Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Když diskuse,
tak s Lopuchem

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Archiv klubu Religionistika [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Věda a Technika - V ODPADU) moderuje Šéf Lopuchu.
Vítejte v klubu religionistickém neboli na místě, kde se dozvíte (snad vše), co byste rádi věděli o čemkoliv, co souvisí s náboženstvími. Jenom pár slov o tom, jaká je má představa o charakteru diskuzí, které by se tu měli odvíjet. Například se můžete ptát na nejrůznější záležitosti ohledně náboženství, na literaturu o náboženských tradicích a hnutích a nebo na internetové odkazy, na kterých byste se dozvěděli vše, co Vás právě zajímá. Taky budu moc ráda, když sem budete házet právě tu zajímavou literaturu, kterou jste přečetli a kde byla nějaká zmínka o náboženství a nebo když se s námi podělíte o všemožné zajímavosti z tohodle oboru. Pokud ale chcete nějak diskutovat o správnosti, pravdivosti a nebo nesmyslnosti náboženství, tak to musíte do klubu Náboženství a my, protože tohle nespadá do zájmů religionistiky a tedy ani do tohodle klubu. A proč jsem si přála založení klubu Religionistika? Z vlastní zkušenosti vím, že lidé se o náboženství hodně zajímají, přestože se v něm osobně neangažují a nebo nejsou jeho odpůrci. Prostě je jenom třeba zajímá, co je to za lidi, co chodí po městech a zpívají divné písně a nebo proč se hinduisté koupou v Ganze, která je tak špinavá. A proto jsem založila tenhle klub. Aby si zde lidé mohli vyměňovat informace o tom, co ví a nebo by chtěli vědět o náboženstvích. Takže se tu nebudou probírat žádná těžce metodologická témata, ale hlavním cílem tohodle klubu je dostat religionistiku a hovory o náboženstvích z akademické půdy mezi lidi.
By Sajuri
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help
   
[ 1019 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
mirek1 27.3.2007 11:41  201
Mimochodem, jestliže je "smutné", že když se řekne terorismus, tak si každý představí jenom ten terorismus spojovaný s islámem, jak tedy hodnotit fakt, že jsi i ty potřebu mnohosti pohledů na teror ilustrovala zrovna na izraelsko-palestinském konfliktu?
mirek1 27.3.2007 11:16  199
Sajuri 198Ptala ses, kteří religionisté hodnotí. Proto jsem ti uvedl religionisty, kteří hodnotí. Ne tedy ty, kteří jsou na veřejnosti spojováni s profesí religionisty. Ty, kteří se snaží nehodnotit a přesto jsou na veřejnosti spojováni s profesí religionisty jsem prostě na tebou vznesený dotaz uvést nemohl.
Neřekl bych, že je smutné, že když se řekne terorismus, tak si mnohý představí nejdříve terorismus spojovaný s islámem. Ostatně, není výraz "smutný" nepatřičně hodnotící?
Ovšem, protože je dnes islamistický terorismus zaměřený proti naší kultuře zdaleka nejčastější, je logické, že si většina příslušníků naší kultury vybaví ten islamistický, a ne třeba tamilský na Šrí Lance.
Pokud tě mrzí, že má někdo nějaký názor, jaké racionální důvody tě k tomu vedou?



sajuri 27.3.2007 10:23  198
Mirek 194: No jo, já to tušila. To je právě ten problém, že tito lidé jsou jediní, kteří jsou na veřejnosti spojováni s profesí religionisty.
Mirek 195: Je smutné, že když se řekne terorismus, tak si každý představí jenom ten terorismus spojovaný s islámem.
Mirek 196: Tohle raději nebudu komentovat. Jenom mě mrzí, že má někdo vůbec tenhle názor.
sajuri 27.3.2007 10:16  197
Shelle: Ráda odpovím. Nepatřím. Ani se k žádnému učení nějakého NNH nebo jiné náboženské tradice nepřikláním.
mirek1 27.3.2007 09:58  196
A obecně - je nutné vyjít z naší zaslepenosti a uvědomit si, že ač naše kultura není jediná a možná ani nejlepší a nemůžeme ji nutit těm, kteří se jí neřídí, musíme naopak, dokud se všechny ostatní kultury za nejlepší považují, vyvarovat sebevražedného multikulturalismu.
mirek1 27.3.2007 09:04  195
Sajuri 191Ad terorismus - naprosto nepravdivá relativizace. Konkrétně - i v koránu lze nalézt spoustu argumentů proti teroristické islamistické praxi, s nimiž se euroamerický člověk může zcela snadno ztotožnit. Naopak pro teoretické zdůvodnění islamistického terorismu je třeba značné dávky demagogie.
mirek1 27.3.2007 08:58  194
Sajuri 192Třeba T.Novotný, Z.Vojtíšek, J.Heller, K.Skalický....
shelle Shelle - Good Service 27.3.2007 08:53  193
Sajuri, muzu se te zeptat, jestli patris k nejake ... no nejakemu nabozenskemu hnuti ci smeru?
sajuri 27.3.2007 08:40  192
Mirek 189: Jo, přesně tak, jsou tři definice náboženství (a našel bys jich i mnohem víc), ale každá z nich má své nedostatky. Neexistuje univerzální definice náboženství. V současné době se totiž objevuje spousta fenoménů, ¡které jsou označovány za náboženské (ať už těmi, kteří je praktikují nebo jejich okolím) a u těch dosavadní definice náboženství selhávají. Pojem náboženství je totiž velmi proměndlivý a tak nemůžeme vytvořit nějakou definici a všechno ostatní, co do ní nespadá, vyhodit s tím, že to náboženství není.
Ano, někteří religionisté hodnotéí. Ale jak už tu zmínila (myslím) Teke, i v jednom vědním oboru může být více názorů. Ti religionisté, kteří hodnotí, nesouhlasí s těmi, kteří nehodnotí a naopak.
Prosím Tě, jenom konkrétně, abych věděla, koho máš na mysli, který ten religionista hodnotí?
sajuri 27.3.2007 08:31  191
Bubla 188: Teď jsi na to kápl: jevy, které rozumný člověk euroamerického
střihu (i v roli religionisty) považuje za negativní, protože zakládají degradaci člověka do role objektu s nímž disponuje jiný člověk.
Celá ta diskuze, která se nám tu pěkně odvíjí (ještě jednou říkám, jsem za ni ráda), spočívá v tom, že ten, kdo považuje nějaké NNH nebo cokoliv jiného jim chápaného jako "nebezpečné", za nebezpečné, se dívá na tyto záležitosti z pohledu utvářeného euroamerickou kulturou.
Religionistika (a předpokládám, že i další vědy) si problém eurocentrismu uvědomuje a snaží se ho vyvarovat. Potom se ale snad může někomu zdát pouze popisnou a vedoucí k nebezpečné neutralitě.
Pokud tedy religionistika má mluvit o nějakém náboženském fenoménu, nemůže na něj uplatňovat měřítka evropské společnosti.
Když mluvíme o NNH, tak je dobré si uvědomit, že právě mnoho z nich vystupuje proti evropským hodnotám a evropském způsobu života. Nemůžeš na ně potom uplatňovat to, proti čemu jsou a říkat jim, že to evropské smýšlení je správné. Je nutné totiž vyjít z naší zaslepenosti a uvědomit si, že naše kultura není jediná nebo nejlepší a nemůžeme ji nutit těm, kteří se jí neřídí.
OsobněJe nutná mnohost pohledů. Terorismus - zemře třeba pětset lidí. Považujeme to za útlak, ale ti, kteří způsobili smrt těch pětseti lidí, považovali za útlak to, co kultura oněch pětseti mrtvých považovala za správné.
(Proto také nelze tak snadno vyřešit izraelsko-palestinský konflikt.)
bubla Bubla 27.3.2007 06:38  190
Souhlasím. Připadá mi to jako vysloveně neproduktivní extrémní názorový proud vypjatého pozitivismu zdůvodňovaného (údajnou) neexistencí hodnot. Ve společenských vědách je dnes takové myšlení řekl bych ojedinělé.
mirek1 27.3.2007 05:37  189
Nemohu se zbavit dojmu, že postoje, které zde především Sajuri prezentuje jako posvátná dogmata religionistiky, jsou postoje pouze jedné skupiny či jednoho směru v rámci této vědy. Skoro se mi chtělo napsat postoje jedné sekty..:-)
Pokud se zde dočítám, že religionistika NESMÍ definovat náboženství, leda snad neoficiálně a pracovně, ačkoliv D. Zbíral píše, že lze nalézt hned tři hlavní typy definic (substanční, funkcionální a sémiotické), pokud je zde tvrzeno, že v religionistice se NESMÍ hodnotit, že se NESMÍ používat jistých termínů, ačkoliv v rámci religionistiky lze snadno nalézt příklady religionistů , kteří hodnotí a používají, a pokud je jakékoliv zpochybňování těchto dogmat označováno za zpochybňování celé religionistiky a za útoky proti jejímu významu jako užitečné vědy, pak se obávám, že se jedná o směr extrémní. Vzhledem k dalším symptomům bych si tento směr dovolil definovat a hodnotit jako militantně politicky korektní a fundamentalisticky postmoderní.
bubla Bubla 27.3.2007 00:59  188
SajuriMyslím, že katolickou církev vnímá jako manipulující sektu vymývající mozky hodně málo lidí. Vymývání mozků beru jako fakt. Je to i každodenní proces bombardování reklamou a médii, které formují naše představy a předkládají nám vzory k následování. K tomu lze přidat sugestivní emocionální působení (nejlépe ještě na dav nebo v rámci davu), psychologické triky, neutěšenou psychickou situaci člověka trpícího civilizačními chorobami, všeobecným pokrytectvím a přetvářkou atd.

Religionista/ka nemůže pomáhat při výstupu z nějakého náboženského hnutí, protože to by byla angažovanost. O té už jsem trochu psala v předchozím příspěvku a tady bych jenom chtěla dodat, že religionista/ka je pouhým pozorovatelem/kou, který/á není schopen/a říci, jestli to či ono je dobré či správné. A tak e tedy nemůže ani angažovat a zapojit se do něčeho, co preferuje jeden z pohledů na to, co on/ona sleduje.

Každý je schopen říci, co je dobré a co je špatné. Pokud ne, tak nemá hodnoty ani morálku. Jistě není vhodné psát útočné a zesměšňující pamflety o náboženství, které nemáme rádi, ale nebezpečí vidím i ve vypjaté politické korektnosti a předposranosti, neschopnosti jasně označit jevy, které rozumný člověk euroamerického střihu (i v roli religionisty) považuje za negativní, protože zakládají degradaci člověka do role objektu s nímž disponuje jiný člověk. Že se to tomu "objektu" jistě nelíbí snad nemusím dodávat.

To pomáhání může tedy dělat psychologie náboženství nebo jak to nazvat.

To, jak se díváš na úlohu sociálních věd, také není úplně košér. To je potom angažovanost se, což jistě není ideálem (pokud já vím) žádné vědy (netvrdím, že je to tak u všech, jenom jsem se s tím setkala u každé vědy, do které jsem jenom trošínku nakoukla).

Společenská věda je angažovaná, pokud se zakládá na hodnotách a není výhradně popisná. Čistě popisné i čistě hodnotící extrémy najdeme asi v každé společenské vědě. Obvykle se ale od obou extrémů upustilo a hodnocení se obvykle provádí z hlediska ideálů humánního zaměření.

Co je účelem religionistiky? Tuším, že cosi jako popisovat náboženství. K čemu je dobré popisovat náboženství? Přispívá to k jejich pochopení širší veřejnosti. Proč je žádoucí, aby lidé byli nestranně a pravdivě informováni o náboženstvích? Omezuje to případnou iracionální nenávist vůči neškodným náboženstvím plynoucí z neznalosti a xenofobie, ale také to lidi varuje před růžově se jevícími kulty, které slouží výhradně k finančnímu zabezpečení Mistra, nebo provádějí kriminální praktiky. Je přáním rozumného člověka společnost tolerantní, která se ovšem má na pozoru před nebezpečnými extrémy, nebo společnost náboženských válek a zvrácených sekt? Řekl bych, že první varianta je správně. Může religionistika přispět k přiblížení se tohoto stavu? Podle mého názoru může. Pak by tedy měla být angažovaná, jinak je zbytečná. Pokud se bude zabývat definicemi, pojmoslovím a kategorizacemi a ne skutečným popisem ukazujícím skutečnost zejména v problematických oblastech, jakkoli je tato skutečnost krutá, tak je religionistika k ničemu.

Religionistika musí opravdu o všem pojednávat neutrálně. I kdyby sledovala třeba nějakou náboženskou skupinu, která má ve svém rituálu pojídání vlastních dětí. Religionistovi/ce se to může zdát nechutné, nemorální, zvrácené, nelidské, atd. Ale do své vědecké práce, kterou bude psát o takové skupině, nic z toho nemůže napsat. On/ona může pouze pojednat o tom, co vysledoval/a a vybádal/a a jestli tyhle fakta použije někdo potom k nějakým dalším krokům, je už další věc. Ale religionista/ka by v téhle věci dokud jsou v roli religionisty/ky neměl/a nic podnikat.

Ono stačí napsat fakta (např. kanibalismus, krvavé oběti atd.) a každý si už obrázek udělá. Ale nelze psát jasně tendenčně potlačováním zjevně negativních rysů nebo naopak jejich zveličováním.

Píšeš něco v tom smyslu, že sociální vědy by měli upozorňovat na nebezpečnost a tak. No jo, ale to co se jednomu zdá nebezpečné, nemorální a nevhodné, může druhému zase přijít jako úplně vpořádku.

Ale neeee, postmodernistické relativizování ad absurdum...... Připadá ti v pořádku třeba zabíjení lidí? Připadá ti, že názor "zabíjet lidi je v zásadě správné" by měl být respektován stejně jako názor "zabíjet lidi je v zásadě špatné"? Ty názory nemají stejnou hodnotu. První totiž degraduje lidi do role obětí, druhý se je snaží chránit. Základním pudem člověka je pud sebezáchovy, jednou ze základních tužeb je svoboda a jistota, tedy i to, že se v důsledku lidí vyznávajících názor "zabíjení je v zásadě správné" nebude muset každý den bát o holý život.
Tolik k dekonstrukci hodnot.

Mám pocit, že si vůbec nerozumíme i v dalších věcech (ne, že se názorově neshodnem, ale nechápeme co myslí ten druhý), ale nemám bohužel čas to řešit.
sajuri 26.3.2007 23:29  187
Ormstunga: Pokud se má ale vytvořit určitá představa o religionistice v české společnosti, tak se nejdříve musí podávat její správný obraz (viz pomáhání při výstupu z NNH).
ormstunga ormstunga had (opak)vejcožrout 26.3.2007 23:18  186
Sajuri. no, myslim, že jsi trochu idealistka, ale od toho tu jsme abychom mohli konfrontovat své názory. :-)
no, mám na věc prostě jiný názor, já klidně budu pracovat kde budu chtít, a ať si to lidi přeberou jak chtějí. pokud se budou aspon namáhat zjistit, co to ta religionistika je, tak možná i pochopí, že člověk může vykonávat různá zaměstnání a nemusí to hned škatulkovat podle oboru.

[ 1019 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt