Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Modrá je dobrá
zelená je lepší

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub DrD+ - Čaroděj [ŽP: neomezená] (kategorie RPG (hry na hrdiny)) moderuje Bouchi.
Archiv
Zpět do klubu Dračí doupě Plus.

Téměř finální errata příručky čaroděje - 1. část (10. 4., po textové stránce úplná).
Provizorní index kouzel
Provizorní errata Čaroděj

Diskuse pokračuje na RPG Fóru.
Na migraci starších příspěvků se pracuje.
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 1392 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
dante_the_blue 28.3.2006 13:58  120
Vůle
Přestože je pojem vůle v psychologii stejně významný jako například myšlení, znalosti o ní jsou jen nepatrné. Historicky se pojem vůle vyvíjí od Aristotela, který považuje vůli za jednu z mohutností psýché(psychologie).
Postupem doby se koncept proměňoval a psychologové přicházeli na to, že vlastně nemají žádné vodítko, které by pomohlo tajemství vůle rozluštit. Vůle má zvláštní význam ve filozofii, respektive v etice a v teologii, kde je obvykle používán pro označení zvláštní psychické způsobilosti(síly osobnosti) odolávat náporu smyslových pudů a řídit jednání na základě vědomého chtění, záměru. Pojem vůle je tedy kladen do protikladu pojmu pud.
V dějinách filozofie se nacházejí historicky odlišná pojetí vůle.
Platon a Aristoteles ostře rozlišují smyslovou žádost a vůli. Tomáš Akvinský chápe vůli jako racionální snahu, jako usilování o dobro řízené intelektem, jako chtění plynoucí z intelektu.
Naopak podle Descarta je myšlení řízeno vůlí.
Podle I. Kanta je vůle rozumové chtění, je to „praktický rozum“.
Existují i psychologické analýzy vůle: W. Wundt (1905) chápe vůli jako základní duševní funkci a spojuje ji s afekty. Proti tomu vystoupil J. Lindworski (1923), podle něhož spočívá vůle ve volbě hodnot. Podobně se vyjádřil K. Lewin (1922).
S. L. Rubinštejn (1967) uvádí, že „každé volní jednání je cílevědomé jednání“ a že „počátky vůle jsou obsaženy již v potřebách jako výchozích pohnutkách lidského jednání“.
Podstatnými znaky volního aktu jsou:
1. vědomí vlastního rozhodnutí
2. aktivní akce
3. vědomí cíle i prostředků k jeho dosažení.
Základním problémem je vznik volního aktu, transformace zkušenosti v aktivní, cílevědomé jednání. Termín jednání se právě v tomto smyslu vztahuje kvůli.
Je to činnost řízená vědomím cíle a zvláštní druh chování.
I. P.Pavlov se domníval, že podstatou volního aktu je speciální činnost mozku a soudil, že jde o zvláštní druh reflexů. Ilustroval to na případu výcviku „podání packy“ u psa. Pasivní zvedání packy je u zvířete spojováno s určitou odměnou, např. kouskem potravy. Když se vytvoří toto spojení a pes má potřebu získat potravu, přiběhne a zvedá packu.
J.C. Eccles (1970) se domnívá, že fenomén vůle nelze vysvětlit neurofyziologickými mechanismy.
Vůle je souhrnný název pro procesy rozhodování, jednání a pro chtění a úsilí. Tyto jevy spolu souvisejí. U různých osob jsou různě vyvinuté vlastnosti vůle, např. ráznost, sebevláda, vytrvalost. Podrobněji řečeno je vůle společensky podmíněný psychický proces vědomé a účelné regulace všech reakcí člověka, zejména jednání a schopnost rozhodování a volby činnosti, nutné k uskutečnění vytčeného cíle. Je také specifickým aktem, nelze ji redukovat na poznání, prožívání nebo na jednání jako takové.
Nejcharakterističtějším rysem vůle je realizace schopnosti člověka překonávat vnější i vnitřní překážky, nepodléhat bezprostředním přáním a impulsům, tedy nikoli jen zážitek ,,já chci“, nýbrž zážitek ,,je nutno“, ,,musím“,uvědomění si hodnoty sledovaného cíle a uskutečňovaného činu.
Idealismus chápe vůli jako sílu, nezávislou na vnějším světě a nesouvisející s objektivní nutností. Volní jednání nebo-li záměrná činnost se však utvářelo a vyvíjelo zejména při společné praxi, při měnění objektivního světa. Vnější svět je odrážen pod zorným úhlem vnitřních podmínek , zvládání potřeb, tužeb , snah, volní činnosti a volních vlastností osobnosti, jež tvoří psychologickou skladbu vůle. Volní činnost počíná uvědoměním a stanovením cíle, pokračuje rozhodnutím jednat a výběrem nejúčelnějších způsobů k uskutečnění činu. Rozhodující pro charakteristiku určitého činu jako volního je však samo uskutečnění činu.
Svobodná vůle nespočívá v domnělé nezávislosti na přírodních a společenských zákonitostech, ale ve schopnosti rozhodovat se a účelně jednat se znalostí věci. Síla vůle pak není dána člověku přírodou, nýbrž je výsledkem znalostí, zkušeností, výchovy a sebevýchovy.

Použitá literatura:
Milan Nakonečný: Encyklopedie obecné psychologie (1997)
Ilustrovaný encyklopedický slovník (1982)

autor> Simiik
dante_the_blue 28.3.2006 13:55  119
Vule obecne v realu zdaleka neni jeden parametr (ale v ramci hratelnosti se bere, ze vsechno postihuje jedna Vule a to, ze nekde muze byt clovek silny a jinde slaby nepostihuje...to uz je ciste na hraci a jeho rolehrani) ani cislem vyjadrit nelze. Fobie mivaji lide opravdu se slabou vuli, alespon v jistem smeru. Casto tito lide byvaji na prvni pohled silni.
Chlast otupuje vnimani a uvedomovani skutecnosti a jejich vliv na dalsi deni cloveka.
noir 28.3.2006 13:52  118
Dante:
112: Nikoli, tím strach i potlačíš, nebo přienjmenším utlumíš. Osobní zkušenost.
114: takže je mu vlastně vůle na nic? Mají fobie jen lidé se slabou vůlí? Neřekl bych, spíš přesně naopak...

Bouchi: Stejně jako zlomená noha přímo souvisí s ohnutou nohou. Fobie je zvláštní tím, že ti žádná vůle nepomůže, prostě je to ti to dané (známé případy francouzských vojáků za I. sv. války, kteří beze strachu útočili na německé kulomety, ale pak odmítli vejít do zákopu, kde byla krysa). A jak tam potlačovali strach? Chlastem (kde je tam vůle? Chlastem vůle klesá, takže by měli mít strach větší, ne?), u Remarqua si jeden hrdina spočítá své šance matematicky a ví, že šance, že zemře není nic moc, nebo se opravdu vůlí rozhodnou. Já bych do těchhle věcí pravidla raději nepletl, kdyby to bylo tak snadné, jak tady naznačujete, psychiatři by si asi tak nevydělávali.

baso4: To jsem tím asi chtěl říct-záleží situace od situace...
dante_the_blue 28.3.2006 13:49  117
Potlacit strach (kdyz uz vznikne) lze jen vuli, at uz ji podkladas cimkoliv, vzdy je to otazka vule.
baso4 28.3.2006 13:44  116
myslim, ze v tmavom lese by som zmyslami velmi strach nepotlacil a ked idem hladat nejaku neznamu priseru, tak ani ta inteligencia (ze tu predsa nic nebezpecne nie je) nepomoze...
bouchi Bouchi Dračí doupě II - Legenda je zpět 28.3.2006 13:44  115
Noir [111]: A ja se vzdycky domnival, ze fobie je chorobny strach z neceho. Tedy ano, je to nemoc, ale nemoc primo souvisejici se strachem. To jsme minil tou "silnejsi variantou" (protoze strach zpravidla pomine sam, fobie ne).
dante_the_blue 28.3.2006 13:43  114
Fobie je psychická porucha charakterizovaná chorobným strachem z věcí nebo situací. Postižený si nesmyslný strach plně uvědomuje, ale není schopen ho vlastní vůlí potlačit.
bouchi Bouchi Dračí doupě II - Legenda je zpět 28.3.2006 13:42  113
NoirZastupce vydavatele _nezna_ myslenkove pochody autoru. A _nebude_ (leda vyjimecne, kdyz se sam rozhodne) slouzit jako predavaci kanal informaci a dotazu. Od toho je ten formular.
dante_the_blue 28.3.2006 13:41  112
Tim ale zabranis vzniku strachu, nikoliv paralyzujicimu ucinku strachu kdyz u tebe vznikne. Strach primo odpovida nedostatku vule. Nicmene strach neni nic zaporneho, umet strach ovladnout a vyuzit je zaklad sebeovladani a je soucasti i bojovych umeni. A to je otazka vule, vule je tez otazkou sily ducha.
noir 28.3.2006 13:40  111
Bouchi:
109:Fobie není silnější varianta strachu, je to nemoc. Stejně jako zlomená noha není silnější varianta ohnuté nohy, je to zranění. IMHO.
110:Mě jde o to zjistit, co si myslí hráči, třeba s kouzelníkem a jeho omezeními jsem se zatím třeba s Apexxem shodl. Chodí sem zástupce vydavatele, to mi vpodstatě stačí... Zatím většina problémů, které jsem za problémy považoval, a na které jsem upozorňoval, se vyřešila uspokojivě (silný zloděj, divný theurg, nesmyslná náročnost kouzel), takže mi připadá, že toto místo je dobré k tomu na tyto věci upozorňovat.
bouchi Bouchi Dračí doupě II - Legenda je zpět 28.3.2006 13:30  110
Noir"Mě nevadí, že se na něco zapomnělo (tohle se nedá pokrýt nikdy), mě jde o vnitřní rozpory v systému, které ho rozrušují a berou mu logiku."
Tak to proboha sepis a posli pres webovy formular. Sem autori nechodi a tudiz ti malokdy nekdo kvalifikovane odpovi, jestli jsi skutecne objevil vnitrni rozpor v systemu nebo jestli jsi neco spatne pochopil.
bouchi Bouchi Dračí doupě II - Legenda je zpět 28.3.2006 13:28  109
NoirNe, strach neni nemoc. Ale fobie je silnejsi varianta strachu, nemyslis?
noir 28.3.2006 13:27  108
Bouchi 105:Což nemá nic společného s tím, nač jsi posléze reagoval. Jak říkám, nedorozumění...
Bouchi 106:Str. 45?Hm, tak to je podivná úvaha, brát strach jako nemoc. ALe budíž, je to divné, ale jako záchytné pravidlo by to šlo.
Dante:
Vidíš to, já si zase myslím, že strach se dá potlačit i inteligencí, klidně i charismou, dokonce i zručností nebo silou.
Příkaldy?
Jdu sám po lese a začnu mít strach, že mě někdo přpadne:
1/Mám silnou vůli, tak si řeknu, že není důvod mít strach a su v pohodě.
2/Jsem chytrý kluk, takže vím, že v okolí nemůže být nebezpečného, protože v této oblasti nebyly hlášeny žádné nebezpečné šemy už 84 let a z novin vím, že nebezpeční zločinci neuprchli a kriminalita je tu nulová.
3/Mám skvělé smysly, tak se na chvilku zatsavím, rozhlédnu se, zaposlouchám, uslyším jen samé přirozené zvuky, kteeé jsem schopne analyzovat a určit, takže vím, že není důvod mít strach.
4/Jsem fakt korba s velkou sebedůvěrou, tak si urvu pořádný klacek a strach je pryč...
Ke všem pravidlům se IMHo MUSÍ přistupovat přesě tak, jak říkáš, jinak v nich bude bordel. Mě nevadí, že se na něco zapomnělo (tohle se nedá pokrýt nikdy), mě jde o vnitřní rozpory v systému, které ho rozrušují a berou mu logiku.
dante_the_blue 28.3.2006 13:16  107
Vida, chytnul ses, ale pochopils jaks sam chtel. Eliminovat ne, vzdy je fajn slyset nekoho s naprosto jinym pristupem. Ale kdyz veskera kritika od zacatku vseho se stavi na jednom zakladu, cholerickym lidem jako jsem ja proste dojde trpelivost-vule :) Nemel to byt utok ani na tvuj styl hry, protoze ho neznam. Ale na to 100% rizeni pravidly bez snahy uvazovat a zapojit vlastni logiku...prijde mi to jako pri sestavovani navodu k pouziti nektereho el. zarizeni nebo vedlejsich ucinku leku, pokryt vsechny moznost tak, aby kdyz nekoho napadne uplna silenost, nas nemohl zalovat, ze jsme ho nevarovali. Obdivuju tu Tvou vynalezavost, ale prijde mi, ze k pravidlum DrD+ proste nelze pristupovat tak, jako vystupni kontrolor kontroluje uzivatelske prirucky...jestli se na nahodou na neco absurdniho nezapomnelo. Nejde mi o muj styl hry ani o tvuj, ale o hodnoty spojene s DrD+. Obcas mi to pripada jako kdybych ja, zryty odpurce hip-hopu a hip-hopove kultury psal kritiku do BBaraku. To je sice lehce irelevantni prirovnani, ale obcas mi to tak opravdu prijde.
Vule ma neco spolecneho se strachem, no v DrD+ to nenajdes, ale v normalnim zivote ano, potazmo v psychologii. Je to fantasy, ale jiste veci je nutno odvozovat od chapani naseho sveta.
bouchi Bouchi Dračí doupě II - Legenda je zpět 28.3.2006 13:09  106
Noir [104]: "Vůle má něco společného se strachem? V +ku? Kde přesně to najdu?" Da se to vyvodit z te velke tabulky ruznych postizeni v PPJ.

[ 1392 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt