JudithVšak já vývoj umění nikdy nepopíral. Jeho schopnost vstřebávat všechny možné vlivy a okolnosti spojené s vývojem lidstva během tisíciletí je naprosto fascinující. Proces je to relativně pomalý, zato kontinuální. Však také jak zdlouhavě musely o uznání bojovat nové umělecké disciplíny, například fotografie, nebo film. Ale tento status získaly ne proto, že by převrátily axiom, nýbrž tím, že právě prokázaly, že jej také splňují. Nepřehodnocoval se celek od základu, přehodnocovala se množina lidských činností, zda zahrnuje při zachování neměnných axiomů i nové druhy umění. Tehdy si možná lidé o to víc uvědomili rozdíl mezi uměním a řemeslem a o to víc stvrdili vlastnosti, které musí dílo splňovat, aby bylo uměleckým. Neznám jedinou skutečnost, která by toto vyvracela. Je strašně laciné říct - tak tady máme AI, zvykněte si, je to taky umění a hotovo. Takové tvrzení je v rozporu se vším, co bylo a je stanoveno. Považuji takové snahy jen za účelový konstrukt, který má být jakože liberální a prokazovat nadhled, jenže ve skutečnosti odhaluje neznalost základních principů a takový mluvčí je pro mne člověk, který má velké nedostatky v systému poznání.
Tvůj cit pro umění se utvářel v čistě lidském světě ne proto, že bys měla nějaké mimořádné štěstí, ale jednoduše proto, že umění jinde neexistuje. Stroje nejsou schopny vytvářet umělecká díla. Leda by se změnila definice tohoto díla na úplnou libovůli a nastal by zde ten zmatek pojmů, o kterém opakovaně píšu.
Nepíšeme ani tak jinak, jako o něčem jiném. |