Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Modrá je dobrá
zelená je lepší

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Archiv klubu Dračí doupě Plus [ŽP: neomezená] (kategorie RPG (hry na hrdiny)) moderuje Bouchi.
Tento klub je určen výhradně diskusi o DrD+, pro jiná RPG témata je zde obecný RPG klub. A úplně jiná témata zde nemaji co dělat. Nepatřičné príspěvky budou odstraněny.

Pro diskuse o konkrétních povoláních jsou určeny samostatné kluby - Bojovník, Čaroděj, Zloděj, Theurg, Hraničář, Kněz.

Stránky vydavatele s informacemi o DrD+ - články o vývoji, ukázky z pravidel, figurky.

Aplikace DrD+ pro Asterion naleznete na homepage klubu.

Než se začnete ptát na něco, co považujete za chybu, přečtěte si (provizorní) errata (na homepage klubu).

Pro důležité dotazy použijte dotazový formulář na webu Altaru. Jen tak budete mít jistotu, že se váš dotaz dostane k autorovi příslušné příručky. Nepočítejte však s odpovědí obratem, ba ani do 24 hodin.

Příspěvky příliš prozrazující schopnosti jednotlivých povolání nebo obsahující informace, které by hráči vůbec neměli znát, patří do příslušných klubů pro jednotlivá povolání. Zde mohou být smazány, i kdyby 99 % textu bylo neškodných.
Stejně tak budou v rámci přehlednosti mazány příspěvky vulgární, mimo téma, s nulovou informační hodnotou či takové, které již pozbyly platnosti či aktuálnosti.

Na dotazy a připomínky, z nichž bude zřejmé, že dotyčný se ani neobtěžoval přečíst si a pochopit příslušnou pasáž v pravidlech, není nikdo povinen reagovat.

Uzavřený klub pro PJ. O povoleni ke vstupu žádejte id APEXX, DODO nebo PECA. Vstup bude povolen po ověření vašeno PJovství.

Homepage klubu - kromě errat i mnoho různých užitečných odkazů.

Témata, která jsou zde zapovězena, neb již byla prodiskutována do takové hloubky, že další diskuse by již nic nového nepřinesla:
- luky, kuše, praky a další střelné zbraně
- kotlíky
Pokud vás některé z těchto témat zajímá, použijte vyhledávání.




Diskuse pokračuje na RPG Fóru.
Na migraci starších příspěvků se pracuje.
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu. Práva vám může přidělit moderátor klubu. Požádejte ho v soukromé poště.

[ 17646 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
lisak1 25.5.2006 16:41  18710
NoirAno, ale pouze růst vlastnosti. Bez zlepšujících zvláštních schopností, pomalu... ochudí se.

Vidíš v tom nějakou chybu?

Ale blbost. Prostě když máš svět tvrdých horalů rvoucí se o život a jídlo s vlky a sousedy, mohou být staří vesničané třeba na osmé. Když půjde o idilické hobití zákoutí plné mléka, piva a strdí, můžou být třeba jen na čtvrté. Podle toho upravíš i ty odvedené mladíky.
Povinná vojenská služba je výmysl moderního státu, dřív byla u nás jen šlechtická armáda a v případě potřeby se sebrali sedláci z polí, nebo měšťanští řemeslníci holt vzali do ruky sekeru a kladivo ku obraně hradeb. Plébs nikdo normálně v boji necvičil (proč asi? :-). I pokud byste se inspirovali třeba ve starém Římě, tak těch vysloužilců z válek také až tolik nebylo, jestliže přežila pětina, bylo to celkem zdařilé vítězství.
Po čtyřicítce se objevují zdravotní problémy, u veterána války nejspíš ještě dřív. A jen tak mimo, jestlipak víš, kolik bylo slovanským dědům, když je začali oslovovat ctihodný kmete?
Opravdu potřebuješ pravidla k tomu, abys šedesátníkovi snížil sílu, obratnost a zručnost na polovinu, charisma mu třeba ponechal, důstojnému starci?
Pravidla praví dle úvahy, uvažoval bych tedy.
noir 25.5.2006 16:36  18709
Bouchi: Musím se omluvit, teď jsem nahlížel do pravidel a opravdu jsem na žádné kalsické parchanty nenarazil. Nicméně poloparchantů (jeden řádek a pod ním jedno nebo dvě slova) je tam dost. Vím, že tyhle věci nejsou typograficky nepovolené, jen u nás ve firmě jsou na to "naši" Němci přísní.
noir 25.5.2006 16:14  18708
Lisak: Ale on se přece bude pořád nzlepšovat-bude na 1. úrovni, takže mu budou růst vlastnosti, na nichž ona schopnost závisí, ne? Nebo holt bude válečník, který má jedinečnou schopnost vykrádat kapsy, no.

Pravidla +ka nic takového neříkají.

Díky logice. Pokud se do armád verbují mladí, pak ve stáří budou už stejně mít všechny válečnické zkušenosti-pak odpadá nutnost mladíky tomu učit. Rozdíl mezi sedmou a adruhou úrovní je 12 bodů vlastností a 6 dovednostních bodů. Tedy dle logiky by měl být každý starec dvakrát lepší bojovník, než mladík. Jak píše domingo: Stařec by díky neexistenci snižování atributů v pravidlech +ka neměl ani jednu nevýhodu vůči mladíkovi, proto by armády zřejmě chtěly lepší bojovníky. Tedy dědky a babky. kdo je lepší zvěd? ten, kdo má lepší smysly-a to je při tvé interpretaci systému úrovní (a RAW) vždy stařec. Někde je pak chyba, viď? Mmj. starci se opravdu o pole nestarají a nestarali, nicméně v +ku při tvém chápání úrovní budou i v tom lepší, než mladí. Neříkám, že je to nepředstavitelný svět, dokonce je to VELMI zajímavý svět, nicméně pro většinu hráčů myslím nepříliš přijatelný... Svět, kde se miss stávají devadesátileté stařeny, je cool!
domingo 25.5.2006 16:01  18707
... a naviac v DrD+ neexistuje pravidlo o starnuti postav a naslednom znizovani atributov :-) - to je nechane DUPJ.
lisak1 25.5.2006 15:59  18706
NoirNo, kdyby hráč tak moc toužil, asi bych to nějak udělal. Nesystémově a vyjímečne, samozřejmě. Ale nejdřív bych se ho snažil přesvědčit, že se obírá o zábavu spočívající v postupném obohacování postavy o rozvoj právě v těch oblastech, které ho nejvíce přitahují. To je, myslím, škoda. Snadno dosáhnutých výsledků si nebude tak vážit ani ho nebudou tolik těšit, jako když si je poctivě zaslouží.

Ano, dostává je hráč a používá na postavu. U CP je sice není nutné, aby je PJ přidělil sám sobě a použil pro postavu, ale prostě jí dá to, co si myslí, že je odpovídající. Ona v zásadě nefungují jiná pravidla. Jen jejich části (nějaké zkušenosti) jsou v případě PJ zbytečná. Ale jako by byly.
PJ by měl být prostě spravedlivý, hráčským i nehráčským stejně. Že to dělá odhadem a přispůsobuje příběhu je věc jiná.
Ona ta jiná povolání by v zásadě měla být možná i pro postavy hráčů. Jen jim jaksi musíš sám napsat příručku, tak aby to tvé hráče bavilo. :-)

Proč by se armády měly sestávat ze starců? Jejich úroveň nemusí být nijak převratná, možná tak kolem čtvrté, sedmé... to závisí na tvrdosti daného světa. Osmnáctiletí cucáci mají možná tak druhou, třetí, ale zato se dokážou rychle naučit vojenský dril, naučí se bojovat (při výcviku rychleji postupují po úrovních), navíc se nemusí starat o děti a o pole, takže si jejich verbováním nezlikviduješ zázemí a zásobování.

noir 25.5.2006 15:29  18705
Lisak:

Ano, v tom je rozdíl mezi námi: Já bych v tom své hráče neomezoval, když jim to připadá zábavné, ať si hrají třeba za hrocha. Když to nevadilo Feistovi, proč by to mělo vadit u nás? Od toho jsem PJ, abych dokázal najít rovnováhu.

RAW (Rules as Written) říkají, že zkušenosti dostává hráč, nikoli postava. Ergo postava jiná, než hráčská nemůže postupovat na vyšší úroveň díky zkušenosti. Buď jsou špatně RAW, nebo NPC nemohou postupovat díky zkušenosti.

Protože kdyby automaticky vyšší věk znamenal vyšší zkušenost a ta vyšší úroveň, armády odvedenců by se skládaly ze starců a stařen, kteří by bez potíží odráželi nepřátelská kouzla, odolávali by duševní magii a třímali by snadno obouruční meče, zpozorovali by nepřítele na deset mil a trefili by se snadno do jakéhokoliv terče. Takový svět by byl hodně absurdní, viď?

Už víme, že fungují jiná pravidla pro PC a NPC. Opora pro takové tvrzení je snadná: NPC nedostávají zkušenosti, přesto postupují po úrovních. NPC mohou a mají mít jiná povolání, než PC:např. povolání kovář, povolání kopcový obr, povolání matka. Pro PC se tyto možnosti nenabízejí.

Doporučuji první a druhou větu z PPJ na str. 100 z části "Svět na postavách nezávislý".
lisak1 25.5.2006 15:11  18704
NoirPokud vás to baví, jen klidně pokračujte. Stále si ale myslím, že většině lidí to vyhovovat nebude.

Takového Jimmyho Ručku bych nejspíš hlavně jako PJ nedovolil jako vlastní postavu. K čemu taky? Přibude tím zábavy? Nemyslím, že zábava je ve velkých schopnostech...
A když by po ní hráč tak moc toužil, ať si dá vysokou zručnost, ať si dá danou schopnost a ať se snaží. Během několika opravdu dobrých sezení se může vyšplhat na třetí čtvrtou úroveň a to už se dá dělat docela hodně. Jde to rychle. A nad nízkým věkem lze v takovém případě přimhouřit oči, když se hráč tak hezky snažil.

Proč by osmdesátiletá švadlena nemohla mít nepoměrně vyšší zručnost, než osmnáctiletý odvedenec? Proč by nemohla mít velice slušné charisma? Proč by nemohla být mnohem moudřejší, než ten mladý naivní cucák? Co v tom vidíš za problém?

A co je tedy pravidlová zkušenost jiného, než množství životní zkušenosti? Intenzita zážitků? To tedy těžko. Kdo má pestřejší život, musí se vypořádat s více problémy a při jejich řešení se něco také holt naučí. O nic jiného nejde.
Proč by postavy PJ nemohly dostat odpovídající úroveň a zkušenosti ? Naopak, měly by je dostávat a to pravidelně a také by se měly rozhodně v průběhu času zlepšovat po úrovních. Když postavy pomohou v šestnácti kapesnímu zlodějíčkovi z maléru, a pak se s ním potkají v pětadvaceti jako s krásným schopným pružným lvem salónů alias fantomem mstitelem, má to určitě hodně do sebe.

Mě to rozporuplné nepřipadá, naopak, celkem jednoduché. Postavy jsou prostě jako každý jiný v tom světě, jen je vedou hráči a všechny ostatní postavy PJ. A pravidla platí stejná pro všechny.

(A když náhodou PJ v rámci příběhu zašvindluje, tak to nikomu neříká.)
noir 25.5.2006 14:29  18703
Lisak1:
Hrajeme různé systémy už, hmmm, dobrých deset let. Většinou se dostáváme k postavám podivným, extrémním, výjimečným. Baví nás to.
Křídla: Má-li postava křídla ve světě, kde ji to jednoznačně dává do spojitosti s démony, znamená to, že nemůže normálně vyjít na ulici, většina ostatních bytostí se jí bude snažit jít z cesty, nebo ji zabít. Vidět na obloze tohohle tvora, okamžitě znamená zburcování milice v širokém okolí. Nenechávej se omezovat prostými výhodmi a nevýhodami, uvažuj v kontextech a komplexně. Procházení skálou, které někdy funguje, i když to hráč nechce, je úžasný prostředek pro Pj, stejně jako ona obří síla-konflikty, do nichž tyto věc družinu dostanou, za to stojí.
Kvalita hry je lepší, baví-li se víc hráči. Hráči se baví většinou tehdy, je-li hra pestrá, nápaditá a odlišná od toho, co mohou zažívat v realitě. Případně je hyperbolou reality. Bude-li hra spočívat v tom, že skupina lidí běhá po lese a hledá kořínek, bez kterého se jeden z nich nedostane do astrálu, zábavné to moc není (IMHO). Tohle je hodně o názoru.
Mám obavu, že +ku opravdu moc začínajících hráčů nehraje. Aspoň mé zkušenosti takové jsou, a to i v tomto klubu. Není pro ně vhodná, to přece říkali několikrát i autoři...
S úrovní postav můžeš nesouhlasit, ale to je tak všechno, co můžeš dělat. Jak pravidlově popíšeš Jimmyho ručku? Jak to, že ukradne cokoliv, i když je mu jen deset? Nezbývá ti, než přistoupit na jednu z variant, které navrhuju (a ty se jim uroutně bráníš)-buď mu dát vyšší úroveň, nebo aby měl, ač je na 1. úrovni, mistrovství (nebo víc) v kapesní krádeži). Mě osobně elegantnější (ale méně systímové) připadá druhé řešení. Další příklady, které nejdou tvým přástupem vyřešit: Šestiletí Otaku ze Shadowrunu, Dexter ze stejnojmenného seriálu, mladý Herkules a stovky dalších.
Ale samozřejmě, že se každý v životě něco naučí, ale musí se to projevit zvýšením úrovně? Proč? Problém je, že v +ku neexistují pravidla pro NPC postavy. Ale ona stařena by díky úrovni měla vyšší vlastnosti, než osmnáctiletý odvedenec, a to už problém zákonitě je. Postup po úrovních přece není automaticky spojen se životní zkušeností, ale s její intenzitou. Současně se čistě dle pravidel nedá postoupit jinak, než tím, že postava je "hrána" a že akumuluje zkušenost: Ale to nemůže dělat nikdo jiný, než hráčská postava, protože zkušenost vlastně nedostává postava, ale hráč. Logicky, nemá-li postava hráče, nemůže dostávat zkušenost.
Každý systém má pojem úrovně jiný, +ko se vyjadřuje natolik rozporuplně, že je těžké říct, jak je to celé myšleno a díky čemu se vlastně dá postupovat...

lisak1 25.5.2006 13:58  18702
Noir(Pokračování z diskuze v klubu Zloděj)

K těm mimořádným postavám - pokud vás to baví, tak samozřejmě, poslužte si. Svůj názor, že to nebude bavit dlouho, jsem už řekl.

K těm příkladům - Když to chveš tedy rozebírat, tak tedy pokud má postava křídla, tak se sice asi moc neuplatní pod vodou, možná bude mít sociální problémy v civilizaci, ale většinu času to výhoda nesporně je, nemalá. O procházení skálou, určování času a atrinbutech o pět vyšších nemluvě. Pomluvy o otci to rozhodně nevyváží.

Co se toho dalšího týče, pro mě za mě si mohou vypadat jak chtějí, když je to baví.

Zeptám se taky: Je pak kvalita hry lepší, než když je družina sestavena ze samých lidí? To s tím přece nesouvisí. Naznačoval jsem jen, že mně osobně by se to zdálo dost divné... A nejspíš by se takových našlo víc.

DrD+ není sice možná původně zamýšlena pro zčínající hráče, nicméně si doufám nemyslíš, že jí nehrají.

A co se týče úrovně postav, tady bych ostře nesouhlasil. Osmiletý kluk prostě NEMŮŽE být na desáté úrovni. Kde by jí prosím tě vzal? Jak by přišel k životní zkušenosti třiceti - čtyřicetiletého dobrodruha? Pokud to PJ udělá, tak musí mít nějaký sakra závažný důvod, protože kdyby se to stalo pravidlem, devalvuje tím celý ten postup po úrovních, jak je naznačen. A stařenka o kterou se někdo dobře stará sice může být senilní a vlastnosti mít prakticky zase jako dítě, ale životní zkušenosti, zanalosti a dovednosti jí prostě neupřeš. NELZE šedesát let šít, vařit, sbírat houby, sekat dříví, prodávat, nakupovat, smlouvat, starat se o slepice, vychovávat děti, vnoučata, pohřbít dva muže, spravovat sama střechu když teče, přežít tři panovníky a přitom všem se NIC NENAUČIT.

Myslím, že jsi tak nějak nepochopil filosofii úrovní. Ta je o množství zážitků postavy a ty prostě přicházejí věkem, ať už má postava život sebenudnější. Pokud ho má zajímavý, jde to rychleji. Ale nějaké zážitky mít prostě musí.
bouchi Bouchi Dračí doupě II - Legenda je zpět 25.5.2006 11:58  18701
Noir [18697]: 1) Ale ono se nesrovnava se zlomem. Vzdyt to pisu - srovnavaji se finalni texty edic A a B vyexportovane ze zlomu. Jenze wordovske porovnavani dokumentu ma svoje mouchy.
2) No, srovnavat moznosti WotC a Altaru ...
Co se tyce HF, ti jeste nemaji druhe vydani, takze neni s cim porovnavat (je rozdil mezi zverejnenim errat "chyb o kterych vime" a mezi kompletnimi rozdilovymi erraty dvou vydani).
3) Ano, jednoznakovky jsou snadno odstranitelne, kdyz mas cas opakovane projet ten dokument prislusnym nahrazovacem mezer (pro vsechny pripadne jeznoznaky). Ver mi, ze ten cas nebyl. :-(
aranka 25.5.2006 11:55  18700
v tabulce ti vylezou čísla okolo pěti metrů za kolo (první úrovně, žádný chromajzníci), přičemž je do toho zahrnutý kličkování, uhejbání, rozhlížení a pod.
dead 25.5.2006 11:50  18699
xKivdik

takze to mam tak ze hracie pole si nakreslim a potom odhadom poviem kolko prejde je tak?
xkiv 25.5.2006 11:48  18698
Dead:Je to bezna pohybova rychlost, takze metry za kolo.
Odmeris to nejlip odhadem, protoze presne to vetsinou nema cenu.
noir 25.5.2006 11:47  18697
Bouchi:
1/Hm, škoda, opravovat to nebude opravdu žádná sranda. Srovnávat se zlomem a pak to předělávat je průser.
2/WOTC, např.? Hrdinové fantasy, co vím, už taky errata k prvnímu vydání mají, nebo ne (nevím, do jaké míry kompletní)?
3/Z hlavy ti to neřeknu, ale měl jsem tehdy, když jsem pravidla držel v ruce, ten pocit. Jednoznakovky (přitom tak snadno odstranitelné) jsou tam často stoprocentně, ale čísla stránek taky nevím.
dead 25.5.2006 11:42  18696
mam otazku: ked niekto chodi po bojisku tak je to Rch+8 COHO? m a ako to odmeram?

[ 17646 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt