Queen - Hot Space (1982)
Queen po odbočce a zkušenosti s natočením hudby k filmu, opět hrábli do dosud neznámeho prostoru, a to to přímo do Horkého prostoru. A natočili desku s disko či taneční či funky muzikou. Pravda je, že skladby toho typu se na předchozích deskách tu a tam objevovaly.
Jestli si dobře vzpomínám, někdy v půlce osmdesátek šlo dokonce toto album koupit v Československu. To už jsme pár let měli Hot Space ocejchovaný jako průser a skupinu Queen jako definitivně dál nás nezajímající skupinu (ach to revoluční mládí). Elpíčko jsem si s úctou ke značce pořídil a poslouchal ho jen málo. Jediná věc, kterou jsem příjmal bylo Under Pressure. Od té doby, po všechny desítky let, jsem o hudbu z Hot Space moc nezavadil, a když tak jen velmi letmo.
Je to pár let zpět, co jsem si desku pořídil na CD. Když jsem si ji poprvé pustil celou, zastříhal jsem ušima. Ty brďo, co to je za muzika, to má sílu a není to jen "tupá taneční muzika". A ten zvuk, ten je přeci skvělý.
Ve Staying Power Queen to Queen hned od začátku do nás napálí silou rozjeté lokomotivy. A hned jsou tady kopce dechů a hory kláves. Jak skandální! Ale ta bručící černá basa tam dole pod tím vším, je neodolatelná a jednoduše skvělá. A Freddie zpívá jako ten nejčernější americký černoch, dechy piští. Rytmus je sice monotónní, ale neskutečná energie tryská na všechny strany. Velký nářez hned do úvodu.
Dancer - tady je (že to vůbec jde) spodek ještě víc zatěžkaný. Skladba v podobném stylu jako první, trochu pomalejší a dýchá z ní erotično, a nejen, když Freddie zvolá "hot space". Také dobrý kousek, co nenechá oddychu.
V Back Chat, k její škodě, zůstal navenek jen oholený strojový rytmus a tím skladba snadno sklouzla k tuctovosti. Spojení "běžného" stylu písní Queen s "hot space" nefunguje. Ale o vyložený průšvih se nejedná. Sólo na kytaru dostává skladbu jinam a dělá ji lepší.
V Body Language jsem zase v "hot space", basa duní, erotika kape z repráků. Freddie si skladbu napsal k obrazu svému a s chutí ji interpretuje. Zase šokuje basa, účinné stoptimy, úsporný a účelný synth. Píseň má spád a drive a i když se posluchač drží jen basové linky a jen v druhém plánu vnímá zpěv a ostatní, tak si to užívá a dostává chuť na skleničku něčeho ostřejšího.
Action This Day je zase mimo "hot Space" a zbylo jen bum čvacht rytmus, a i klávesy to sráží víc do šedi. Píseň sice napsal a zřejmě i s Freddiem zpívá Taylor, ale jedná se o slabší věc.
Put Out The Fire je Mayova rockárna, odlišná od ostatního na desce, ale standardně dost dobrá až výborná. Jsem ale na vážkách, zda-li skladbu považovat za vítané zpestření nebo nevhodné vybočení ze stylu.
Life Is Real - tragická událost s vraždou Johna Lennona je v době natáčení desky ještě čerstvá, napsali tedy a nahráli skladbu ve stylu tvorby Johna Lennona. Jedná se o jednoduchou a dobrou věc, ale tolik jinou než "hot space".
Calling All Girls je druhá Taylorova věc, ale ani tady si nejsem jistý, že je dobrá, spíš ne.
Las Palabras De Amor je druhá skladba Queen, kde po Teo Torriate použili jiný jazyk než angličtinu. Pěkná pomalá zamilovaná skladba, která by na albu Queen chyběla. Docela hezký je ten asi minutový závěr s klávesy.
Cool Cat společná Deaconova a Mercuryho věc, a máme tu reggae. Freddiem hodně dobře zpívaná, sama o sobě výborná věc.
Under Pressure - kdo by odolal spolupráci s takovou hvězdou, jako je David Bowie. Slavný duet hit se slavnou basovou linkou, moc dobrá skladba, ale tady na desce nejvíc "nepatřičná".
Deska Hot Space mi připadá stylově až moc roztříštěná. Tři echt "hot space" taneční skladby jsou výborné, zbytek je dost různorodá směs, byť v solidním standardu. Na mnoha místech elpí je radost poslouchat baskytaru.
Vyšlo mi to na solidní 3/5
|