Ruske ozveny IIAndrej Zvjagincev - takovy artovejsi a emotivnejsi Bykov. Spravny pomer obecne pouzitelnych silnych lidskych motivu a ruske sebereflexe. A mnou velmi ceneny zapadni audiovizual a cit - ten rusky mi proste ne a ne a nesedne.
Návrat/Возвращение (2003) - komorni "road movie" nezvedeneho otce se dvema syny, ktere roky nevidel a oba na nej pohlizeji jinak. Detsti herci naprosto EXCELENTNI. Vyjimecne silny debut. - 100 %
Vyhoštění/Изгнание (2007) - nejslabsi, nejpomalejsi a jediny vylozene "rusky" reziseruv film (=s echt ruskou naturou a rozdrasanou dusi zamaskovanou do neurciteho casoprostoru), takze u mne absolutne nebodoval. Navic nejasne misto a cas pribehu (pocitove tak polovina devadesatek) jinak velmi soucasnemu a aktualnimu autorovi vubec nesvedci. A nezachranil to ani "Kajinek". - 40 %
Elena/Елена (2011) - solidni drama se sebevedomi hryzajici thrillerovou, ale unyle plynouci linkou v duchu modernich evropskych stravitelnych artovek. Plus spetka Glasse. - 70 %
Leviatan/Левиафан (2014) - penize az na prvnim miste, hned po touze po moci. Tezce rozdychavatelny film v jakekoliv dobe. Mistrovske dilo. Plus maestro Glass naplno. - 100 %
Nemilovaní/Нелюбовь (2017) - destrukce vztahu, smutek, prazdnota, deprese kam se podivas, emocionalne studene jak cumak Lajky. Presne ten typ mezinarodne srozumitelneho festivaloveho umeni, na ktere se vzdy rad podivam. - 90 %
Alexej Balabanov - reziserovu vyrazne ruskemu rukopisu jsem prisel na chut az u poslednich trech videnych filmu diky cernocernehumornemu feelingu.
Zámek/Замок (1994) - uplne z toho sala ta absurdita predlohy a rusky pristup je tentokrate k dobru veci. Kafka by mel radost. - 80 %
Bratr/Брат (1997) - standardni krimi drama ovencene cenami je po letech jen dalsi filmarsky prumernou sebereflexi doby. A prominte, Bodrov je (nemuzu si pomoct, budiz mu zasnezena zeme lehka) herecke poleno. - 50 %
O zrůdách a lidech/Про уродов и людей (1998) - sepiove virazovani s mezitulky mi v kombinaci s normalni audio strankou prijde jako lacina a predevsim marna snaha ozvlastnit jinak veskrze prumerny a scenaristicky nezazivny dekadentni pribeh "Stribrneho veku", ac nametove jiste zajimavy. Rozhodne by tomu pri zvolene vizualni stylizaci ala Krvavy roman pomohla audio redukce (=odstraneni mluvenych dialogu, minimalizace ruchu a ponechani pouze hudby). - 50 %
Bratr 2/Брат 2 (2000) - o pul hodiny delsi, vice televizni look "diky" digitalu, akcni sceny beckovejsi, herecky mizernejsi, zasazeni poloviny deje do USA udelalo z Rusu jeste vetsi "Ivany" a z filmu udelalo temer parodii. Balanov si asi chtel udelat vylet, jinak nechapu. Easter egg: Jarda Jagr asi dve sekundy na lede. - 30 %
Válka/Война (2002) - malo osobite, moc komercni, ale tnuti do ziveho - cecenskeho konfliktu ve vsi sve nesmyslnosti a nasilnosti - se ceni. - 60 %
Slepá bába/Жмурки (2005) - satiricke mafianske "devadesatky" v Rusku. "Over the top" cerny humor, kdy nevite, jestli se smat/brecet/to vypnout. Ja se kupodivu bavil hodne. - 70 %
Náklad 200/Груз 200 (2007) - konflikt vedeckeho a sedlackeho rozumu jako mraziva paralela globalni a "ruske" reality. Bylo mi z toho az fyzicky neprijemne. - 80 %
Topič/Кочегар (2010) - pro mne nejzabavnejsi reziseruv film. Svebytne fungujici svet se sveraznymi figurkami kombinujici artovost Jarmusche, mimonstvi Jeuneta a efektivni nasilny minimalismus Tarantina. - 90 %
|