Vycházím ze zkušeností. Pravidelněji jsem jídal ve třech školních jídelnách, občas v dalších pěti (jako student, jako externí strávník i jako zaměstnanec školy). Všude to bylo takové trochu lepší Sodexho. Pakliže se vaší škole povedlo sestavit ve školní kuchyni dreamteam, který je za tu částku, co jsou rodiče ochotní platit, schopen vařit chutně, pak gratuluju, ale je to z mého pohledu výjimka.
Ono se školní kuchyní je to těžké - ty rozpočty na jídla jsou fakt zoufalé (nechápu, proč chtějí lidé tolik šetřit právě na stravě svých vlastních dětí a nejsou ochotni trochu pustit chlup, aby se investovalo do kvalitnějších surovin). Kuchařky jsou často nuceny vařit primárně ekonomicky, až sekundárně zdravě a chutně. To je jeden důvod, proč ve školních kuchyních tak často vznikají jídla nudná a nezajímavá a proč si lidé ze školních jídelen tak často odnášejí nedobré až traumatizující zážitky.
Druhý důvod je styl vaření. Je mi jasné, že ve školní kuchyni to jinak nejde - prostě se během pár hodin musí uvařit stovky jídel a takové vaření je o dost jiné, než když se v restauraci může kuchař mazlit s každým jednotlivým vydaným talířem. Vždycky bude rozdíl mezi restauračním wienerschnitzelem, který si sám hověl na pánvi nebo ve fritéze a pak šupajdil rovnou ke strávníkovi, a mezi těmi na plechu hromadně pečenými řízky, které se pak dvě hodiny udržovaly v teple a přišly o jakoukoli křupavost těstíčka.
Takže když kritizuju školní jídelny, nekritizuju tím automaticky školní kuchařky, protože ty mají často tak přísné mantinely, že v rámci nich dělají zázraky. |