Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Něco navíc v zeleném?
A proč ne...

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 63702 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
pepanovacek PepaNovacek 25.7.2022 23:37  72977
BublaHonzo, krásná recenze, jako vždy. Baví mě, jak v některých skladbách slyšíme úplně odlišné interprety (třeba The Beatles x King Crimson), a mám radost, jak zodpovědně k psaní všichni přistupujete, to už dlouho v klubu nebylo. A Anoraknophobia se zdá, že bude jedno z nejlépe hodnocených alb od Marillion. Plných paleb (odhadem) tři prdele.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 25.7.2022 22:53 - Oblíbené kluby (22:24) 72976
RavilRádo se stalo, pane.
ravil_saton Ravil Saton Indigo opět žije - 18.11. Chapeau Rouge - www.indigoseries.com 25.7.2022 22:51  72975
KeyserDiky moc za gilberta
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 25.7.2022 21:51 - Oblíbené kluby (22:24) 72974
HonzaOpět radost číst. Ten trendy vokální slajd s vibratem v Map Of The World mě taky ruší. Naštěstí to pak Hogarth už nedělá, nebo si toho nejsem vědom.
bubla Bubla 25.7.2022 21:26  72973
Marillion – Anoraknophobia

Jak jsem se dočetl první crowdfundingové album na světě. To je jistě velmi progresivní. Obal je dost strašný. Čekal bych podle něj punk pro třináctileté, snad i se sprostými slovy. Místo toho jsem dostal další album experimentující s různými soudobými hudebními styly a zase trochu jinak než marillion.com. Některá (hodně) míst na Anoraknophobia působí jako že kluci poslouchali Portishead. Ale podobně jako už v případě House bych řekl, že tenhle vliv uchopili hezky a použili ho jako aranžérskou inspiraci pro své tradiční melancholické balady. Jinak je album plné kvalitního elektro-funky promíchaného s u2ovským pop-rockem, občas trochu přitvrzeným. A to nezní špatně.

Between You And Me má krásný klavírní úvod, který zní jako doprovod k němému hororu. Ale pak je to takový asi celkem dobový brit-pop. Hudební doprovod by asi mohl být méně kolovrátkový (to vlastně celá melodie). Je to celé dost přeřvané, vespod je nějaké trendy naprogramované šustění a oscilování. Třeba v páté minutě je moc pěkný klavír, ale v aranži je doslova utopen. Prostřední část a lehce orientálně laděné sólo tomu dodají trochu popové psychedelie. Dobrá věc na úvod.

Quartz je hodně zajímavý song. Začíná to jako atmosférický funky jam – hlavně trio Rothery, Trewavas a Mosley mě tímhle dost překvapuje. Pak se z toho vyloupne silná a klasicky marillionovská píseň. Moc se mi líbí basa a refrén. Dramatický prostředek zní jako King Crimson 90. let. Pak nastoupí zajímavá snová klávesová pasáž. Poslední dvě minuty stojí na Hogarthově výborném zase lehce stingovském výrazu. Tohle je opravdu vynikající skladba.

Map of The World začíná velice slibně, ale ve zpívané části trochu spadne. Refrén není špatný, ale ani strhující. Je to takový skoro kandidát na hit (taky je s pěti minutami nejkratší, hehe), ale jenom trochu. Hogarth místy dělá takové divné trylky, které mě v jeho podání ruší („Watching the people on the strEEEt today“ … „This is the day she WAAlks away“). Ale není to špatná věc, dá se poslouchat, už kvůli tomu kytarovému sólu.

When I Meet God mě ze začátku nepřesvědčovala, zní to jako hodně vyklidnění U2. Nějaká atmosféra tam je, ale naštěstí včas přijde změna, moc pěkný instrumentální motiv s cellem. Postupně jsem ale první části přišel na chuť. Druhá část je výborná. Klidná hudba proplétajících se kytar a varhan a do toho zase jedno z míst, kde je Hogarth velmi silný a přesvědčivý. To je krása, jen se k ní musíme prospat z první části. Kelly tady hraje krásné hammondy a podobné syntezátorové trylky jako měl McCartney na Band On The Run. Pak to začne pomalu odplouvat za teskných zvuků Rotheryho kytary a syntezátorového lesního rohu. Povedený konec. Tuhle skladbu jsem postupem vzal na milost a druhá polovina je opravdu fantastická.

The Fruit of the Wild Rose opakuje kouzlo Quartz – blues-funkový úvod a pak přerod do marillionovské balady. Protože kapela umí hrát, tak i tohle je radost poslouchat. Vynikající je tu Mark Kelly. Melodie možná není z nejsilnějších, ale baví mě. Zajímavá je část od cca 3:15, která zní jako staří Marillion. Pak se dokonce dočkáme vyprahlé akustické funky-bluesové kytary. Elektrické kytarové sólo na mě působí jako kdyby to bylo z desky Doyla Bramhalla II. Je to skvělý jam. Je neuvěřitelné, jak je tahle kapela výborná i v naprosto nečekaných žánrech.

Separated Out je hodně dobrá kytarová riffárna s u2ovskou melodií zpěvu. Bicí jsou až grungeové. Nesedí mi až ta kolotočová vsuvka. Skladba má jistě nějaké to důležité poselství, po kterém jsem ale neměl čas pátrat. Tvrdý (na poměry Marillion) konec je taky fajn.

This is the 21st Century je hodně a la Portishead apod. Sice v té době už celkem všudypřítomný rytmus bicích, ale atmosféra je výborná. V melodii zpěvu se mi líbí ta změna „That everything could be explained“. To by měli dělat častěji. Refrén je taky povedený. Skladba graduje tempem ledovce, a i když nakonec přes Rotheryho orientální kudrlinky moc k ničemu nedospěje, je taky hodně dobrá.

Závěrečná If My Heart Were a Ball, It Would Roll Uphill je další velká trefa do černého. Tvrdá věc s ufosynťáky a vynikajícím, strhujícím refrénem. Do toho super basa. Pak najednou střih a klidnější, ale pořád naléhavá (krásný zvuk kláves) druhá část a samozřejmě už očekávaná závěrečná gradace. Fantastický závěr alba.

Album je výborné, pestré, má jen pár trochu slabších míst. Asi mohlo být o čtvrtinu kratší – přijde mi, že si řekli, že každá skladba bude tak dlouhá, aby se u ní dalo usnout. Ale zase ty aranže si o to říkají a je fakt radost tuhle kapelu poslouchat i v těch jamovacích pasážích. Je to úplně jiná kapela než v těch puristicky sevřených art-rockových začátcích s Fishem i s Hogarthem. Nezkoumal jsem texty, ale přišlo mi, že je to takové klasické Neil’s Heavy Concept Album od řešení zásadních filozofických otázek až po She's got a map of the world, la la la… Možná při dalších posleších. S hudbou jsem opět nadmíru spokojen.

5/5
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 25.7.2022 18:11  72972
Zatím jsem byl pro plnou palbu albům:Nursery Cryme
Foxtrot
Selling England by the Pound
The Lamb Lies Down on Broadway


ale ta niže uvedená jsou rovněž skvělá
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 25.7.2022 18:07  72971
Genesistak vám takhle odpoledne poslouchám pár alb Genesis a musím říci, že jste měli pravdu.
Pokud je nějaká nejlepší kapela na světě tak jsou to tihle!!
Paradox, že plnou palbu bych dal asi jen 3 nebo 4 albům.
Ale stejně jsou dokonalí!!

Projíždím momentálně
Wind & Wuthering
...And Then There Were Three...
A Trick of the Tail
Duke


Nádherné odpoledne!!
Tahle hudba má tak neskutečný potenciál!!
:-)
Miluji je!
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 25.7.2022 17:12 - Oblíbené kluby (22:24) 72970
RavilKevin Gilbert sólo:

https://mega.nz/file/t7QjkLqY#V_yOLJYXWeSREomu-eNtFfntdHZYk4gE_Ek9E1cle8k

Giraffe:

https://mega.nz/file/tuZhQTaJ#uWDWcwJ2Gj2YAbHIb2l0wVH1QeGbC2LvSo9BaCMgYH4
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 25.7.2022 16:38 - Oblíbené kluby (22:24) 72969
RavilVydrž, už to sypu na Mega.
ravil_saton Ravil Saton Indigo opět žije - 18.11. Chapeau Rouge - www.indigoseries.com 25.7.2022 16:35  72968
KevinGilbertNemate pls link na jeho alba? Specialne Shaming a alba s Giraffe - View From Here apod. Pripadne i Thud. Jsem v US a nevzal jsem si je
pepanovacek PepaNovacek 25.7.2022 15:23  72967
KeyserSozeJá měl kafí dneska už pět, vstával jsem v jednu, hehe.

keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 25.7.2022 15:18 - Oblíbené kluby (22:24) 72966
IvanNo, po tom, co jsi u prvního poslechu usnul, bych takové hodnocení určitě neočekával, hehe.

Jinak samozřejmě skvělé počtení, chlapci. Dal jsem si u toho obligátní kávu (dnes první a asi i poslední, pokud by někomu přišlo, že piju moc kafe :-)
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 25.7.2022 15:16 - Oblíbené kluby (22:24) 72965
PepaTi říkám, že tě nahradíme automatem, hehe. Ale já bych ještě nedělal ukvapené závěry. Někdo to dokáže objektivně zhodnotit po pár minutách poslechu v autě, mně trvalo několik let tuhle desku plně docenit. Třeba se za deset let bude dělat další hodnotitelské kolečko s Marillion, tak budeš mít šanci to napravit ;-)
pepanovacek PepaNovacek 25.7.2022 15:11  72964
KeyserSozeMarku, tak já jsem evidentně přešel na druhou stranu barikády, a jestli i Honza bude o Marbles takhle básnit, tak to abych počítal s tím, že mám v kapele padáka, hehe.

Moc pěkná recenze, děkuju.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 25.7.2022 14:57 - Oblíbené kluby (22:24) 72963
Marillion - MarblesCo to ten Stýv minule vykládal o tom, že končej s progrockem a jde se dobývat hitparády? Navzdory tomu tvrzení totiž Marillion po třech letech přicházejí s albem, jež přímo navazuje na odkaz Brave a Afraid Of Sunlight. Já vím, on to Hogie přímo takhle neřekl, ale kdo tenkrát čekal, že přijde něco jako tohle album? Já tedy ne. A čuměl jsem na to jako puk jako většina ostatních.

Album jim opět produkoval Dave Meegan a krom něho se o mix postarali Michael Hunter a Steven Wilson. Asi nemusím připomínat svůj fanaticky nekritický obdiv ke všemu, na co Wilson sáhne (jako by tam bylo něco ke kritizování, že? :) a Hunterovy remixy dřívějších alb skupiny byly vesměs skvělé. Za Meeganem stojí klenoty Fugazi (které zas takovým klenotem není), Brave, Afraid Of Sunlight a Anoraknophobia. Tahle deska má tedy všechny předpoklady stát se dalším milníkem v diskografii Marillion. Povedlo se? Ano, i ne.

Největší mojí výhradou je kupodivu ambicióznost celého projektu, která se bohužel promítla i do kompozice. Hodnotím 2CD verzi, kde jsou tři dlouhé songy, což by mi jako příznivci rozsáhlých kompozic nemělo vůbec vadit. Jenže já mám občas pocit, že skladba přešlapuje příliš dlouho na místě a všechno se zbytečně moc protahuje. Z toho důvodu bych řekl, že bude pro mnoho lidí stravitelnější 1CD verze, ale tady je zase problém ten, že tam (jak trefně podotkl Miro) chybí Ocean Cloud, která obsahuje velmi vypečené pasáže. Na 2CD verzi se také podle mě nachází pár songů, které nejsou úplně kvalitativně konzistentní se zbytkem.

K úvodní The Invisible Man ale nemám vůbec žádných výhrad. Nádherná skladba, kterou můžu přehrávat dokola. Temnou atmosférou mi tahle věc připomíná Radiohead. Vždy mě vysloveně potěší elektronický trip-hopový úvod (zase ti Massive Attack) a Mark Kelly tu opět řádí jako černá ruka. Ostatní ale rozhodně v koutě nepostávají. Zhasněte, nasaďte sluchátka a nechte se unášet. Tady tohle klišé opravdu funguje stoprocentně. Gradace na konci je opět dechberoucí. I will scream again... I am perfectly sane! Marbles I je první ze čtyř krátkých skladeb táhnoucích se celým albem a tématicky odkazujících na Hogarthovo dětství, kdy mu otec sebral kuličky, protože je malý Steve místo cvrnkání do důlku odpaloval tenisovou raketou, dokud nerozbil panel skleníku. Jako připomínku mu potom v dospělosti otec věnoval pytlík kuliček. Ostatně, taky jsem jako dítě marbles měl, než jsem je všechny progambloval. Genie je pro mě jedna z nejslabších skladeb z desky. První polovina je vysloveně otravná, ve druhé se to trochu rozjede. Fantastic Place je krásná píseň s nádhernou Rotheryho kytarou a vymazleným refrénem. Líbí se mi tu překrásná harmonie a úchvatný bridge. The Only Unforgivable Thing, další nádhera v řadě. Tahle skladba má pro mě naprosto magickou atmosféru a vibe. Miluju jak se do refrénu tak hezky nenápadně vplíží varhany, to je fakt nádhera. A potom tradičně skvělý bridge s následným Rotheryho sólem. Jedna z nej věcí na desce. Marbles II je krásná skladba, která mi vždycky připomíná The Beatles, což se mi ostatně u Marillion stává docela často. První CD uzavírá Ocean Cloud, nejdelší skladba Marillion vůbec. Úvod je skvělý a zakončí jej zimomravkové kytarové sólo a famózní gradační pasáž. Po následující atmo pasáži se skladba rozjede do pěkně úderné muzičky, ale nevydrží to moc dlouho a přejde to do typicky Hogarthovského melancholického nářku, který vyústí do bombastické gradace. V závěru se skladba tématicky vrátí na začátek a skončí tak jedna velká nádhera.

Marbles III efektivně otevírá druhé CD a to efektivně píšu proto, protože je to úžasná skladba. Asi moje nejoblíbenější kulička. Skvělý klavírní úvod vystřídá překrásná snová pasáž. Jo vážení, tohle můžu. A klidně by to mohlo mít dalších pět minut. Vůbec bych se za to na kluky nezlobil. The Damage mi opět připomíná Radiohead, občas i Muse a z asi dobrého důvodu chybí na jednoplackové verzi. Podle mě se totiž jedná o slabší kus a kromě nadupaného a líbivého refrénu tady nevím, co vyzdvihnout. Tahle skladba tvoří alternativu k Genie a v závěru na ní přímo odkazuje. Don't Hurt Yourself začíná pozvolna, ale pak se rozjede do slušné rockové dupačky s drnkáním na akustickou kytaru. Je to taková klasická věc, kde po jednoduchých slokách přichází nahuštěný refrén. A opět ten bridge! Na ty jsou tihle kluci přímo velmistři. Celkově tedy moc pěkná píseň. Parádní je závěrečné zvolnění do dust keeps coming, rust keeps coming. You're Gone je tady největší hitovkou a konečně je to píseň, která se dostala do UK Top 10. Od dob Incommunicada tam nic neměli. Samozřejmě, že to nic nevypovídá o kvalitě písně, ale takhle věc je vážně výborná. Miluju její celkový drajv a velmi výrazné melodie jak ve slokách, tak hlavně v refrénu. Ten je prvotřídní. V některých místech se to tak krásně zahustí, že se o mě pokoušejí mrákoty. A perfektní Hogarth tomu nasazuje korunu. Angelina je pohodová, trochu nadžezlá skladba, která je na můj vkus trochu moc roztahaná na ploše téměř osmi minut. Neříkám ale, že je to špatná věc. Má skvělou atmosféru a citlivá práce Kellyho a Rotheryho je zde naprosto příkladná. Kytarové sólo v závěru je fantastické. Drilling Holes je skladba, kde nejvíc slyším vliv The Beatles. Hogarth ten vokál prý nahrál doma v kuchyni a je fakt, že to zní trochu jinak než ostatní skladby. Kdysi jsem tenhle song moc nemusel, ale teď se mi moc líbí, protože se tady toho v pěti minutách hodně děje. Má to výbornou dynamiku a ta instrumentální pasáž za polovinou s Hogarthovými skřeky je libová. Marbles IV je pohodička v lehkém jazzovém oparu a pěkný můstek do zavíráku Neverland. Tuhle věc vysloveně žeru a mám jí v soukromě bestofce. A opět se tu potvrzuje, že kluci umí zakončovat svoje desky ve velkém stylu. Skladba je to zasněná, smutná, temná a nádherná. At times like these any fool can see your love inside me. Steve Rothery tu má jedno ze svých nejkrásnějších sól a básnit o ostatních by bylo pouhým nošením dříví do lesa. Mark Kelly tu ale připravil tak krásné klávesové textury, že jsou jak z jiného světa. Pro mě je tohle asi nejlepší skladba z celého alba a samozřejmě i celých Marillion.

Cesty posluchače jsou nevyzpytatelné. Ještě včera jsem byl rozhodnut, že tomuto albu plný počet nedám a nějak se mi to během těch několika poslechů sesypalo jako domek z karet. Tentokrát mi tohle album neskutečně sedlo a musím se tedy zamyslet na relevancí třetího odstavce mojí "recenze", protože jsem vlastně snad jenom na jednom místě zmínil to kritizované přešlapování na místě. Nic ale mazat nebudu, bude to sloužit jako memento mojí mimóznosti pro příští generace.

Všechny skladby nejsou bomby, to ne. To by se ostatně na ploše 2 CD rovnalo chůzi na vodě. Jako celek je ale tahle deska výjimečná. Takže, na začátku jsem se ptal, jestli je tohle další milník pro Marillion. A klidně si smažte to "i ne". Je to totiž jedna z jejich úplně nejkrásnějších desek a u mě teď stojí po boku Brave. 5/5.

[ 63702 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt