Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Já Vánoce juchuchu
oslavím na Lopuchu!

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Dračí doupě Plus [ŽP: neomezená] (kategorie RPG (hry na hrdiny)) moderuje Bouchi.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
Tento klub je určen výhradně diskusi o DrD+, pro jiná RPG témata je zde obecný RPG klub. A úplně jiná témata zde nemaji co dělat. Nepatřičné príspěvky budou odstraněny.

Pro diskuse o konkrétních povoláních jsou určeny samostatné kluby - Bojovník, Čaroděj, Zloděj, Theurg, Hraničář, Kněz.

Stránky vydavatele s informacemi o DrD+ - články o vývoji, ukázky z pravidel, figurky.

Aplikace DrD+ pro Asterion naleznete na homepage klubu.

Než se začnete ptát na něco, co považujete za chybu, přečtěte si (provizorní) errata (na homepage klubu).

Pro důležité dotazy použijte dotazový formulář na webu Altaru. Jen tak budete mít jistotu, že se váš dotaz dostane k autorovi příslušné příručky. Nepočítejte však s odpovědí obratem, ba ani do 24 hodin.

Příspěvky příliš prozrazující schopnosti jednotlivých povolání nebo obsahující informace, které by hráči vůbec neměli znát, patří do příslušných klubů pro jednotlivá povolání. Zde mohou být smazány, i kdyby 99 % textu bylo neškodných.
Stejně tak budou v rámci přehlednosti mazány příspěvky vulgární, mimo téma, s nulovou informační hodnotou či takové, které již pozbyly platnosti či aktuálnosti.

Na dotazy a připomínky, z nichž bude zřejmé, že dotyčný se ani neobtěžoval přečíst si a pochopit příslušnou pasáž v pravidlech, není nikdo povinen reagovat.

Uzavřený klub pro PJ. O povoleni ke vstupu žádejte id APEXX, DODO nebo PECA. Vstup bude povolen po ověření vašeno PJovství.

Homepage klubu - kromě errat i mnoho různých užitečných odkazů.

Témata, která jsou zde zapovězena, neb již byla prodiskutována do takové hloubky, že další diskuse by již nic nového nepřinesla:
- luky, kuše, praky a další střelné zbraně
- kotlíky
Pokud vás některé z těchto témat zajímá, použijte vyhledávání.




Diskuse pokračuje na RPG Fóru.
Na migraci starších příspěvků se pracuje.
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 5158 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
kouba 5.12.2008 14:13  23796
2 Feanor and Jerson.Já pročítám všechny příspěvky. Se zájmem i ty dlouhé. I když mám pocit, že z toho, jak to dobře vyvýjelo, se začínáme zase zacyklovat :-(
bouchi Bouchi Dračí doupě II - Legenda je zpět 5.12.2008 13:59  23795
Feanor: Presneji receno jsem rikal, ze na to neni bud cas (pokud bych to delal ja) nebo penize (na zaplaceni cloveka ktery by to udelal misto me).

Jerson: "alespoň odstranit tu zmínku o vyhledávání a napsat, že diskuse je v archivu"
Ale v archivu taky musis pouzit vyhledavani.

"Tak v archivu se mi vyhledávání zasekne a nenajde nic"
Ale najde - akorat si musis pockat, protoze prohledani archivu nejakou dobu trva. (A trva proto, ze se jedna o globalni archiv celeho Lopuchu a Lopuch ma bohuzel neprilis dobre navrzenou databazi. Ale alternativni reseni proste momentalne k dispozici neni. Pracuje se na zprovozneni samostatnych diskusi primo na webu Altaru, ovsem jeste to nejakou dobu potrva.)
jerson 5.12.2008 13:44  23794
BouchiMas-li alternativni navrh, jak zaridit (s rozumnou mirou usili), aby se nektere debaty co par mesicu neopakovaly, rad si ho poslechnu.

Dát odkaz přímo na část oné debaty, pokud to jde. Pokud to nejde, tak prosím alespoň odstranit tu zmínku o vyhledávání a napsat, že diskuse je v archivu. Moje námitky směřují k zavádějícím informacem, které snižují šanci na neopakování debaty, k ničemu jinému.

Zas a znovu se přesvědčuju, že pro drtivou většinu lidí je mnohem jednodušší zeptat se znovu, než někde něco hledat - zvláště když neví, že by něco hledat měli.
(A pak bych doporučoval místo různorodě vyvedených informací, které málokdo čte, napsat velkým jasným písmem jen "Než se zeptáš, klikni zde" a na stránku přehledně a stručně napsat kde se má ptát, na co se má ptát a na co se nemá ptát.)

---------------
Jdu se podívat do archivu a pak si přečíst Feanora.

Edit: Tak v archivu se mi vyhledávání zasekne a nenajde nic - opravdu to není moc užitečná rada.
feanor 5.12.2008 13:14  23792
Lidé běžně nepřemýšlí v číslech – to jen matematici a teoretičtí fyzici se nás o tom snaží přesvědčit. Představu si lidé velmi často neudělají – konkrétně jsem tu z žádného hráče nedostal odpověď na otázku, zda je člověk s inteligencí 4 hloupý, chytrý, nebo jak vlastně. Všichni tvrdili „závisí na tom, jak PJ nastaví okolní svět“.
Prosimte dyt je to uplne eklivalentni. Mas uplne jedno jestli je to oznaceny ciselnou stupnici nebo poradim pridavnych jmen. jedno jde za to druhe prohodit. Navic nikde nemas receny, ze osoba ktera umi ridit dobre je ve svem svete prumerna? muze byt hluboce podprumerna(vsichni lide jsou z rodiny Shumacherovich) nebo extreme nadprumerna(obyvatele neznaji auto). co ti rekne teda ze je postava dobry ridic? nic. Musis vzdy srovnavat s okolim. A je tedy jedno jestli srovnavas pridavny jmena nebo cisla. Protoze s obouma muzes delat to stejny. SROVNAVAT JE A SERAZOVA DO RAD.
Jinak lide opravdu premysli ciselne. Z ceho myslis ze se vyvynuly ciselne hodnoty? no prece z toho, ze clovek potreboval porovnavat a ostre hranice cisel jsou k tomu idealni. Pokud se ti ale ostre hracice nehodi(a ty obcas nehodi) tak se pouziji FUZZY cisla.
U drd+ je vazna chyba spise v tom ze jsou dany minimalni hranice vlastnosti a nejsou dany maximalni. Proto je problem definovat stred a musi se vzdy vyjadrovat podle okoli. ale to nic nemeni na tom, ze cisla a pridavny jmena jsou ekvivalentni.

Zaprvé – co je to „rovnocenný soupeř“? Má stejná čísla, stejný součet čísel, vyhrál stejný počet bojů, vyhrál stejný počet bojů se svou oblíbenou zbraní …?
jsou to dve identicke postavy. coz neni problem v zadnem hernim systemu postavit proti sobe.

Za třetí – nebereš v úvahu podmínky. Meč je lepší ve volném prostoru, pokud je vytasen. V omezeném prostoru – třeba v chodbě nebo místnosti – už zdaleka takovou výhodu nepředstavuje, a pokud bojovník s dýkou odrazí první útok a dostane se nablízko, je meč přítěží, zatímco dýkou nebo nožem lze provést velmi rychle tři nebezpečné útoky.
A ja jsem psal, ze bojuji u zavrene mistnosti??? Pokud se dobre vzpominam tak jsem to psal na reakci ze parametry zbrani se pri hodu kostkami straci v pravdepodobnosti. Vliv prostredi je uzce spojen s parametry zbrani, a proto je jasne ze podminek vhodne pro boj dykou je vhodnejsi dyka. Ale pokud budes bojovat v neurtalnim prostredi(prazdna mistnost 50x50m) tak se parametry musi projevit. jinak je to spatny system.

Za čtvrté – DrD i DrD+ dávají člověku s dýkou docela slušnou šanci na vítězství i v tomto případě. Přesněji mnohokrát jsme viděl, kdy postava s dýkou bojuje proti postavě s mečem, místo toho aby boj vzdala nebo dokonce považovala za prohraný. Co je horší (s ohledem na tvůj argument) – vyhrává. Rozhodně častěji než 1:10 – debatu o boji zloděj vs. Válečník na stejné úrovni (což mnoho hráčů považuje za srovnatelné protivníky) si můžeš najít.
Ale to je spravne, ze muze i zvitezit protivnik s horsi zbrani. To bysme pak jen mohli porovnat parametry a boj by byl u konce.
Navic jsem nikdy nerekl ze system DRD+ je pro me ten nejlepsi, jen jsem rekl, ze ma nejblize k pro me optimalnimu systemu.
Jinak problematiku bojovnik vs. ostatni povolani(hr, zlo) moc dobre znam.

Za páté – když odhlédnu od DrD+, to co jsi popsal je přesně to řešení bez čísel, o kterém opět mluvím. „Ty máš nůž, on má meč. On vyhraje. – Jo, taky si myslím že vyhraje, co vy na to kluci? – O kolik je obratnější? O nic … no, asi nevyhraje.“
Výsledek takového střetnutí dovedeš posoudit bez mechanik a čísel, dost možná i ve shodě s hráči – alespoň v případě, že máte stejnou představu o tom, co je to „rovnocenný protivník“. Opět odkazuju na dohodu před hrou.

A to se ti libi??? me teda ne, ze na zaklade porovnani parametru(at slovnich nebo ciselnych) urcis vysledek? Kde je nejistota z vysledku je ji hrdinske vitezstvi. A hrdinske znamena, ze je ho jako safranu. Dyt prece RPG jsou hry na hrdiny?

Když svým před hrou řeknu „jedna rána z pušky vás nezabije, ale dvě už můžou“, nikdo z nich nepůjde s pistolí v ruce proti kulometu na dvě stě metrů, pokud se nebude mít kde krýt. Nemusím mít žádná čísla – hráči ví, že jejich postavy nemají šanci. Přesněji si myslí, že by neměli mít šanci, a když něco takového přežijí, a navíc bez škrábnutí, bude jim to zatraceně podezřelé. Přesněji – bylo jim to podezřelé, protože podobné situace ve hře nastávaly, záměrně.
Budu se opet opakovat. Nutna je jista pravdepodovnost ze se jim to povede.
pr. dva srovnatelni souperi bojuji proti sobe. 50% pro kazdeho ze vyhraje.
jeden proti dvoum. sance 25% ze vyhraje ten jeden. jeden proti deseti 1:100 ze vyhraje jedem. a tak bych mohl pokracovat. Pokud ale v nejakem okamziku padne jedna pravdepodobnost na 0 tak to znamena, ze se nemusi bojovat. tudis je hrac "donucen" se vzdat.
To tohoto pripadu se da zahrnou i vliv malych mistnosti, zbrani, pocasi,....
Proste podle me vzdy musi byt alespon nejaka sance uspet(treba sportka). Dyt i Gaussova krivka neni z zadne strany omenena.

Asi jsem to špatně vysvětlil. Myšlenka je v tom, že podle pravidel DrD nebo DrD+ není možné, aby středně silný muž zasadil nijak zvlášť odolné ženě třicet ran nožem a nezabil ji tím.
Ano to mas pravdu. je to vec pravidel a sam si ted uvedl priklad, kdy te pravidla omezuji. Tohle je vec systemu, jak je stanoven. Pokud zjistis ze jiny system je pro tvoje predstavy vhodnejsi, tak hrej jiny. Ale zase se budu opakovat. Pro me osobne maji pluska mnohem vice pozitiv nez negativ a mnohem vice odpovidaji mim predstavam.
Jinak bych si dovolil upozornit ze tento pripad muze v pluskach nastat. kdyz takovito muz zasadi ranu muze si od sveho ZZ odecist -6 a tim se dostane cca na 2 body zraneni za zasach. pri predpokladu, ze zena ma na radku cca MZ 9, vydrzi tak priblizne 13 ran a 14 zemre. Jasne neni to tech tvych 40 ale i tak je to pro me celkem velky cislo 13 ran a jeste nezemrit. Ale samozdrejme otazka je, co je to "prumerny" muz:-D

Pořád ještě píšeš o situaci, kdy se s tebou hráč dohadoval o zranění nouzovou zbraní? Z jednoho případu neuděláš statistiku, protože příště nebude bojovat vidlicí, ale půllitrem nebo židlí. Jak ti Kolmogorova věta v daném případě pomůže určit, jestli má tahle neobvyklá zbraň mít zranění 1 nebo 2? Já totiž říkám, že na tom nezáleží. Ty jako PJ říkáš že jedna, hráč říká „dva zuby, tak zranění dva“ – tak mu dej dvojku, copak na tom záleží. A záleží na tom víc než na faktu, že se budete tři minuty dohadovat a argumentovat a spád akce je pryč?
Ano pisi. tim jsem chtel demosntrovat, ze z hlediska pravdepodobnosti to neni nepodstatna zalezitost. Kdyz pri boji budou padat promerna cisla, tak se to projevy. to ze je tam rozpytil cisel znovu opakuji, je jedine dobre. Da se samozdrejme diskutovat nad tim, jestli ma ten ci ten hod dobre rozlozeni, ale tim nic nezmenis, protoze ti jen zkrati ci prodlouzi rychlost konvergence.

To samé s desetimetrovým skokem, co ti brání říct: „OK, dneska se ti to povede, ale příští vypjatá akce dopadne špatně, bereš?“ Pokud o to hráč opravdu stojí, asi to má důvod, a jestli chce jen posouvat hru do šíleného kung-fu stylu, proberte to po hře. Ohánět se v takové chvíli pravidly a čísly z tabulek mi fakt přijde zbytečné.
Aha, tak takhle se to dela na olympiade a vsechny ty svetovy rekordy. Sportovci se dohodnou mezi sebou, kdo to dneska vypusti a priste udela svetovej rekord.

Jinak tomu papiru a caram. Co kdyz ale nastane situace, ze je to to proste uzky? co kdyz ten hrac co je duch, chce byt zase clovekem? nebo ten co hraje traslika chce byt elf? Na papire na takovou velkou rosadu neni misto? vezmes si teda druhej papir a ten pripojis k tomu predchazejicimu a hranice prerusis a zvetsis? Ano jasne jde to udelat, ale udelal jsi to proto, ze te predchozi hracice(pravidla) omezovala.
Je samozdtejme jisty, ze kazde chce hrat to co ho nejmene omezuje, popripade jak pises ty, se muze oprit o tyto hranice a pomoci nich se odrazit i do vysin nebezky. Ale jde o to, ze ta hranice(omezeni pravidly) tu proste existuje.

Jeste jsi me ale neodpovedel na otazku jekej je rozdil, jestli mas uroven dovednosti katastrofalni-spatny-podprumerny-prumeny-nadprumerny-dobry-excelentni a mezi tim 1-2-3-4-5-6-7? Kazdou z techto rad muzes vzdy rozsirit o dalsi uroven(napr. excelentnejsi ci 8).

Jenže … co jsem viděl hry, tak zejména při boji hráči po sobě hážou čísla a „popisy“ boje vypadají asi jako „Tak já útočím – útok pět – zranění osm – padnu, útočí na tebe další, drtivý úder, hoď si na obranu“ – což je docela vzdálené mé představě. A navíc mám dojem, že když si každý hráč každé kolo musí s PJjem vyměnit dvě až pět čísel, tak je méně prostoru pro popisy a navíc hráčům rychle dojdou neotřelé popisy.
Jasne je to o tom, ze cisla jsou presny, zatimco slova jsou FUZZY(sory ze to zas uvadim, ale je to tak). Pokud pouzivas cisla, mas presne hodnoty. kdyz slova, mas priblizny odhad parametru. Zalezi na tom co je pro tebe lepsi, ale ve sve podstate je to uplne ekvivalentni.
Ja treba zasadne pri popisu zraneni ci soupere neuvadim nikdy cisla ale treba: nevypada to snem uz moc dobre ci tento zasah se ti velmi povedl.... Nikdy nereknu ze ta zenska ma krasu 14, ale reknu ze je velmi pekna. Je to jen proste na tom, jak to pojmes a co ti vyhovuje vic.

2Bouchi

Ja bych vedel. Udelat oficialni web DRD+ s aktualizaci v rozumnem casovem obdoby, kde by byly tyto veci ulozeny a daly se lehce vyhledat. Ale vim, jak jsi rikal, ze na to nejsou penize. proto se budeme muset spokojit s vyhledavanim.
bouchi Bouchi Dračí doupě II - Legenda je zpět 5.12.2008 11:36  23791
JersonDoporucil bych ti venovat pozornost dvema faktum:
1) Kdyz zde kliknes na Nejstarsi, zjistis, ze nejstarsi prispevek ma datum 1. 7. 2006. Coz by ti melo pripadat zvlastni, kdyz DrD+ vyslo v prosinci 2004 a hned po vyjiti se tu o nem zaclo debatovat.
2) Nahore pod nazvem klubu je klikaci odkaz Archiv.

"Nemám moc rád, když mě někdo odkazuje na hledání"
Mas-li alternativni navrh, jak zaridit (s rozumnou mirou usili), aby se nektere debaty co par mesicu neopakovaly, rad si ho poslechnu.
jerson 5.12.2008 11:17  23790
Doufám, že mi tento příspěvek správce nesmaže, protože je to víc obecné než jen o DrD+.

A druhá věc -
Témata, která jsou zde zapovězena, neb již byla prodiskutována do takové hloubky, že další diskuse by již nic nového nepřinesla:
- kotlíky
Pokud vás některé z těchto témat zajímá, použijte vyhledávání.

Nemám moc rád, když mě někdo odkazuje na hledání,ale zkouším to. Nemám vůbec rád, když to hledání použiju a debatu o kotlících nenajdu.
Takové rady jsou pak ... k ničemu. O to víc, když najdou příspěvek upozorňující, že tato témata byla smazána.
jerson 5.12.2008 11:10  23788
Dvě a půl strany odpovědí – postupně se tím prokoušu. Jen kdo co psal si doufám doplníte sami.

FeanorPodle me je mnohem efektivnejsi prirazovat cisla k parametrum, protoze cisla jsou jednoznacna a kazdy si pri jejich porovnani udela predstavu.
Ke kazde veci jde priradit cislo k cemukoliv. Ve sve podstate to i tak vsichni v beznem zivote delame(podvedome).

Lidé běžně nepřemýšlí v číslech – to jen matematici a teoretičtí fyzici se nás o tom snaží přesvědčit. Představu si lidé velmi často neudělají – konkrétně jsem tu z žádného hráče nedostal odpověď na otázku, zda je člověk s inteligencí 4 hloupý, chytrý, nebo jak vlastně. Všichni tvrdili „závisí na tom, jak PJ nastaví okolní svět“.
Ano, pokud vezmu DrD, tak tam už je vidět, že vlastnost 11 je střed, pod 7 je v dané oblasti postava dost špatná a nad 16 relativně dobrá. Jenže bez toho, že bych číslům přiřadil slovní vyjádření (jak jsem to právě udělal) si představu neudělám (a to mám titul inženýra elektrotechniky) – a evidentně si ji neudělá ani mnoho jiných hráčů.
Čísla jsou dobrá do rovnic, protože se slovy matematika neumí dost dobře počítat. Jenže tato úvaha tiše přepokládá, že rovnice jsou pro RPG potřeba – a já celou dobu říkám, že nejsou.

skus postavit proti sobe dva rovnoceny soupere a jednomu dej rybicku a druhymu poradnej mec. pokud v nejakem systemu nevyhraje 9z10 klani ten s mecem tak je to podle me spatnej system.
K tomu to bych řekl „kálíš si do vlastního hnízda“ – tedy tvůj argument má několik závažných trhlin.
Zaprvé – co je to „rovnocenný soupeř“? Má stejná čísla, stejný součet čísel, vyhrál stejný počet bojů, vyhrál stejný počet bojů se svou oblíbenou zbraní …?
Za druhé – v reálném životě se nepotkávají rovnocenní soupeři. V RPG tato situace nastává pouze u modelových případů, nikoliv ve hře samotné – snad jen jednou jedinkrát jsem zažil boj se soupeřem, o kterém bych řekl že byl opravdu rovnocenný – šlo o můj zrcadlový obraz.
Za třetí – nebereš v úvahu podmínky. Meč je lepší ve volném prostoru, pokud je vytasen. V omezeném prostoru – třeba v chodbě nebo místnosti – už zdaleka takovou výhodu nepředstavuje, a pokud bojovník s dýkou odrazí první útok a dostane se nablízko, je meč přítěží, zatímco dýkou nebo nožem lze provést velmi rychle tři nebezpečné útoky.
Za čtvrté – DrD i DrD+ dávají člověku s dýkou docela slušnou šanci na vítězství i v tomto případě. Přesněji mnohokrát jsme viděl, kdy postava s dýkou bojuje proti postavě s mečem, místo toho aby boj vzdala nebo dokonce považovala za prohraný. Co je horší (s ohledem na tvůj argument) – vyhrává. Rozhodně častěji než 1:10 – debatu o boji zloděj vs. Válečník na stejné úrovni (což mnoho hráčů považuje za srovnatelné protivníky) si můžeš najít.
Za páté – když odhlédnu od DrD+, to co jsi popsal je přesně to řešení bez čísel, o kterém opět mluvím. „Ty máš nůž, on má meč. On vyhraje. – Jo, taky si myslím že vyhraje, co vy na to kluci? – O kolik je obratnější? O nic … no, asi nevyhraje.“
Výsledek takového střetnutí dovedeš posoudit bez mechanik a čísel, dost možná i ve shodě s hráči – alespoň v případě, že máte stejnou představu o tom, co je to „rovnocenný protivník“. Opět odkazuju na dohodu před hrou.
Když svým před hrou řeknu „jedna rána z pušky vás nezabije, ale dvě už můžou“, nikdo z nich nepůjde s pistolí v ruce proti kulometu na dvě stě metrů, pokud se nebude mít kde krýt. Nemusím mít žádná čísla – hráči ví, že jejich postavy nemají šanci. Přesněji si myslí, že by neměli mít šanci, a když něco takového přežijí, a navíc bez škrábnutí, bude jim to zatraceně podezřelé. Přesněji – bylo jim to podezřelé, protože podobné situace ve hře nastávaly, záměrně.


Pokud chces zkoumat kam ktery dostal bodanec a jestli nebyl nahodou smrtelny, tak hodne stesti. Ja radeji prohlasim(aproximuji) zasah do tela na kterekoliv misto za rovnoceny a podle toho budu vyhodnocovat zraneni atd.
Asi jsem to špatně vysvětlil. Myšlenka je v tom, že podle pravidel DrD nebo DrD+ není možné, aby středně silný muž zasadil nijak zvlášť odolné ženě třicet ran nožem a nezabil ji tím. PJ by musel tvrdit, že se třeba pět ran počítá jako zranění za jeden život či jinak ohýbat pravidla. Chci tím říct, že reálně se občas stávají případy, které některá pravidla RPGček odsuzují jako nereálné. A z toho plyne mé přesvědčení, že je třeba nadřazovat zkušenost (pokud je možná) nebo dohodu hráčů (pokud hráči zkušenost postrádají nebo z principu nemohou mít) nad pravidla, zejména číselné mechaniky. Obzvláště v RPG, protože účelem (jedním z účelů) RPG není simulace reality, ale vytváření příběhu. Psal jsem o tom článek, který snad bude v nějakém dalších Dechu draka, takže to zatím nebudu rozepisovat.

No jinak kdyz rikaz ze parametry zbrane schovaji v pravepodovnosti tak se mylis. Ono tozit existuje necojako Teorie velkych cisel a z te vyplyva ze na tom zalezi. Tusim ze existuje neco jako Limitni Kolmogorova veta z ktere se do dokonce spocitat kolik souboju(ci jinych cinnosti) je nutne provest, aby se to povedlo napr. s 70%pravepodobnosti.
Pořád ještě píšeš o situaci, kdy se s tebou hráč dohadoval o zranění nouzovou zbraní? Z jednoho případu neuděláš statistiku, protože příště nebude bojovat vidlicí, ale půllitrem nebo židlí. Jak ti Kolmogorova věta v daném případě pomůže určit, jestli má tahle neobvyklá zbraň mít zranění 1 nebo 2? Já totiž říkám, že na tom nezáleží. Ty jako PJ říkáš že jedna, hráč říká „dva zuby, tak zranění dva“ – tak mu dej dvojku, copak na tom záleží. A záleží na tom víc než na faktu, že se budete tři minuty dohadovat a argumentovat a spád akce je pryč?
To samé s desetimetrovým skokem, co ti brání říct: „OK, dneska se ti to povede, ale příští vypjatá akce dopadne špatně, bereš?“ Pokud o to hráč opravdu stojí, asi to má důvod, a jestli chce jen posouvat hru do šíleného kung-fu stylu, proberte to po hře. Ohánět se v takové chvíli pravidly a čísly z tabulek mi fakt přijde zbytečné.

A co je vymezeni herniho pole? podle me se to da predstavit jako list papiru kdy pomoci pravidel vymezis oblast, kterou obtahnes uzkou a pises jen do teto oblasti - > jsem tim omezen, proto rikam ze pravidla te omezuji. samozdrejme ze si to vymezujes sam, ale co kdyz pri hre zjistis to to vymezeni melo byt vetsi nebo naopak mensi? upravis si tuto cmaraci plohu pri chodu hry?
To jsi popsal hezky. Vezmeš papír a nakreslíš lajny – vymezíš. Problém je, když máš papír menší než odstup lajn – pak jde o omezení.
Rozdíl je v tom, že v prvním případě napřed víš co budeš kreslit a jak to bude velké, pak vezmeš arch papíru, nakreslíš vnější obrys a pak teprve doděláš lajny jako okraj výkresu.
V druhém případě máš papír daný a to co kreslíš se ti tam musí vejít, co se nevejde … prostě musíš nakreslit zvlášť někam do rohu, nebo vynechat.
Z toho je vidět i řešení při hře – když zjistíš, že celou plochu nevyužiješ, prostě nakreslíš další omezující lajny blíže své kresbě. „Hele, nikdo nehraje decera, k čemu pravidla pro matrix? – Máš pravdu, omezíme to, a na ovládání kamer v autě ti stačí jeden hod.“
Pokud zjistíš, že potřebuješ víc místa, stačí lajny vygumovat a nakreslit je dál – pokud máš dost velký papír (a pokud jsi ho neodstřihl) Jsou RPG, které tohle umožňují – všichni hrají lidi, pak je jeden nakažen lykantropií – není problém, systém umožňuje vytvoření pravidel pro vlkodlaka vcelku snando. Pak další zemře, ale chtěl by hrát dál – není problém, dají se dodělat i pravidla pro duchy jako hratelné postavy.
Samozřejmě že to má i nevýhodu – když máš moc velký papír a hráči nemají sjednocené představy, někdo neví co kreslit, další dva začnou každý u své strany a pak se těžko scházejí. Proto (již opět) říkám „dohoda před hrou“ – hráči se dohodnou co vlastně budou kreslit a jak to bude velké.

DrD+ je z tohoto hlediska spíše omalovánka než prázdný papír – máš obrysy, vedle máš barevný vzor, ale barvy si můžeš zvolit stejně sám a nic ti nebrání v doplnění detailů na volná místa. Jen z obrázku zvířátek na savaně neuděláš obrázek tankové bitvy.
(Aby to nepůsobilo jinak než zamýšlím – omalovánky jsou fajn. Umím kreslit, ale potřebuju vzor, takže je pro mě snazší vybarvit omalovánku tanku než ho kreslit sám od začátku. V RPG je to naopak – tvůrčí potenciál mám větší než je představivost autorů a nabídka na trhu, takže proto jsou pro mě lepší volná pravidla – vím dost přesně co chci hrát.)

dyt je uplne jedno jestli mas uroven dovednosti katastrofalni-spatny-podprumerny-prumeny-nadprumerny-dobry-excelentni a mezi tim 1-2-3-4-5-6-7? Kazdou z techto rad muzes vzdy rozsirit o dalsi uroven.
Jinak k tvemu prikladu. ono zalezi jak hrajete. my se treba snazime pouzivat slovni oznaceni i kdyz mame cisla. je to jen o zvyku.

K tomuto jsem se snažil hráče dotlačit několik let, ale prostě dokud si vedle čísla nenapíšou odpovídající slovo, nebo to přiřazení není naprosto jednoduché a intuitivní, tak jsou s tím pořád problémy. O tom, že přiřazení v Pluskách se mi nepodařilo vůbec zjistit jsem už psal, ale asi to může fungovat tak, že si každá skupina vytvoří vlastní přiřazení. Nevím, nikdy jsem to neviděl a v tomto směru se rád nechám poučit.

Pri hre jsou dle meho nazoru dulezite dve veci. Pravidla(model sveta, mechanizmy,...) a atmosfera hry. Pro me je mnohem lepsi hrace postrasit popisem jejich pristiho soupere v boji nez tuto pasaz preskocit a rovnou jim dat postihy. ... Proc hned davat za vsechno postich kdyz to jde vyresit na urovni "hrani hry"
V tomto nejsme ve sporu – snažím se dodržovat zásadu, že každému číslu má odpovídat popis. Na druhou stranu z každého popisu lze v případě potřeba odvodit číslo (hele, to jsi tvrdil ty, co? : -)
Jenže … co jsem viděl hry, tak zejména při boji hráči po sobě hážou čísla a „popisy“ boje vypadají asi jako „Tak já útočím – útok pět – zranění osm – padnu, útočí na tebe další, drtivý úder, hoď si na obranu“ – což je docela vzdálené mé představě. A navíc mám dojem, že když si každý hráč každé kolo musí s PJjem vyměnit dvě až pět čísel, tak je méně prostoru pro popisy a navíc hráčům rychle dojdou neotřelé popisy.

Hmm...není důvod, proč se prohlubují pravidla pro souboj a ne pro sociální kontakt, že standartně není moc příležitostí, jak souboj zahrát? Tu sukni je lepší řešit prostým popisem oné slečny, protože debatu s ní lze odehrát (ve smyslu divadelním). Téhož nelze dosáhnout při souboji, chtít po PJ, aby s pomocí dřevěného meče odehrál bandu deseti skřetů mi připadá nereálné. Proto je lepší na souboj hodit kostkou a přesvědčování odehrát. Proto jsou pro souboj třeba nějaké parametry zatímco vzhled postav a jejich přesvědčovací schopnosti v takové míře kvantifikovat nutno není.
Hrajeme třeba čtyři kluci. Já jako Vypravěč popíšu hezkou dívku v krátké sukni a jeden z hráčů by ji chtěl zaujmout. Mě je skoro třicet, mám strniště a hluboký hlas – navíc chování dívek neumím moc dobře zahrát. Opravdu myslíš, že to bude snažší než při boji vzít airsoftové zbraně, já si tu svou zastrčím za opasek a hráč mi předvede, jak ji dokáže vytáhnout, odjistit, natáhnout a vystřelit dříve, než druhou rukou vytasím nůž a zabráním mu v tom? Nebo když budou postava přesvědčovat svého nadřízeného, který je strašný ras (něco jako šéf novin ve Spidermanovi), ale hráč je spíše nekonfliktní a navíc o třetinu mladší než já? Když jsem nebral ohled na hody, tak jsem dokázal při běžném jednání z hráčů vytáhnout většinu toho, co nechtěli říct, protože se minimálně polovina prokecla (někdy i všichni, přičemž ostatní si toho všimli a chytali se za hlavu) – a to jsem se ani moc nesnažil. Když jsme hráli výslech, vypáčil jsem z nich všechno, a jen pomocí roleplayingu nebyli schopní tomu odolat. Navíc to sami uznali – třeba tím že jsem před ně položil jejich písemné výpovědi, ze kterých bylo evidentní, že všichni čtyři lžou, a ještě každý jinak.

Takže ne, nemyslím že by se vyjednávání dalo odehrát bez pravidel nějak snáze než boj a že by s ním lidé měli takové zkušenosti, aby dokázali zahrát alespoň průměrně zkušenému vyjednavači proti mně, který si své schopnosti trénuje jen na forech.

Kouba Aplikace na pravidla RPG. Pokud se nesnažím přeskočít propast 14 m, je mi jedno, že to dle pravidel nejde. Problém je to u lidí, co chtějí krást a skákat přes propasti.
Nepochopil jsem myšlenku. Vezmu ten skok – v pravidlech je nějaká vzdálenost v metrech. Hráči můžou argumentovat i olympijskými výsledky – ale o čem to je? Postavy neskáče do písku, nepočítá se nejkratší dráha nad zemí, ale to zda se dokáže zachytit, přičemž to na čem se snaží zachytit je strašně důležité (něco jiného je chytat se na betonové zdi a něco jiného ve spleti větví), takže o tu vzdálenost v metrech (opět) jde prakticky až na posledním místě.
Jinak viz výše – když jde o jeden skok ve hře, nebo jeden pád … na co to řešit přes pravidla? Čím je zajímavé, že postava hodí špatně, nedoskočí o metr, spadne a zabije se?

Gran Když se nad tím zamyslíte z hlediska "co je to pravidlo", tak všechna pravidla jsou omezující. Jen jde o to, pokud nás to omezuje v něčem, co dělat chceme, či nikoliv - v takovém případě o tom omezení ani nemusíme vědět, danou věc nepotřebujeme, tedy se necítíme omezováni.
Možná jsem si tohle měl přečíst dřív, než jsem napsal půlstránkovou odpověď.

DavecTo, že se pravidla (a myslím jakákoliv) soustředí spíš na věci, které běžného člověka v běžném životě nepotkávají je poměrně logické. Když vezmu FATE, tak kromě základního systému hodů a tvorby postavy řeší zvlášť jen boj a magii (samozřejmě v rámci základního systému). Pročpak asi neřeší podobně podrobně i pravidla pro sociální interakci?
Už jsem to psal – tvůrci se (podle mě mylně) domnívají, že s nebojovými situacemi mají hráči více zkušeností a že to stačí. I když myslím, že zorvna FATE má univerzální mechaniku, podle které se snadno řeší boj i vyjednávání, pokud hráči jedno či druhé řešit potřebují.

Hm, tak jsem na konci čtvrté strany – to už je odpověď tak v rozsahu článku :_) Doufám že to alespoň někdo přečetl.
davec 5.12.2008 08:42  23787
JersonTo, že se pravidla (a myslím jakákoliv) soustředí spíš na věci, které běžného člověka v běžném životě nepotkávají je poměrně logické. Když vezmu FATE, tak kromě základního systému hodů a tvorby postavy řeší zvlášť jen boj a magii (samozřejmě v rámci základního systému). Pročpak asi neřeší podobně podrobně i pravidla pro sociální interakci?
pecka123 4.12.2008 22:34  23786
GranJistě, pane ministře!
gran 4.12.2008 19:47  23785
Když se nad tím zamyslíte z hlediska "co je to pravidlo", tak všechna pravidla jsou omezující. Jen jde o to, pokud nás to omezuje v něčem, co dělat chceme, či nikoliv - v takovém případě o tom omezení ani nemusíme vědět, danou věc nepotřebujeme, tedy se necítíme omezováni. Popř. o něm víme, ale nedostaneme se do situace, kdy by toto pravidlo bylo vyloženě "aplikováno"...

No jo, už mlčím. =P ;)
kouba 4.12.2008 18:09  23784
Dlouho se na Lopuchu nic nedělo, za to se to projevilo ve vykrystalizování opravdu zajímavé debaty.

Přemýšlel jsem o tom, co jsem četl, vztahoval na sebe a na naši hru.

Jsem rád, že i přes rozepře jste se vlastně dokázali tak nějak hododnout.

Já byh rád přidal toto. Podle mého názoru nejsou pravidla svazující.Pokud jsou postavena v rozumné míře, jedná se o velmi užitečnou pomůcku. Už v Bibli je psáno, že Boží zákony dobrého člověka neomezují. Vztaženo na situaci, že pokud nechci někoho zabít, je mi jedno, co o tom říká trestní zákon. Nic nechci ukrást, nevadí mi,že je to zakázáno. Aplikace na pravidla RPG. Pokud se nesnažím přeskočít propast 14 m, je mi jedno, že to dle pravidel nejde. Problém je to u lidí, co chtějí krást a skákat přes propasti.
pecka123 4.12.2008 15:03  23783
JersonHmm...není důvod, proč se prohlubují pravidla pro souboj a ne pro sociální kontakt, že standartně není moc příležitostí, jak souboj zahrát? Tu sukni je lepší řešit prostým popisem oné slečny, protože debatu s ní lze odehrát (ve smyslu divadelním). Téhož nelze dosáhnout při souboji, chtít po PJ, aby s pomocí dřevěného meče odehrál bandu deseti skřetů mi připadá nereálné. Proto je lepší na souboj hodit kostkou a přesvědčování odehrát. Proto jsou pro souboj třeba nějaké parametry zatímco vzhled postav a jejich přesvědčovací schopnosti v takové míře kvantifikovat nutno není.
feanor 4.12.2008 14:53  23782
JensonOpět - nezajímá mě "jistý smysl". V pravidlech je tabulka pro zbraně, ve které je jasně uvedeno, že krátký meč má takto stanovenou iniciativu, délku, zranění, obranu.
Nikde tam enní tabulka, že tmavý pláš stažený do očí má takto stanovenou výhružnost, nenápadnost, bonus v vyjednávání, maskování, zadávání úkolů nezkušeným dobrodruhům. Nikdo není napsáno, jaký vliv bude mít kápě stažená do očí, i když je popsáno, jaký vliv má ovládání krátkého meče oběma rukama.

No jestli ovladas mec dvouma rukama je popsany pravidlech. kvalita satu taky(tusim ze je to v PPJ v ceniku).
Ale tady se vubec jenedna jestli to tam je nebo neni. Dulezity je to, ze se k tomu ty ciselny hodnoty daji priradit. a pri hodech je to vyhodny tak pouzit.

Ty to dvě otázky jsou úvodem ke třetí - proč se třeba Feanor během hry musí zabývat určováním přesných parametrů zbraní, když se velmi pravděpodobně nemusí zabývat určováním přesného bonusu kápě stažené přes oči k vyjednávání.
Mam pocit ze ted pletes do hromady hrusky ja jabka. Pri hre jsou dle meho nazoru dulezite dve veci. Pravidla(model sveta, mechanizmy,...) a atmosfera hry. Pro me je mnohem lepsi hrace postrasit popisem jejich pristiho soupere v boji nez tuto pasaz preskocit a rovnou jim dat postihy. Kdyz napr. hracum reknu ze o tom doticny se vypravy legendy, ze mu nikdo nikdy nevidel do tvare, ze je to proto, ze nema usi, ktere obetoval bohu mece aby byl lepsi bojovnik... ta se hraci zacnou bat a podle toho bude i vypadat jejich souboj-zaujmou treba defenzivni stil boje atd. Proc hned davat za vsechno postich kdyz to jde vyresit na urovni "hrani hry"
feanor 4.12.2008 14:39  23781
To ze jsem napsal priklad s bojem neznamena, ze se to vztahuje pouze pro boj. Podle me je mnohem efektivnejsi prirazovat cisla k parametrum, protoze cisla jsou jednoznacna a kazdy si pri jejich porovnani udela predstavu.
Ke kazde veci jde priradit cislo k cemukoliv. Ve sve podstate to i tak vsichni v beznem zivote delame(podvedome). I k tomu ze si nekdo vezme tu suknu tak se k tomu opet daji priradit cisla atd.
Boj jsem uvedl z toho duvodu je je to takove univerzalni tema. ale pokud chces muzeme to zmenit treba na obleceni ci stavbu domu.

Taky mám zkušenosti s jakous takous simulací boje, ale právě proto bych řekl, že parametry zbraně jsou to poslední, co má na výsledek vliv. Odvaha a odhodlání, schopnost pozorovat a krýt se, dokonce i vliv vzhledu zbraně – to všechno je podstatnější než to jak je daná zbraň efektivní, pokud to nejsou opravdu extrémní hodnoty.
No to snad nemyslis vazne:-D. skus postavit proti sobe dva rovnoceny soupere a jednomu dej rybicku a druhymu poradnej mec. pokud v nejakem systemu nevyhraje 9z10 klani ten s mecem tak je to podle me spatnej system. A nic nasazenim ci krytim nevyresis. jen protahnes neodvratne.

tak nemáme zkušenosti se zraňováním. Ostatně podívej se do novin – někoho odvezou do nemocnice s třiceti bodnými ranami a přežije, jiný zemře na první bodnutí – jak z toho chceš odvozovat nějaká „skutečně reálná“ čísla? Zejména u improvizované zbraně, která se použije jednou a pak se zahodí … vždyť na nich nezáleží, jejich vliv se schová rozptyl náhody, stačí je dát alespoň trochu ke střední hodnotě.
No pokud chces resit i takovito veci typu ten to prezil a ten ne tak to preju hodne stesti. Pokud chces zkoumat kam ktery dostal bodanec a jestli nebyl nahodou smrtelny, tak hodne stesti. Ja radeji prohlasim(aproximuji) zasah do tela na kterekoliv misto za rovnoceny a podle toho budu vyhodnocovat zraneni atd.
No jinak kdyz rikaz ze parametry zbrane schovaji v pravepodovnosti tak se mylis. Ono tozit existuje necojako Teorie velkych cisel a z te vyplyva ze na tom zalezi. Tusim ze existuje neco jako Limitni Kolmogorova veta z ktere se do dokonce spocitat kolik souboju(ci jinych cinnosti) je nutne provest, aby se to povedlo napr. s 70%pravepodobnosti.
Ano jasne v nekolika pripadech vyhraji i ten slabsi, ale o to prave jde, ne? mit urcitou nadeji ze vyhrajes i kdyz jses salat.

Ty tvrdíš, že pravidla tě omezují. Já říkám, že mi vymezují herní pole. Můžu si ho zvětšit nebo zúžit podle potřeby a podle dohody s hráči. Chceš a by lidé létali? Fajn, přidej magii, křídla, fyzikální zákony – co ti brání? Tedy, pravidla DrD+ ti brání, bez magie tam lidé nelétají. Ale to není to samé jako říct, že ti brání pravidla RPGček. Stačí je jen jinak postavit.
A co je vymezeni herniho pole? podle me se to da predstavit jako list papiru kdy pomoci pravidel vymezis oblast, kterou obtahnes uzkou a pises jen do teto oblasti - > jsem tim omezen, proto rikam ze pravidla te omezuji. samozdrejme ze si to vymezujes sam, ale co kdyz pri hre zjistis to to vymezeni melo byt vetsi nebo naopak mensi? upravis si tuto cmaraci plohu pri chodu hry?

Jinak uznavam, ze s tim ze pravidla jsou pro ochranu PJ jsem se mylil. Kdyz ted o tom ted tak premyslim, tak mas pravdu. Jinak doufam ze to nevypada, ze je u nas PJ absolutni monarcha. Podle to co jsi psal hrajeme uplne stejne jako ty. Kdyz jsem to napsal tak jsem mel na mysli neco trosku jinyho, ale ono to spolu uzce souvisi a zalezi z ktere strany se nato divas.
Jinak zadnej problem z hraci nemam, praveze naopak. Vladne u nas harmonie a porozumeni. Navic se me stale druzina rozrusta od "konkurencniho" spolku hracu RPG u nas ve meste:-)

K FATE. a jakej je rozdil mezi tim, ze jedno je oznaceny slovem(promenou) a druhe je oznacene cislem? Jak jsem jiz psal, jedna se o FUZZY vyjadreni a to je stejne logika jako kazda jina. Jen se specialnimi pravidly. dyt je uplne jedno jestli mas uroven dovednosti katastrofalni-spatny-podprumerny-prumeny-nadprumerny-dobry-excelentni a mezi tim 1-2-3-4-5-6-7? Kazdou z techto rad muzes vzdy rozsirit o dalsi uroven.
Jinak k tvemu prikladu. ono zalezi jak hrajete. my se treba snazime pouzivat slovni oznaceni i kdyz mame cisla. je to jen o zvyku.
jerson 4.12.2008 12:43  23780
p.s. - díky za pochvalu. Ostatně na podobné téma jsem napsal článek, který možná vyjde v Dechu Draka.

[ 5158 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt