SlávaZ pohledu posluchače ne nutně, protože nosným prvkem byla vždy melodie, melodická linka, která umožní prvotní povrchní ale v každém případě příjemný poslech.
Tady si dovolím lehce nesouhlasit. Genesis měli, když se tedy budeme bavit o Genesis do roku 1980, ve svých skladbách velkou spoustu instrumentálních pasáží, osvobozených od melodie.
Teprve při bližším posluchačském ponoru a rozklíčovávání jejich hudby zjišťujeme instrumentální mistrovství (bez výjimky) a vysokou skladatelskou a aranžerskou úroveň.
Ani tady se mi tak docela nechce přikývnout. Skladatelská i aranžérská úroveň je podle mě jednou z předností Genesis a přijde mi, že je to evidentní na první dobrou, resp. jejich kompoziční zdatnost je oddělovala od většiny jejich současníků.
Gabriel podle mne sehrával v Genesis Watersovu úlouhu v PF. Při poslechu solových projektů jednotlivých, členů (zejména těch prvních, nebo raných) vnímám přínos jednotlivých členů do celku. Tím méně viditelným byl Rutherford, který byl dělníkem Genesis. Buď hrál doprovodnou kytaru, nebo basu. Jeho figury na base zejména na Selling... a The Lamb... jsou úžasně vynalézavé a hráčsky náročné. A velkým i když tichým SKLADATELEM je Tony Banks. Jeho zvláštní zadumané harmonie, jeho hráčská virtuozita je pro mě asi tím největším v Genesis.
Souhlas ohledně Gabriela. Rutherford je pro mě trochu taková neznámá. Taky jsem ho vnímal jako takového dělníka, nicméně později jsem došel k tomu, že se významě podílel i skladatelsky, i když tak zvláštně v pozadí. Nejpíš je to vlastnost většiny baskytaristů. Nevím přesně, jak moc a jakým způsobem se podílel přímo v Genesis, nicméně významně pomáhal Hackettovi s jeho Voyage of the Acolyte nebo Phillipsovi s jeho The Geese and the Ghost. Taky si vzpomínám na jednu skladbu, jmenuje se Compression. Měla vyjít na jeho první sólovce Smallcreep's Day, ale nakonec se tak nestalo. Absolutně to nechápu, podle mě je skvělá. Jde o spolupráci s Anthonym Phillipsem. Ke konci skladba přechází v takový temný kytarový motiv. A ten právě napsal Rutherford. Musel jsem si to hned pustit, vždycky mi z toho mrazí. Podobně Hackettův Hierophant, tam se též významně podílel Rutherford. Z toho jsem usoudil, že byl nejspíš mnohem víc, než jen dělník. Ale jeho role je v Genesis skrytá. (než převzal roli lead kytaristy po odchodu Hacketta) No a Banks, tam není o čem, naprostý génius. Dřív mě štvala jeho komplikovaná povaha, ale dnes už to vůbec neřeším. Velmi si toho člověka vážím. Ale to i všech ostatních v Genesis. |