Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Nudou jsi opuch?
Navštiv Lopuch!

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Kája Mařík [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Literatura) moderují muflonek, Anka.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 17:46

Pěkně vítám, to jsou k nám hosti. Tak se u nás posaďte, ať nám nevynesete spaní!


Řídících Márinka, I. díl, III. kapitola (Márinka u Šetlíků)

„Maminko, tak jsme chytli ježka. Véna ho nesl tetě, mají v černé kuchyni šváby,“ hlučně ohlašovala Márinka příčinu svého zpoždění.
Cíla myla nádobí, pan řídící už byl ve škole, paní řídící si brala žlutavou kongresovou zástěrku, vyšívanou květy kopretin.
„Maminko, ani se nehnul,“ trochu tišeji řekla Márinka.
„Hnul, nehnul,“ řekla paní řídící, „ale měl by se hýbat proutek na tvých zádech. Tohle je pořádek? V jednu se chodí k obědu? To bylo dnes naposled, Márinko! Oběd už ti asi vystydl. No, povídal tatínek, že už je nejvyšší čas, abys chodila do školy!“
Paní řídící jde do třídy, Cíla domývá nádobí a Márinka sedí nad talířem vychládající polévky a míchá. Pořád míchá.
„Jez, Márinko!“ pobízí ji Cíla.
„Já praženou nerada, Cílo. Je to samý škraloup.“
„No ovšem, když už dlouho stojí,“ podotýká Cíla.
„To asi měla teta Tonovic radost, když přinesl Véna ježka, viďte Cílo?“
„A to bych si nemyslila. Já bych spíš řekla, že paní berňová vyhodila Vénu i s ježkem.“
„Tak já už mám dost,“ hlásila Márinka odstrkujíc skoro plný talíř polévky. „Zaplať Pán Bůh! A to mám hlad!“
„No dám ti čočku,“ řekla Cíla.
„A za tu taky zaplať Pán Bůh! Helejte, Cílo, neříkala panímáma Šetlíkovic, abych tam přišla na slívy?“
„A říkala, to říkala.“
„Tak abych šla, Cílo, aby se panímáma neurazila.“
„Jen jdi, Márinko! A k večeři budeš mít, co’s nechala v poledne.“
Véna uháněl domů s ohromnou radostí. „Teti, nesu ježka na ty šváby v černé kuchyni!“ volal.
Paní berňová se zdvihla s lavičky: „A prach element, copak my máme u nás šváby? Hned se mi s tím někam kliď! A potom rovnou do školy! Neumíš-li přijít v poledne domů, nebudeš obědvat!“
Véna okouní u školy, zatím co Márinka už si pochutnává na slívách u Šetlíků. Cíla vidí Vénu s ježkem. „Véno, pojď sem! Teta tě vyhodila i s ježkem, viď? No, já to řekla hned. Ukaž, já ho zatím dám do komory! A heleď, tuhle je polévka, pospěš si! Márinka nejedla, a tuhle čočka. Honem, ať nedostaneš ve škole!“
Véna nedbá, že je polévka chladná. Chvatně ji dojídá a sní i talíř čočky. Skoro v běhu volá: „Tak zaplať Pán Bůh!“ a už otvírá dveře první třídy.
Pan řídící ptá se důrazně: „Copak, Véno, že tak pozdě?“
Véna se dívá panu řídícímu do očí a říká tiše: „Prosím, já dojídal po Márince polévku a talíř čočky. A toho ježka dala Cíla do komory.“ — — —

Ilustrační obrázek k anketě "Kde podle vás ležely literární samoty?"


Náš web o Kájovi: skolakkajamarik.cz Po stopách Káji Maříka (na Google Maps) Fotky z MaříConu 2008: Vinkler/Vlasta, Mirdule, Jitka, Ovi Ivoda Fotky z MaříConu 2007 

  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help
 Titulek, text příspěvku  
Opište pozpátku následující text bez prostředního znaku: qcelede
[ 1089 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
zizalka 2.12.2008 19:43  6571
Ucelený projekt shromažďující různé argumenty pro lokalizaci samot by byl skvělý!
Já bych třeba mohla zpracovat tu Skalku. Musíme se se skaleckou teorií vypořádat, už proto, že je zmiňovaná v Legendě, jako skoro jistá, ačkoli jsou tam shromážděné jen argumenty pro, a přehlížené argumenty proti.
zizalka 2.12.2008 19:40  6570
Ještě doplním 6567, nějak mi tam vypadla pointa: pokud by lesy co jsou blíž zámku patřily ke skaleckému revíru (tj. byly ve správě církve) nebo dokonce už k dobříšskému panství, tak by bylo logické a zároveň by korespondovalo s teorií A-B, že se pan kníže jde procházet do "našeho bermudského trojúhelníku". :)

Co se týče toho, jak se děti s Lávíčkem ztratily. Jistě tuhle příhodu můžeme připočítat ve prospěch lokality C. Nebo by se dalo snad uvažovat, že děti se ztratily někde až u Chouzavé, kam obvykle nechodily. Nebo by se tím "na druhou stranu" mohlo myslet, že vědomě přešly císařskou silnici (dnes už bývalou císařskou silnici, dnes její trasou vede rychlostní silnice R4; např. rozcestí pod Malou sv. Horou bylo a dosud je rozcestí min. šesti cest do šesti různých směrů, v té příhodě se totiž píše, že děti zašly na druhou stranu, kde se cesta dělila v mnoho směrů), a ztratily se někde v lesech za císařskou silnicí, nevím...
zizalka 2.12.2008 19:01  6567
Goldie, hezky napsáno :)

Já na vavřínech usnout nehodlám, mě baví shromažďovat argumenty pro a proti všem možným teoriím. A hodlám v tom pokračovat i nadále.
Sice se samoty v mé hlavě tak nějak zhmotnily, a místo "všude a nikde za Lážovem" je jasně "vidím" v Oviho "bermudském" trojúhelníku, ale to není vůbec na závadu dalšímu pátrání...

Mně skutečně připadne, že slovo PODdbrdský se jasně vztahuje k výškové poloze míněného místa (tedy, že označuje lokalitu/y ležící níž než vrcholy Brd), ale psala jsem, že je to IMHO, a že by se to mělo ověřit. Že by slova podbrdský a brdský mohla být synonyma, to se mi nezdá. Pro lesy v "trojúhelníku" bych si dovedla představit oba výrazy, pro lesy na Hřebenech si označení PODbrdský představit nedovedu.

K tomu panu knížeti, a kde se nejspíš procházel: je zde jedna souvislost historická, která zřejmě svědčí v prospěch Oviho. Ještě jsem to sem nepsala, protože toho vím o téhle indicii zatím jen málo, a chtělo by to ověřit daleko podrobněji, nicméně... v dějinách Skalky jsem se dočetla, že lesy okolo Skalky ještě na konci 17. století patřily k dobříšskému panství a Mníšecký pán Ignác Engel je musel před stavbou Skalky koupit (domnívám se, že zakoupil větší výměru, nejen vlastní plochu skaleckého areálu, na Skalce bylo později hospodářství a myslivna, šlo o samostatný hosp. celek). V tomto světle mipřipadá docela možné (opakuju, že jde o moji doměnku), že lesní pozemky na Hřebenech táhnoucí dál se směrem na jihozápad od těch skaleckých, patřily už k Dobříši. Stejně se Kája odehrává (nebo by se měl odehrávat) až po pozemkové reformě, takže to může být všechno jinak...
goldie 2.12.2008 18:02  6566
Lokalizace samotMyslim, ale že už máme pěknou hromadu indicií a důkazů z textu, že bysme mohli je dát všechny do hromady (třeba po novém roce, až se trochu uklidní předvánoční shon). A udělat z toho takový ucelený projekt a pak ho frknout na web.

Do té doby bysme mohli dát dohromady nápady a myšlenky, jak to všechno udělat. Já bych navrhovala, že bysme nejprve měli rozdělit indicie do alespon dvou skupin. Např. "pevné" indicie by byly takové, kdy autorka uvádí zeměpisné údaje, místní údaje, které jsou přímo spjaté s určitou lokalitou, popř. se jedná o indicii v příběhu, který do velké míry odráží realitu. Tj. např. křížové cesty, kolem čeho děti běhaly do Lážova, cesty na nádraží, na Skalku, často se opakující údaje apod. "Dodatkové" indicie by pak byly ty, které potvrzují jednu nebo druhou lokalitu v kontextu, tj. samy o sobě by nedávaly moc smysl, ale v kontextu s určitou lokalitou smysl dávají, popř. inidicie, které si autorka zjevně musela dát do textu, aby jí to sedělo s příběhem, a ikdyž indicie napovídá jedné nebo druhé variantě, tak se nemůže brát moc vážně.

Nevím, jestli jsem se vyjádřila zrovna nejlépe, ale snad do začátku to stačí :-).

Asi bysme měli shrnout všechny důkazy jako jsou sloučeny v anketě. Tj. pro a proti pro lokalitu A a B (dala bych je dohromady, popř. s malou pomlkou o rozdílu), lokalitu C, Skalku a i to, že samoty se měnily.
goldie 2.12.2008 17:31  6565
Ten příběh o ztracení by zase hodně nahrával lokalitě C. Tam by přece bylo lehké se ztratit...takové rozsáhlé lesy. Taky ten příběh s panem loupežníkem - knížetem, jak jsem tady už jednou zmiňovala. Pokud tedy to byl kníže z Lážovského zámku, tak nevím, proč by se v noci sám procházel pěšky v lokalitě A nebo B, namísto v lokalitě C, která by dávala více smysl.

Já jen abysme tu neusli na vavřínech :-)
goldie 2.12.2008 17:27  6564
HřebenyKdyž už jsme u těch Hřebenů a popisu toho, jak mohlo být pro Káju a Zdeňu na Hřebenech daleko a cize, tak mě napadlo, že s lokalitou A a B mi moc nesedí ten příběh, kdy se děti s Lávíčkem ztratily v lese. Říká se tam, že přešly až na druhou stranu na druhý konec revíru, a kdecož, ale mě se ten les v okolí A a B zdá příliš malý na to, aby v něm děti bloudily celý den, zvláště když v něm jsou takové významné lokality jako malá sv. hora, silnice na Dobříš, železnice do Mníšku (když by se bralo, že "na druhou stranu" je východně od lokalit A a B. A zároveň se tam nikde neříká, že by děti zašli někam přes pole, nebo přes cestu, nebo tak nějak. Z textu přímo vyplývá, že šli lesními cestičkami a nedávali pozor, kde a kam zabočují, až se ztratily.
goldie 2.12.2008 17:23  6563
ZizalkaTo je opravdu zajímavá myšlenka s těmi podbrdy. Já sice trochu váhám, jestli bych tomu přikládala až takovou důležitost, jako "potvrzení", že samoty byly v místech A nebo B. Spíše by mě ještě zajímalo, když jsi tak pěkně vypsala, kdy se podbrdy vyskytly v textu, nějaké porovnání,kdy se naopak v textu vyskytly brdy. Je možné, že to je pro místní takové synonymum a volně se přeskakuje z jednoho na druhé bez nějakého dalšího významu.
muflonek muflonek z Perníkového lesa - srazy východočeské příjemné.o) 2.12.2008 17:11  6562
Zizalkatak zapsáno do diáře.o)
vinkler Vinkler 2.12.2008 14:59  6561
ZizalkaDíky za dárek...
vinkler Vinkler 2.12.2008 14:00  6560
Jak už jsem dříve psal - přikláním se k lokalitě B,líbí se mi to už z toho "vítání" pražského procesí u Malé sv.hory,/kousek po pěšině a prachem cesty/a potůček "na skulení" je tam taky...
ovi_ivoda 2.12.2008 13:32  6559
Re: Hřebeny
No, my dva, Ovi jako "objevitel", zastánce a nakonec i anketní volič lokality AB, a Vydra jako zastánce a volič lokality C, asi nebudeme ve svých argumentech vždy zcela nezávislí a vždy zcela objektivní - to si přiznejme :-)

A když oddělíme objektivní od subjektivního, tak nám v této záležitosti vyjde, že:

- objektivně vzato, lokalita C je součástí Hřebenů.

- subjektivně vzato, pro malého, řekněme osmiletého kluka a sedmitelé děvče, jsou ty rozlehlé, do šířky a do výšky se táhnoucí půltřetího kilometru vzdálené lesy v jiném revíru, navíc oddělené od jejich "vlastního" důvěrně známého lesa širokým pásem polí a luk a osadou Stříbrná Lhota, už pravděpodobně dost daleko a proto cizí.


A dvě poznámky na závěr:

- šel nikoliv okolo nich, ale skrz ně.
- ty lesy na Hřebenech "zas tak pěknej kus od Lážova" nejsou, vždyť začínají vlastně už na Skalce...
vydra 2.12.2008 12:24  6557
HřebenyNo já nevím, ale zdá se mi, že lesy v lokalitě C, které jsou pouhé 2 a půl km od A a B nemůžou být až tak cizí, protože je to právě pohých 2 a půl km. V pohádce o VInckovi nejspíš Kája myslel ty Hřebeny, co šel okolo nich na cestě od vlaku z Řevnic. To už je přece jen jiný kus Hřebenů a pěknej kus od Lážova.
twinny Twinny 2.12.2008 11:03  6556
GormieDíky za odpověď. To by bylo fajn, kdyby se to někde dalo stáhnout.Ráda bych si to poslechla třeba někdy na dobrou noc :-).
gormie 2.12.2008 11:01  6555
Twinny [6552]: Stáhnout to nijak jednoduše nejde. Já jsem to tam nahrával už dávno a od té doby výrazně změnili politiku. Dokonce teď není možné jednoduše stahovat ani vlastní soubory! Nahraju to někam jinam, ať si to zájemci mohou stáhnout.
zizalka 2.12.2008 10:40  6554
Ovi, ano, to je velmi průkazné, taky si to myslím. Podobně se dá poukázat na pasáž, kdy se Kája vrací s panem řídícím z přijímaček. Jdou pěšky z Řevnic, tedy přes Hřebeny, a Kája říká (nebo si myslí, teď nemám čas vyhledat přesný citát), že tohle jsou ještě cizí lesy a ne ty, co tak dobře zná.

[ 1089 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt