Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Když diskuse,
tak s Lopuchem

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan)
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
AC/DC - Back In Black - 1980 (Pepa)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62511 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 22.11.2022 11:42  75585
Dobrý postřeh, Pepo. A není to škoda? Hehe.
pepanovacek PepaNovacek 22.11.2022 05:00 - Odhlášení (20:52) 75584
... And Then There Were Three je vlastně první nepidlikací album Genesis, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 21.11.2022 22:13 - Odhlášení (20:52) 75583
Honza Honzo, děkuju, moc pěkně se mi to četlo, samozřejmě i kvůli té shodě. Jako jediný jsi zmínil podobnost Down And Out s The Lamb. A celkově to slyšíš hodně podobně. "Donutil" jsi mě, poslechnout si koncertní verze Burning Rope a The Lady Lies z Archive 2. Jsou super, neslyšel jsem je roky.
bubla Bubla 21.11.2022 20:39  75582
…And Then There Were Three

Nahradit kytaristu v kapele, kde byla sólová kytara vždy utlačovaná klávesami, a skladatele, který si stěžoval, že má málo prostoru, se nejeví jako úplně neřešitelný problém. Ačkoli mám Hacketta rád, tak musím říct, že i z jeho ztráty se Genesis vzpamatovali, akorát jim to trvalo trochu déle a museli probudit dřímající Collinsovy nebubenické talenty a úplně změnit hudební styl. Na tomto albu se to ale ještě neprojevuje, protože zde Genesis pokračují v dosavadním stylu a zvuku, čímž uzavírají post-gabrielovský art-rockový triptych. A právě tím se absence Hacketta zvýrazňuje, protože je tu všechno jako předtím, jen on chybí. Rutherford ho sice zastoupil v doprovodech, má tu i pár pěkných sólových míst a nově i kytarový syntezátor, ale není tu charakteristický akustický song nebo skutečně strhující sólo. Album je klávesovější než Trick a Wind, pokud je to vůbec možné. Collins opět mnoha skladbám pomáhá svými zajímavými bicími, ale skladatelsky se ještě nevzepjal. Na albu je málo kolektivního skládání a atypicky dominují sólové věci Bankse nebo Rutherforda, které se vesměs nacházejí v romantické, hladké a vážné (tj. bez hehesongů) poloze. Nevím, jestli si mysleli, že to tak bude ideální pro Collinse, ale i jeho hlas mi tu připadá nahraný tak zvláštně slabě, vzdáleně, trochu utopeně ve fialových červáncích obalu, který dobře vystihuje atmosféru desky. Zvukově se mi mnohem víc líbí původní mix, který není tak slitý.

Down And Out je hned na začátek jeden z vrcholů alba – to si Genesis umí pohlídat. Rytmicky kostrbatá, přebubnovaná, pulsující, nervní, drtivá jízda s oblíbeným tématem textů tehdejších kapel – tlaky hudebního průmyslu. Líbí se mi „I walk a straight line, it‘s right between the eyes.“ A je tu i lehce floydovské „Smoke a cigar? Take the best.“ Banksovo krátké, šílené sólo, do kterého Collins střílí dávkami, celou tuhle infarktovou atmosféru podtrhuje a na mě to působí skvěle. Nebýt zpěvu a několika vrstev syntezátorů, mělo by to atmosféru podobnou Lamb.

Banksova romantická Undertow je celkem příjemná, ale pro mě už slabší skladba. Líbí se mi Rutherfordova bezpražcová basa. Refrén je ale na mě moc sladký a skladbě chybí větší pestrost (asi proto má „jenom“ pět minut, bez výraznější změny či instrumentální pasáže). Není to tak dobré jako Mad Man Moon nebo One For The Vine, i když je to pojetím podobné zpívaným částem v nich.

Ballad of Big je zajímavá směska. Slyším tam ozvěny Squonk, The Conqueror (ten varhanní riff) a Eleventh Earl Of Mar. Líbí se mi jedna z Rutherfordových kytar, která zní trochu gilmourovsky. A taky zábavné bicí, třeba ty breaky od 3:35. Za vynikající považuji tu část od 3:50 a změnu od 4:00, co pokračuje do fade-outu. To je nádherné beatlesovské psychedelické místo. Co tam hraje Banks na nějaké elektrické piano, mi připomíná It’s All Too Much. Collins tuhle věc nemá rád hlavně kvůli textu, který napsal, ale mně přijde výborná.

Snowbound je asi nejslabší ze tří Rutherfordových skladeb, protože je to jeho typická balada, ale není vůbec špatná. Má tajuplnou a skutečně zimní atmosféru ve sloce a vynikající zvuk a aranž v refrénu. Banksovy píšťalové klávesy sem sedí velice dobře. Snowbound mi vlastně docela připomíná It’s Yourself, ale drží se ve schématu sloka/refrén bez nějakého experimentu, instrumentální pasáže… jako by se toho tady báli. Rutherfordův text je divný, trochu hororový.

Burning Rope, nejdelší Banksova věc na albu, která samozřejmě měla být původně ještě delší, hehe, má pěkné dramatické intro a moc se mi líbí i instrumentální první sloka s melodickou basou. Na téhle skladbě mě okouzluje rytmus, neumím to vyjádřit, je to takové hravé mořské vlnění („And the man in the moon who seduced you…“), tipuji, že dílo Collinse, který to zase umocňuje neskutečně pestrými bicími. Přitom je to majestátní a plné napětí, jak to má být. Instrumentální prostředek je efektně dramaticky vystavěný. A jeho součástí je Rutherfordovo výrazné kytarové sólo, které mu napsal Banks. Je to ve stylu, který posluchač na desce Genesis očekává, ale samozřejmě to není přesná kopie Hacketta, je to trochu prkennější a bez improvizace. Rutherford sám psal, že kdyby ty sólové party nahrával o půl roku později, byly by už mnohem lepší. Nicméně Burning Rope je podle mě výborná skladba. I koncertní verze na Archive 2 je super. Od Collinse jsem ale četl, že kvůli Banksovým archaicko-romantickým skladbám (a konkrétně jmenoval tuhle) zvažoval odchod z kapely.

Deep In The Motherlode je skvělý Rutherford. Určitou uvolněností to připomíná Squonk, ale zvukově je to jinde. Vrčivé syntezátory, rytmus a la zpomalený začátek In The Cage a Banksovy fanfáry – to vše dohromady vaří štiplavou mlhu. Prostředek má úžasnou atmosféru, opět jedno z vrcholných míst alba, krásná rytmika, tentokrát i s kytarou, nad tím decentní, ale skvělý Banks. Phil mě dostává, když zpívá „Seventeen years not over a day“ a „Servants who leave their masters‘ house“. V opakování úvodní části to Rutherford podtrhne povedenými vstupy slide kytary, které mi zase připomínají různé pinkfloydovské zvuky. Opět musím zmínit i výbornou koncertní verzi z Archive 2, která dokonce začíná úplně stejně jako In The Cage.

Jestli mělo být něco z tohoto alba singlovým hitem, tak je to Banksova atmosférická balada Many Too Many. Začátek je skoro jako Private Investigations od Dire Straits. Sloka s Philem a doprovodem syntezátoru je parádní a působivá. Je to kombinace lyrické jemnosti a melancholického smolařství („The part was fun but now it's over“), ale ne patetická, má i takovou řekl bych až folkovou stránku. Vše korunuje silný refrén. „Oh mama…“, to už je magie. Podle mě překrásná píseň a Phil ji zpívá skvěle. Lahůdkovou basu asi nemusím zmiňovat, a proto ji zmíním. Aranžmá kytar se jinak drží v klasickém stylu Genesis a Rutherfordovo nesmělé sólo na konci je podle mě pěkné a naznačuje jeho osobitost, která se projeví na dalších deskách. Co tady slyším? Z nějakého důvodu zase pozdní Blue Effect. Asi je to ta synteticky znějící basa a hladíkovské vyhrávky.

Scenes From A Night’s Dream je zajímavě bezstarostná, pohodová, hladká písnička, lehká, ale zábavná, i instrumentálně by byla super. Největší zásluhu na tom má Collins, jak za bicími, tak jako zpěvák. Ty jeho sebedoprovodné vokály jsou prostě parádní. Ale i basa je tady super. Zároveň to působí jako taková rychlá jednohubka, ale ne špatná. Trochu mi připomíná Häktik Intergaläktik od Holderlin (kteří v ní tak trochu napodobovali právě Genesis, podle mě). Jen ten komiksový text mě moc neuchvacuje.

Say It’s Alright Joe je třetí z Rutherfordových příspěvků. Tentokrát je ta jeho jemná poloha využita k melancholickému vyprávění alkoholika s kapkami elektrického piana. Miluju, jak Phil zpívá „Ooh, Build myself a tower/No way in no way out“ a do toho zahraje basa. Nástup syntezátoru je docela šokující a ta prostřední část je parádní. Oh, shine on! Zajímavé je, že text je zase o nějakém neskutečném zážitku, kterému nikdo neuvěří. Je to trochu a la Twilight Alehouse, A Trick of the Tail, ale i Keep It Dark. No a instrumentální závěr? Ten je také skvělý, v nejlepší tradici Dancing With The Moonlit Knight.

The Lady Lies, druhý větší art-rockový opus, je asi moje vůbec nejoblíbenější věc na desce. Především je na Banksovy poměry nebývale tvrdá, ačkoli melodie zpěvu je pořád měkká, zvlášť když Collins zpívá ten ženský hlas – toto je asi jediný gabrielovsky „divadelní“ song na albu. Refrény („Come with me, I need you, I fear the dark and I live all alone“ hehe) jsou jazzrockovým koncertem rozjeté rytmické sekce. Vyšperkováno je to skvělým Tonyho sólem, ale třeba i ty krátké vstupy klavíru jsou perfektní. Poslední minuta, to je koncentrovaná nádhera. Jedno z magických míst na deskách Genesis. Geniální Rutherford a Collins a k tomu od Bankse naprosto necharakteristický part. Textově jeden z posledních fantasy příběhů. Je to klasický námět: muž potká ženu, ale žena je démon a on jí nakonec stejně podlehne (c) Červený trpaslík. Nádherná koncertní verze je na Archive 2 – ta poslední minuta, to si poslechněte, to je neuvěřitelné, co tam Collins, Thompson, Rutherford a Stuermer vytvářejí. The Lady Lies mohla být překrásným koncem alba. Jenže…

Je tu závěrečná Follow You Follow Me… co k ní napsat. Jejich první velký hit, který jim určitě dodal spoustu sebevědomí. Kdybych ale měl označit subjektivně nejblbější písničku od Genesis, tak by to možná byla tahle. Když ji teď poslouchám, líbí se mi ten huhlavý perkusivní zvuk vznikající třením blány bubnu hadrem a docela i sloka a krátké klávesové sólo. Every day is such a perfect day to spend alone with you je skoro i náznak jakési hudební síly. Refrén už je ale velký rozplizlý kolovrátek. Podle mě je to taky jedna z těch věcí, které naživo vyzní (ještě) hůř než ve studiové verzi (a tentýž názor jsem si přečetl od Rutherforda – hráli ji jen proto, že to byl hit). Na toto album ale jako by snad ani nepatřila.

Další dvě písničky vyšly na b-stranách singlů. Na albu by nepatřily k nejlepším, ale ani k nejhorším. The Day The Light Went Out je podobně jako Scenes From A Night’s Dream moc pěkná instrumentálně. Je výrazná, ostrá, působivá. Tvrdé pasáže se střídají s tím dětským hláskem. Ale chybí jí nějaká změna, rozvinutí, instrumentální část… působí to spíš jako nosič textu než atmosféry. Když si odmyslím aranž, připomíná mi The Who. Vancouver je zajímavá rychlá balada. Je to ten typ skladby, která mi na albu trochu chybí. Textově autorovi jedné knihy o Genesis připomíná She’s Leaving Home a něco na tom bude. Líbí se mi melodie a Collinsův zpěv. Místy zní jako Nad Sylvan, hehe.

And Then There Were Three vnímám jako snahu o zopakování sevřenosti A Trick of the Tail, ale s větším počtem kratších skladeb a bez výrazných dlouhých instrumentálních pasáží (pominu-li The Lady Lies a prostředek Burning Rope). Některé skladby to kompenzují dynamikou různých zpívaných částí (Motherlode, Joe) nebo prostou nářezovostí kombinovanou s kratšími instrumentálními vstupy (Down and Out, Ballad of Big). Dokonce je tu i povedený pop-rockový pokus (Many Too Many, mohl jím být i Vancouver). Jindy ale písně působí „nuceně zhuštěně“ (Scenes, podobně The Day The Light Went Out) a namísto prostoru pro rozehrání či propojení různých hudebních motivů se snaží opakovat ne úplně silné refrény (Undertow, Snowbound a Follow You Follow Me), což pro mě ztrácí kouzlo. Jak mi ale tato forma nesedí, musím říct, že na albu je spousta skvělé muziky, která mě baví. A to má zase skoro 55 minut. Doba vydání, zvuková a částečně stylová setrvačnost, která byla tvrdě zkritizována dobovými recenzenty, a pozornost upřená na hit Follow You Follow Me jsou toho snad příčinou, že album je tak trochu ve stínu. Členy kapely je považováno za nejslabší v diskografii (asi nepočítají From Genesis To Revelation, hehe), ačkoli vyrovnalo jejich nejlepší umístění v britském žebříčku a poprvé je dostalo i do top 20 v USA, což mě fascinuje. Je dobře, že si kapela uvědomila, že tudy další cesta nepovede – Banks a Rutherford to pak potvrdili svými prvními sólovými alby, která se nesou v hodně podobném duchu jako jejich věci zde. Zvlášť to Banksovo je moc pěkné, protože se nemusel instrumentálně krotit, ale i Rutherford potvrdil, že není jen skladatelem sladkých balad (a to svou vůbec nejlepší věc – Compression – na sólovku ani nedal). Nicméně, kdyby takhle pokračovali, mohli podle mě brzy skončit jako Asia nebo něco podobného, co mě nikdy nebavilo. Naštěstí to dopadlo jinak.

4,5/5
artfan Artfan 21.11.2022 20:07  75581
KeyserSozeDíky za uznání mých názorů, že jsou správné a pravdivé. Rozumím tomu tedy tak, že jsou v souladu s tabulkami a v duchu jednotných a nejsprávnějších myšlenek, zásad, pravidel....pořadekmusibyt a tak je to spravne...hehe
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 21.11.2022 19:52  75580
Pop je super :-)
pepanovacek PepaNovacek 21.11.2022 19:33 - Odhlášení (20:52) 75579
A já právě dokoukal Gangy New Yorku.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 21.11.2022 19:22 - Oblíbené kluby (20:52) 75578
bohuželod tohoto alba (s malou výjimkou Duke) už to půjde jen víc a víc z kopce
Genesis tímto skončili a začíná nástup POPu :-(
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 21.11.2022 19:17  75577
Ivan opět pěkná recenze a hodnocení správné a pravdivé, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 21.11.2022 18:00 - Odhlášení (20:52) 75576
Klér jsem viděl, docela síla.
artfan Artfan 21.11.2022 17:54  75575
Divadelní kulisy někdy jen naznačené nebo i nepřítomné a na zemi napsané, co se tam nachází. Ani v jednom domě dveře a všichni brali za kliku... Prostě skvělé...
Včera jsem viděl polský film Studená válka. Film z roku 2018 natočený černobíle. Myslím že se jedná o zajímavý vhled do totalitní reality Polska skrzevá milostný příběh. Mimochodem v hlavní roli je krásná Joanna Kulig, která hrála v oskarovém filmu Ida a také ve filmu Klér. Oba se chystám vidět...
Abych dodržel ducha klubu: v přestávce mezi ...and then... a Duke jsem dal třeba Roxy Music - Avalon, Rush - Signals a teď hraje Give us the wink od Sweet...hehe
pepanovacek PepaNovacek 21.11.2022 17:43 - Odhlášení (20:52) 75574
Ivan Jo, to ztvárnění bylo opravdu velice neobvyklé, takové divadelní.
artfan Artfan 21.11.2022 17:41  75573
PepaNovacekI když nebudeme, snadno to přežujeme...a to je hlavní...
Film Dogville jsem viděl před několika týdny a byl jsem jím velmi mile překvapený a potěšený. Takovou formu filmového ztvárnění příběhu jsem ještě neviděl. Kloubouk dolů před Trierem...
pepanovacek PepaNovacek 21.11.2022 17:06 - Odhlášení (20:52) 75572
ArtfanIvane, děkuju. No, je vidět, že po asi sedmi albech, kde shoda byla veliká, až převeliká, u dalších spolu souhlasit až tak nebudeme.
artfan Artfan 21.11.2022 16:14  75571
Genesis – …and then there were three (1978)

Z tehdy již proslulé kapely jménem Genesis je najednou trio. My víme, že to tak úplně najednou nebylo, ale mělo tomu tak být na dlouhá léta dopředu. Kapela si při natáčení alba ocitla již podruhé ve stejné situaci – museli připravit a natočit novou desku bezprostředně po odchodu člena skupiny. Rozhodnutí natočit desku s kratšími skladbami byl veden jednak snahou opět obměnit styl skládání a zvuk kapely, ale také dokázat sobě i hudebnímu světu, že dovedou napsat i krátkou kvalitní a hutnou písničku. A je na nás, fanoušcích kapely, se s tím popasovat.

Down And Out
Opět skvělý začátek alba. Tenký proužek zvuku přichází jakoby odnikud, přidávají se klávesy a další nástroje a…..kouzlo je pryč. Skladba mi přijde, jakoby byla v hřmotném siláckém duchu. Bicí bouří, klávesy jsou banksovsky barevné a bručivý hlas basy, spolu s bícími v pochodovém úderném rytmu.

Undertow
Nezvykle hned od první vteřiny vokál spolu s klavírem. Collins zpívá vyšším hlasem, který se mi líbí. Monumentální je tady refrén s baspedály, klávesy a Collinsem v hlasovém vzepětí. Moc dobře na mě působí zase zklidnění do sloky a návrat ke klavíru. Pěkná Banksova věc.

Ballad Of Big
Jakoby v pochodovém rytmu vyprávěný kovbojský příběh. Ničím skladba nevyčnívá, není v ní nic překvapivého.

Snowbound
Tato věc se mi nejvíc líbila od doby, co jsem desku poznal. Vždycky mě bral refrén, jak Collins volá „there is a Snowman“. Dneska tomu už tak úplně není, ale refrén slyším pořád z těch krásných, majestátných, melodických, ryze genesisovských.

Burning Rope
Toto je skladba, co je na desce jako jediná nejvíc v duchu „starých“ Genesis. Nádherné prolínání kytary s klávesami, mezihra uprostřed je bombovní a kytarové sólo dá vzpomenout na Hacketta. Věc je na desce nejdelší, ale dočetl jsem se, že byla i tak krácená.

Deep In The Motherlode
Má krásný lehce houpající jakoby bluesový rytmus. Zjemněná pasáž uprostřed, kde všichni uberou plynu je paráda, pak moře činelů a zpět do houpání a basa je ještě hlubší… Výborná píseň, tak nějak nenápadně skvělá.

Many Too Many
Druhý singl z elpíčka. Na poměry genesis jednodušší věc a tak přístupnější „novým fanouškům“. Skladba je stavěná v osvědčeném „vzorci“ - poklidná sloka pak vzedmutý refrén. To Collins spolu s ostatními chlapci dovedl ke (komerční) dokonalosti.

Scenes From A Night´s Dream
V době natáčení desky byli již pánové hrdými otci malých dětí, takže možná i proto tato „dětská“ písnička. Trochu otravné mi vždy připadají ty rychle po sobě jdoucí akordy na kytaru po „poor little Nemo“. Hudebně to slyším jako Genesis „model 1978“. Skladba plyne rychle a rychle také uplyne a úplně mnoho toho nezanechá.

Say It´s Alright Joe
S touhle skladbou se při poslechu desky vrátíme do mnohem lepšího módu. Genesis se vydali na bluesová pole. Opilecká písnička zpívaná v báru ve tři ráno. Tady mi všechno sedí, melancholický zpěv spolu s barovým klavírem. Nádherná nálada. Škoda, že je tato atmosféra narušována drastickým vpády refrénu (či čeho). Jako celek ale skladbu hodnotím jako další parádní. Největší podíl na tom má tady hlavně skvělý výkon Collinse.

The lady Lies
Další skladba jako od „starých“ dobrých Genesis. Pestrá střídáním témat a motivů. Hlavně v mezihře a závěru.

Follow You Follow Me
Úplně první hitparádový úspěch kapely. Krátká skladba dělaná na singl hlavně pro nové posluchače. Přitom, paradoxně, vznikla prý společným úsilím kapely, tak jako zastara. Je nemastná neslaná nijak vzrušivá, jako dělaná pro rozhlasové vysílání. Soft verze hudby Genesis.

Když jsme s kamarádem měli z burzy tehdy nejnovější desku Genesis (cca 1979), moc se nám líbila. Pak když vyšlo Duke, byli jsme zklamaní a potom, po prvních posleších Abacabu ani nemluvě. A sešly se čtyři desítky let se čtyřmi desítkami a vše je jinak. V minisouboji těchto tří desek je …and then… na chvostu.
Dominance kláves na desce na úkor kytary je velká a důsledkem je i menší rozmanitost skladeb. Sound treků je tak často jednotvárný. Skladby jsou krátké a není tak možné hudební témata a motivy dál rozvíjet. A to dle mě uškodilo celkovém výsledku.
Je jasné, že posluchačům, kteří začali vnímat Genesis až s vydáním singlů, se hodně líbí celá deska. Kapela tak získala velké množství nových fanoušků a na turné začali vyprodávat už i ty největší arény. Zejména v Americe, také v Evropě.
Deska je bez výrazných kontrastů, vrcholů, barev – kvalita ale bezesporu vysoká.

3/5

[ 62511 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt