JudithArgument ve formě důkazu byl přinesen. A přehlédnut. K rozvíjení dialogu nedošlo, škoda, zrovna to začalo být zajímavé. Tak jinak.
Waters, nezpochybnitelně dominantní autor The Wall, zpracoval novou autorskou verzi tohoto díla. A to přesně takovým způsobem, o kterém tvrdíš, jakým originál inscenovat nepotřebuje - sebral hromadu odlišných interpretů a jimi jednotlivě provedené písně poskládal dohromady. Současně však tvrdíš, že autor "tvořivě a autorsky záměrně" s celkem nepracoval "Nijak, s největší pravděpodobností". Postrádám logiku. Může vůbec autor přepracovat vlastní dílo neautorsky?
Jednak jsem proti tvému tvrzení doložil důkaz, že dílo inscenovat potřebuje, neboť, jak jsem napsal, potřeba je čistě lidská a autorské přepracování tuto potřebu dokládá ze strany nejvyšší kapacity, tedy autora. V podstatě je tím tvoje teze vyvrácena, nadto, když vznikla zvuková konzerva obsahující tento nový originál. Argumenty jsem přinesl, čekám, že se vyjádříš.
Jednak, a to nyní přináším jako další součást projevu snahy o rozvoj disputace k tématu, bylo by dosti pokrytecké tvrdit, že svoboda projevu je v hudbě nadevše (na tom se snad shodneme), a současně tvrdit, že dílo inscenovat nepotřebuje, ani že s interpretačním dotvořením nepočítá. Vytváření takových nedotknutelných model je mi z duše protivné, neboť je v rozporu se základní lidskou svobodou volby.
A jednak, přihodím ještě jedno polínko do ohýnku, co je větším důkazem životaschopnosti originálního díla. Že je pietně udržujeme ve formě nedotknutelného pomníku leda tak k oprašování, nebo když ono dílo vzbuzuje touhu v dalších generacích je živě a aktuálně zopakovat, reinterpetovat? Za mě jasně je tím projevem nadčasovosti varianta B. Tak jako u klasických symfonií jsou hrány právě ty, které v současné době onu potřebu vyvolávají, jinak by si lidé pouštěli z konzervy to jedno pravé a správné provedení, o kterém nějaký ideolog prohlásil, že další inscenování nepotřebuje.
Za zásadní nepovažuji, aby pokus o reinterpretaci dosáhnul výsledku, který bude veleslavný a všemi uznávaný, ale především samotnou skutečnost, že k tomuto přepracování došlo, že bylo umožněno, že tu byl zájem a snaha něco takového provést, investovat úsilí, čas a prostor. To je pro mne ohromná věc.
Ještě jedna poznámka. Jednotlivé kapely autorsky svoje umění prokázaly více než dostatečně, proto "to nemůžete tyhle svoje kvality demonstrovat na autorském materiálu?" považuji za zcela neopodstatněné postesknutí. Takhle bychom mohli z principu zakázat všechny covery. Absurdní, co.. |