Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Diskuze na Lopuchu,
pohlazení na duchu

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 65076 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 30.3.2025 14:26  85735
PepaNjn, som úprimne veľmi rád, že Ťa táto kapela tak chytila. Práve som posledné dni rozmýšľal, že vzhľadom na geriatrické rozpoloženie ešte funkčných "Yes" (Steve Howe Band) a už pochopiteľnú nefunkčnosť veličín Genesis a Rush, je Echolyn (ak keď od roku 2009 vlastne nekoncertovali) najlepšou a najvýraznejšou svetovou existujúcou a tvoriacou kapelou, teda pre mňa a to sa cítim ako hodne rozmlsaný fanúšik sofistikovanej rockovej, metalovej (aj jazzovej) hudby ...
pepanovacek PepaNovacek 30.3.2025 14:15  85734
Echolyn – 1991
Podle nalezených příspěvků jsem kapelu poprvé „ochutnal“ před pěti lety, pak před třemi, kdy jsem napsal mj., že jednička mě ničím nezaujala. Poté jsme koketovali s myšlenkou na hodnocení, ze kterého nakonec sešlo, jak už to tak často bývá, hehe. Tím, že vydali letos nová dvě alba, se ta myšlenka zase vrátila, no a tak já a Miro – a rád bych, kdyby se přidali i další – jsme se rozhodli do toho jít. Slyšel jsem první album Echolyn tedy před lety, teď asi pětkrát, a těším se na první poslech přes sluchátka, od kterého očekávám velkou radost a nadšení. Tak jdu na to.

Fountainhead
A nadšen jsem hned u první skladby, kterou vnímám jako takovou předehru. Začíná úryvkem z nějakého starého černobílého filmu – tak to alespoň já vidím – pak je krásná akustická kytara a smyčce, a už tahle miniatura na úvod alba se mi moc líbí.

The Great Men
Hoši, vole, já Vám tedy fakt nevím. Jsou čtyři hodiny odpoledne, sobota, Miro mi právě napsal, že má hotovou recenzi, a já sundal sluchátka a nevím, co mám o téhle skladbě sdělit. Fakt jsem se strašně moc těšil na první poslech přes sluchátka a fakt jsem počítal, že budu nadšený, ale tohle je skutečně mazec a obrovské překvapení. Naprostá bomba, úplně mě ta hudba odrovnala. Skoro celá skladba je na sedm dob, a slyším velikou podobnost s ranými Marillion, nejvíc asi ve vokálu. Ale taky takovou mladickou radost, nadšení, až naivitu Trespass a Nursery Cryme. A taky přemýšlím o tom, co psal kdysi Štěpán, myslím, že to byla reakce na Honzovu recenzi Super Robot - šlo o často probírané téma inspirace vers. kopírování. Mám chuť si pouštět tuhle skladbu pořád dokola, na jednu stranu mám totiž pocit, že jí znám velice málo a nemám tedy právo o ní psát, na druhou ale vím, že zkrátka nemám neomezeně času.

On Any Given Night
Ve srovnání s předchozí skladbou je tohle samozřejmě taková jednoduchá, „obyčejná“ písnička, nicméně krásná. Charismatický, podmanivý, až uhrančivý vokál, kterému začínám propadat, stejně tak jako celé kapele. Nádherné klávesy, moc pěkně se to rozsvítí v refrénech a líbí se mi bubny, zvukově i těmi breaky.

Carpe Diem
Rozverná, až rozjuchaná písnička, kde během pěti minut slyšíme poměrně komplikované rytmy (ani jsem se nesnažil je spočítat), novovlnou kytaru (a kolem čtvrté minuty i klávesy), humor, nadhled, skvělé instrumentální výkony a inspiraci třeba opět v Genesis. Přemýšlel jsem při poslechu o tom, že bych s kapelou velice rád zašel na pivo, myslím, že bych si s nimi dobře rozuměl, a myslím, že to musí být fantastičtí chlapíci, když dokážou dělat tak úžasnou muziku, ze které se mi chce fakt plakat.

Shades
A to jsem ještě netušil, co mě čeká dál. Jestliže doteď byly všechny skladby bomby, tak tahle je super, velebomba – jedenáct minut, kdy jsem jen s úžasem poslouchal, nevěřil svým uším a byl naprosto ohromen a taky dojatý tou nesmírnou krásou. Vypadá to, že z Echolyn se už při prvním albu klube pro mě obrovská láska. Opravdu jsem takový nářez nečekal. Jsem tak konsternován, že nevím, co konkrétně o skladbě napsat.

Clumps Of Dirt
Opět taková veselá skladba, tentokrát instrumentální. Upřímně – je zatím nejslabší ze všech, a upřímně – i tak je to bomba. Hehe.

Peace In Time
Další bomba. Překrásná skladba. A velice „zvláštní“ – tohle slovo mě napadlo už několikrát – ta hudba je opravdu taková jiná, překvapivá, nečekaná, nedokážu úplně přesně popsat svoje pocity. I zde je toho slyšet skutečně mnoho – v úvodu lehce najjazlá pasáž s elektrickým pianem, skvělou basou a různými perkusními cinkátky, sloky až téměř popově nasládlé, zpěv zvláštní (jako vše ostatní), jakoby místy falešný. Znovu rovněž novovlná kytara (trochu připomínající Police), pasáže ve stylu Genesis, krásné, rozcinkané refrény, skvělé vokály, no zkrátka nádhera převeliká.

Meaning And The Moment
Při poslechu téhle skladby mě ze všeho nejčastěji napadaly myšlenky ve stylu, že jsem již naprosto kapelou polapen, až uchvácen, hehe. A taky, že nevím, jak tu nádhernou – a musím zopakovat, že pro mě opravdu velice zvláštní, skoro podivnou – muziku popsat. Působí na mě skoro jako zjevení, a netuším, jak jsem mohl Echolyn tak dlouho přehlížet. Tady mi nejvíc připomínají Rush. A skladba je většinou na šest, ale místy i na sedm, hehe.

Breath Of Fresh Air
Krátká, „jednodušší“ písnička, taková až popová, ovšem s překrásným, naléhavým zpěvem – a pozor, přátelé!!! - ta mezihra uprostřed je překvapivě na devět. Aha?

Until It Rains
Možná to bude vypadat už trochu trapně, ale pro mě je důležité, že já si tak nepřipadám, a dokonce jsem nadšen a šťasten tak, jako už mnohokrát v minulosti – tahle písnička je totiž (jak jinak, hehe) překrásná. A bomba. Případně geniální a neuvěřitelná. Nechci předbíhat, když poslouchám teprve první album, ale mám pocit, že je přede mnou jeden z největších hudebních „objevů“ mého života. Tady opět slyším inspiraci v Rush, a pěkné je to „ozvláštnění“ saxofonem.

The Velveteen Rabbit
No, a i posední skladba je na stejné úrovni, tzn. fantastická, skvělá, úžasná. Výborné jsou tady klávesy, hlavně zvukově, nevím, co to je za (asi) varhany, ale znějí opravdu výborně. Pro změnu zase slyším staré Marillion.

Čekal jsem hodně, a dostal mnohem, mnohem víc, vážně ani nemůžu uvěřit tomu, jak mě tohle album dostalo, napadají mě jen samé superlativy a momentálně bych ho označil za nejlepší debut, jaký jsem kdy slyšel. Nemám absolutně žádné výhrady, všechny skladby jsou skvělé, žádná vata, žádné slabé místo, a to i přesto, že má skoro sedmdesát minut. Asi netřeba se dál rozepisovat, z mých nadšených blábolů je zcela evidentní, jak moc jsem nadšený. Bez debat naprosto jasná plná palba.

10/10

pegas Pegas 30.3.2025 14:09  85733
Gösta Berlings SagaTuhle kapelu znám jenom hodně okrajově, zaujaly mě některé skladby z předchozí desky. Nevím, jestli je někdo poslouchá, ale koukám, že v červnu vydají novou desku Forever Now.

Through The Arches https://www.youtube.com/watch?v=1PT_MGo4TW0
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 30.3.2025 14:05  85732
ECHOLYN - Echolyn (1991)Stručne - kapela vznikla v roku 1989 v Pennsylvánii a vytvorili ju gitarista a spevák Brett Kull, bubeník Paul Ramsey, klávesák Chris Buzby, hlavný spevák (aj basgitarista) Ray Weston a spočiatku aj basgitarista Jesse Reyes, ktorého počas nahrávania prvého albumu vystriedal na tomto poste Tom Hyatt. Táto pätica vytvorila relatívne pevný základ pre veľmi významnú úvodnú trojicu albumov, vydaných v rokoch 1991 až 1995.

Prvý album Echolyn je takmer 68 minút vysoko kvalitného progresívneho rocku , plného melodických nápadov a originálnych riffov tak gitarových v podaní Bretta Kulla, ako aj klávesových v podaní Chrisa Buzbyho. Obaja sú nepochybne inštrumentálne piliere kapely. Výborná je aj rytmická sekcia - Paul Ramsey už od počiatku ukazuje, že je veľmi skúsený bubeník a basgitaru na prvom albume vlastne obhospodarujú (aspoň na jednom tracku) postupne štyria hudobníci - Ray Weston, Brett Kull, ale hlavne Jesse Reyes a samozrejme Tom Hyatt. Na eponymnom albume sú však už výrazné náznaky toho, čo Echolyn postupne vynieslo na piedestál u milovníkov a fajnšmekrov tejto kapely - fantastické vokálne harmónie trojice Weston, Kull, Buzby (vo vzácnych prípadoch a na neskorších albumoch aj celej pätice členov skupiny). Inšpirácia Echolyn žánrotvornými kapelami zo 70.rokov, konkrétne Gentle Giant a Yes v oblasti polyfónnych vokálnych línií je očividná, ale trio Weston, Kull, Buzby už od úvodného albumu posúva tieto kvality a rozmery podstatne ďalej a vyššie.

Chronologické poradie dôležitosti vokalistov v kapele je celkom jednoznačné - Raymond Weston spieva najčastejšie, má najvýraznejší a najintenzívnejší (aj najnaliehavejší) hlas a najväčší hlasový rozsah, Brett Kull tiež spieva občas sólové party, jeho prejav je však skôr menej dramatický a jemnejší a Chris Buzby spieva „iba“ doprovodné vokály, ale keďže je aj mimo kapely profesionálny pedagóg a dirigent zborového spevu, je vlastne hlavným režisérom a akýmsi konštruktérom definitívnej vokálnej podoby tejto zložky hudby Echolyn. Spolu s jeho majoritným Fender Rhodes piánom a výrazným jazzovým cítením obohacuje celkový sound Echolyn zásadným spôsobom.

Gitarová hra Bretta Kulla je tiež hodne originálna a svojrázna. Je to ideálny mix hry trojice Steve Howe, Alex Lifeson, Mark Knopfler, ale bez nejakej potreby preukazovať rýchlosť svojich prstov (Howe), bez zbytočne tvrdých metalových riffov (Lifeson), aj bez majoritného preferovania „Slow Hands“ techniky (Knopfler). Zároveň dokáže veľmi decentne, nápadito a inovatívne využívať bežné gitarové efekty a krabičky. A má predovšetkým mimoriadny talent na vytváranie originálnych riffov i komplexných melodických nápadov.

Úvodná „Fountainhead“ je akýmsi filmovým dialógovým strihom v troch častiach a poslucháč tu ešte vôbec netuší, čo ho vlastne čaká ...

Vyše osem minútová „The Great Men“ je však už pecka v strednom tempe, kde svoje gitarové kvality ukazuje Brett Kull, ozdobené klávesovými kudrlinkami Chrisa Buzbyho. A sugestívny vokál Ray Westona ... a prvé viacnásobné vokály ...

„On Any Given Nite“ osobne beriem, ako takú pomalú, v podstate jasne americkú záležitosť, kde sa zase ukazuje Brett Kull, ale aj Raymond Weston ... hodne pekné no nie bomba ...

To „Carpe Diam“ je už typická ukážka, kto sú to Echolyn - dynamická rýchla skladba a vokály tu už lietajú éterom celkom slušne ... z dnešného uhlu pohľadu je to kompozícia zo Zlatého fondu skupiny ...

„Shades“ je vyše 11- minútový prog epos, pre mňa istým spôsobom vrchol albumu (aj keď tu ich je viacero). Akustický jemný úvod, prechádza do smršte inštrumentálnych motívov a melodických nápadov. Spievané pasáže, kde dominuje naliehavosť aj istá plačlivosť Raya Westona i doprovodné viac-hlasy, drobné fragmenty protirytmov, proste tu je už kapela v plnej forme a sile. Klasická bomba.

„Clumps Of Dirt“ považujem za akúsi oddychovú rockovú inštrumentálku amerického strihu ... hmmm, asi aj takéto doplnky sú občas žiadúce.

„Peace In Time“ je ďalšia čistá nádhera, melodická krása, čarovné aranžmá, sugestívny Ray Weston (aj doprovody v pozadí) ... zase nepochybne niečo zo Zlatého fondu ...

„Meaning And The Moment“ hoci je interesantná aj inštrumentálne, ešte podstatnejšia je tu práca spevu (striedanie pasáží s Westonom a Kullom ako hlavnými spevákmi) a doprovodných harmónií vokálov.

„Breath Of Fresh Air“ je jazzovejšie ladená skladbička (určite Buzby), ale zase s naliehavým spevom Westona.

„Until It Rains“ je ďalší veľmi decentný drahokam Echolyn zo Zlatého fondu kapely. Nádherne hravá, odľahčená skladba s množstvom drobných inštrumentálych fragmentov a výborným Ray Westonom. Zaznie tu na chvíľu i altsaxofón Briana Buzbyho, brata Chrisa ...

„The Velveteen Rabbit“ je epická skladba na záver albumu, s hosťujúcim violončelom (Kimberly Shenk), silnou nosnou melódiou, výrazným spevom Westona a celé je to krásne podfarbené Hammondovým organom Chrisa Buzbyho.

... je to na prvotinu vtedy neznámej kapely (teda mimo región okolo aglomerácie Philadelphia) veľmi dobrý, až vynikajúci album, nepochybne skvelých hudobníkov so značným talentom a schopnosťami vytvárať hudbu, ktorá je v mnohých aspektoch originálna, invenčná a hlavne krásna, príťažlivá a pozitívne návyková. Vzhľadom na kvalitu a potenciál ich ďalších albumov dávam následovné hodnotenie kolekcii, ktorá obsahuje niekoľko skutočne veľmi dobrých kompozícií, ale majoritne už aj zásadných peciek, ktoré tvoria históriu tejto mimoriadne zásadnej a dôležitej (subjektívne) progresívne rockovej skupiny svetového významu.



9 / 10
pegas Pegas 30.3.2025 14:04  85731
A dotaz jen tak bokem, jede někdo ve středu na ty The Pineapple Thief?
pegas Pegas 30.3.2025 14:03  85730
Já hodnocení čehokoliv asi vzdávám, nejsem schopný zde obvyklou dávku třiceti alba za den zvládnout ani za měsíc, natož něco opakovaně a hromadí se mi tu neposlechnutá CD. Ale projedu si ty Uriah Heep, ale nějdříve začnu tak za týden.
pepanovacek PepaNovacek 29.3.2025 11:34  85729
Myslel jsem, že si po ránu poslechnu první album Echolyn a začnu o něm něco psát. Místo toho jsem si ale pustil to video, co dával Honza. Po chvilce nasadil sluchátka, okouřil hlasitost, a teď, zhruba po hodině (před Lazarus) jsem je sundal, dám si pauzu a půjdu si zaběhat. Jsem strašně rád, že jsem viděl oba koncerty Wilsona v Praze, protože to byly fantastické zážitky, a ten první v Hybernii možná úplně nejlepší, jaký jsem zažil. A jsem rád za tohle video, které mi koncert připomnělo.
pepanovacek PepaNovacek 29.3.2025 02:09  85728
Tak na dobrou noc jsem si dal I Heard You Listening. A vypadá to, že jsem v Echolyn až po uši, hehe. A těším se moc i na ta koncertní videa, o kterých psal Štěpán. Neviděl jsem zatím jediné.
pepanovacek PepaNovacek 28.3.2025 21:41  85727
HonzaDíky, to se s chutí podívám. Hehe.
pepanovacek PepaNovacek 28.3.2025 21:41  85726
MiroDíky, to s s chutí přečtu. Kromě dvojky a Look At Yourself od Uriah Heep, jsem si ještě dal před odchodem do rachoty When The Sweet Turns Sour a Cowboy Poems Free, a začínám nabývat přesvědčení, že Echolyn nemají slabé album.
bubla Bubla 28.3.2025 19:27  85725
Steven Wilson - Hand Cannot Erase live
https://www.youtube.com/watch?v=WAm-OpNWEoY
tohle video jsem asi neznal, je to turné, na kterém jsme byli v Hybernii
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 28.3.2025 18:12  85724
Informácie o Echolyn https://progressrock.cz/echolyn/Echolyn.html
pepanovacek PepaNovacek 28.3.2025 13:30  85723
Uriah Heep - Look At Yourself – 1971
Look At Yourself
Po Gypsy je tohle druhá skladba Uriah Heep, která je výborná a moc se mi líbí, takřka bez výhrad. Tvrdá, agresivní, plná energie, skvělé Hammomdy a vokály, celkově úplně jiný level, než většina hudby na předchozích dvou albech.

I Wanna Be Free
I druhá písnička je skvělá, skoro až jsem ohromen, jak kapela zní mnohem, mnohem lépe, všechno je tady o tolik lepší – hudba, zvuk, prostě se mi to zatím moc líbí.

July Morning
Ale jo, oceňuju snahu o dlouhou kompozici, nicméně mám trochu podobné pocity, jako u Salisbury, že se to prostě nepovedlo úplně dobře, cítím tady takovou úpornou snahu, působí to na mě moc natahovaně, uměle, násilně, nepřirozeně. A uvědomuju si opět, že mi nesedí David Byron s tím svým jakoby operním projevem – a i proto jsem asi byl tak odvázaný z úvodní skladby, kde zpívá Ken Hensley. Ale oproti Salisbury mnohem lepší.

Tears In My Eyes
Tak zatím je to jasné – tři krátké vynikající skladby a jeden průměrný pokus o dlouhou – sofistikovanou, hehe – kompozicí.

Shadows Of Grief
A i tahle skladba mi potvrzuje moje předešlé bláboly. Zbytečně dlouhé.

What Should Be Done
První pomalá písnička. Balada? Trochu srdceryvná, ale pěkná. Nevadí mi tady ani ten Byronův vokál, protože zpívá tak nějak víc přirozeně, civilně a netlačí na pilu. Pěkné, pohodové. Ta kytara na konci (asi s kvákadlem) se mi moc líbí. Spokojenost.

Love Machine
No, a loučíme se s opět krátkou (dokonce nejkratší) skladbou – a opět výbornou.

Jak jsem byl při poslechu prvních dvou desek dost nemile překvapený, tak Look At Yourself mi udělalo velikou radost. Rozdíl je podle mého až propastný. Moc se mi líbí skoro ve všech skladbách baskytara, taky bubny jsou tady velice dobré – nevěděl jsem, že se zpočátku tak často střídali bubeníci, ani, že Paul Newton hraje na basu pouze na prvních třech albech. No a musím zmínit i fakt, že autorem v podstatě veškeré hudby je Ken Hensley – taky jsem zjistil až dnes. Výborná deska.

8/10
pepanovacek PepaNovacek 28.3.2025 09:28  85722
A já jsem ve stadiu, kdy usínám s Echolyn a probouzím se s Echolyn, hehe. Po ránu dvojka. Začínám jim propadat. Tak jsem zvědav, jak velká láska se z toho nakonec vyklube. Hehe.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 28.3.2025 00:01  85721
Já jsem dneska taky slyšel jediné album - poslední Echolyn. A titul mojí desky roku se Stevenovi začíná vzdalovat, hehe.

[ 65076 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt