V roce 1865 začala koňská tramvaj jezdit ve Vídni, tři tramvajové systémy následovaly v dalších letech. V roce 1868 bylo podáno několik návrhů pro zřízení tratí tramvaje v Brně, které projednala městská rada. Dne 23. února 1869 byla městu Brnu udělena ministerstvem obchodu koncese k provozování koněspřežné železnice tzv. amerického systému pro sedm vzájemně navazujících traťových úseků, počítalo se také se třemi vozovnami. Již na jaře téhož roku se začala stavět první trať koněspřežné dráhy od Kiosku (dnes Moravské náměstí) po černohorské státní silnici do tehdy samostatného městyse Královo Pole (tehdy nazývaného Kartouzy). Smlouva mezi tramvajovou společností a městem, ale byla uzavřena až v srpnu 1869, pouze několik dnů před zahájením provozu. Provoz koněspřežné dráhy v Brně byl zahájen 17. srpna 1869 na převážně jednokolejné tzv. „normálněrozchodné“ trati. Jízdné za jednu jízdu činilo 15 krejcarů, za dítě do 10 let se platilo 7,5 krejcaru. Kolejnice byly tvořeny dřevěnými podélnými trámci, které byly okuty železnými pásy se žlábky. Tyto kolejnice potom ležely na příčných dřevěných pražcích.
Za značný technický nedostatek považujeme to, že na známce se nikde to Brno nevyskytuje. |