Panejo, zajimave rekordy...RomiKu, Tvoje druzina je nam vyzvou. Tohle by chtelo nejaky setkani nebo neco obdobnyho....grrrr. Hezky ty nase druzinku servat :) Trinact bodu si zadnej hrac jeste nevyslouzil, musim je vice motivovat (jezis uz to tu zni jak na prednasce velmi uspesnych panu s vynikajici karierou co maji i bezchybny osobni zivot a vesely usmev a kravatku na krku 24h denne :)
Jinak co se tvorby tyce, RomiK ma pravdu. Takhle rikat tamhle je tohle a tohle lepsi, ne tam je to spatne, ale tady je to super, a tohle je uplne vsechno spatne. Nic z toho neodpovida konstruktivni kritice. Vazim si toho Dalcore, ze se snazis o objektivnost a mit zkusenosti s vice systemy. Nicmene, ty hodnotis system na zaklade jistych subjektivnich pozadavku postavenych na uroven vseobecnych hodnot a z puvodni odborne rozpravy jsi sklouzl do tendenci klast to zahranicni proste jako dobre, co by se melo kopirovat nebo prekladat a to ceske za chybne a marne. V tomhle nijak nechci zapojovat narodni hrdost. Ale vazim si toho, ze Altar jenom nevzal prava (snad drazsi nez naprosto mizerne platy tvurcu DrD+) a neprelozil zahranicni hru. Ale jde svou cestou, kdy si vybira z moznosti a vetsinu tvori svou vlastni cestou, zcela originalni, ne vzdy mozna optimalni, ale kazdopadne prinosnou.
Co se ti tu snazim marne vysvetlit je ta nesystemovo-systemova (divne napsano) stranka DrD+. T atmosfera kterou tvori ono skloubeni na prvni pohled mozna dost zvlastnich pravidel, postup, ktery se odlisuje a jde vice vstric divadelnimu herectvi nez hazeni kostkou (vim, v tomhle urcite nebudes souhlasit, ale ja to tak jednoznacne vidim). To ze je svym zpusobem unikatni, zpusobem zpracovani a nepochybne i komunitou, dava nezamenitelnou atmosferu. Je to jako vzit RPG a prebasnit ho do cestiny, ne prelozit. Totiz, u basne nelze jentak prekladat (proto asi prelozene DnD u nas nikdy nebude mit vetsi hracskou oporu) ale je nutne zapojit vlastni basnicky um. Zachovat zpusob, ale prizpusobit jazyku, se vsim vsudy. U RPG se musi zajit dal a prizpusobit system vnimani.
Dalsi vec, chvalis si profesionalni pristup zahranicnich gigantskych spolecnosti. Ja si zase vic vazim pristupu lidi okolo Altaru. Nadsenci. A stejne jako kdyz budes poslouchat hudbu, ted myslim dobrou a kvalitni hudbu, ne tu co clovek slysi v hlavnim vysilacim case v televizi nebo radiu...vem si lidi co tvori pro to umeni samotne, pro sdeleni, pro radost, pro obohaceni a porovnej to s lidmi, kteri za sebou maji sice konzervator, hraji bezchybne, jsou profesionaly, hudbou se zivi a skladaji proto aby se uzivili, zatimco ti prvni ziji na hranici, casto nemaji na nove struny, nekdy ani co do huby :] Kdyz to porovnas a budes se snazit hodne zaposlouchat, poznas jistou strojovitost z onech profesionalu. Jsou perfektni, bezchybni, uspesni a hodne prodavani. Co obecenstvo chce, to jim daji...obecenstvo je zivi, takze vlastne musi. Casto navstevuju jazzkluby co jich po Praze je. Obecne tam byvaji lide alespon z jezkarny, nafoukanci, naprosto netvarni a prilis upevneni (coz v hudbe obcas trosku blokuje moznosti) a netolerujici nic jineho jak jazz, maximalne dodekafonickou "klasiku", ale ne vsichni, samozrejme. Tvori dve skupiny, jedna...to jsou Ti, kteri upustili od polosilene tvorby a maji plne saly, lide je chteji a jsou zadani, vsemi chvaleni a tvori to co lide chteji. To bych prirovnal k DnD. Pak jsou tu ti, kteri jeste vzdoruji, ale dva lidi pred podiem je brzy znudi a spadnou do te prvni skupiny. Ty bych neprirovnal k nikomu. A pak jsou tu ti, kteri nejsou profesionalove. Meli trebas skvele ucitele, muzou byt jeste lepsi muzikanti nez oni patentovani odbornici z nasi vlastne jedine "dostupne" hudebni skoly, jejich skupiny nejsou vytvoreny studiem ci raciem, ale zivelne. Nejsou orientovani za ziskem, ani na to casto ani nemysli a jsou sami bez sebe, kdyz jima nahodou neco vynese tak, ze si pokryji naklady (treba ty nove struny :) Ale tvori dal, kdo na ne prijde ten prijde a kdo ne, jeho vec. A casto takhle hraji dal a dal a i po nekolika letech, ty koncerty maji naboj. Obzvlast latinoamericane jsou v tomhle skveli, ale to bych zas utikal. Hraji mozna nevychovane, nestudovane, ale mozna hraji lepsi hudbu. Neni matematicka (ted ta paralela trosku nebude sedet :), je vice zivelna a to je citit z kazdeho tonu. Hraji hudbu mene strojove, mene teoretickou. Nevedi, ze tamhle je v notach napsano kazda sesta ze sedmi predrazena nebo tak. Kdyz ji tam chteji a citi to, tak ji tam daji a ma to efekt, cloveka zamrazi v zadech. Vybiraji z tech ostatnich, ale jdou svou cestou, kaslou na posluchace, kdyz uz, snazi se jim neco sdelit, necim je obohatit...ale po pravde, pro posluchace, kdyz nejake takove Tvurce objevi, je to zazitek mnohem vetsi nez ten, ktery by vychazel z jeho puvodnich preferenci. A tyto bych si dovolil lehce prirovnat k ceskym tvurcum DrD+. A tvrdim, ze DrDo hraci a DrD+ hraci jsou uplne odlisne tabory. Nekteri presli, ale to ti, co jiz dlouho volali po zmene a uchylovali se k zahranicnim systemum. Jenze ta atmosfera "nedivackeho" ceskeho DrD+ je unikatni, ma v sobe jakousi Cimrmanovskost :) A dalsi vec, povazuji alespon z vlastnich zkusenosti americke, moderni anglicke, francouzske...proste neseverske (a Tolkiena mezi severske pocitam) tvurce jako "fantasy" neschopne (fantasy asi trosku odlisne radsi chapu spise jako Beowulfa, Nibelungy, a hlavne Kalevala rullzz :) a to souvisi i s mym postojem ke komixum, ale to je vec uplne odlisna a navic neznam narodnosti a tim padem i jejich psychologicke podminky jednotlivych zahranicnich tvurcich skupin. Ale jak to budou Finove urcite zmenim nazor :)
Ted jsem si ale vykopal tady hrob... :] Tak toho 4.9., treba to poznas a nebo jsem divnej a zase to vidim jinak nez to je a delam z toho buhvico a autori DrD+ se mi smejou. Jo, beru trosku DrD+ jako umelecke dilo :] |