Dneska jsem mimo jiné sáhnul trochu do krautrockové historie a pustil si tohle:
IBLISS - Supernova (1972) DR11
Bylo to výsledkem zcela náhodného zanoření do hloubi digitálního archivu a hned takový úlovek. Skupina existovala jen krátce a zůstalo po ní jediné album, za originál v dobrém stavu dnes dáte 400 a více EUR. Slušné reedice na LP i CD jsou naštěstí k mání. Je to dobře, protože tohle je unikátní dílo, které ve své době zapadlo a archeologické nálezy takového kalibru nejsou obvyklé.
Na albu se nacházejí 4 dlouhé kompozice v téměř instrumentálním provedení, vokály se objevují jen ve formě nonverbální pro vyvolání exotického napětí. Cizokrajné ladění atmosféry, ve smyslu mimoevropském, je jeden z výrazných znaků alba. Instrumentálky mají jazzrockový ethno náboj, který je okořeněn pěkně ostrými kytarovými a rytmickými vstupy. Slyším tam Latinskou Ameriku, Asii i Afriku, kdysi takhle hrával třeba Ginger Baker se svými AIR FORCE, které také doporučuji.
IBLISS jsou opravdu zjevením. Poměrně velký vliv má na jejich hudební výraz hráč na bonga a conga, perkusionista, flétnista a vokalista Basil Hammoudi z Iráku, jenž se v letech 1967-68 objevil i v souboru ORGANISATION (pre-KRAFTWERK). Ostatně bubeník Andreas Homann si ranou fází KRAFTEWERK také prošel. Dalším významným jménem, které se na vzniku alba podílelo, byl producent Conny Plank, Ten měl na svědomí mnoho důležitých nahrávek skupin jako NEU!, KRAFTWERK, CLUSTER, HARMONIA, ASH RA TEMPEL, GURU GURU, KRAAN a dalších, a nepochybně díky němu má album Supernova excelentní zvuk.
Youtube
![R-710561-1708891146-3090](https://i.postimg.cc/cChckYpg/R-710561-1708891146-3090.jpg) |