Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Něco navíc v zeleném?
A proč ne...

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62306 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
artfan Artfan 29.5.2023 17:48  78029
MiroKrásně a od srdce napsané hodnocení. A že máš k Relayeru vtah "ďaleko, ďaleko silnejší" je dáno tím, že jsi o hodně větší a silnější než já....hehe
Poslechl jsem si Going... a chrochtal blahem a při Awaken chlupy na rukou zježené jako obvykle... :-)
pepanovacek PepaNovacek 29.5.2023 15:04  78028
Miro + IvanHoši, děkuju za krásné recenze - poprvé jsem je četl na Šumavě, hehe.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 29.5.2023 14:55  78027
Ivan... moc hezky, veľa pasáží sme napísali podobne, aj keď môj vzťah ku "Relayer" je ďaleko, ďaleko silnejší :-)
artfan Artfan 29.5.2023 14:15  78026
Yes – Relayer (1974)

Relayer je album Yes, které jsem docela dlouhá léta moc neznal. Mělo docela nekvalitní nebo zvláštní zvuk, který mi také trochu bránil se do hudby důkladně ponořit. Až nyní před několika lety jsem si pořídil remasterovaný originál, který je na tom zvukově lépe. Zaznamenáváme změnu na postu hráče na klávesové nástroje, do skupiny přichází – Švýcar Patrik Moraz.

Skladba The Gates Of Delirium byla napsána volně podle Tolstého románu Válka a mír. Celý ten dvouminutový začátek mi dal připomenout TFTO – podobný styl, podobně hrubá hudba. Vždycky mi připadala úvodní část jakoby neuspořádaná, neučesána. Neumožňuje mi úplně se zachytit líbivého motivu, zvuku některého z nástrojů. A to kazí celkový příznivý dojem z Delíria. V deváté minutě přichází první velké vzrušení v podobě válečné přestřelky kláves a kytary, souboji zdatně sekunduje Squire. Muzika se zrychlí a vymaní se ze zajetí Talesů… je mnohem zábavnější a já si pokyvuji do rytmu spokojeně hlavou. Bitevní pasáž vrcholí a je to opravdu nářez. Klávesy se nevzdávají a snaží se udolat kytaru. Nádherný výjezd do závěru části bitvy s klouzavou kytarou. Bojovníci se zklidňují, adrenalin vyprchává a začínají sčítat mrtvé. Jednoznačným vítězem na tomto poli je hudba Yes. Jsou to skvělé minuty Delíria. Gradace do nadoblačných výšin kytary či kláves až po úplné zklidnění, aby pak mohlo přijít křehké a nádherné Soon. Až nebeský hlas kytary přináší základní melodii této části, ve které pokračuje andělsky Anderson. Nad bitevním polem plným mrtvol se nese hlas anděla...the Sun will lead us, our reason to be hear…

U Sound Chaser jsem mi došlo až nyní při naposlouchávání, proč se mi líbí víc a víc. Jedná se o úžasný freejazzový nářez hodně mi připomínající podobné kousky Franka Zappy. Skladba je dost odlišná od dvou ostatních souputníků na albu a boduje svojí kreativitou a pestrostí. Je celá plná života až po hospodské: čačačá čáča. Největší podíl na vzniku a charakteru skladby má údajně Patrik Moraz.

Křehká a krásná To Be Over na závěr alba se hodí. Mistrovsky a po yesovsku, s názvuky asijského soundu (kytara), což má možná odkazovat k tématu předchozí desky. Možná také ne.

Na desce je hodně slyšet Patrik Moraz. Zní jinak než Wakeman, možná hraje méně kudrlinek, hraje více melodicky, nevím, jako nemuzikant to nedovedu přesně vyjádřit, ale cítím to.
Za ta dlouhá léta se mi nepodařilo k Relayer najít bezvýhradný vztah, tak jako u CTTE. A nemůžu mu proto dát plnou palbu.


9/10
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 29.5.2023 00:14  78025
YES – Relayer (1974)
Desert Island Discs je rozhlasový program britskej BBC Radio 4, existujúci už od roku 1942, kde si pozvaný hosť pravidelene raz za týždeň v roli fiktívneho stroskotanca na pustom ostrove, môže zobrať so sebou osem ľubovoľných nahrávok hudby, jednu knihu a jeden luxusný predmet ...

Zredukujem to len na jednu, jedinú hudobnú nahrávku, ktorú by som si potenciálne na „pustý ostrov“ vzal – a výsledok je jasný už desaťročia, „Relayer“ by zvíťazil bez zaváhania pred ďalšími finalistami, ako sú „Close To the Egde“, „Selling England By the Pound“ a „Dark Side Of the Moon“ ...

Od svojich osemnástich rokov som tento album počul, asi ako jediný – nepochybne viac ako tisíc krát v doterajšom živote, ďalší „finalisti“ v tomto určite o nejakú tú stovku zaostávajú ...

Nemám príliž rád „rebríčky“, ale v prípade komplexnej tvorby kapely, ktorá ma v živote hudobne zasiahla najviac, je to takto :

Najobľúbenejšia suita/epos (cca 20 minút) : „The Gates Of Delirium“

Najobľúbenejšia stredne dlhá kompozícia (cca 10 minút) : „To By Over“

Najlepšia kompozícia, ktorá dokonale spája subžánre art rock a jazz/fusion (toto ako všeobecná hudobná kategória v 70.rokoch) : „Sound Chaser“

Najobľúbenejšia kratšia skladba/singel : „I Hear You Now“

A v poslednom prípade nejde o žiadny kompromis, keďže po odchode Ricka Wakemana sa na konkurze nového klávesáka do kapely zúčastnili aj renomované mená, ako Eddie Jobson a Vangelis Papathanasiou, takže celú hudobnú produkciu tandemu „Jon and Vangelis“ považujem striktne za „súčasť rodiny“. Už je to história a špekulovať o tom ako by vyzeral album YES s Vangelisom je kontraproduktívne z troch príčin :

Pre ostatných členov kapely (najmä Howe/Squire) bol príliž silná hudobná osobnosť.

Odmietal cestovať lietadlom, čo by vrámci koncertných turné skupiny bol celkom zásadný problém.

Nedostal povolenie od Musicians Union (Britský zväz hudobníkov) ...

Krátko na to, ako konkurz predošlých viacerých klávesistov nedopadol pozitívne, navrhol reportér v tej dobe najetablovanejšieho britského hudobného časopisu „Melody Maker“ a životopisec YES - Chris Welch kapele, aby vyskúšala na tento post švajčiarskeho hudobníka a filmového skladateľa, so skúsenosťami v jazze a klasickej hudbe a člena prog / jazz fusion tria Refugee - Patricka Moraza. Výsledok tohoto spojenia je historicky definitívne jedinečný ...

Na albume „Relayer“ používa Steve Howe majoritne gitaru Fender Telecaster, oproti svojej najbežnejšie používanej Gibson ES-175 z predošlých albumov (aj bežne koncertne), a navyše aj pedálovú steel gitaru, Chris Squire tu častejšie používa Fender Jazz Bass a Patrick Moraz tu hrá na celej palete klávesových nástrojov, ktoré na iných albumoch YES nenájdete.

Alan White hraje mojím vnímaním na albume na bicie vo svojej životnej forme. Vokálne harmónie a štruktúra doprovodných hlasov (Squire / Howe) na „Relayer“ je vrcholom art rockovej dokonalosti v symbióze s inštrumentalitou, ktorú hudba albumu obsahuje. Všetko tu funguje prakticky dokonale, ako kozmická loď veľmi vyspelej mimozemskej civilizácie. Album nie je čiste art rockovou záležitosťou, ale ideálnou spojnicou geniálneho progresívneho rocku a jazz rock / fusion. Je ešte hutnejší, dramatickejší, mierne tvrdší, ako už dokonalý „Close To the Edge“ ...

„The Gates Of Delirium“ je Andersonova inšpirácia románovou epopejou „Vojna a mier“, ktorej autorom je L.N.Tolstoj. 22-minútový kolos je absolútne vrcholnou lekciou art rocku, inštrumentálnym majstrovstvom všetkých štyroch špecializovaných hráčov na svoje nástroje a zároveň dokonalosti hlasu Jona Andersona. Fantastická basgitara Chrisa, nesmierna gitarová variabilita a nápaditosť Stevea, úplne originálny invenčný prístup hry na klávesových nástrojoch Patricka a Alan tu bubnuje s obrovskou ľahkosťou a bezchybnosťou. Budovanie kompozície je pozvoľné, postupne gradujúce so spievanou časťou Jona, kde sa rovomerne striedajú party dominujúcej gitary a špecifických farieb klavesových nástrojov a v strednej pasáži prechádza do dramatickej sekcie „boja /vojny“, istým spôsobom je to aj súboj Howe / Moraz a s geniálnym cyklickým motívom basgitary Chrisa v podklade a zvukmi „rynčiacich zbraní“ ... po dramatickom vrchole prichádza postupné skľudnenie a nebeská „mierová“ pasáž „Soon“ so spevom Jona Andersona je úplným dokonalým vyvrcholením ...

„Sound Chaser“ je vyše 9-minútová jazz/art rocková nakladačka, aká nemá v portfóliu kapely YES obdobu. Evidentne je najviac ovplyvnená majoritným jazzovým cítením hudby v podaní Patricka Moraza, ale skvele a minimálne rovnocenne mu tu sekunduje aj Steve Howe. Aj rytmická sekcia Squire / White tú robí neskutočné divy a atypické hudobné štruktúry, na ktoré by boli iste hrdí aj hudobníci, čo prešli radami King Crimson (myslím, že v tejto chvíli by tu chcel byť sám Bill Bruford ...). Toto je už skutočne skôr Return To Forever skrížený s King Crimson, ako skutočný YES ... ale predsa len je to ... dokonalý YES ...

Na „The Yes Album“ a „Fragile“ si táto žánrotvorná kapela vybudovala svetové renomé a rešpekt v kvalite a sile najmä na stredne dlhých trackoch v dĺžke okolo desiatich minút. Na albume „Close To the Edge“ to v ďalších dvoch prípadoch YES veľmi výrazne potvrdili. Ale Magnum Opus je u mňa v tejto kategórii v tvorbe tejto skupiny 9-minútová nádhera „To Be Over“ ...

Opäť je to o istej „súťaži“ Howe versus Moraz, s nesmierne krásnou výstavbou z pomerne pokojnej pasáže s chlácholivým spevom Jona do dramatickejšej verzie s úžasnou gradáciou a variabilitou gitarovej ekvilibristiky Howea a záver s trojhlasmi Anderson / Squire / Howe a vloženým sólom Moraza a opäť skvelým gitarovým epilógom ... absolútne neopočúvateľná záležitosť ako čerešnička na torte, alebo ako diamant vsadený do platinového prsteňa ...

Obal albumu „Relayer“ je samozrejme z dielne Rogera Deana a špecificky korešponduje s hudbou a textom úvodného eposu „The Gates Of Delirium“. Definitívna verzia obalu je vlastne realizácia a grafická konštrukcia samotného Rogera po tom, ako si túto suitu po nahrávaní výrazne obľúbil. Tak, ako hudba na tomto albume, aj tento cover je pre mňa symbolom niečoho, čo stojí na samom vrchole ...

Albumy „Close To the Edge“ a „Relayer“ definitívne zmenili v mladosti môj pohľad na hudbu a jej vnímanie, sú pre mňa akýmsi ideálom hudobnej dokonalosti a spôsobili majoritne to, že som sa stal hudobným Hľadačom ... je to neustála, až nutkavá snaha objavovať v záplave hudobnej produkcie, teda tej sofistikovanej niečo, čo sa týmto ideálom čo najviac priblíži, keďže prekonať sa to pravdepodobne už nedá ...


10/10 ****
pepanovacek PepaNovacek 27.5.2023 14:52  78024
Miro, děkuju, někdy se do Prešova vypravím.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 27.5.2023 12:43  78023
Pepahttps://cs.wikipedia.org/wiki/Pre%C5%A1ov

... žijem tu prakticky doteraz celý život (mimo času 5 rokov na VŠ v Bratislave a roku ako absík na vojne v Trenčíne), centrum je určite veľmi pekné, oproti údajom na Wiki má Prešov reálne s prímestskými časťami vyše 100 tisíc obyvateľov - si kedykoľvek vítaný :-)
A dopravné zápchy sú tu ako v Prahe ...
pepanovacek PepaNovacek 27.5.2023 12:30  78022
Miro, právě jsem vezl z Jablonce do Liberce studenta z Prešova. Říkal jsem mu, že tam mám kamaráda, a on se mě ptal, jestli jsem někdy v Prešově byl, prý je to moc krásné město. Asi bych to měl napravit a podívat se tam.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 27.5.2023 12:24  78021
17.7. 2023 je koncert Nick Mason’s Saucerful Of Secretsv Karlíne ... ja mám tento deň ešte doma v Prešove laserový mikro-zákrok na ľavom oku (fibróza), takže u mňa je to celkom pasé ...
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 27.5.2023 12:18  78020
Honzo... na Nicka Masona by som šiel v pohode zase, skvelí hudobníci, on sám ešte v kondícii slušného bubeníka a predsa len starší, psychedelický materiál PF mi v dnešnej dobe vraví viac, ako komerčne úspešnejšia éra, keď v PF (a samozrejme v jeho vlastnej tvorbe) už jasne dominoval síce hudobný fenomén, ale ľudsky veľmi kontroverzný narcis a egomaniak ...
bubla Bubla 27.5.2023 12:08  78019
MayakNa Nicka Masona jdu v červenci v Praze, sice možná bude hrát to samé, co loni (i když zatím každý rok nějaká změna byla), ale mě to prostě baví.
bubla Bubla 27.5.2023 12:03  78018
PepaJá bych samozřejmě taky šel na koncert kvůli muzice, ale jestliže Waters v promítaném textovém a obrazovém doprovodu a při promluvách mezi skladbami neustále sděluje své politické názory, tak to jde těžko oddělit a připadal bych si tam jako na protiamerické demonstraci, což by mi nebylo příjemné.

Clapton byl naposled tak nehorázně drahý, že bych na něj nešel, i kdyby to snad měl být ještě lepší koncert než hudebně i zvukově naprosto perfektní Knopfler, který stál ani ne polovinu.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 27.5.2023 11:25  78017
... videl som Pink Floyd na Strahove 1994, R. Watersa na "In the Flesh Tour" v 2002 v Budapešti a Nicka Masona na Loreley v r.2019 (zase koncertuje aj tohoto roku na festivaloch a po Nemecku) a dva krát Australian Pink Floyd, akurát koncert David Gilmoura vo Wroclawi som prepásol, asi mi to už stačí, akcií je priveľa a financií menej ...
pepanovacek PepaNovacek 27.5.2023 11:18  78016
BublaBrácha mi říkal, že jeho dcera chtěla po třetí písničce odejít - plakala dojetím jak prý to bylo krásné. O playbackách nic neříkal, byl nadšený, a prý to byl mnohem lepší koncert, než Clapton, na kterém jsem taky nebyl. Názory mě moc nezajímají, spíš bych šel na koncert kvůli muzice, hehe.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 27.5.2023 11:17  78015
Pepa, Honza - R.Waters... ségra Alena bola s Jardom (partnerom) posielala mi fotky a video šoty už z koncertu, vravela, že výprava, aranžmá a zvuk OK, ale že dědek z toho urobil politické školenie pacifistu/ľavičiara a že už na pódiu pôsobil veľmi unavene (79 rokov) ... ja by som nešiel už z princípu, moje antiruSSké nastavenie je tak silné, že toto by som nestrávil ...

[ 62306 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt