Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Tolik rozruchu
jen v Lopuchu

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Hudební klub [ŽP: 6 týdnů] (kategorie Hudba) moderují postKF, Antony.
Archiv

V tomhle klubu si budeme povídat o hudbě a různých příbuzných tématech. Třeba o zvuku, který její poslech značně ovlivňuje.
Motto:
"ten vesmír hudby, to je tak neuvěřitelná nádhera.... a pro jednu duši je tento prostor naprosto nekonečný a nevyčerpatelný ... člověk pochytí za život jen mizivé procento (ani ne) té nádhery. A zaplaťpánbů alespoň za to." (puschpull)
Dlouhodobé téma :
Nahrávky, které mne zaujaly, a proč
Další téma se bude točit kolem aktuálního vydavatelského dění :
TIPY na TOP alba 2022
Antony:
FOR ABSENT FRIENDS - Disappear (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
REALE ACCADEMIA DI MUSICA - Lame di Luce (2022)
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
LORD VIGO - We Shall Overcome (2022)

puschpull:
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
SIGH - Shiki (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
GALAHAD - The Last Great Adventurer (2022)
suchos:
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
MISCRANCE - Convergence (2022)
SIGH - Shiki (2022)
SEAX - Speed Inferno (2022)
AUTOENESIS - Moon of Foul Magics (2022)
OUT OF THE BEARDSPACE - Like Moths To A Flame (2022)
CB3 - Exploration (2022)
MAJOR PARKINSON - A Night At The Library (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
PHANTOM SPELL - Immortal's Requiem (2022)
NEGATIVE PLANE - The Pact... (2022)
LORD VIGO - We Shall Overcome (2022)
MISANTHROPE - Les déclinistes (2022)

Dutch:
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
COSMOGRAF - Heroic Materials (2022)
NAXATRAS - IV (2022)
slava:
Jeff Michaels - Space Debris (2022)
LONG DISTANCE CALLING - Eraser (2022)
Brian Eno - FOREVERANDEVERNOMORE (2022)
Camo & Krooked & Mefjus – Overture single (2022)
The SMILE - A Light For Attracting Attention (2022)
Frank Zappa - ZAPPA ’75: Zagreb/Ljubljana (2022)
Richard Müller - Čierna labuť biela vrana (2022)
DUNAJ – Za vodou (2022)
Cécile McLorin Salvant – Ghost Song (2022)
CRIPPLED BLACK PHOENIX - Banefyre (2022)
KING BUFFALO - Regenerator (2022)
GREEN ASPHALT - Green Asphalt (2022)
VITSKÄR SÜDEN - The Faceless King (2022)
Van Morrison - What’s It Gonna Take? (2022)
Vangelis – Juno to Jupiter (2022)
Jean Michel Jarre – Oxymore (2022)
Jan Hammer – Seasons pt.2 (2022)
JETHRO TULL – The Zealot Gene (2022)
Mata Atlântica & Markus Reuter - Retiro e Ritmo (2022)
Markus Reuter, Fabio Trentini & Asaf Sirkis – Truce 2 (2022)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 22951 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 25.12.2024 21:30 - Klub Hudební klub (15:43) 36032
Doba vždy přináší nezbytnost nahlížet na věci novým pohledem. Nejinak je tomu i v umění. Nic zvláštního, jen je třeba býti ve střehu.
judith Judith 25.12.2024 21:24  36031
Čistě terminologicky, hudba vzniklá s přispěním virtuálních nástrojů (přičemž AI dělá rozdíl mezi mechanickou řadou tónů a plynule působící sekvencí) není AI-generated, nejsou to Camelas, ale není ani AI-free. Podobných šedých zón bude přibývat a jeví se mi užitečné mít o věci jisté povědomí.

Autorství se to nedotýká, souhlasím. Aspoň ne tam, kam dokážeme s dnešní představivostí dohlédnout. Též postřeh o (chybějící) oduševnělosti je přesný.

A správně dedukuješ, kam nás úvaha vede. Podle mě nelze z divadla odmyslet herce a z hudby nástroje. Vztahuji zkrátka estetickou funkci k estetickému účinku. Ty ne. Ok, víme, na čem jsme :)
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 25.12.2024 20:40 - Klub Hudební klub (15:43) 36030
Mno jo, jak víš, mám spoustu aktivit. Ale neživý klub, to je skoro jako mrtvý klub. A mrtvý prd ví. My toho víme ovšem spoustu, tudíž jest nutno naše moudra uvrhávati kontinuálně v lid, no ne.. :)
Míněno samozřejmě na všechny vážené přispěvatele. U všech chápu, že mají v této době mnoho priorit, což je jedině správně. Já si se svejma plkama vždycky vystačím. Současně věřím, že čtoucí mlčící množina si to své taktéž vyzobne.

Opravné nástroje, třeba něco jako kontrola pravopisu v textovém editoru, jsou jen nástroje. Nějaké nástroje každý umělec potřebuje a proti takovým instrumentům nic nemám. I ty programovatelné bicí a klávesy vyluzují zvuky jen podle toho, co člověk vymyslel a do nich zadal. Že to ale mrví muziku je celkem jasné, vytrácí se z ní duch. Ovšem autorství je stále patrné. Proto i třeba voice tuning, různé filtry a podobně, mi vadí proto, že znemožňují poslech, jsou nepřirozené a nepříjemné, totéž DR. Ale o tom, že jde o lidské záměrné dílo nelze pochybovat. S nelidskou interpretací.

Něco jiného by bylo, kdybych napsal pár slov a zadal téma a PC za mne dodělal celou poému, nebo určil tóninu a styl, a třeba akord a délku skladby, a PC dodělal zbytek. Tam bych se těžko mohl vytahovat autorstvím. Princip umění stojí a padá na lidském autorském vkladu. Interpretace je podružná, sice může ledacos ovlivnit, ale nerozhoduje o tom, zda jde o umělecké dílo. Když humnělec vymyslí skulpturu a vytiskne si ji na 3D tiskárně, jeho věc. Netrvám na dřevořezbě, akorát ji budu vnimatelsky preferovat. Z hlediska uměleckého díla je podstatné, že ji vymyslel člověk, stejně jako člověk definoval její smysly vnímatelné provedení.

Furt dokola kolem se bavíme o tom co ještě splňuje definici uměleckého díla. Ta definice je pro mne jasně daná, nemám žádných pochyb.
judith Judith 25.12.2024 20:01  36029
AntonyOceňuju, že na příspěvky reaguješ, díky tomu je tenhle klub živý :) věnovat reakci pokaždé 100% pozornost prostě nejde. Jestli je téma pro místní osazenstvo zajímavé, chopí se ho někdo další a rozvine, třeba teď, třeba za čas. Nebo prostě zapadne pod sněhem.

Akorát by asi bylo užitečné ujistit se, že rozumíme stejně pojmu virtuální nástroj, míněno hudební nástroj, instrument. Protože tohle se používá čím dál častěji a taky jde o prostředek využívající AI - v podobném smyslu jako jazykový překladač. Umělá inteligence "domyslí" a vyplní význam věty, protože zná význam slov a gramatická pravidla. Zkušenosti s překladači máme asi všichni a víme, že ideální to není, živého překladatele se znalostí jazyka tento nástroj nenahradí plně, zvláště ne u uměleckého textu.

Teď píšu na základě svojí omezené znalosti, budu ráda, pokud mě někdo doplní. Virtuální hudební nástroje umí po zadání not "zahrát" kompletní sekvenci, aby na sebe tóny navazovaly. Samotný zvuk je často přirozený, někdo ho zahrál a uložil do databáze. (Docela by mě zajímalo, jak to chodilo dřív s "automatickým bubeníkem", "naprogramovanými klávesami" a podobně - myslím, že tam byl zvuk umělý.) Nebo existují aplikace, kterým člověk zanotuje něco hlasem a ony to převedou do jakéhokoli nástroje.

Vedle "virtual instruments" (neumím na klavír, zadávám do počítače noty a dostanu zvukovou stopu uměle sestavenou z akustických tónů, něco jako věta přeložená překladačem) už se nabízejí přímo "AI instruments", které slibují, že převedou jakýkoli audio soubor ve zvuk jakéhokoli nástroje.

Co to znamená pro hudbu a posluchače, to je k diskusi, každopádně tohle je jeden ze způsobů, jak se dnes a v hudbě využívá AI. Tím pravděpodobněji, čím menší počet lidí je pod výsledkem podepsaný. Toto mám na mysli, když píšu o používání virtuálních instrumentů. A je mi to podezřelé, ale to je teď vedlejší, jde o pojem a jeho význam.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 25.12.2024 19:16 - Klub Hudební klub (15:43) 36028
JudithAha, pro mne z textu vyplynulo, že zpěv je umělý. Teď vidím, že jen nečtu pozorně, pardon.. :)
judith Judith 25.12.2024 18:56  36027
AntonyO AI napodobenině zpěvu nikde nemluvím. Možná jsem uvedení alba vzala za špatný konec, z čehož vznikla další mimoběžná diskuse, kdy jeden uvažuje o stupni umělosti one man projektů a druhý o hudebních robůtcích... ale to už je asi jedno.

Těším se na tvoje další psaní o RARE EARTH!
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 25.12.2024 18:37 - Klub Hudební klub (15:43) 36026
JudithPoměr mezi vlastním tvůrčím vnosem a strojovou výrobou zná asi jen autor. Nicméně, AI napodobeniny zpěvu mne vskutku nepřitahují.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 25.12.2024 18:35 - Klub Hudební klub (15:43) 36025
RARE EARTH

Práce s kapelou byla natolik pohlcující, že jsem si ji trošku rozebral.

Vznikli v roce 1968, ale to šlo hlavně o získání jména a vydavatelské smlouvy, neboť sestava fungovala daleko dříve. Už v roce 1961 začali spolu působit v Detroitu ve skupině SUNLINERS bubeník Pete Rivera a saxofonista Gil Bridges. Během následujících pěti let se k nim připojili John Parrish (baskytara), Rod Richards (kytara) a Kenny James (klávesy). V roce 1968 si změnili jméno na RARE EARTH a vydali u Verve debutní album Dreams/Answers. Úspěch se nedostavil a hudebníci hledali jiný label. Zavedený Motown je najal pro svoji novou značku, jež měla za cíl od roku 1969 vydávat psychedelické a undergroundové rockové kapely. Nová divize neměla jméno a během jednání o kontraktu navrhli RARE EARTH, aby se jmenovala podle nich. Manažeři celkem překvapivě tento název přijali a tak skupina RARE EARTH následujících 7 let vydávala u etikety Motown / Rare Earth.

Během té doby zvládli 7 studiových alb, 2 živáky a 1 soundtrack. Vyprodukovali několik hitů a stali se velice populární blues rockovou akvizicí v USA. O dravý elektrický blues rock opírali svoje stylové směřování po celou dobu, ale nikdy se nebáli přidat další styly pro zpestření a odlišení. Jelikož to dělali s invencí, tak každá etapa měla něco do sebe. Zpočátku šlo o jasné závany psychedelic, posléze jazzu, až v nejúspěšnějším období dominovaly styly soul a funky. Poslední album pro Rare Earth šlo do pop rocku a je zajímavé, že po odchodu skupiny Motown tuto značku zrušil. Respektive, přejmenoval ji na Prodigal a přesvědčil skupinu, aby další album vydala právě tam.

Nakonec šlo o tři studiové desky, které představují méně rockovou a více disko funky refrénovou podobu soundu skupiny, zaslechnout můžeme i reggae a další styly, soubor hledá svoje místo v prostředí mainstreamu. Nutno však zdůraznit, že i zde se jedná o velice poslouchatelnou muziku, která nerezignuje na tvůrčí kvalitu. Po odchodu od Prodigal v roce 1979 podepsali jednoalbovou smlouvu s RCA, ale jediná nahrávka z roku 1982 Tight And Hot spatřila světlo světa jen na promo kazetách a zkušebním acetátovém výlisku a je dnes velkou sběratelskou raritou. V průběhu dalších let došlo ještě ke dvěma nahrávacím epizodám u méně významných labelů, ale obě alba rychle zapadla.

Podstatné je, že soubor prakticky nikdy nepřerušil aktivní činnost a hraje dodnes. Díky své popularitě a množství hitů mohli s úspěchem v Americe vystupovat, aniž by vydávali nové nahrávky. Po celou dobu existence skupiny vydržel jediný hudebník, a to saxofonista a flétnista Gil Bridges. Ale ani ten ve skupině od roku 2022 není, zemřel 8. prosince 2021 ve věku 80 let na covid. Dnešní sestava je vlastně revival a služebně nejstarší muzikant (Wayne Baraks - zpěv, rytmická kytara) je v souboru až od roku 1987.

Vyčerpávající biografie by zabrala mnoho stran, ale jde hlavně o muziku. Na jejím představení pracuji, těšte se..
judith Judith 25.12.2024 18:12  36024
AntonyTak to IFALL taky, notu od noty zkomponoval, sám si na albu zpívá. Dokonce i vícehlasy, což prostě není moc přirozené. A nevěřím, že jeden člověk může hrát stejně dobře na všechny užité nástroje, někde si bude něčím pomáhat. Už to je užití AI, virtuální instrumenty. Zase jiným způsobem.
judith Judith 25.12.2024 18:02  36023
Slibovali něco jako MAJOR PARKINSON, dodali otravný přinejlepším poprock s lehkým divadelním nádechem. Jdu pro dnešek od procházení novinek, nějak neberou.

DIRT POOR ROBINS - Firebird (2024)

firebird
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 25.12.2024 17:59 - Klub Hudební klub (15:43) 36022
Hranici vidím jasně.

Umět skládat, tedy vymýšlet hudbu, psát, tedy vymýšlet literaturu, malovat, tedy vymýšlet obrazy, apod. nelze nahradit. Jde o činnost konkrétního lidského autora. Pokud takový autor použije např. sampl, jako úryvek cizího nápadu, musí jej řádně ozdrojovat, i kdyby trval jen pár sekund.

Proces, kdy software vytěží hudební díla z celých databází a přemletou parafrázi desetitisíců cizích nápadů vyplivne jako automat kafe do kelímku podle toho, který čudlík uživatel zmáčknul, je negací tvorby. Je to automatická šablonovitá výroba. Skutečnými autory jsou všichni lidé, kteří ve strojové databázi existují. Stroj sám nevymyslí nic.

Parsons tu hudbu notu od noty zkomponoval, předpokládám. Není co řešit.
judith Judith 25.12.2024 17:29  36021
Uvažuju o lidech jako Alan PARSONS, myslím jeho sólové projekty. Kdyby tehdy existovaly dnešní možnosti, virtuální nástroje, programy na úpravu libovolného počtu stop a podobně, najímal by si živé muzikanty? Tohle je jiný případ než Lojza doma na gauči, který si pořídil jednu licenci a zadal jí pokyn "udělej mi písničku, která bude znít jako XY". Jde o producentský způsob uvažování. O někoho, kdo má hudební vize a ambice, ale nedokáže čistě vlastními silami věc provést. Kde je pak linie? Cítím Parsonse (i Duarteho, po třetím poslechu) víc jako producenty než skladatele. U těch nevadilo, že měli hudbu jen v hlavě a potřebovali orchestr, aby mohla zaznít. Co měli navíc?
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 25.12.2024 17:09 - Klub Hudební klub (15:43) 36020
Ano, zmáčknout tlačítko ON na musical robůtkovi umí každý jouda. To už je sofistikovanější tvorba točení kličkou na flašinetu.
judith Judith 25.12.2024 16:57  36019
I Fall, patrně. Za projektem stojí brazilský producent, zpěvák a multiinstrumentalista Caio DUARTE. Proč by ne, u AI výtvorů taky někdo hýbe tlačítky, samy od sebe se (zatím) tyhle produkty nereplikují. Potíž vidím v tom, kromě obligátního rizika omezené tvůrčí perspektivy, že jakmile dělá na albu od A do Z všechno jeden člověk, už si nutně musí něčím pomáhat. Vedle sehrané party ve studiu mi zkrátka tenhle způsob tvorby připadá jako "processed food", něco se tam ztrácí.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 25.12.2024 16:36 - Klub Hudební klub (15:43) 36018
Otázka zní "If All" nebo "I Fall" ? Nebo kryptonym "All is False".

[ 22951 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt