Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Modrá je dobrá
zelená je lepší

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 17:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 64809 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
judith Judith 19.2.2024 17:36  82145
BublaNo vidíš, krautrock... Ten mi nevadí, ale zjevně neutkvěl, když jsem si na něj nevzpomněla. A to vlastním šestidiskový komplet The Krautrock & Progressive (vyšlo v Mexiku, klíč pro řazení kapel jsem nepochopila - obsah zde: https://www.discogs.com/release/9640982-Various-The-Krautrock-Progressive-Box-Set), stálo to celé sto pade... Hoelderlin ukládám, díky!

Miro: Tangerine Dream! Znám. Na mě už dost elektroniky, moc mi jejich zvuk nelahodí.

Ještě z jiného geografického soudku, procházela jsem o víkendu trochu podrobněji diskografii Unitopia, na které mě navedl Marek, a proklikala jsem se až k UK projektu Damanek, na jejichž loňské novince se produkčně podílel Sean Timms, album Making Shore. Překvapivě líbilo, i když je to lehce usedlejší hudba. Ovšem tyhle personální propletence (míním další kapely propojené s Unitopia), to by byl námět na mexickou telenovelu...
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 19.2.2024 17:36  82144
JitkaZ novějších skupin z Německa mě napadají Long Distance Calling, RPWL, Seven Steps To The Green Door, Smalltape.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 19.2.2024 17:36  82143
Judith [82139]: Rammstein! :-))
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 19.2.2024 17:31  82142
Jitka Tangerine Dream ...
pepanovacek PepaNovacek 19.2.2024 17:19  82141
Kevin Gilbert - The Shaming Of The True

Kevina Gilberta jsem poznal koncem roku 2017, a do konce života nezapomenu na ty neskutečné chvíle při objevování jeho nádherné hudby. Zamiloval jsem se do něj okamžitě, pro mě je to jeden z největších géniů, a řadím ho na úroveň svých nejoblíbenějších interpretů. Zároveň je to jeden z mých největších objevů posledních let. Psal jsem (sám) kdysi nějaké recenze o všech jeho albech, tedy i o tomto, ale podívám se později, a moc rád se znovu ponořím do téhle desky.

Parade
Velice zlověstně začíná celé album, skličujícím až depresivním syntezátorem, který se ale po necelé půlminutě lehce, optimisticky rozjasní, aby pak začal Kevin nádherně zpívat úvodní song, jen s akustickou kytarou. Výborný text o tom, jak Johnny Virgil poslouchal Dylana, Beatles a Who, a jak oni to ještě nevědí, ale budou poslouchat jeho.

The City Of The Sun
Druhá skladba, druhá bomba. Super šlapavá věc, skvělé jsou ty smyčce, ovšem skvělé je tady všechno – bicí, basa (výborný zvuk), kytara v beglajtu i vokály nebo mezihra jen s akustickou kytarou a zpěvem. Vokály v refrénech potom jsou k posrání nádherné, a úžasná je ta finta, kdy první takt je vždy o dobu kratší, tedy na tři.

Suit Fugue (Dance Of The A&R Men)
Geniální!!! Neuvěřitelné!!! Překrásné!!! Kam se hrabou Queen, hehe. A ta závěrečná půlminuta? Co k ní dodat? No, že je prostě geniální.

Imagemaker
Opět šlapavá skladba, trochu funky, trochu gabrielovská. Přechází do první „plakací“ písničky, první ze dvou velebomb na desce.

Water Under The Bridge
Začíná jen vokál s nějakým syntezátorem, přidá se (asi) elektrické piano, a posléze bicí s basou a kytarou, která hraje dokola ten nádherný, stěžejní motiv. V mezihře se nám to krásně rozcinká díky činelu jízdy. Opět jen hlas (úžasný), znovu se přidá kapela a skladba graduje, aby se v čase 4:20 nádherně „zlomila“, zdvojnásobila tempo – tahle instrumentální pasáž mi hodně připomíná Genesis – a na úplný závěr slyšíme ten ústřední hudební motiv, hraný osamoceně na (asi) klavír. Při poslechu, kdy si čtu text, se vždy spolehlivě nad tou nadpozemskou krásou rozpláču.

The Best Laid Plans
Další nádherná písnička, při které jsem si několikrát vzpomněl na The Beatles. Vynikající aranže, moc se mi líbí piano, basa a vokály. Pěkná, silná melodie, jak ve slokách, tak v opakujících se refrénech, které končí fade outem. Celkem jednoduchý song, ale samozřejmě, že jasná bomba, a skoro si až říkám, jak je možné, že tohle nebyl hit.

Certifiable #1 Smash
I tohle je bez debat naprostá bomba. Hodně tady jde o text, který se mi strašně líbí, i když jen přeložený googlem, takže samozřejmě nevím, jestli jsem ho pochopil dobře. Parádní jsou kontrasty mezi těmi mluvenými a zpívanými pasážemi, kde jsou opět velice silné melodie. Úžasná je tady basa, hlavně v závěru, to je veliká radost poslouchat.

Staring Into Nothing
Na úvod samotné piano, pak na chvíli zaburácí kapela. Ve zpěvu překrásné vyhrávky na baskytaru, skoro až Padrůňkovské. Zase tady trochu slyším místy Gabriela. Další skvělá, i když hodně smutná skladba.

Fun
Opět fantastická, lahůdková basa. Skvělý je ten motiv, který poprvé zazní po páté sloce, v čase 3:34 a pak jím skladba končí do fade outu. Zní to jako nějaké dechy, asi trubky, ale bude to nejspíš syntezátor. V téhle věci jsou vůbec velice zajímavé zvuky, které nedokážu úplně přesně identifikovat, něco bude kytara, něco syntezátor.

From Here To There
Kroky, piano, echo, zpěv. Tajemno. Temno. Smutno. Naléhavo.

Ghetto Of Beautiful Things
I zde je asi důležitější text, než muzika.

A Long Day's Life
No, a máme tu absolutní velebombu, nejkrásnější skladbu na albu. Začátek zní podobně, jako Gabriel v úvodu Dancing With The Moonlit Knight. Stejně jako u Water Under The Bridge, i tady se spolehlivě vždycky rozpláču, hlavně při refrénu, který zazní poprvé v čase 1:27 Oh no, I'm Lost And All Alone … The Shaming Of The True je Kevinovo mistrovské dílo, a tahle skladba pak jeho největší klenot.

The Way Back Home
Tady už tušíme, z hudby i textu, že celý příběh neskončí šťastně.

Johnny's Last Song
Podobné hudební motivy, jako v úvodní skladbě, s tím rozdílem, že v Parade je Johnny Virgil plný nadšení a optimismu, tady zní jeho hlas unaveně, odevzdaně. A závěrečné kilo na syntezátor je stejné. Stejně depresivní.

Ano, Kevin Gilbert byl génius. A tohle album nemá jediné slabé místo, a je naprosto srovnatelné třeba s The Lamb Lies Down On Broadway, které mi asi nejvíc připomíná. A dovolím si jít ještě dál – v Genesis bylo pět fantastických muzikantů, kteří se podíleli se víceméně rovným dílem na svých nejlepších nahrávkách, Kevin Gilbert napsal The Shaming Of The True sám, hudbu i texty, sám zpívá, a ještě hraje na klávesy, kytary a basu, což je naprosto unikátní a skoro neuvěřitelné.

10/10
bubla Bubla 19.2.2024 17:13  82140
JudithNo pokud by se ti líbil kraut-rock, tak potom je toho docela hodně. Ale z genesisovského art-rocku bych doporučil ještě Hoelderlin, hlavně druhé až čtvrté album (Hoelderlin, Clowns and Clouds, Rare Birds). Jinak mě teď nic nenapadá, ale určitě jsem na něco zapomněl.
judith Judith 19.2.2024 17:02  82139
Neuschwanstein jsou prima. Je v Německu krom nich a Eloy něco, co by člověk neměl minout?
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 19.2.2024 16:04  82138
HonzaJá vím, hehe.
bubla Bubla 19.2.2024 15:10  82137
ŠtěpánTo jsou ti němečtí napodobovatelé Genesis, jak jsem je zmiňoval v neděli.

Neuschwanstein - Battlement
https://www.youtube.com/watch?v=tW63y1vpJvA
bubla Bubla 19.2.2024 14:56  82136
MarekUž jsem kliknul na tvůj archiv. Je to opravdu neuvěřitelné.
judith Judith 19.2.2024 13:53  82135
Ještě jeden žebříček 2023 - probíhá hlasováníThe Prog Space - 16 kategorií, v každé seznam nominovaných. Úplně na konci stránky je proklik na hlasování, kde jsou přehledně obaly a názvy desek. Hlasovat lze do 2/3.

https://theprogspace.com/awards2023/
ravil_saton Ravil Saton Indigo opět žije - 18.11. Chapeau Rouge - www.indigoseries.com 19.2.2024 13:15  82134
Kevin Gilbert - Shaming of the TrueKEVIN GILBERT

Stanislaw Lem v jedné ze svých recenzí na neexistující knihy popisoval tři druhy géniů. První se proslaví za života. Druhý typ umře zneuznaný a proslaví se po smrti – nabízí se Nick Drake, do jisté míry Jeff Buckley, který světové slávy také dosáhl až po smrti. Geniové třetího druhu jsou ti, které nikdo nikdy nepozná a neodhalí. Samozřejmě je to paradox, ale v hudbě se mu nejvíce blíží právě Kevin Gilbert. Kolik lidí v Česku zná tak skvělé album jako Shaming of The True? Desítky? Přitom je to album, kde konečně překonal jakousi chronickou nedodělanost všech projektů, jedno z nejlepších alb 90 let a nových odnoží progresívního rocku..

Pokud by jej stihl dodělat, vyšlo by zřejmě na začátku progrockového revivalu - v době své smrti mixoval některé skladby na druhé album Spock´s Beard, kteří ještě byli takřka neznámí a neměli ani na to ho zaplatit. Shaming of the True by v tomhle progrockovém revivalu vyčnívalo, protože je podle mne úplně jiné album než progrockových alb té doby a následující dekády. V suchosti a syrovosti zvuku, v tvrdosti dosažené bez zapojení metalu, propojení s avantgardou a alternativnějším písničkářstvím, v textech kombinující společenskou kritiku a sebeironii, ale stále s odkazem ke všem Genesis, Gentle Giant, Who atd. Společně s albem Kaviar, které se zase v mých uších hodně blíží projektům Mikea Pattona, se mohl Gilbert po dlouhém hudebním tápání stát jakousi propojující postavou progresivní a alternativní scény. Ale bohužel. Alba vyšla až dlouho po smrti a jejich šíření nepochopitelně zablokovali vlastníci Gilbertova odkazu (na Spotify a Tidal je ze solovek pouze Thud). Takže je Kevin Gilbert stále postavou, kterou když si zadáte do vyhledáávní na Twitteru či Facebooku, vyjedou vám posty jeho spoluhráčů, vyznání lásky od Mikea Portnoye, Lintakera z Toto, Morse atd. a pak posty s 0-2 lajky.

V čem vidím Gilbertovu genialitu? Ano jistě, byl to skvělý muzikant na nástroje do kláves, přes basu a bicí. A je unikátní, že kromě Shaming of the True dokázal vytvořit skvělé desky prakticky ve 4 žánrech – new-age 80s progresivní popu s Giraffe, depresivně písničkářský Thud, pattonovsko zappovskou uchylárnu Kaviar s naprosto nepřijatelnými texty, adult-rockové Toy Matinee, pomoct proslavit Sheryl Crow či udělat live remake Lamb Lies Down On the Broadway, který poslouchám skoro raději než originál. Na druhou stranu, jak v nějaké zapadlé diskusi Reditu či Facebooku (já fakt o Gilbertovi četl i toto) psal jeho basák Dan Schwartz, většina z těch projektů nebyla perfektní a Gilbert se ještě před svou třicítkou autorsky hledal.

Giraffe se o pár let zpozdili a jejich hudba se slévá do jednolitosti. Na písničkářském Thud je 4-5 naprosto krásných a neuvěřitelných skladeb, ale i slabší kousky a chybí koncepce. Nejznámější Gilbertovo album s Toy Matinee majoritně složené Patrickem Leonardem, producentem Madonny a Waterse, který Gilberta stáhl z Giraffe, má podle mne jen dva opravu dobré songy (Last Plane Out, Remember My Name). Jeho kvalita paradoxně vysvítá až v živácích hraných bez Leonarda, kde je hudba uvolněnější a muzikantsky skvostná. Na Gilbertovi je taky zajímavé, že si hodně předělává svoje staré songy a půjčuje a dodělává skladby od svých bývalých spoluhráčů s Giraffe. To je případ i dvou skvělých skladeb z Shaming of the True – Water Under the Bridge a Imagemaker. Takže ne, až do posmrtně vydaného a konečně docizelovaného Shaming, to nebyla to genialita ve smyslu dokonalých produktů bez slabých míst.

MOC SYROVÉ NA PROG-ROCK

Takže co? Já Gilberta žeru primárně proto, že když hraje a zpívá, tak mám opravdu pocit, jako bych ho znal osobně a povídali jsme si. Zní to divně a možná je to tím, že u zapomenutého muzikanta si může posluchač vytvořit aureolu a kult odpovídající vlastním potřebám. Ale podle mne i výsledek některých věcí v Gilbertově tvorbě …

Zaprvé je to jeden z mála autorů, kterému se podařilo spojit progresivní rock s až punkovou agresivitou, písničkářstvím a alternativní / avantgardní americkou hudbou. Trochu tím kopíruje vývoj mého posluchačství a proto tak dobře trefil náladu Lamb. Metalový prvek v prog-metalu původní art-rock podle mne většinou nějak systematicky nerozvíjí, je to v podstatě jen tvrději zahrané a tahle zvuková pseudo-inovace dovoluje autorům často uvíznout ve starých klišé (sue me). U Gilberta se opravdu prolíná do progrocku řada žánrů a nálada, z které jakoby člověk slyšel jamování v klubech Los Angeles, chlast, kocoviny, deprese, přespávání v nahrávacích studiích (Gilbert v svém bydlel). O něco podobného se snaží na raných albech Spock´s Beard (viz latina a nasrané texty v The Light), ale tam mi to přijde o řád méně upřímné.

Gilbertova alba (Thud, Shaming) mají úplně super zvuk, který se přitom liší od většiny novější progrockové produkce. A to jakousi suchostí a intimností. Gilbert, který se učil od Botrella a dalších, třeba hodně málo používá hall a reverb. Tenhle „upřímný zvuk“ se pojí s Gilbertovým zpěvem, který není postaven na nějak stylizovaném hlasu, ale člověk v něm slyší někdy hroznou melancholii, jindy sarkasmus a hněv (asi se uměl chovat i jako pěknej sráč). A pojí se i s texty. Pro mne je Gilbert jedním z nejlepších textařů. Vemte si album Thud. Tam se opravdu v jedné skladbě mísí společenská kritika a parodie na ni (Goodness Gracious), klišovité milostné texty s občasnými výhružkami a citovým vydíráním (When You Give Your Love to Me) a do toho jsou skladby s nádhernými upřímnými texty o smrti, samotě apod.

SHAMING OF THE TRUE

A teď k Shaming of the True, které je pojmenována jako přesmyčka Shakespearova Taming of the Shrew (česky Zkrocení zlé ženy). Tohle album je asi Gilbertův vrchol. Připravoval ho řadu let a odbíhal od něj k dalším projektům jako byl Kaviar. Mimochodem, když posloucháte Kaviar, tak slyšíte Gilbertovu temnou stránku a nějak vás nepřekvapí způsob jeho smrti a to, že měl s každým druhým konflikty. Je škoda, že si nedokázal udržet pozornost k dodělání Shaming. Možná se bál upřímnosti, které v tomhle albu je. Protože je opravdu o jeho životě či možném životě. O snaze se proslavit, podrazech mezi hudebníky, kterých byl obětí (ze strany Sheryl Crow) i autorem (opuštění Giraffe kvůli Toy Matinee). O nabídkách hudebního průmyslu zdebilnět a zpřístupnit vlastní tvorbu, které odmítal. Opakuje se téma uměleckého kompromisu a vyhoření. Sebezničení ambicemi. Myslím, že ho psal autentický Gilbert proti Gilbertovi, kterého se sám obával a jehož krůčky směrem k popové slávě končily hůře než důslednost ve vlastní kariéře.

Díky celkového příběhu téhle „rockové opery“ se Gilbertovi také povedlo v něm dobře zařadit všechny prvky jeho textařství – od melancholie a introspekce, přes někdy záměrnou klišovitost po agresi a společenskou kritiku. Co v Thudu fungovalo jako skladby, ale dohromady nedávalo smysl, zde najednou drží pohromadě a navíc má kolem sebe mnohem lepší muziku.

A je to taky hudebně strašně nadupané album. Pokud bych si měl vybrat hudební subkulturu a „hub“, který mi je svým hraním nejblíž, jsou to možná právě muzikanti, co se točili kolem Gilberta – MacLeod a Virgillio na bicí, Marc Bonilla, Stan Cotey, David Levita, Russ Parrish, Botrell jako kytaristi, Schwartz, Paul Ill a další na basu. To je prostě jeden lepší, nadupanější a živější muzikant než druhý a na tomhle albu jich hraje většina.

SKLADBY:
Rozebírat skladby by bylo na celou další recenzi. Některé vypíchnu:

Parade / City of the Sun – začátek alba podle mne hodně odkazuje k Tommymu. To je i proměnlivá struktura City of the Sun s vynikajícím bridgem („Oh Johny, you´ve got a seed in your head. It is the see of your demise. Ambitions gonna lure you away. Into the land of compromise. … Advice for the dying from the dead. Silence the voices in your head.“).

Imagemaker – pro mne jeden z nejlepších riffů kytarových vůbec. Zahrát to takto tight opravdu neumí každý. Nebýt trochu debilní mezisloky dozpívané Nickem d´Virgiliem, který album dodělal, naprosto famozní rocková pecka. Vždy mi udělá hroznou radost, i když jsem to slyšel určitě 100x.

Water Under The Bridge – pro mne jedna z top popových (?) skladeb vůbec, co znám. Rytmicky a harmononicky skvěle udělaná věc s krásným zpěvem. Jediná Gilbertova skladba, která se líbí mojí ženě, která jinak nesnese tu zlou sarkastickou polohu.

Ghetto of Beutiful Things – tahle skladba měla být na Kaviaru původně, ale skončila zde. Spolu s Cerfiable No 1 Smash nejtvrdší alternativní zappovské pecky. Agresivní obskurní texty trochu z psychiatrické léčebny.

The Way Back Home - předělaná skladba od Giraffe a podle mne nádherná věc, která se hodí k Gilbertově zasněné poloze hlasu.

Johny´s Last Song – tohle Gilbert nahrál na ulici v opravdovém dešti, a je to takový jeho epitaf.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 19.2.2024 11:40  82133
Pěkný report, Ivane.
pegas Pegas 17.2.2024 12:00  82132
Artfan: Ten setlist byl asi z větší části očekávatelný. Tady je setlist z Prahy 2018, kde jsem byl. Měl jsem z toho podobně kladné dojmy a vlastně ani nevím,proč jsem tam tenkrát jel, ale nelitoval jsem.
https://www.setlist.fm/setlist/ray-wilson/2018/lucerna-music-bar-prague-czechia-539717e9.html
artfan Artfan 17.2.2024 11:51  82131
Judith: Ano překvapení umocňuje zážitek. A je-li překvapení vítané, milé, zážitek je umocněn pozitivním směrem...
Ani já takový setlist také nečekal, ale abych byl chápán správně. Zazněly i další skladby, které jsem neznal, nezachytil...

[ 64809 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt