Sekory [48099]: Vím, že to neodpovídá na tvou otázku, ale o peníze při platbě kartou určitě nepřijdeš, ani kdybys žil na hranici mobilního signálu. Čímž tě samozřejmě nenutím používat bezhotovostní platby, pokud ti nesedí s dalších důvodů, jen bych to rád vysvětlil pro nezasvěcené :-).
- Platební terminál komunikuje s platební bránou, která se stará o oboustranné potvrzení transakce.
- Terminál vyšle požadavek na blokaci určitě částky, a banka musí potvrdit, že má dostatečný disponibilní zůstatek, o čemž dá vědět terminálu a částku pro obchodníka zablokuje.
- Terminál vyšle požadavek na inkaso částky, která nemůže být vyšší než potvrzená blokace. Většinou je shodná, ale pak existují speciální terminály typu samoobslužná benzínka, kde se udělá blokace třeba na 2 tisíce (obvykle volí zákazník) a inkasuje se jen skutečně odebraný benzín.
- Banka potvrdí terminálu, že byl vytvořen platební příkaz.
- Terminál přijme potvrzení, vytiskne účtenku, a zpravidla ihned, ve speciálních případech do několika (v extrémech i desítek) hodin vyšle požadavek na clearing. Tehdy, a teprve tehdy, banka platbu zaúčtuje a odešle na účet příjemce.
- Celý proces je spojen s jednou konkrétní účtenkou a brána nedovolí ji proplatit dvakrát.
Při problémech s konektivitou se zpravidla nepovede ani blokace, a na účtu se tak nic nezmění a platba se zamítne. V některých případech se nepovede až inkaso. V takovém případě může nezkušený zákazník zpanikařit, protože na účtu zůstává viset nezaúčtovaná odchozí platba, která se odečte z disponibilního zůstatku. O neprovedení platby dostane zákazník doklad pro případnou reklamaci, ale pokud dotyčný funguje s těsným rozpočtem, tak to může způsobit značné nepříjemnosti, protože ty peníze nemůže utratit jinde. To nelze popřít. Nicméně o peníze nepřijde, protože nikdy nebudou zaúčtovány, a vrátí se zpravidla do 24 hodin, max. do nějakých 3 pracovních dní. Že by se nepovedl clearing ani opakovaně je téměř vyloučeno (terminál přestane po určitém množství transakcí provádět platby, dokud se clearing nepovede). Pokud by se to přesto stalo, je to problém obchodníka, nikoli zákazníka. Pak je na něm, jestli to prostě odepíše, nebo zda klienta zpětně požádá o doplacení.
Trochu odlišně fungují offline terminály, ale i tam je transakce vázána na konkrétní účtenku a dvojí zaúčtování je vyloučeno.
Kartou platím úplně všechno, a měsíčně provedu vysoké desítky až stovky transakcí všemožných hodnot, a za poslední dekádu jsem dostal asi tak deset potvrzení o zrušené transakci, a pouze třikrát to bylo spojené s dvojitou blokací. Nejkratší zmizela tentýž den, nejdelší vydržela asi 3 dny.
Také je dobré si uvědomit, že platební terminál si nemůže pořídit každý a vydávat se za pošťáka a stahovat z lidí dobírky. Každý obchodník je prověřen a terminál je vázán jen a pouze na něj. Pokladnový software napojený na terminál pak podléhá certifikaci, aby zákazník dostal správné informace a platba proběhla přesně dle regulí.
No a poslední záchranná brzda je v bance. Ať už se někdo uklepnul při placení v restauraci, podvodník poslal falešné zboží, nebo zloděj vyluxoval kartou celý účet, tak banka ty peníze prostě vrátí. Může to trvat pár týdnů, ale vrátí je. Jak vydavatelé karet, tak banky, si extrémně zakládají na tom, aby měli lidé v platební karty důvěru. Pochopitelně stačí pár podobných případů, a platební brána obchodníka až do vyřešení problému zablokuje i se všemi připojenými terminály. Ergo by jakýkoli skutečně pochybný terminál nevydržel v terénu dlouho. Za předpokladu, že by vůbec našel cestu, jak se do oběhu dostat.
Skutečně se není čeho bát. V krajních případech může dojít k dočasným problémům s cashflow (a úplně ke stejným může docházet i při použití bankomatu), ale v obecné rovině je to skutečně nesrovnatelně bezpečnější, než s sebou nosit hotovost. Ale znovu opakuji, že pokud někomu hotovost z jakéhokoli důvodu vyhovuje, tak je to naprosto v pořádku. Jen jsem si vědom toho, že lidi úplně netuší, jak platební karta funguje a jak je jištěná :-). |