Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Modrá je dobrá
zelená je lepší

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 65659 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
artfan Artfan 12.6.2023 13:38  78208
Yes – Tormato (1978)

Jako mají Genesis ve své diskografii album ..and then there were three… (natočené o rok dříve), Yes mají Tormato. Ne že by alba byla hudebně stejná nebo podobná, ale obě zaujímají v produkci skupiny obdobné postavení. Pryč jsou rozsáhlé opusy, přišlo album složené z kratších songů. A navíc pánové z Yes na obalu pózují v kožených bundách a s tmavými brýlemi na očích. Dost na to, abych se v tom roce 1978 vyděsil. Pamatuji si, jak jsme si tenkrát s kamarádem říkali, je to jiná muzika, není to ono. Jelikož jsme měli za sebou dost krásných zážitků z poslechu jejich starší hudby, moc jsme chtěli, aby se nám album líbilo, abychom ho považovali za rovnocenné s díly CTTE nebo GFTO. A nastalo dlouhé období, kdy jsem se o toto snažil. Hned ale na rovinu přiznávám, že se mi to až dosud nepodařilo. Tormato kvality těch alb nemá a já se úplně nedovedl ztotožnit s muziku na albu hranou.
Punk je na vrcholu popularity, Yes jsou označováni za dinosaury tedy za druh určený k vyhynutí. Tady bych viděl důvod snahy kapely natočit desku, která by hudebně oslovovala širší publikum než jen ortodoxní yesfans. Podoba obalu elpíčka s tímto souvisí také.

Dvojdílná, byť ne nijak dlouhá Future Times/Rejoice začíná v necelé počáteční minutě majestátným a nadějným soundem alá Yes. Radost mi ale vždy brzy pokazí nástup bicích. Ten podivný a jednoduchý rytmus mi nesedí. Ve slokách drží Anderson stále vysokou laťku zpěvu a hodně mu v tom pomáhá Wakeman s Howem. Skladba střídá rytmus a celkově jí dominují Wakemanovy skvělé klávesy. Píseň je v obou svých částech na můj vkus hodně „upovídaná“. Celkově se však jedná o solidní věc.

Z Don´t Kill The Whale mi moc trčí ten sociálně ekologický apel na širší veřejnost (rozuměj potencionální kupce alba) nad vlastní hudbou. Skladba tak vyznívá jednoduše a prvoplánově a tak se hodící (pouze) k tomu, aby vyšla na singlu. Za pozornost stojí asi 1 a půl minutová závěrečná část skladby.

Připadá mi, že skladbou Madrigal Yes splnili již povinný bod a to mít na desce skladbu zahleděnou do minulosti. Hudbou i textem. Neříkám, že mi to vadí. Tentokrát si vybrali renesanční hudební formu. Čembalo hned v úvodu a vybrnkávání „loutny“ dávají skladbě uvěřitelné vyznění. Byť svou délkou krátká skladba, je Madrigal z těch nejjesovatějších a nejlepších na albu.

Velký kontrast docela brutálně přináší Release, Release. Tady trochu tápu – chtěli Yes natočit punkovou písničku? Pravda, že za bicí by se nemuseli stydět u Clash ani u Sex Pistols. A bubenické sólo s bouřícím obecenstvem? Krčím rameny. Avšak to Howeho sólo u toho je dost dobré – má na Yes zvláštní jiný zvuk i rytmus (?). Celkově mi to však připadá pouze jako levný šouprvek. A celá skladba je taková divná a nevím, co si mám o ní myslet.

Arriving UFO - Nečekal bych, že z desky Yes uslyším zvuky mimozemšťanů jako vystříhnuté z československých scifi filmů Návštěvníci nebo Spadla z nebe. Skladba na mě působí rozpačitě, nemám se v ní čeho chytit a třeba se i trochu poradovat.

U Circus Of Heaven jsem byl v podobných rozpacích – to Yes natočili písničku pro děti? Ale když jsem si s Andersonem konečně přečetl text, tak mi možná docvakl jeho smysl. Anderson sobě vlastním stylem ukazuje na nebeský cirkus, kde defilují reálné postavy z dějin lidstva s postavami, zvířaty a příběhy z dávných eposů až po Bibli. A tato snová představa otce Andersona dopadla v konfrontaci s názorem jeho tříletého synka špatně. Třeba jen proto, že tam nebyli žádní klauni nebo lvi. Takhle mi skladba smysl dává, ale jako skladba na albu Yes ze sedmdesátek mi nějak nejde pod vousy…

Onward byla jediná věc z alba, která se mi líbila na první dobrou. Squierova něžná a jemná skladba je Andersonem krásně podaná. Klokotající a vrstvené klávesy, vybrnkávání akustické kytary a lesní roh, pozoun nebo jsou to klávesy? Další skvělá věc na desce.

Pamatuji si, jak jsem při prvním seznamování se s Tormatem vkládal do On The Silent Wings Of Freedom velkou naději, že to bude ten pravý art rock – je to nejdelší skladba a má tak skvělý art rockový název. Hned v úplném začátku jsou úžasné ty přehluboké tóny Squireovy basy. Celá úvodní pasáž do začátku zpěvu je jedna velká krása. Stačí se jen zaposlouchat do basy, jak na spodku duní a bručí. Zato nevhodně jsou hodně vytažené Wihteovy nijak objevné bicí, což mě ruší. Ale to je otázka a problém zvuku celé desky, kdy mi připadají nástroje špatně smíchané. Takže i poslední skladba – ano dobré, ale rozpaky zůstávají.

7/10
pepanovacek PepaNovacek 12.6.2023 09:42  78207
Yes – Tormato – 1978
Future Times/Rejoice
Jedna z mých nejoblíbenějších skladeb Yes. Teď, při poslechu na sluchátka, mě napadly dva důvody, proč tomu tak je. Za prvé - znám ji od svých patnácti let, slyšel ji snad tisíckrát a v mém repertoáru denních popěvků hraje jednu z nejvýraznějších rolí – vedle Supper´s Ready, první strany Nursery Cryme, The Cinema Show, Release, Release, Going For The One nebo desky Dux z roku 1986, si ji prozpěvuju nejčastěji, i několikrát denně. Ano, takovou úchylkou já trpím. A za druhé, což je dle mého mnohem podstatnější – ta skladba je zkrátka nádherná, dokonalá, překrásná, Yes tady jsou na svém absolutním vrcholu, v té (asi) nejlepší sestavě, bohužel už naposledy – s odstupem pětačtyřiceti let dnes vnímám, že Tormato je poslední „klasické“ album, se vším, co ke kapele neodmyslitelně patří. V téhle skladbě je opět parádní baskytara, krásné vícehlasy, moc se mi líbí to proplétání (místy až souboj) kytary a kláves, výborný Alan White (zejména, když svoje bubny rozcinká), nad tím vším Jon Anderson se svým podmanivým a vysokým hlasem, no a samozřejmě pak to úplně hlavní – výborná skladba, nádherná muzika – naprosto vymazlená do posledního detailu, takže není opět moc co vyzdvihnout. Snad pasáž od času 5:05 s kravským zvoncem. Opravdu naprosto fantastická písnička.

Don't Kill The Whale
Tahle skladba mě nikdy moc nebavila, není vyloženě špatná, ale asi po té úvodní mi přijde jako celkem slušný sešup. Za zmínku stojí to sólo v polovině, hrané na bůhvíjaký syntezátor, a potom takové ty pazvuky, které má na svědomí asi taky Wakeman.

Madrigal
A aby těch mých úchylek nebylo málo, tak Madrigal (spolu s Podzimní od Spirituál kvintet) si zpívám zdaleka nejčastěji – denně ráno po vyčištění zubů (takže naposledy před půl hodinou), a někdy pak i přes den, z čehož vyplývá, že kromě toho, že jsem úchyl, je tahle skladbička moje skutečně velice, velice zamilovaná. Krásná je tady kombinace stěžejního cembala s akustickou kytarou.

Release, Release
Tuhle skladbu jsem si rovněž zamiloval od prvního poslechu, byl z ní úplně odvázaný – na Větrníku překládali název jako „Odvaz, odvaz“ – a jsem dodnes, pro mě je to opravdu jedna z nejlepších nahrávek kapely, navíc poměrně netypická vypalovačka, trochu mi připomínající Going For The One. Naprosto famózní je hned úvodních několik taktů, kde kytara hraje na osm, pod ní jsou skvělá kila na (asi) Hammondy a basa jede na šest, a když se přidají i celé bubny, tak kapela hraje střídavě na šest a na sedm dob – ale působí to naprosto přirozeně a jednoduše. Ne, nebudu pitvat celou skladbu, která se mi nikdy neomrzí, jen zmíním úžasné vokály v čase 4:28, a pak stopky + vokály v 5:17, jedny z nejstrhujících, jaké kdy Yes nazpívali.

Arriving UFO
Druhá strana začíná další bombou. Zase do puntíku vymazlená skladba, líbí se mi tady třeba to cinkání nebo mezihry, první ve druhé minutě s fantastickou baskytarou, druhá v čase 3:10 s kytarovým sólem. Následuje výbuch a pozvolný návrat a opakování hlavního hudebního motivu. Super, opravdu super věc.

Circus Of Heaven
Ve svých patnácti letech a následně na střední škole (když tak o tom teď přemýšlím, tak bych řekl, že to bylo nejlepší období mého života, pokud jde o poznávání muziky) jsme zcela jistě nepoužívali termín „bomba“, ale už tenkrát jsem věděl, že tohle je ta poslední na desce. Krásná písnička, včetně toho dětského povídaní Jonova syna Damiona na konci.

Onward
Až teď jsem se dočetl, že Squire považoval tuhle skladbu za jednu z nejlepších, jaké kdy napsal. No, tak s tím já naprosto nesouhlasím, pro mě je to nejslabší písnička na albu, která se mi nikdy nelíbila, snad jen kromě té „vsuvky“ s nějakými dechy – pokud to tedy není syntezátor.

On The Silent Wings Of Freedom
Závěrečná skladba jakžtakž zachraňuje dojem z předešlé nahrávky, ale bomba to pro mě taky není. Dlouhý instrumentální úvod je docela slušný, ale pak mě to už moc nebaví, zdá se mi to takové bezradné, a zbytečně natahované.

Jsem rád, že jsem stihl napsat o desce před odjezdem na Šumavu – nemám žádné velké výčitky, že bych to odflákl, ale mrzí mě, že jsem si nenašel čas na jeden poslech se čtením textů, a na hledání nějakých videí s basou, která v některých skladbách opět naprosto dominuje – Chris Squire byl skutečně génius, a díky našim společným recenzím si zajistil a pojistil první místo v mém žebříčku. Tormato je vynikající deska, ale pro mě už ne na plnou palbu, jelikož tam jsou slabší písničky. Poslechl jsem si (poprvé v životě) i bonusové skladby, které mě ale příliš nezaujaly, a tak si říkám, že nakonec na albu je asi to nejlepší, co měli k dispozici. Nejvíc se mi líbila Everybody's Song, kterou upravili a vydali na dalším albu pod názvem Does It Really Happen? I přesto, že Drama je skvělé album (jsem sám na sebe zvědav, jak vysoko budu hodnotit), cítím u Tormato jakousi nostalgii, protože po deseti letech existence něco definitivně končí, jedna celá etapa, období, éra nádherné, kouzelné, překrásné, nejlepší (pro mě) hudby, jaká kdy byla stvořena. Nejen pro kapelu Yes.

Jo, a vzpomněl jsem si na jeden poslechový pořad z té doby, kdy Jiří Černý překládal název alba jak „Rayče“. Tak prosím o Vaše případné názory a vysvětlení.

8/10
stev stev 12.6.2023 04:35  78206
Pepa - jo ty písničky samy o sobě na Jack-knife nejsou žádný zázrak. Je to spíš o atmosféře, tu tam vnímám. Narozdíl od Asie, kde mi chybí. Wetton tam dle mě zpívá skvěle, a nebere se tak vážně, to se mi líbí.
Pegas - zkus, jsem zvědav, co na to řekneš. Wetton a Palmer-James mají ještě pár povedených písniček ze 70.let na kompilaci Monkey Business, asi i reprezentativnějších než lehce trhlé Jack-knife.
Mayak - jo, koukal jsem, že u Yes a zejména sólovek máme zajímavou shodu.

mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 12.6.2023 00:04  78205
YES – Tormato (1978)

Výrazný úspech albumu „Going for the One“, intenzívne troj-mesačné koncertné turné po Severnej Amerike a (Západnej) Európe, ukončené pred Vianocami, taký bol záver roku 1977 pre túto kapelu. Potom si dali takmer dvoj mesačnú pauzu a koncom februára / února 1978 začali pracovať na materiále pre ďalší album, striedavo v dvoch londýnskych štúdiách (Advision Studios a RAK Studios). Najprv to vyzeralo, že album v „klasickej zostave“ bude zase produkovať navrátivší sa Eddie Offord, ale spolupráca akosi nefungovala, tak si YES najali, ako zvukových inžinierov tandem Geoff Young a Nigel Luby a produkcie albumu sa ujali zase sami, členovia skupiny.

Začiatok procesu skladania nového hudobného materiálu a jeho nahrávania bol plný vnútorných sporov, predovšetkým kvôli smerovaniu kapely a tým pádom aj štruktúre a dĺžke jednotlivých skladieb. A nakoniec padlo rozhodnutie - definitívna verzia má štandardných vinylových 41 minút a celkove osem kompozícii, pričom len polovica z nich má viac, ako päť minút trvania. Korigoval sa aj celkový sound kapely, pričom jeden z podstatných faktorov bola aj obmena používaných klávesových nástrojov v repertoáre Ricka Wakemana.

Z pohľadu skalných YES-fans sa jedná majoritne o pokles kvality, obsahu a formy hudby kapely, ale z aspektu širokospektrálneho, nezávislého a mainstreamového poslucháčskeho sektoru bol album výrazným komerčným úspechom.

Prepojená dvojskladba „Future Times / Rejoice“ je veľmi vydarená, melodická, dynamická aj dramatická záležitosť s interesantným bas/pedálovým efektom Chrisa Squirea, ale všetci členovia kapely prispeli ku skvelému vyzneniu celku tejto zdvojenej kompozície.

"Don't Kill the Whale“ je klasická úspešná hitovka z dielne tandemu Squire / Anderson a s výrazne ekologickým textom i posolstvom. Interesantný je tu najmä zvuk Polymoogu Ricka Wakemana, ktorý v záverečnej sekcii imituje čiastočne zvuky, aké vydávajú veľryby. Singlovo veľmi úspešný bol tento titul najmä v Kanade a USA, kde okupoval aj miestne hitparády.

Krátky „Madrigal“ je celkom evidentne dielom tandemu Anderson / Wakeman a je milým skľudnením dynamicky sa rútiaceho albumu, ako celku.

"Release, Release" stvorili spoločne Anderson, White a Squire a je to rocková vypaľovačka s dvojite nahranou stopou bicích Alana Whitea. Opäť skladba, ktorá sa individuálne presadila hlavne v Severnej Amerike, ale prakticky nikdy nebola hraná koncertne na živo, lebo sled rýchlo spievaných vysokých tónov robil hlasivkám Jona Andersona celkom značné problémy.

"Arriving UFO" napísal Jon Anderson, ako inšpiráciu svetoznámym filmom „Blízke stretnutie tretieho druhu“ po jeho viac-násobnom vzhliadnutí a hudbu mu výrazne skomponoval predovšetkým Rick Wakeman rôznymi klávesovými efektami a trikmi, ale tiež Steve Howe, energickými gitarovými sólo-pasážami.

„Circus of Heaven“ je moja veľmi obľúbená skladbička, ktorú napísal Jon Anderson ako fiktívny fantasy-príbeh z imaginárneho cirkusu, kde sa predstavujú víly, elfovia, kentaurovia a jednorožce. Nosným motívom je tu basový riff Chrisa a triangel Alana. Text príbehu prečítal Jon Anderson aj svojmu malému synovi Damionovi, ktorý v závere svojim rozkošným hláskom okomentoval jeho obsah ... veľmi dojímavé ...

„Onward“ je vyložene snivá, melancholická kompozícia Chrisa Squirea, ktorú si ako skladateľ sám nesmierne váži a vo verzii kompletných YES a s aranžná jeho priateľa zo spoločnej kapely The Syn - Andrew Pryce Jackmana tu vyznieva naozaj kúzelne.

Nepochybným, absolútnym vrcholom albumu je záverečná, takmer osem-minútová mini-suita "On the Silent Wings of Freedom", ktorá je očividne produktom Chrisa a Jona a evokuje istým spôsobom nostalgickú spomienku na atmosféru albumu „Relayer“, ale samozrejme už v aranžérskom háve, adekvátnom času a zostave, ktorá je aktuálna na albume „Tormato“. Vrcholný kúsok kompletnej inštrumentálnej sily kapely s jazzovým podkladom, ale hlavne s geniálnou basgitarou s efektom Mu-Tron Envelope Shaper. YES v najlepšej forme, v čase predsa len istej inklinácie ku komerčnosti a vlastne aj pred nadchádzajúcimi výraznými dramatickými personálnymi turbulenciami.

Osobitnou kapitolou je aj obal albumu, bohužiaľ zase raz ignorácia pôvodného grafického návrhu Rogera Deana a bizarné foto mužskej postavy v obleku (bez znázornenia tváre) s vešteckými (či bubeníckymi ?) paličkami a s rozplešťenou paradajkou cez záber ... no Hipgnosis sa zase raz vyfarbili v koordinácii s manažérom kapely (Brian Lane) ...

„Tormato“ je posledným albumom YES v „klasickej zostave“ a zo 70.rokov, pre mňa už navždy „mladší bráško“ albumu „Going for the One“ a zároveň bráško úplne rovnocenný, napriek štruktúre skladieb a ich parciálnej minutáži. Takto nerozlučne nevnímam žiadnu inú dvojicu po sebe idúcich albumov YES, ako tieto dva. Iné názory na túto „problematiku“ síce rešpektujem, ale vôbec nevnímam a nijako neriešim, môj názor je už definitívne nemenný.



10/10*
pepanovacek PepaNovacek 11.6.2023 23:53  78204
stevTak jsem, Štěpáne, zkusil album I Wish You Would kapely Jack-Knife. Půlka jsou covery, ta druhá, kde jsou jako autoři uvedeni John Wetton a Richard Palmer-James mě bavila ještě míň, a třeba Walk On Heaven's Ground mě vyloženě srala - je skoro tak otravná, jako některé skladby Asia, hehe. Nic pro mě, ale díky za tip.
pepanovacek PepaNovacek 11.6.2023 23:00  78203
PegasPetře, kdybych si nechal zhnusit všechna alba, na která tady bylo v minulosti napliváno, přišel bych o mnoho úžasných hudebních zážitků. Napadají mě interpreti jako třeba Rush, Steven Wilson, Marillion, The Black Crowes, Motorpsycho ...
ravil_saton Ravil Saton Indigo opět žije - 18.11. Chapeau Rouge - www.indigoseries.com 11.6.2023 22:05  78202
V solovkách zapomínáte možná na Brufordovo Earthworks. Ale že by mne to nějak nadchlo se taky nedá říct.
pegas Pegas 11.6.2023 20:21  78201
Docela mě překvapuje převládající negativní postoj k Asia. Samozřejmě nemáte pravdu, ale mně to nezhnusíte :-)

K těm sólovkám, znáte jediné bezejmenné albu vydané pod hlavičkou kapely White z roku 2006? Řekl bych, že totálně zapadlo, ale sám ho neznám. Tenkrát jsem z něho slyšel možná jednu skladbu nebo ukázky, ale vůbec si to nepamatuju, kromě klasického obalu od Deana.

A pokud jde jenom o okrajově příbuzné s Yes, nedávno jsem poprvé ze zvědavosti poslechnul debut kapely Esquire, což byla kapely tehdejší Squireovy manželky (v době vydání už asi ex) a překvapilo mě, jak se mi to i líbilo. Čekal jsem osmdesátkový pop, což jsem dostal, ale mě to zvukově hodně připomínalo 90125, ale nebyly to jenom tupé písničky. Bavilo mě to.

stev: Dík za tip na Jack-knife, nikdy jsem o tom neslyšel, tak vyzkouším.

Jinak Tormato přidám asi později v průběhu týdne, jestli na to najdu čas.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 11.6.2023 17:57  78199
stevA ja súhlasím s Tebou - po nedostižnom “Fish out of Water” sú prvé dva albumy Jon & Vangelis, teda "Short Stories" a "Friends of Mr. Cairo" diela, na ktoré mám nekonečnú slabosť ...všetko ostatné zo sólovej tvorby členov a ex-členov YES mi nechýba ... a ASIA je ako-tak počúvateľná len vtedy, ak v nej práve nehrajú ani Howe, ani Palmer ...
stev stev 11.6.2023 17:22  78198
PepaSouhlasím s tím, že Howeův debut byl prvním a zároveň posledním jeho debutem, hehe. A že to bylo moudré rozhodnutí.

Něco mi říká že Short Stories Tě bavit nebudou, rád bych se mýlil.)
pepanovacek PepaNovacek 11.6.2023 12:29  78197
Debut Jon a Vangelis, Short Stories, jsem neslyšel snad třicet let, takže bych si asi mohl připomenout. Nepamatuju si skoro nic z něj.
stev stev 11.6.2023 09:54  78196
ještě ke zmiňovaným Yes-relatedJon and Vangelis - pro první dva tituly mám obrovskou slabost. Nádherná muzika, nekonvenční ve svých různých detailech. Kombinace těch dvou je tu čarovná. Je tu vše, od černého humoru po nejtěžší melancholii. Vangelis tu používá zajímavé palety zvuků kdesi z vesmíru, imponující mne stejně třeba jako jeho práce na Aphrodite’s Child či Socrates. Anderson je s jeho pomocí vynesen opět na vrchol. Též je třeba rozpoložení. Short stories 8/10. Friends of Mr. Cairo 9/10
Nedlouho po Mr. Cairo spolu vydali ještě Private Collection, a to už mi přijde slabší. Tam Vangelisovy plochy dostaly jiné kontury, soundtrackově bombastické, a pro mne tím ztratila hudba hodně z kouzla. Cítím, že skladby taky nejsou tak silné, inspirace chybí, je tam víc rutiny.

Asia s Howem – u ní souhlasím s tím, že to je vesměs propadák – aspoň ta dvě alba. Debut ještě jde, jsou tam slušné momenty, ale především je tam slyšet ta zkostnatělost. V jednom dokumentu Carl Palmer naříkal jak ta doba Asie byla prostě už "jiná". Muzikanti spolu už nejezdili společnou dodávkou ale každý z této “superskupiny” svým vlastním Rolls-Roycem – to přesně je z toho cítit. Album prosáklé pragmatismem. Howe stylizován do nepřirozené role, ve které je až komický. Druhé album Alpha je již plně sterliní bombasticky nastavený pop rock, s převážně hluchými refrény. Na Progarchives jsem ho kdysi hodnotil, a z těch asi 20 recenzí co jsem tam napsal, tohle je jediná co jsem dal 1 hvězdu z 5. Dneska bych byl možná o půl hvězdy shovívavější, ale jen díky té nostalgii (jak Ravil zmínil – osudovosti) ve Wettonově projevu. Taková malá odbočka - Kdo chce slyšet Wettona v jeho poloze před tím než mu začal odcházet jeho parádní sametový, lehce nakřáplý hlas, doporučuju album Jack-Knife (z období UK) kde se dal do kupy s Richardem Palmer-Jamesem (textařem svého času pro King Crimson). Temný (jak ve vyznění kláves, tak ve smyslu humoru) syntezátorový blues rock se správně hlučnou basou.
pepanovacek PepaNovacek 11.6.2023 09:53  78195
stevŠtěpáne, pěkné shrnutí. Je fakt, že to, jak příšerně zpívá Howe mě při poslechu (prvním a zároveň posledním) jeho debutu mě doslova vyrazilo dech, vůbec jsem nechápal, jak je to možné, dokonce jsem chvílemi uvažoval, jestli nejsem hluchý já - a nejsem, hluchý a zřejmě i nesoudný byl Howe. A že nejsme hluší (tedy většinou, hehe), potvrzuje i skutečnost, jak všichni velebíme Fish Out Of Water, což je jediné sólové album členů Yes, které si s chutí znovu poslechnu. Jen nevím, kdy, mám už teď výčitky svědomí, že pravděpodobně poprvé v dějinách historie klubu Genesis nedodám při pondělku recenzi, jelikož jsem dnes v práci do půl jedenácté, zítra do půlnoci, a v úterý ráno vyrážím na Šumavu. Stydím se, jak nejdu příkladem - což bych měl, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 11.6.2023 09:36  78194
Zkusil jsem. Jo, je to úplně jiná kapela, úplně jiná hudba, kytara pěkná (krásné sólo je třeba v Ghost In The Mirror), líbí se mi bubny - můj oblíbenec Chris Slade mě baví mnohem víc, než Carl Palmer, nevím, proč, ale jeho hraní na prvních dvou albech Asia mě až sere, a přitom v Emerson, Lake & Palmer byl úžasný - celkově je to (pro mě) podstatně stravitelnější muzika, ale na zadek si z toho nesedám.
stev stev 11.6.2023 09:35  78193
Yes - soloPár odsudků a bodování k sólovkám od Yesáků ze 70.let, s lehkými přesahy do osmdesátek.

Steve Howe
Začnu začátky - “Beginnings”. Ty vnímám především též jako přebytky (byť občas příjemné, ale nevýrazné) z Tales. Otřesný zpěv Howea je tím, co se tu vryje. V podobných momentech si říkám, jak takový muzikant může být úplně hluchý a neslyšet to. Asi (jeho pověstné) ego. 3.5/10
Avšak druhé “The Steve Howe album” je jednoznačně jeho nejlepší sólovkou. Zde to Howe vybalancoval, album je z pohledu kytaristy typicky pestré, ale i s zapamatovatelnými melodickými nápady. I výkony hostů přispívají v dobrém - Bruford, White, Moraz. 6.5/10
Ostatní alba (slyšel jsem jich několik) bohužel souhlasím, že jsou nudná, často až zbytečná. Howe se podle mě na přelomu 70./80.ve značné míře vyčerpal až vyčpěl. Sázel zřejmě na své jméno jako zavedenou značku, nechal se na album vyfotit s dvaceti kytarami, a to samotné asi mělo nadchnout a přinést penízky. Hudba tam ale chybí. Třeba ty jeho kulisové nahrávky s jakýmsi Paulem Sutinem. To je hrůza.

Chris Squire
“Fish out of Water” je pro mne album úrovně toho nejlepšího od Yes. Od úvodní jízdy s Morazovým sólem uprostřed po strhující orchestrální závěr. Bruford opět prokazuje explozívní chemii v kombinaci s basou Squirea. Squire v plném kontrastu k Howeovi ukazuje, že on může odzpívat celé album. Velkým spolustrůjcem zde je dávný kolega z The Syn Andrew Pryce Jackman a jeho fantastické orchestrální aranže. Album je originální, dramatické, výpravné, úchvatné s neopakovatelnou atmosférou. A téměř bez kytary. 9.5/10

Jon Anderson
“Olias of Sunhillow”, první album, je zároveň jím nepřekonané. Hodnotil bych kolem 7/10. I když ještě se mi hodně líbila dema pro jeho album o Chagallovi (z obd.90125, kdy asi měl krátkou druhou mízu), to ale nikdy nedodělal. Olias je sice vlekoucí se, ale je tam ten kosmický aspekt Andersona - dobrodružnost, bezprostřednost, to proslulé hledačství, možná ještě dravost mládí. Není bezpečně vyměklé jako další Andersonova sólová alba počínaje “Song of Seven”, které bych dal tak 4 možná 4.5/10. Každopádně je třeba na Oliase taky dost specifická nalada, podobně jako u Tales.

Bill Bruford
První i druhé album, “Feels Good to Me” a “One of a Kind” doporučuju těm, co se líbí fusion a la Soft Machine té doby a první UK, jsou tam na něm díky hostujícímu Holdsworthovi silné odkazy. Též se tu blýská skvělý klávesák spjatý s Canterbury scénou (Egg, Hatfield and North, Khan) a aranžer Dave Stewart, později i dělal na smyčcích pro S. Wilsona. I bezpražcová basa Jeffa Berlina stojí za to. Takže muzikantsky vynikající samozřejmě, ale skladatelsky tam chybí nějaká konstrukce, co by povýšila session skvělých hudebníků v plnohodnotné dílo, jako to umí třeba Squire, nebo Jobson/Wetton v UK.
Obě 5/10

Rick Wakeman
Hodnotím jen ty, co si vybavuju dobře a mám zafixované, třeba “No Earthly Connection” a “Journey to the Center of the Earth” jsem neslyšel dlouho. Mám to v plánu, někdy. Sólovky z pozdější doby přidám třeba někdy jindy.
“Myths and Legends of King Arthur…” mi přirostlo, je živé, asi i stylem jakým bylo nahráváno. Dýchá z něj ta mýtická atmosféra doby krále Artuše. Jsou tu melodie, drama, vtip, barvy, i mistrné instrumentální výkony. 7/10
“Six Wives of Henry the VIII.” je víc zaměřeno na klasickou hudbu, je méně 'písničkové'. Opět dobově znějící, zde je jedna z mých nejoblíbenějších skladeb od něj, Catherine Howard, kde hudba vyvolává mrazivě emotivní obrazy korespondující s tragickým osudem této ženy. 6/10
“Criminal Record” je mým v současnosti asi nejoblíbenějším z těch klasických. Od úvodní vypalovačky, která mi místy evokuje jeho instrumentální party CttE, přes krásně melodická sólová klavírní představení, po bizarní struktury. Album s atmosférou. 7.5/10

Tony Kaye (Badger)
Kaye natočil s basistou/zpěvákem spjatým se začátky Yes, Davem Fosterem, živé album “One Live Badger”. Studiové nahrávky těchto skladeb zřejmě vůbec neexistují. Zahrané to je ale přesvědčivě, zvuk nahrávky má zvláštně rustikální kouzlo. Kaye tu dokonce používá krom svých tradičních Hammondů vydatně i moog a mellotron, které původně odsuzoval. Vedle něho a Fostera je velkou podporou zpěvák/kytarista Brian Parrish, který především dává albu bluesrockový až funky nádech. Jsou tu zapamatovatelné melodie v kombinaci s táhlými sólovými představeními kytary a kláves, až jamové, improvizované. Díky Parrishovi jsou tu citelné i křesťanské jinotaje, ale ani pro ty, co texty vnímají, to není příliš moralistické. 6.5/10
Druhé album “White lady” je úplně jiné, s jinými lidmi (krom Kaye a bubeníka). Místo Parrishe zpívá a skládá svého času celkem známý v soulových kruzích Jackie Lomax. S progem to má ale málo společného. I to by nevadilo, ale ta hudba mi tehdy přišla taková prázdná.. nehodnotím. Ještě jsem slyšel kapelu Detective, kde hraje Tony Kaye, ale bohužel mě v paměti mnoho nezůstalo, jenom to, že Kaye tam je již typicky minimálně.

Alan White
Prázdnotu slyším i u Whiteova “Ramshackled”, ani Anderson, Howe příliš nepomohli dodat jakýsi substrát. Poslepované album, nedržící pohromadě. Píseň Silly Woman, hit alba, je ale dobrá, legračně marleyovská, je k ní i oficiální video. 3.5/10

Patrick Moraz
Jeho “Story of I” je hodně kompozičně nevyrovnané, má několik parádních virtuózních i zasněných klavírních pasáží, pár velmi tklivých skladeb připomínající atmosférou Vangelise i Andersonova Oliase, a bohužel dost vaty (pro mi) různých pazvuků a brazilských rytmů. Album s dost promarněným potenciálem. 5/10
Dávno jsem slyšel i sólovku “Out in the Sun”, ale tou jsem se už neprokousával natolik, abych mohl podat aspoň odsudek. Tuším, že byla víc do Moody blues té doby, se kterými posléze hrál.

Peter Banks (a Flash)
Všechna tři alba (debut, “In the Can”, “Out of our Hands”) dost vyrovnaná, moje nejoblíbenější je asi trojka, nejvíce se mi líbí po melodické stránce, ale jen o kousek. Původní dřevní yesácký zvuk ve své bizarní podobě dává vzniknout dílkům, která mají opět jedinečnou atmosféru. Je tu i squireovsky nabuzená basa Raye Benneta. Na prvním hostuje velmi výrazně i Kaye. 6-6.5/10
Sólovka Bankse “Two sides of Peter Banks” je o něco slabší, méně rocková s plochami pro sólovou kytaru. Nesourodě namixované, přes podporu od hostů v čele s Janem Akkermanem (Focus), který lehce paradoxně Banksovi naznačuje, že je o třídu výš. Dokonce Phil Collins je tam na jedné věci, a oproti ostatním bubnům na albu to je též najednou jiná liga. Též Hackett a Wetton tam mají pár štěků. Album celkově nicméně má jistý osobitý šarm podobně jako alba Flash. 5/10

[ 65659 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt