NoirUž asi vidím, kde je v téhle diskuzi zakopaný pes (a proč se posunula od bojového mága až k trpasličímu kováři). Původně to bylo postavené tak, jestli je možné u bojového mága rozvíjet jednostranně jako vedlejší atributy jen dva vybrané, když jejich rozvoji věnuje čaroděj (popř jiná postava) veškerý svůj volný čas. Věc se má tak, že náš čaroděj bude povoláním pořád čaroděj, ale silnej a navyklej boji (tedy bude mít možnost získat nějaké ty třetí stupně zbraňových dovedností a bude mít kvalitnější bojové staty díky zvýšené síle a obratnosti). To je fajn, protože to technicky pořád bude jenom čaroděj, který má jako "koníček" boj. Nebude mít žádné schopnosti povolání bojovník ani žádné bojovnické finty.
To samé s tím kovářem v tvém ponětí. Pokud to bude bojovník a bude věnovat veškerý svůj volný čas kovářství, může si maximalizovat zručnost (nebo od čeho to je odvozené), ale pořád to bude jenom bojovník s "koníčkem" kovářství. Nebude mít žádné speciální kovářské dovednosti (co já vím, třeba jak vyrábět speciální ocele s příměsemi molybdenu nebo wolframu v řeči současné metalurgie, nebude umět vyrábět komplikované zbraně z damascénské oceli - nejsem kovář a nikdy jsem se s tímhle řemeslem nedostal do styku, takže ani netuším, co profík umí). Pochopitelně bude schopen kovat na úrovni velmi dobrého nadšeného amatéra - a kde je ta hranice, co ještě amatér zvládne, je třeba diskutovat s PJem. Tedy bude schopen opravit brnění nebo vykovat obyčejný meč, například.
DrD+ prostě v základu nepovoluje multiclassing - IMHO je to škoda, ale co už. Není to taky dovednostní systém - je class-and level - a pokud se o tenhle termín opřu, tak class jednoznačně určuje povolání. Tedy buď bojovník, nebo kovář, ne obojí. Druhé může být maximálně ten koníček na úrovni nadšeného amatéra. Nemusíš s tím souhlasit, ale autorům se to takhle zdálo lepší. |