Avatar: The Way of Water (2022)- 3D, HFR, ceske titulky (druhou projekci planuji v IMAXu, az bude volneji)
- James Cameron opet dokazuje, ze je kral sveta. Ma vsechno a vsechny na haku, dela si, pise si a toci jen a pouze to, co ho bavi. Megaudalost z filmu uz nebude, na to jsou globalne divaci uz moc rozmazleni a myslenkove "jinde" nez sam tvurce zahledeny az prilis do sveho sveta a 3D resuscitace uz lidi neohromi jako pred lety. Na jednu stranu mi vadi, ze se u modrasku zasekal do konce zivota (podobne nedotknutelny Nolan je aspon o dost produktivnejsi), ale na druhou (a prevazujici) stranu ma muj neskonaly obdiv za to, jakym riskem a osobnim zaujetim (dotazeni Titanicu do uspesneho konce) si dokazal svuj nedoknutelny statut vydobyt.
Nadcasova technicka stranka (vodni prostredi je neskutecne realisticke a pohyb postav je mnohem lepsi v nem nez na sousi, na nove zenske postavy s jejich zivocisnou mimikou je radost pohledet), ignorace soucasnych scenaristickych trendu modernich blockbusteru (jako velky priznivec teorie Gaia jsem si cely ekosystem opet uzival mirou vrchovatou), zamereni na vetsi mnozstvi postav a vyrazne rozdeleni deje na tri "kapitoly" s prehledem zaplni obavanych 192 minut. Pokud nemate bolava zada, neodrazuje vas to zbytecne uz dopredu (nebudu jmenovat zdejsi kolegy :)) a mate dobry mocak, date tri hodky s prehledem a nebudete se nudit ani minutu. Kdo to da az doma, bude (jeste vice nez u jednicky) ochuzen o audiovizualni zazitek ze jineho sveta do sebemensiho detailu promysleneho jak po prirodni, tak techn(olog)icke strance.
Pokud bych mel za sebe aspon neco zkritizovat, tak je to nevyrazna hudba (Horner byl pro Camerona neco jako Williams pro Spielberga), o dost slabsi theme song (The Weeknd na "celinedionovsky" vyraznou "divu" Leonu Lewis nema ani omylem), neprilis prostorovy zvuk (pochybuji, ze by si vizualni mag Cameron dal extra praci s Atmosem, takze mne nelaka) a uvital bych jeste vice prirodnich kras a poklidnejsich scen s redukovanejsi, misty dost drsnou akci na PG-13 pristupnost. A HFR, ktereho jsem se desil, je OK v celcich a panoramatech, ale v detailech je to porad podivne preostreny a trhany pokus ala televizni inscenace, ktery je podle mne stale slepou technologickou cestou jiz z principu odporujici vnimani lidskeho oka v ramci pasivniho sledovani (oproti pocitacovym hram, kdy je divak/hrac aktivni).
- 95 % (Do hodnoceni uvedena negativa nezapocitavam, protoze pribeh a vizual je pro mne naprosto strhujici a vysoko nad hodnoticim hlediskem. 100 % ale nedavam - ten WOW efekt z jednicky se zakonite nedostavil, i kdyz to ma WOW jako podtitul.) |