civilniho a odborneho. jenze tady jsem jako ormstunga, tak muzu mluvit takto civilneji, ne?
sajuri 26.3.2007 21:46  181
Je něco okolo půl jedenácté a tak jsem už docela unavená. Takže, jestli tu teď budu trochu blábolit z cesty a mluvit třeba o něčem, o čem tu ani nebyla řeč, tak mi to, prosím, odpusďte. Jenom bych ale chtěla reagovat na celou tu debatu, která se tu rozvinula (za což jsem moc ráda).
Religionista/ka nemůže pomáhat při výstupu z některých nových náboženských hnutí. Jestli už někdo tohle má na starosti, tak psycholog/žka. K tomuhle doporučuji skvělou knížku Dušana Lužného Nová náboženská hnutí. Je tam kapitolka o deprogramování a antikultovních hnutích. Píše se tam třeba o tom, že praktiky některých deprogramátorů byly mnohem drastičtější, než chování, o kterém se myslí, že jím nová náboženská hnutí získávají své členy.
Religionista/ka nemůže pomáhat při výstupu z nějakého náboženského hnutí, protože to by byla angažovanost. O té už jsem trochu psala v předchozím příspěvku a tady bych jenom chtěla dodat, že religionista/ka je pouhým pozorovatelem/kou, který/á není schopen/a říci, jestli to či ono je dobré či správné. A tak e tedy nemůže ani angažovat a zapojit se do něčeho, co preferuje jeden z pohledů na to, co on/ona sleduje.
Termín sekta má svůj význam třeba ve Weberově pojetí typů náboženských skupin. Tuhle teorii dál rozváděli další badatelé. Ale to, jak definovali sektu, nemá nic společného s tím, jak je termín sekta dnes vnímán. Dnes když se řekne sekta, tak si téměř každý vybaví to, co už tu párkrát dnes bylo zmíněno. Pojem sekta má hodně negativní konotace a je velmi hodnotící. Proto není vhodné jej používat a je lepší se uchýlit k termínu nová náboženská hnutí.
ormstunga ormstunga had (opak)vejcožrout 26.3.2007 21:41  180
vymývání mozků nebylo dokázáno? ale... to jsem nevěděla, vždyť se to děje.
sajuri 26.3.2007 21:33  179
Bubla 175: Musím silně nesouhlasit. Charakteristiky, které přisuzuješ náboženským skupinám, které jsou ve všeobecném vnímání (bohužel) označovány jako "sekty" (termín, ze kterého mi vstávají vlasy hrůzou na hlavě) a vhodněji se jim říká nová náboženská hnutí (netvrdím, že tenhle pojem je úplně bezchybný), takže dále zde budu používat pouze tento termín, nelze přisuzovat těm skupinám, které máš pravděpodobně na mysli. Takto stejně mohou působit na člověka i zaběhnuté náboženské tradice jako třeba katolická církev, ale i skupiny a dokonce i jenom myšlenkové proudy, které s náboženstvím nemají nic společného (třeba obyčejný konzumní způsob života). Je proto úplně nevhodné přisuzovat některým novým náboženským hnutím označení nebezpečné. Navíc se ukázalo, že něco takového jako "vymývání mozků" neexistuje. Lze hovořit pouze o konverzi, ve které jedinec vystupuje jako svobodná osoba, která vždy každý svůj krok vykonává dobrovolně.
To, jak se díváš na úlohu sociálních věd, také není úplně košér. To je potom angažovanost se, což jistě není ideálem (pokud já vím) žádné vědy (netvrdím, že je to tak u všech, jenom jsem se s tím setkala u každé vědy, do které jsem jenom trošínku nakoukla).
Religionistika musí opravdu o všem pojednávat neutrálně. I kdyby sledovala třeba nějakou náboženskou skupinu, která má ve svém rituálu pojídání vlastních dětí. Religionistovi/ce se to může zdát nechutné, nemorální, zvrácené, nelidské, atd. Ale do své vědecké práce, kterou bude psát o takové skupině, nic z toho nemůže napsat. On/ona může pouze pojednat o tom, co vysledoval/a a vybádal/a a jestli tyhle fakta použije někdo potom k nějakým dalším krokům, je už další věc. Ale religionista/ka by v téhle věci dokud jsou v roli religionisty/ky neměl/a nic podnikat.
Píšeš něco v tom smyslu, že sociální vědy by měli upozorňovat na nebezpečnost a tak. No jo, ale to co se jednomu zdá nebezpečné, nemorální a nevhodné, může druhému zase přijít jako úplně vpořádku.
bubla Bubla 26.3.2007 19:04  178
"pomáhat lidem při výstupu ze sekt" podle mě je v tomto kontextu jasné, že se rozhodně nejedná o skupiny neškodné.
Ale tomu, co píšeš, by měla zabránit právě věda informováním veřejnosti, ne? A tady je třeba jasně říct, která skupina je opravdu nebezpečná.
teketapa Teketapa Říkejte mi - Teke 26.3.2007 18:53  177
Problém nastane v okamžiku, kdy tahle začnou být díky označení vnímány i skupiny neškodné.
ormstunga ormstunga had (opak)vejcožrout 26.3.2007 18:50  176
Bubla pěkně řečeno. :-) díky
bubla Bubla 26.3.2007 18:44  175
Teketapa [165]: Pokud si někdo psychologicky kompletně podřizuje své stoupence, vymývá jim mozky, vysává je finančně, odděluje je od jejich rodin a normálního života (případně je využívá k trestné činnosti nebo je přiměje k sebevraždě v očekávání nějakého spasení), tak opravdu nevidím důvod, proč tomu za každou cenu říkat nějak neutrálně. Společenská věda má podle mého názoru mimo jiné upozorňovat na hrozící nebezpečí, aby jim bylo možno předcházet - religionistika by tedy měla v tomto smyslu poučit veřejnost o tom, co je v rámci nějakého náboženství vnímáno jako naprosto nevhodné až urážející, proč má dané náboženství určité tradice a rituály apod., ale také na čem se zakládají sektářské kulty osobnosti a jak skutečně fungují.
Nějaké akademické blábolení v neutrálních pojmech a o samotném výkladu pojmů, které nikam nevede, není prospěšné nikomu kromě akademiků. A prvotním účelem společenské vědy snad není prospěch akademiků, ale obohacení společenského vědomí a kooperace s jinými vědními obory ku prospěchu člověka a lidstva.
ormstunga ormstunga had (opak)vejcožrout 26.3.2007 15:20  173
no jo, ale slovo sekta vubec nemelo puvodne negativni charakter. dneska se take uz nema pouzivat slovo pohanstvi a jina pejorativni oznaceni. problem je pak, ze neni jasne, co se ma pouzivat. ja volim to, co je srozumitelne. :-( kdyz to chceme priblizit lidem... ja mam pocit, ze religionistika se v tech pojmech nekdy moc topi.
isa 26.3.2007 14:54  172
I vymezení pojmu je problém mnohých humanitních věd, psychologií počínaje. Tudiž u takové disciplíny jako je religionistika bych jiný vývoj ani nepředpokládala... Je to známkou i toho, že jako vědecká disciplína je tato živá a vyvíjí se...
mirek1 26.3.2007 13:48  171
Na tomto místě je třeba ještě připomenout, že slovo „sekta“ další část religionistù a (zejména) psychologù náboženství ve světě i u nás jako problémové nepociťuje.Pojem definují z hlediska sociální psycho-logie nejčastìji jako totalitní náboženskou skupinu (u nás tak činí např. psychiatr Prokop Remeš.....
Z.Vojtíšek

[ 1019 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt