Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Když diskuse,
tak s Lopuchem

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Dračí doupě Plus [ŽP: neomezená] (kategorie RPG (hry na hrdiny)) moderuje Bouchi.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
Tento klub je určen výhradně diskusi o DrD+, pro jiná RPG témata je zde obecný RPG klub. A úplně jiná témata zde nemaji co dělat. Nepatřičné príspěvky budou odstraněny.

Pro diskuse o konkrétních povoláních jsou určeny samostatné kluby - Bojovník, Čaroděj, Zloděj, Theurg, Hraničář, Kněz.

Stránky vydavatele s informacemi o DrD+ - články o vývoji, ukázky z pravidel, figurky.

Aplikace DrD+ pro Asterion naleznete na homepage klubu.

Než se začnete ptát na něco, co považujete za chybu, přečtěte si (provizorní) errata (na homepage klubu).

Pro důležité dotazy použijte dotazový formulář na webu Altaru. Jen tak budete mít jistotu, že se váš dotaz dostane k autorovi příslušné příručky. Nepočítejte však s odpovědí obratem, ba ani do 24 hodin.

Příspěvky příliš prozrazující schopnosti jednotlivých povolání nebo obsahující informace, které by hráči vůbec neměli znát, patří do příslušných klubů pro jednotlivá povolání. Zde mohou být smazány, i kdyby 99 % textu bylo neškodných.
Stejně tak budou v rámci přehlednosti mazány příspěvky vulgární, mimo téma, s nulovou informační hodnotou či takové, které již pozbyly platnosti či aktuálnosti.

Na dotazy a připomínky, z nichž bude zřejmé, že dotyčný se ani neobtěžoval přečíst si a pochopit příslušnou pasáž v pravidlech, není nikdo povinen reagovat.

Uzavřený klub pro PJ. O povoleni ke vstupu žádejte id APEXX, DODO nebo PECA. Vstup bude povolen po ověření vašeno PJovství.

Homepage klubu - kromě errat i mnoho různých užitečných odkazů.

Témata, která jsou zde zapovězena, neb již byla prodiskutována do takové hloubky, že další diskuse by již nic nového nepřinesla:
- luky, kuše, praky a další střelné zbraně
- kotlíky
Pokud vás některé z těchto témat zajímá, použijte vyhledávání.




Diskuse pokračuje na RPG Fóru.
Na migraci starších příspěvků se pracuje.
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 5158 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
feanor 8.12.2008 11:01  23810
JensonNo mam obavy, ze ti to tak lehce neodpovim. Standartni narocnost hry zajistuju tim, ze prumerna postava je na 5. urovni. Ale to vlastne nerika nic, protoze pokud si vezmes treba takoviho kovare na 5.ur tak ma uplne jiny stupne vlastnosti, nez treba pekar na 5.ur
Standartne resim napr. vyrobu pomoci tabulky, kde podle vysledku hodu vyctu kvalitu vysledku(tusim ze je nekde na konci PPH).
U standartnich povolani je situace velmi podobna, nozna jeste vice problematicka. Treba takovej bojovnik ma moznost vyvoje, ze 6 archetipu. Kdyz budes delat takovyho bojovnika, tak pokazde udelam trosku jinak, protoze potrebuju pokazde trosku jinyho bojovnika. Ale jsou i vyjimky, treba standartni vojak nejake armady. Tam mam jeden vzor pro kazdkou hodnost a pokud tam mam nejakyho specialniho velitele(duleziteho predevsim pro pribeh) tak si ho udelam opet trochu jinyho.

Jak jsem uz psal, u plusek je hlavne ten problem, ze nezna minimalni hodnotu vlastnosti. Tim vlastnosti rostou jen jednim smerem a proto se neda tak lehce stanovit nejaka prumerna vlastnost.
jerson 8.12.2008 08:48  23809
Takže ... když u vás tří máte stále stabilní náročnost určitých prvků, to bych se mohl dozvědět, jakou úroveň vlastností a schopností dáváte cizím postavám - jaké hodnoty má někdo, kdo je ve svém oboru dobrý, jaké má postava na střední úrovni a tak.
kouba 7.12.2008 16:07  23808
Tvorba postavyDle mého názoru je to u DrD+ a začátečnících takhle. Jsou v 3 typy rozvoje postav, takže je nejlepší učit se na něčem jako je válečník, zloděj, kouzelní. Zbylá tři jsou vhodná pro zkušenější hráče. Navíc jsou pravidla a pravidla. Abych to vysvětlil. Každý si musí umět hodit BČ, útok, zranění. Až něco chytne, hodit si postih za bolest. Postupem času se k tomu přiřadí rychlost, skákání atd. Pravidla se nabalují. Dá se vystačit s velmi skromnými minimem. Hlad řešíme až nemáme jídlo, světlo, ničení předmětů, rychlost lodí. To jsou pravidla na které nenarážíme když ano, stačí mi vědět, že je to ke konci PPH a je to. DrD+ mi zase tak složité v praxi nepřipadá. Spíš je tam více nejasností na kterých se musí domluvit hráči mezi sebou.
feanor 7.12.2008 15:56  23807
JensonJasne to tak delame. Je samozdtejme rozdil jestli je ten hrac jen na skok ve hre(1-3 hracich veceru) nebo se pridava na porad.
V prvnim pripade to vetsinou resim tak, ze tomuto hracovi dam nejaky CP a popisumu co a jak ma hrat(napr. jsem hracum takto premenil pruvodnce pres hory na hrace. For byl v tom, ze ten hrac samozdrejme neznal vubec svet, tak jsem mu rekl ze i postava to nezna, protoze tam nikdy nebyla a delato je pro tu odmenu co za to dostane. Ten hrac to zahral tak vyborne, ze hraci na to prisli cca po nekolika hodinach hrani po tom, co nekolikrat zabloudili)
V druhym pripade samozdrejme postavu necham hrace si udelat cca 1-3 urovne niz nez nejhorsi uroven ve hre(hrace). Podobne to resim i kdyz postava zemre, tak necham hrace at si udela jinou postavu na polovicni urovni nez mel.

Ne obtiznost hry musi byt podle me pevne dana a nesmi se zvysovat podle hracu. Hru delam obtiznejsi spise slozitosti pribehu a jeho rozmanitosti atd.
xxx XXX RIDE snowboards - www.ridesnowboards.com 7.12.2008 11:36  23806
JersonDriv - jsme noveho hrace resili tak, ze si udelal postavu na 1lvl a po kazdem doupeti prestupoval. Kdyz jsme byli na 5, tak takto postupoval do 4 ur. Pak uz normalne sbíra body. Je to presne kvuli hranicarum, nebo ten by to jinak musel vzdy hrat od 1. Lepsi nez mu ty schopnosti "tabulkove" dávat.

ted - si hrac udela postavu rovnou na př. 4lvl, ale predtim se s nim PJ sejde a proberou schopnosti, dovednosti, zatazeni do pribehu atd.

Jinak PJ nechava jak slabe protivniky a prekazky, tak pridelava slozitejsi. Kdyz delam PJ ja, tak si delam CP a prekazky jak chci, bez ohledu na ur druziny. je mi jedno jak prekonaji př. 10m hlubokou a 5m sirokou jámu, jestli ji obejdou, preleti, preskoci, slezou a vylezou nebo co zkusi a jake schopnosti k tomu pouzijí. Jama je tam. CP to same. Musi odhadnou jestli se citi na to, ze toho př. drzouna v hospode "pokaraji" nebo mu uvolni misto. Takze obcas dostanou pres drzku, obcas daji. Dle popisu, chování, hrani atd odhadujou, jestli je to nejaky machyrek nebo machirek-bitkař.

jinak jakoukoli postavu z hlediska mechanizmu mam vytvorenou do 20 minut, u hranicare mam nachystane varianty (zivlovy, bojovnik/strelec/stopar, jejich nejtere kombinace) do 21 lvl a pak si jen najdu co kolik ma. Pohoda, a to nejdriv tak 5 min. premyslim o charakteru a malinkem zivotopisu/pribehu.
davec 7.12.2008 11:20  23805
JersonMáš pravdu, má postavu o level dva nižším a po proniknutí do tajů pravidel často nabyde přesvědčení, že si ji takto nepřeje. Potom u nás jsou dvě možnosti - buď si sedne s PJ a upraví ji dle svých přání, nebo zemře nějakou efektní smrtí a udělá si novou postavu již podle svých představ...

Cílová čísla zůstávají stejná, jen se dostaneme i ke složiťejším věcem...
jerson 7.12.2008 09:42  23804
A jak je to v vystvářením postavy na vyšší úrovni? Přijde nový hráč a aby nebyl vedle ostatních úplná lama, tak dostane postavu o level nebo dva pod ostatními - děláte to nebo ne?

Mě přijde, že než se postava vyladí podle představ hráče a nastavení světa, tak to pár úrovní trvá. A dalších pár úrovní trvá, než se vylepší - nemluvě o skrytých aspektech rozvoje u hraničáře a nutnosti praktického otestování bojových stylů u válečníka.

A k tomu by mě zajímalo ještě jedno - co cílová čísla, tedy obtížnost překážek a protivníků, zvyšujete je úměrně rostoucím schopnostem postav, nebo obvyklé případy zůstávají číselně pořád stejné, či něco jiného?
feanor 5.12.2008 17:24  23803
JensonCas od casu(cca 1 za rok) poradame turnaj v DRDo. je to prave proto, ze tvorba postavy je velmi rychla a pravidla relativne rychle vysvetlitelna. Vetsinou davame maximalni strop pro tvorbu postavy 30min. A pak rychle projiti pravidel(na kazdou postavu je to par stranek) a hura na hru.

U plusek je to trochu slozitejsi. Je tam nutne, aby hrac znal pravidla pri tvorbe postavy mnohem vice.
Obcas mame narazove hrace na jednu ci dve hry. Pravidla vubec neznaji. Kdyz si vytvareji postavy, aby s nami mohli hrat, tak jim pomahaji ostatni hraci. Diky tomu maji pripravenou postavu se vsemi parametry velmi rychle(cca 30 min). Problem nastava az pri hre. Takovyto hrac nezna limity hry, nezna co by mohl dokazat ani co by se mu mohlo stat. Ale to vubec nevadi. Pristupuje ke hre jako takove male decko, ktere teprve poznava svet a rozkoukava se. Pricemz nektere herni mechanizmi se mu dostanou velmi rychle do krve a jine pomaleji. Zalezi jak casto probiha urcita cinnost. Pokud maji nejakou dovednost, kterou presne neznaji, nebo si pod ni nedovedou nic predstavit, tak se pri kazde prilezitosti vyptavaji jestli by to nahodou nemohli uplatnit. Ja osobne mam takoveto hrace nejradeji, protoze si snimi uzijes nejvice srandy. Kolikrat se snazi neco vymyslet a napasovat na to neco co nejde.
Je jasny, ze bude jinej pripad, kdyz budou hraci zcela neznali pravidel. Ale jeden muj kamos ted zacal hravat pluska se 13-14 letejma klukama a podle jejich reakci se jim to velice libilo a rychle se dostaly do hry. A to byli kluci, kteri s RPG hrami teprve zacinali.
davec 5.12.2008 17:07  23802
JersonDrD+ opravdu nejsou pravidla pro nárazovou hru s náhodnými lidmi. Na to jsou opravdu složitá a vlastně i zbytečná.
My hrajeme podle plusek cca 4 roky. Nikdo jsme se předtím neznali. Celkově se nás do hry zapojilo 12, 2 lidi z toho byli jen na jedno doupě a skončili (to bylo v době, kdy jsme začínali a nikdo neznal pravidla, čímž byla hra velice pomalá a kouskovaná jejich studováním). Po 2, respektive 3, letech hry odešli dva stabilní a jeden nepravidelný hráč (stěhování a rodinné povinnosti, jinak by hráli dál) a dnes nás je sedm. Poslední přírůstky (2) jsme měli minulý týden a byť zkušenosti s DrD+ měli nulové, tak nevypadalo, že by jim pravidla nějak vadila. Vlastně pořád jsme hráli v sestavě 4-5 lidí, dnes je nás sedm, leč ještě uvidíme, jestli našim nováčkům nadšení vydrží.
Takže byť vím, že DrD+ není ideální systém, hrát se podle něj dá docela slušně.
jerson 5.12.2008 16:37  23801
FeanoreJo, myslím že bychom to mohli tímto uzavřít. Někdy ti předvedu naživo, jak vypadají moje pravidla a pak se můžeme posunout v debatě dál.

Když zabrousím trochu jinam - často se mi stává, že přijedu na nějaký con či sraz, odpřednáším a pak přijdou lidé s tím že chtějí hrát. Někdy mám připravené postavy, jindy ne, nebo si hráči chtějí udělat vlastní. Tak jako tak jim musím vysvětlit základní pravidla, udělat s nimi postavu a odehrát ucelené dobrodružství a vejít se přitom tak do pěti až osmi hodin.
V poslední době to už zvládám, a hráči obvykle chápou i většinu pravidel.

V DrD se postava dala udělat zhruba stejně rychle. V DrD+ mi tvorba trvala tři hodiny, ale hrál jsem jen jednou, s předpřipravenou postavou a nevzpomínám si, zda jsme si vůbec na něco házeli.

Takže by mě zajímalo, jestli hrajete Pluska takovým způsobem a pokud ano, co všechno na hru připravíte a za jak dlouho hráči pochopí pravidla - nebo zda jim je vůbec vysvětlujete. A jak funguje hra s lidmi, kteří pravidla neznají a tak zkouší různé věci bez ohledu na to, zda v pravidlech jsou nebo nejsou řešené.

Tím torchu narážím na Feanorovu poslední poznámku, protože za poslední rok jsem hrál vícekrát takového hry s lidmi, které jsem buď předtím neznal, nebo jsem s nimi nehrál, nebo (v několika málo případech) jsem už s nimi hrál.

Tedy zajímalo by mě, jak moc musí hráči znát pravidla, aby si hru užili?
feanor 5.12.2008 15:50  23800
JensonMyslim ze bych tuto debatu uz ukoncil a to hlavne z duvodu co jsem psal KOUBOvi.

Jen par poznamek na zaver.
To proc zastavam svet, ktery vyhazi z reseni div. rovnic je proto, ze mam rad dana jasna pravidla. Vim ze to co tak bylo dneska, bylo stejne jako pred rokem hrani ve stejnem svete. Pokud se neco definujes relativne(bez vztahu k jinym vecem) hrozy, se to muze posunout do trochu jine pozice z duvodu jendak potreby hry ci, a co je horsi, ze se na to proste treba zaponeme.
Dale zastavam primerenou miru pravdepodobnosti. Drive jsem pravd. vubec neuznaval, ale postupem casu jsem zacal zjistovat, ze funguje az neuveritelne presne, ba co vic, da se to i odhadnout do predu. Proto si myslim, ze potreba.
Tyto moje postoje, me momentalne asi nikdo nevymluvy, mozna ze casem se zmenim a budu zastavat stejnou filozofii jako ty, ale zdrejme tento cas jeste nenastal. K teto promene bude muset vest asi leta hrani a nikoli leta diskuzi.
Jsi asi jednaznacne zkusenejsi hrac/vypravec nez ja. Ja se zabyvam RPG hrami cca neco pres 5 let a hraji v realtivne uravrene parte lidi, kde hrajeme kde co(velmi mam rad take treba GURPS-pro kreativitu tvorby postavy)

Kazdopadne ti dekuji za poucnou diskuzy. Na me je ten text uz prilis dlouhy na nejake reakce. zabira to prilis mnoho casu a motame se stale v kruhu, z ktereho nevidim vychodisko(kazdej mame svoji pravdu).

Jeste bych rad rekl, ze proto mame na trhu(ci na internetu) takove mnozstvi RPG her. Je to proto, ze je mnoho skupin lidi, krerym vyhovuje neco jineho. Kazdy tak ma moznost si najit tu hru, co mu nejvice vyhovuje a hrat podle svych predstav.
Avsak nejdulezitejsi vec u kazde RPG hry je stejne parta lidi, se kterema to hrajes. Pokud je spatna parta, je i spatna hra a zadny herni system te z toho nezachrani.
jerson 5.12.2008 15:13  23799
pro čenáře diskuse Jerson - FeanorZ mého příspěvku je podstatný pouze konec, posledních sedm odstavců. Vlastně by stačily poslední tři. Zbytek je jen vata, která sice něco může přinést, ale dá se přeskočit bez vážné ztráty informací.
jerson 5.12.2008 15:11  23798
Prosimte dyt je to uplne eklivalentni. Mas uplne jedno jestli je to oznaceny ciselnou stupnici nebo poradim pridavnych jmen. jedno jde za to druhe prohodit.
Kdyby to bylo jedno, tak to tu neřeším, a neřešily by to další stovky hráčů bez ohledu na systém. Skutečností zůstává, že když o své postavě hráč prohlásí „Je to dost jednoduchý chlap, ale tvrdohlavý“, většina lidí (a hráčů) si pod tím něco představí bez ohledu na herní systém. Zatímco když řekneš „má inteligenci 6 a vůli 12“, představí si pod tím něco jen málo lidí, kteří ví o čem je řeč. Klidně si to můžeš vyzkoušet, já jsem si to vyzkoušel – a moje pozorování říká, že lidé u čísel častěji neví a u slovních popisů častěji ví.

Navic nikde nemas receny, ze osoba ktera umi ridit dobre je ve svem svete prumerna? muze byt hluboce podprumerna(vsichni lide jsou z rodiny Shumacherovich) nebo extreme nadprumerna(obyvatele neznaji auto). co ti rekne teda ze je postava dobry ridic? nic. Musis vzdy srovnavat s okolim.
Však ano. „Dobrý“ řidič už sobě to srovnání nese. Stejně tak „špatný“ řidič. Nebo „průměrný“. Hráči si z toho udělají představu. Testoval jsem to na nich. Na rozdíl od „Má řízení na pětce.“

Dál píšeš o číslech, nebudu to kopírovat, protože je to zbytečné. Většina lidí se při popisu svých schopností domluví bez čísel. Dokonce i když někdo řekne „To je rychlý běžec“, lidé ví, že ve srovnání s koněm nebo gepardem by dotyčný pomalý – ale vůbec to nevadí.
Vadí (alespoň mně osobně) to, že nemůžu ani zhruba přiřadit číslo vlastnosti nějakému slovnímu popisu. Když řeknu „ten člověk je docela chytrý“, jaký stupeň inteligence tomu v DrD+ odpovídá?


Na moje: Zaprvé – co je to „rovnocenný soupeř“? jsi napsal: jsou to dve identicke postavy. coz neni problem v zadnem hernim systemu postavit proti sobe.
A co to ukazuje ve vztahu k tvému příkladu s protivníky ozbrojenými mečem a nožem? Když vezmu DrD+ a oba nebudou mít dostatek síly na ovládání dlouhého meče, a budou mít specializace na dýky, tak ten s mečem na tom bude hůře. Na začátku jsem tvrdil, že na parametrech zbraní záleží mnohem méně než na jiných aspektech situace, a nic z toho co píšeš toto tvrzení zatím nevyvrátilo.

A ja jsem psal, ze bojuji u zavrene mistnosti??? Pokud se dobre vzpominam tak jsem to psal na reakci ze parametry zbrani se pri hodu kostkami straci v pravdepodobnosti. Vliv prostredi je uzce spojen s parametry zbrani, a proto je jasne ze podminek vhodne pro boj dykou je vhodnejsi dyka. Ale pokud budes bojovat v neurtalnim prostredi(prazdna mistnost 50x50m) tak se parametry musi projevit.
Pořád to moc nevylepšuješ. Argument „boj typu aréna“ se tu vyskytuje často a podporují se jím různá tvrzení, ale když se na to podívám podrobně – kdy naposledy někdo bojoval v prázdném hangáru? Ve vaší hře? Nebo je to tak, že kdykoliv je to jen trochu možné, tak vliv prostředí a jiných číselně nepodchycených parametrů ignorujete?

Navic jsem nikdy nerekl ze system DRD+ je pro me ten nejlepsi, jen jsem rekl, ze ma nejblize k pro me optimalnimu systemu.

Tohle mi už nedá, takže teď si dovolím klasickou otázku já – jaké systémy kromě DrD+ jsi hrál?

A to se ti libi??? me teda ne, ze na zaklade porovnani parametru(at slovnich nebo ciselnych) urcis vysledek? Kde je nejistota z vysledku je ji hrdinske vitezstvi. A hrdinske znamena, ze je ho jako safranu. Dyt prece RPG jsou hry na hrdiny?
Tak jo, extrémní příklad – máš ocelové dveře, zavřené na závoru z druhé strany. Nijak zvlᚍ silná postava se je snaží vyrazit, PJ řekne „nepodařilo se ti to“, a je jedno zda a jak dobře si hráč bude házet. Líbilo by se ti, kdyby postava ty dveře vyrazila? Vždyť výsledek je přeci očividný? A pokud ano – proč se ti nelíbí, když postava chce skočit deset metrů?
Někdy je výsledek evidentní (tedy „všichni zúčastnění se na něm shodnout bez jakéhokoliv testování“) Nevidím důvod, proč si v takovém případě házet, „co kdyby náhodou padlo dvacet šestek v řadě?“ Nebo dvacet čísel vyšších než 4 v řadě, ať se držím pravidel.

Druhá věc – slovo „hrdina“ má dva významy – jednou je to hlavní postava příběhu a nezáleží na jeho schopnostech (a je to třeba Mrakoplaš), podruhé je to hrdina ve smyslu antických eposů a akčních filmů, tedy člověk s téměř neuvěřitelnými schopnostmi, štěstím nebo přízní bohů. Původ názvu „hra na hrdiny“ je ve spojení Role-playing game, které hovoří o hraní role, ergo o hrdinovi ve významu hlavní postavy příběhu. Tento „spor o význam hrdiny“ je starý tak dvanáct let, možná víc, a fakt jsem nečekal, že na něj dojde v této debatě.

Třetí věc – ne všichni hráči chtějí hrát hrdiny ve smyslu mocné reky. Pravidla DRD+ balancují někde mezi prvním a druhým pojetím – postavy na nízkých úrovních připadají některým hráčům slabé (na to že má jít o Hrdiny), postavy na vysokých úrovních připadají jiným hráčům moc silné (na to, že má jít o běžné lidi).
Bouchi pak v debatě kličkuje mezi těmito mantinely, se kterými nemůže nic udělat, protože na základě použitého modelu (s exponenciálním nárůstem schopností) pravidla prostě takhle vyšly a pokud podle nich někdo hraje, měl by se s tím smířit – nebo změnit zvyšování vlastností či začít od vyšší úrovně, podle toho jakou hru chce)

Budu se opet opakovat. Nutna je jista pravdepodovnost ze se jim to povede.
pr. dva srovnatelni souperi bojuji proti sobe. 50% pro kazdeho ze vyhraje.
jeden proti dvoum. sance 25% ze vyhraje ten jeden. jeden proti deseti 1:100 ze vyhraje jedem. a tak bych mohl pokracovat. Pokud ale v nejakem okamziku padne jedna pravdepodobnost na 0 tak to znamena, ze se nemusi bojovat. tudis je hrac "donucen" se vzdat.
To tohoto pripadu se da zahrnou i vliv malych mistnosti, zbrani, pocasi,....
Proste podle me vzdy musi byt alespon nejaka sance uspet(treba sportka). Dyt i Gaussova krivka neni z zadne strany omenena.


Od konce – no a co? Kdo říká, že se jevy v reálném životě mají pravděpodobnost výskytu dle Gausovy křivky, nebo že jí přesně odpovídají? Neměl bys zapomínat, že tato aplikace Gaussova rozdělení popisuje existující rozložení jevů jako třeba výška lidí. Využívat toto rozdělení na kde co je sice možné, ale statistika to z dobrých důvodů nedělá, protože je to nesmysl (navíc existuje mnoho jiných rozdělení, které se používají pro jiné případy a u kterých je pravděpodobnost některých jevů nulová)
Čímž se opět dostávám k tvrzení ve stylu „neoháněj se matematickými a jinými rovnicemi, realita je mnohem složitější a je třeba velmi dobře vědět, kdy ten který model použít a kdy ne. Navíc nikde není řečeno, že jsou tyto věci potřeba pro RPG.“

Aha, tak takhle se to dela na olympiade a vsechny ty svetovy rekordy. Sportovci se dohodnou mezi sebou, kdo to dneska vypusti a priste udela svetovej rekord.
Hraješ RPG jako olympiádu? A pokud ano, co třeba argument „zmrším pět pokusů při hodu oětěpem, jen tak tak se udržím v tabulce, a pak hodím světový rekord? A dalšího půl roku si budu léčit natržené šlachy v rameni, takže to byl možná můj poslední rekord a poslední zlatá medaile. Neslyšel jsi o žádném takovém případu?
Není třeba být sarkastický, protože nemluvíme o olympiádě, ale o RPG. Méně kamer, méně popularity, mnohem méně peněz, úplně jiná pravidla.

Co kdyz ale nastane situace, ze je to to proste uzky? co kdyz ten hrac co je duch, chce byt zase clovekem? nebo ten co hraje traslika chce byt elf?
S tím prvním jsem si ve hře poradil, není problém. Druhý případ nenastal, ale šel by také – tedy v rámci našeho herního světa. V obou případech nepotřebuju žádná pravidla – je to tak výjimečný případ, že jde vlastně o zápletku a takové věci se řeší příběhově. Jako nejsou pravidla pro postavu, která nese prsten do Mordoru a sleduje ji velmi starý Glum.

Pokud jde o hranice – budiž po tvém. Někdy mě pravidla začnou omezovat a tak je rozšířím. Jde o to, že je můžu rozšířit snadno a pořád v rámci jednoho systému (tedy systém jako takový neměním, měním jen pravidla, tedy části systému)

Jeste jsi me ale neodpovedel na otazku jekej je rozdil, jestli mas uroven dovednosti katastrofalni-spatny-podprumerny-prumeny-nadprumerny-dobry-excelentni a mezi tim 1-2-3-4-5-6-7? Kazdou z techto rad muzes vzdy rozsirit o dalsi uroven(napr. excelentnejsi ci 8).
Odpověď na toto máš výše, takže zde výslovně.
Začátečník nebo náhodný či méně zkušený hráč si snáze udělá představu ze slovního popisu než z čísla. Zkus někdy nějakému hráči co kouká na vaší hru říct „Hraju docela slabého válečníka, je to legrace“ nebo mu řekni „Hraju válečníka s útokem 15, je to legrace.“ Ve druhém případě se velmi pravděpodobně zeptá „A to je hodně nebo málo?“
Druhá věc – čísla můžeš snadno rozšiřovat do aleluja, slov, která vidí 75% hráčů stejně je tak deset, maximálně dvanáct (dělal jsem v tomto směru výzkum a třeba slovo „nadprůměrný“ je nevhodné, jedna polovina lidí ho vnímá jinak než druhá)
Slovní popisy těžko budou přelézat určitou hranici, pak se dostaneš k tomu, že máš superhrdinskou sílu, ale hodíš jen poklopem a ne autem, takže jsi slabý superhrdina a tak podobně.

Jasne je to o tom, ze cisla jsou presny, zatimco slova jsou FUZZY(sory ze to zas uvadim, ale je to tak). Pokud pouzivas cisla, mas presne hodnoty. kdyz slova, mas priblizny odhad parametru
To je jen o nastavení. Pokud máš deset možných hodnot, můžeš místo nich používat slova a dosáhneš stejné přesnosti. Jinak máš pravdu v tom, že používám spíše menší rozsah a že přesnost více než desetina rozsahu považuju pro účely RPG za zbytečnou.


Jedna věc na závěr, abych některé pasáže pro příště zkrátil.

Pokud jsem si všiml, používáš paradigma, že čísla jsou všeobecně použitelná a lépe popisují realitu než slova, stejně tak diferenciální a jiné rovnice. Dále máš v oblibě Gaussovo rozdělení pravděpodobnosti (a slovo fuzzy).

Před deseti lety bych s tebou souhlasil, jak v popisu světa, tak ve vhodnosti takových věcí pro RPG. Během té doby jsem ale zpracovával vlastní pravidla postavená na různých základech, hrál se stovkou hráčů a vedl několik debat na toto téma, z obou pozic. V současné chvíli jsem pevně přesvědčen o tom, že matematické a statistické modely je nutno umět používat a že se v mnoha případech – zejména pak v RPG – používají dost nevhodně a naprosto nesmyslným očekáváním, a nepřinášejí požadované výsledky, natož zábavnou hru.
Mám v zásobě ještě pár argumentů, nicméně jsem schopen předkládat další a další argumenty proti tvému postoji, a to tak dlouho, že otrávím ostatní čtenáře a nakonec i tebe. Vydržím to třeba půl roku.

Nicméně už po pár příspěvcích debata velmi pravděpodobně klouzne od původního tématu k zástupným problémům (typu myslí / nemyslí lidé v číslech), což bych velmi nerad. Navíc snadno vzbudím dojem, že argumentuju proti něčemu úplně jinému, třeba proti diferenciálním rovnicím, zatímco se velmi snažím držet se jedné linie – třeba toho, že diferenciální rovnice, nejdou jediný způsob, nejlepší způsob a dokonce ani vhodný způsob vytváření pravidel, protože sice řeší mnoho problémů, ale většina těchto problémů by bez tohoto základu vůbec nevznikla.

Pokud jde o DrD+, tak si myslím, že to není moc dobrý systém, což jsem tu už psal. Mé pokusy vytvořit si v něm postavu nebo si ho vůbec zahrát ztroskotaly (hrál jsem jen jednu hru a to bez pravidel), a důvodem ztroskotání byla velká složitost (v porovnání s mými pravidly), omezenost (pouze určitý žánr fantasy) a způsob řešení (převodní tabulky).

Přesto si myslím, že Pluska jsou jako pravidla použitelná, zejména hráči, kteří chtějí hrát tento styl fantasy. Jen je třeba k těmto pravidlům přidat další postupy, jakési plavidlové nadstavby (jako třeba vědět, kdy pravidla ignorovat nebo je brát pouze orientačně) A že Pluska vyžadují v porovnání s jinými pravidly poměrně velké úsilí při jejich studiu a aplikaci, aniž by byl výsledek – tedy zábavná hra - v odpovídajícím poměru.

Na druhou stranu hráči už toto úsilí do nich vložili, takže je zbytečné psát „nehraje DrD+, hraje něco jiného“ a ani to nemám v úmyslu. Mám v úmyslu spíše ukazovat možnosti, jak hru vylepšit bez ohledu na systém. Druhý úmysl, se kterým vstupuju do této diskuse je potírání názorů, které se vyjadřují k RPG jako takovým na základě zkušenosti s Pluskem. Tedy držím otevřené pozice, protože chci mít taky nějakou hráčskou základnu a ne jen potkávat hráče, kteří mi říkají „RPG se dá hrát jen ve fantasy, v moderním světě není co hrát a pokud nemáš exponenciální tabulky, tak je to skoro bezpravidlový systém, podle kterého se ani hrát nedá“ (se kterými jsem se bohužel také setkal)

No, toť asi vše.
feanor 5.12.2008 14:27  23797
2KOUBANo to je problem vsech techto diskuzy. dostanes se do stavu, kdy kazdy je na svym saseknutej a nikam to nevede:-)
Ale neboj jak uz to budu muset ukoncit. Neumerne tozit narusta text a informace vnem obsazena klesa. A navic to brutalne zere cas. na predchozy prizpevek Jensona jsem odpovidal cca pres hodinu a to jen diky tomuz ze jsu dneska doma. Vcera jsme byl ve skole a psal jsem kdyz jsem se potreboval odreagovat a zabralo me to celej den:-) a navic je to co jsem napsal dost zmateny:-(
kouba 5.12.2008 14:13  23796
2 Feanor and Jerson.Já pročítám všechny příspěvky. Se zájmem i ty dlouhé. I když mám pocit, že z toho, jak to dobře vyvýjelo, se začínáme zase zacyklovat :-(

[ 5158 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt