Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Diskuze na Lopuchu,
pohlazení na duchu

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 17:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 64516 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
pepanovacek PepaNovacek 12.12.2024 21:55  85074
Ani mě Pattern - Seeking Animals moc nebaví, ale myslím, že jsem od nich neslyšel nikdy žádné celé album. Ledaže bych slyšel, hehe.
bubla Bubla 12.12.2024 21:30  85073
Přispívám k rekordu v počtu souběžně hodnocených kapel, hehe. Ty Spocky a Opeth teď nestíhám, ale budu pokračovat v Deep Purple.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 12.12.2024 21:23  85072
MarekWaltteri Väyrynena si videl už predvlani v Prahe. Je fakt že vyzerá, ako teenager a to má 30 rokov ...
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 12.12.2024 21:16 - Oblíbené kluby (18:35) 85071
Baard samozřejmě super, jak třeba klepe na ten kravský zvonec a jak umí pořádně prásknout do škopků.

Hodně mě teď taky zaujal nový bubeník Opeth Waltteri Väyrynen, o kterém se teď hodně mluví. Ten vypadá jako by zrovna odmaturoval, hehe.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 12.12.2024 21:07 - Oblíbené kluby (18:35) 85070
PegasPattern-Seeking Animals asi opět vynechám, vůbec mě to nebavilo.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 12.12.2024 21:03 - Oblíbené kluby (18:35) 85069
Přesně. Naprosto super příspěvek. Striktně k věci, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 12.12.2024 21:02  85068
Mayak1Miro, mně tedy ten příspěvek nijak nepohoršil, termíny jako arogance nebo nabubřelost by mě ani nenapadly, prostě jsi vyjádřil svůj názor - navíc v případě The Plastic People Of The Universe s Tebou souhlasím, hehe.
pegas Pegas 12.12.2024 20:48  85067
První ukázka z nové desky Pattern-Seeking Animal
https://www.youtube.com/watch?v=QzGbm8x7D_M
pegas Pegas 12.12.2024 20:36  85066
A další Leprous/Baard Kolstad - Like A Sunken Ship
https://www.youtube.com/watch?v=kSGWhJtU238
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 12.12.2024 20:36  85065
85057... to sa dnes nechce ani veriť, to bol snáď niekto iný - napadá ma termín arogancia a nabubrelosť ...


... a welcome back, Honzo :-)
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 12.12.2024 20:29 - Oblíbené kluby (18:35) 85064
Pepa 85057Jo, to se s tím Miro ještě nemazal... Hehe.
pegas Pegas 12.12.2024 20:22  85063
Pepa: Za mě od Triumvirat jasně nejlepší Spartacus. Možná proto, že jsem ho slyšel jako první, mě žádné jiná tak nenadchlo, ale první čtyři alba jsou dobrá. Pozor na Á La Carte a Russian Roulette, to je velký úpadek.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 12.12.2024 20:20 - Oblíbené kluby (18:35) 85062
Honza strikes back! Skvělé počtení, jako vždy.
bubla Bubla 12.12.2024 20:07  85061
Santana – Live At The Fillmore 68 (1997)

Bohužel Carlos Santana se moc nehrabe v archivech a v minulosti. Ve srovnání s jinými umělci, kteří prošli mnoha proměnami sestav, nástrojového složení a stylů (napadá mě hlavně Frank Zappa) nenabídl mnoho nevydaných věcí a koncertů ze své bohaté kariéry. Viva Santana je skromná ochutnávka. O to cennější je koncert Live At The Fillmore 1968, dokument období, kdy se Santana pomalu stávala jednou z kultovních kapel San Franciska, ale ještě nikdo netušil, že o rok později je bude znát celý svět. Nahrávky z Fillmore (West i East), kterých vyšla celá řada od různých kapel, stojí opravdu za to. Na dobu vzniku mají totiž zpravidla perfektní zvuk. Krásně nahraný a smíchaný je i tento koncert Santany. Stylově jsou to nekonečné hypnotické jamy s průzračným zvukem pětičlenné sestavy. Tady je ještě hippie psychedelie v plném proudu. Jak říká Rolie před skladbou Chunk A Funk: „We‘re just gonna let it go, you know?“

Carlos už má velmi mnoho ze svého charakteristického zvuku a stylu. Třeba flétnově zpívající kytara v Treat od 5:50, bluesové vyhrávky v úvodu Persuasion a ve Freeway… Je poznat, že při vyložené improvizaci má ještě trochu omezený „slovník“, ale dojem to fakt nekazí. Magické hammondy Gregga Rolieho často jenom zahušťují zvuk v doprovodu, ale když se pustí do sóla, je to intenzivní bluesový zážitek. Slyším v něm Bookera T. Jonese a Jimmyho Smithe. Pěvecké charisma měl odjakživa, stačí si poslechnout jeho podání blues v As The Years Go Passing By. Rytmika je poctivě šedesátková. David Brown je nenápadně spolehlivý a bubeník Bob Livingstone působí vedle svých spoluhráčů možná trochu prkenně až archaicky, nemění styl každý takt jako občas Shrieve, ale nemyslím si, že byl na poměry té doby špatný, přes občasné zaškobrtnutí. Hra vedle conguera mu podle mě docela jde, třeba v Jingo. A bicí v Persuasion od něj Shrieve v podstatě bez dalšího převzal. Marcus Malone se ukazuje jako vyspělý hráč, který conga používá jako nástroj hrající vlastní melodii, jak to má být, a ne jako ozvláštňující doplněk k bicím. V té době byl z kapely nejstarší.

Úvodní Jingo nastolí atmosféru a tempo desky. Všechno bude volnější a delší než na pozdější studiovce, elektrické nástroje si dají každou chvíli pauzu ve prospěch perkusí, ale i tak to bude plné energie a groovu.

Pěkný rychlý úvod Persuasion po třech minutách přejde v pomalou verzi téhle písně, kterou jsem měl vždycky raději než tu rychlou z roku 1969. Nádherné jsou výjezdy Brownovy basy od 3:55 a pak moje oblíbené sólo raného Santany.

Treat i zde působí jako bychom si odskočili do trochu jiného, ale taky krásného světa. Vždycky mě bavila ta bezstarostnost a zvláštní osobitost bluesového piana v téhle verzi. Téhle skladbě natahování jenom prospívá.

Chunk A Funk je pohodový jam (trochu obměna Persuasion), který jako by vypadl z alb Ala Koopera a Michaela Bloomfielda Super Session a The Live Adventures Of… Druhé z těchto mimořádných alb je také první vydanou nahrávkou Carlose Santany, který jim hostoval v jedné skladbě (podobně jako Johnny Winter).

Fried Neckbones And Some Home Fries je legendární skladba často hraná v prvním období kapely, která ale nikdy nevyšla v nějaké definitivní studiové podobě (asi nejvíc se tomu blíží verze na záhadném LP Giants). Tenhle tajuplný hypnotický song pochází stejně jako Evil Ways z repertoáru Willieho Boba. Ve verzi z Fillmore exceluje manzarekovsky sólující Gregg Rolie. Člověk skoro čeká, kdy začne zpívat Morrison.

Conquistadore Rides Again je pro změnu od jazzového bubeníka Chico Hamiltona, z desky, na níž hraje jeden z Carlosových (i mých) hrdinů Gabor Szabo. Jeho zakouřený kytarový jazz s celkem minimální instrumentací, který hrál v 60. letech, to je skutečně něco. Santana to ještě trochu elektrifikoval. Silný jazzový nápěv, přímočarý rytmus a sóla kytar a hammondů, to stačí. Tuhle věc občas hráli ještě tak do roku 1970.

Soul Sacrifice je tu v jakési jazzově umírněné, ale i tak fascinující verzi se szaboovskou kytarou (víc szaboovskou než v Conquistadore). Carlos i Gregg už mají vymyšlené základní stavební kameny svých sól, ale pořád i dost jamují. Nechybí ani část jenom s perkusemi a basou. Magická je pasáž od 7:15 do 7:45, která člověka odnáší do jiné reality. Na konec je zařazen duet Livingstona a Maloneho.

As The Years Go Passing By, to je Santana BLUES Band. Carlos se převtěluje do Alberta Kinga nebo Petera Greena a Gregg se svým sametovým a bluesově zcela autentickým hlasem nezůstává pozadu. Právě jeho zpěv nejvíc připomene verzi Alberta Kinga z roku 1967 z alba Born Under A Bad Sign s černou kočkou na obalu. Podle ní to předpokládám hráli. Zbytek je spíš ve stylu hlubokého, dlouhého blues a la Since I’ve Been Loving You. Navíc je tu dramatický moment se stopkami jako od B. B. Kinga (6:20-konec). Tady pro změnu září Carlos. Původní verze téhle písničky je z roku 1959, nahrál ji Fenton Robinson a je taky pěkná: https://www.youtube.com/watch?v=NcbsmgmOUXg V roce 1977 ji nahrál znovu v zadumanější verzi, která je podobná té od Santany, ale tu těžko mohl slyšet. Navíc tou dobou tu písničku už převzal kdekdo.

Půlhodinová Freeway má skvělý začátek. Gregg Rolie to rozpálí a ty majestátní akordy ve třetí minutě stojí za to. Pěkný groove a od dvanácté minuty dokonce neobvyklé sólo na basu. Hodně šedesátkové, hodně uvolněné. O několik minut později následuje sólo na bicí a pak návrat k úvodnímu tématu. Začátek šestadvacáté minuty, ten mě hodně baví. No a promotér a manažer kapely Bill Graham se po přání hezkých Vánoc a Chanuky rozloučí slovy „Let’s go to home and get stoned.“

Live At The Fillmore je album, které asi nemohlo vzniknout jindy a jinde než v San Francisku koncem 60. let. Má blízko ke Grateful Dead, Allman Brothers Band a všem těmhle jamujícím kapelám. Je to deska plynoucí ve zpomaleném čase, což asi odpovídá i mentálnímu stavu většiny návštěvníků tehdejších koncertů. Ačkoli to není nejvirtuóznější deska na světě, je to nádherná, svobodná a mimořádně uklidňující hudba.

5/5
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 12.12.2024 17:16 - Oblíbené kluby (18:35) 85060
Miro, paráda. Za poslední týden jsem tuhle desku slyšel třikrát a i když to (pravděpodobně) nikdy nebude moje nejoblíbenější album, určitě to patří k jejich nejlepším.

[ 64516 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt