Aby se to tu neudržovalo jenom uměle při životě, pokusím se rozpoutat diskuzi.
Jak si tak pročítám různé recenze, kritiky a komentáře na Quantum of Solace, ve většině záporných (anebo při nejlepším průměrných) se neustále opakují výtky k "nepřehledné akci" a "nebondovském filmu".
Výtky k "nepřehlednosti akce" jsou nesmyslné, protože nikde není stanoveno, že akce má být přehledná. Quantum of Solace vlastně akci (až na samotný závěr) nemá, protože je přehlídkou atrakcí, které jsou vyplněny nutnou vatou, abychom se mohli posunout zase k další. K atrakci se navíc přistupuje dvěma různými způsoby, z nichž ani jedna atrakce nevybočuje: buď se stříhá každé dvě sekundy, vidíme především detaily - fragmenty určitých částí předmětu anebo člověka, je posílena hudební stopa a jde především o fyzický prožitek z dané scény (úvodní předtitulková honička, honička na člunech i v letadlech), nebo se atrakce prostříhává alegoricky s jiným děním, s kterým se daná atrakce následně prolne a požitek je tak ryze rozumový (honička kanály prostříhávaná se závody koní, scéna v opeře při sledování Toscy).
(I když mně osobně přijde formálně nejzajímavější, že úvodní scénu jako diváci nemůžeme dost dobře vnímat jako akci, protože nevíme, že v kufru auta je "starý známý" z konce jedničky.)
Nebondovské Quantum of Solace? QoS má stejný (podobný) koncept jako Die Another Day, v němž šlo o přehlídku minulých bondovských dobrodružství, protože Bond úvodními titulky přišel o svou nezranitelnost a musel se Bondem teprve stát. Pokud někdo za nebondovské považuje V tajných službách Jejího Veličenstva ("Nastup si.") či Povolení zabíjet (msta jako ústřední motiv, přijítí o povolení zabíjet), z nichž QoS výrazně vychází, bude za nebondovské považovat i QoS.
Jenže cca. první hodina QoS se drží conneryovské linie a nechybí scény typické pro bondovské universum: předtitulkový akční/atrakční otvírák, následný rozhovor s M a i návštěva oddělení s hi-tech až sci-fi hračkami (ovšem bez přítomnisti Q) a Bond se nadále infiltruje do zločinecké organizace, přičemž svede boj i s ženou (Connery byl snad jediný Bond, který ženy fackoval, no a Craig od toho také ve scéně na člunu není daleko). O přítomnosti záporáka, který chce ovládnout svět a který "má" obrovské sídlo na netradičním místě a které v závěrečné atrakci musí být zničeno, ani nemluvě.
Navíc odkazy na Srdečné pozdravy z Ruska, Goldfingera a další rozšiřují bondovské universum a staví známé scény do nových rámců.
Fakt, proč je legendární gunbarrel tentokrát až na úplném konci, je dán tím, že až tehdy jsme v QoS viděli Bonda takového, jakého jsme znali z předchozích dobrodružství, i když mu k oné dokonalosti a nezranitelnosti leccos chybí (třeba pije svůj oblíbený nápoj, jenž mu chutná, ale neví, co to je, nepředstavuje se "Bond, James Bond", ale dělají to za něj záporáci apod.). A také je to dáno tím, že se tím rámuje Casino Royale (srovnejte si úvodní předtitulkovou scénu Casina Royale se závěrečnou "předtitulkovou" scénou z Quantum of Solace).
Uff. :-) |