Bubla + Ravil = androš
Ono je to samozřejmě velice složité vysvětlovat, protože naše názory vždy budou jednostranné, osobní a předpojaté, tedy subjektivní, možná v hospodě u piva by se vše dalo lépe vyložit i lépe pochopit, tady, v písemné formě dochází někdy pochopitelně k nedorozuměním. Takže pravdu máme všichni, Honza, Dan, Olias, Antony, a s dovolením i já, každý to zkrátka vidíme po svém.
Dan to napsal ve 48713 moc pěkně, s tím souhlasím, a zaujalo mě i co psal Honza ve 48715 – subjektivní je samozřejmě i ta hranice, subjektivní a velice tenká, asi jste se všichni setkali s tím, že prostě někdy jste na vážkách (nejen u hudby, ale třeba i filmu nebo knihy), jestli je to výborné anebo průšvih. Alespoň mně se to tedy občas stává, naposledy úplně čerstvě s prvními dvěma alby Stevena Wilsona.
Podobné je to i s tím undergroundem a různými přirovnáními s Van Der Graaf Generator. Ti samozřejmě nebyli zakazovaní nebo dokonce ilegální, ale nám šlo o hudební podobnost, a tu nás slyšelo víc, no a já naopak vidím Van Der Graaf Generator blíž k tomu českému undergroundu, než třeba ke King Crimson, kteří byli v době, o které se bavíme, podle mého na naprosto jiné úrovni, skladatelsky, aranžérsky, instrumentálně. Ta hranice je fakt velice tenká, a snad i nejasná, a napadly mě při poslechu alba H To He, Who Am The Only One ještě dvě kapely, ale pak jsem pasáž o nich ve svém hodnocení vymazal, protože jsem se do toho nějak zamotal, a říkal si, že ty moje bláboly těžko někdo pochopí. Tak to zkusím teď podruhé.
Ty kapely jsou Extempore a Hokr. S oběma jsem hrál (i když s Hokrem jen jeden koncert), takže o to víc by se dalo říct, že budu neobjektivní, což si ale vůbec nemyslím, jak uvidíte. Extempore jsem v podstatě neznal, kromě jednoho koncertu v roce 1981, už bez Neduhy a jen s mlhavými vzpomínkami. Když jsem dostal nabídku s nimi hrát, od Jirky Hradce, a on mi dal nějaké staré nahrávky, byl jsem velice překvapený, jak složitou muziku hráli, a jak znamenitě, Jirka třeba je podle mého opravdu nedoceněný, asi i málo známý, ale naprosto vynikající kytarista, řekl bych jeden z nejlepších, nejen ve své generaci (Radim Hladík, Luboš Androš, hehe, třeba). Takže to byl nejspíš úplně typický český underground, ovšem Extempore neměli v době, kdy vycházela stěžejní alba československého rocku kapelám jako Flamengo, Etc …, Blue Effect, Marsyas atd. šanci cokoliv oficiálně natočit, což je obrovská škoda, protože patřili k absolutní tehdejší domácí špičce. No, a Hokr ? Ten je, podle mého, na té hranici, která se velice těžko určuje. Hrál jsem s nimi na akci s názvem Potulný dělník, což byl festival (nejen) poesie v Brně (14. 10. 2011), no a tam byly právě ty (pro mě) podivné kapely a „umělci“, kteří prostě umí buď hodně málo, spíš ale většinou úplné hovno, vystupují často zhulení nebo ožralí, a já tohle všechno píšu při poslechu alba Grace For Drowning, uvědomuju si, že se mi to zase samozřejmě nepodařilo vysvětlit, a abych vás zmátl ještě víc, našel jsem z té akce s Hokrem jednu fotku, která podle mě vyjadřuje poměrně přesně, co si o tom všem myslím, pokud tedy ale nevyjadřuje něco úplně jiného, hehe.
|