Peca 007Ano, ta mechanika je svazujici a takovy byl zamer. Nikoli ve smyslu "branit hraci v rozletu", ale ve smyslu "podporovat tvorbu rozmanitych, ale vyvazenych hracskych postav".
Tak podle mě je DrD+ hra, která přesně tohle nedělá - v porovnání s jinými dostupnými systémy. Zejména ta rozmanitost je !podle mě zbytečně“ omezována, vyváženost – to se uvidí.
Dovedu si predstavit i jiny system, take spojenych nadob, kde bys mel nejake bodiky a za ty bys nakupoval tu stupen vlastnosti, tu dovednost, tu puvod ci penizky. Pochopitelne tam musi byt limit, aby si nekdo "nenakoupil" jen do Sily a nevybehl "mimo mantinely". …
IHMO Kazda mechanika tvorby postavy, v libovolnem systemu, ktery vubec nejakou mechaniku tvorby postavy s ciselnymi charakteristikami vubec ma, je nutne omezujici.
Kdo říká, že tam ten limit být musí? Osobně používám jediné (volitelné) omezující pravidlo –totiž že když postavy mají být vyrovnané, PJ určí celkový počet bodů, do kterých se každý musí vejít. Ale jestli si všechno nacpe do síly, to už je jeho věc a velmi brzy zjistí, že je to velká chyba. Takže na základě toho tvrdím, že při tvorbě vyvážených postav musí být pouze strop, nikoliv mantinely v jakémkoliv dalším smyslu.
Zkuseni hraci, kteri jsou natolik zkuseni, aby prozreli princip tohoto omezeni, je muzou smele ignorovat a vytvorit si postavu opradu podle svych predstav.
Troufám si tvrdit, že jsem zkušený hráč, ale ty asi myslíš „zkušení hráči DrD+“ – osobně princip toho omezení nevidím (napsal jsi opravdu „pozřeli“?)
A pokud jde o první úroveň – ještě stále mám strašný brajgl v tom, co to vlastně první úroveň znamená. Teď píchnu do vosího hnízda, ale ať.
V pravidlech je napsáno, že hodnota vlastnosti 0 je průměrná hodnota. Nebudu teď bádat, co to znamená „průměrná“, ale dejme tomu, že jsou postavy znatelně horší a lepší. Nicméně – když vezmu člověka na první úrovni, tak má všechny vlastnosti na nule nebo vyšší, takže je lepší než průměr. S orientací na vlastnosti bude znatelně lepší. OK.
Na druhou stranu tu mnohokrát zaznělo, že postavy na první úrovni jsou v podstatě nezkušené děti, maximálně puberťáci – což nejsou lidé, o kterých bych řekl, že mají průměrně dobré vlastnosti. To že existují další nesrovnalosti třeba se silou nutnou ke skutečnému ovládání zbraně a množstvím neseného nákladu je teď podružné.
Co to tedy znamená první úroveň postavy. Je to dítě, jedinec lepší než průměr, nezkušený dospělák, nebo jak tedy? V tomto směru nemám svou představu o co opřít, protože realitu použít nemlžu a pravidla mi absolutně nepomáhají. Bouchi to obchází větou „vezměte průměrnou sílu pro představu, kolik toho postava unese“, ale to je mi absolutně k ničemu v případě jakékoliv jiné vlastnosti a ostatně i té síly, protože já jsem rozhodně starší a zkušenější, ale výkonů pro průměrnou sílu dosahuju jen stěží.
|