RomiKObčas je sveze v kočáře, občas šlapou pěšky. To je právě věc, kterou naprosto nechápu. Když jsme hráli mi, tak jsme koně bu¡%d měli všichni nebo nikdo, a ve třech případech jsme se složili nebo půjčili značnou sumu další postavě, aby si toho kone mohla koupit a nebrzdila nás. Nebo naopak když měl koně jen jeden, tak ho prodal a chodil pěšky, protože když si to ostatní rozhodli zkrátit lesem, on s námi jet nemohl a když jsme pak v lese narazili na něco zajímavého, tak by u toho nebyl.
Úplně stejná situace byla u vybavení, věta "Tady máš, kup si alespoň koženou zbroj, ať tě pořád nemusím dávat dohromady" zazněla dvakrát a půjčit (nebo "půjčit") peníze na nákup lepší zbraně, která - bráno do důsledku - bude krýt i můj život - bylo vcelku samozřejmé.
Nebylo to ani zak z důvodu solidarity, ne všechny postavy byli takoví kamarádi, ale prostě proto, že v opačném případě by ten bohatší (nebo naopak chudší) vydržel mnohem méně - bohatec by jezdil neustále sám a chuďas by zase schytával mnohem víc ran, až by na to umřel.
Stejně tak například nechápu, jak spolu můžou konat nějaké činy za hmotnou odměnu (což je tedy vcelku běžná náplň života dobrodruhů) - ten jehož majetek se počítá na tisíce zlatých určitě nebude riskovat krk pro odměnu ve výši pár zlaťáků (nehledě na to, že pro šlechtice by to bylo pod úroveň), zato každý druhý chudší dobrodruh to rád udělá.
Když jsme hráli Shadowrun, počáteční majetek postav byl 500 - 500 000, a nikdy jsme nevyřešili, jak se s tím vyrovnat, zejména s ohledem na životní náklady a výši odměn. jediná možnost by byla rozdělení kořisti v poměru k majetku, ale to by udělal je dobrodruh - altruista (v překladu "blbec"). Jak tohle funguje u vás?
A hlavně je tu ještě jeden prvek - když si udělám postavu kluka, který utekl od vcelku bohaté rodiny, jaké mám mít zázemí, nízké nebo střední? Zejména když počítám s tím, že se časem vrátím domů ...
Hlavně se ale obávám, že pokud bude hrát i někdo s velkým bohatstvím, tak v dohledné době (pokud by PJ měl být spravedlivý) nedostanu šanci přijít k větším penězům, protože "jsem si to nezaplatil při tvorbě postavy".
A pokud jde o férovost světa - svět nemusí a nebývá fér. Hra fér být má - a tedy vlststno a dovednosti jako atribut mechanik herního světa by měly být vyvážené. Peníze jako atribut herního světa bez dalšího vlivu na mechaniky fér být nemusí. Stejně tak postavy nemusí mít do počátku vyvážený počet známých, protože není problém jich ve hře získat teoreticky libovolné množství, prakticky velké množství za krátký čas. Vlastnosti a dovednosti tímto způsobem ale získat nelze.
Kromě toho, v závislosti na formě majetku o něj postava může přijít při jediné akci, třeba všechno vybavení musí nechat při požáru v hostinci. Jak se hra vyváží potom? |