Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Diskuze na Lopuchu,
pohlazení na duchu

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62293 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
bubla Bubla 1.5.2021 20:30  64623
AntonyPěkně vystiženo. Mám z toho alba v lecčems podobné pocity. A jsem rád, že se skoro všichni shodli na Poles Apart.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 1.5.2021 18:04 - Oblíbené kluby (05:27) 64622
PepaNovacek [64619]: paráda!!
pepanovacek PepaNovacek 1.5.2021 17:26 - Klub GENESIS (05:08) 64621
DanOd Normy nahoru proti proudu Kamenice na rozcestí Pod Platenfalem, pak na Bílou vodu a po Terexce ke staré celnici a zpátky do Harrachova.
ravil_saton Ravil Saton Indigo opět žije - 18.11. Chapeau Rouge - www.indigoseries.com 1.5.2021 17:14  64620
PepaPekny - kam si jel?
pepanovacek PepaNovacek 1.5.2021 16:59 - Klub GENESIS (05:08) 64619
Tak dnes jsem poprvé v životě - a možná, že i naposledy - lyžoval v květnu. Nad Harrachovem, sníh je sice až v tisíci metrech, takže jsem větší část trasy nesl běžky v ruce, ale nepotkal jsem jediného člověka, a užil si nádherné tři hodiny v lese.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 1.5.2021 08:02 - Oblíbené kluby (05:27) 64618
PepaNovacek [64617]: paráda!
Už tu máme první recenzi na LZ!
:-)
Díky
pepanovacek PepaNovacek 1.5.2021 07:46 - Klub GENESIS (05:08) 64617
Led Zeppelin – 1969
Led Zeppelin je jedna z těch nemnoha kapel, jejímž všem albům bych nasázel bez mrknutí oka plnou palbu, a to v jakékoliv škále. Když tak o své první větě přemýšlím, napadlo mě, kolik dalších takových skupin bych byl schopen vyjmenovat, a pravděpodobně se k tomuto zajímavému tématu ještě vrátím. Přiznám se a zopakuju, že tzv. Bublovsko – Tučňákovský přístup, jehož existenci mi vážení pánové odhalili při recenzování Pink Floyd, se mi líbí, souhlasím s ním, a přijde mi správný a logický, hezky nám jej ve svých komentářích chlapci milí osvětlili. Takže ano, klidně bych mohl ke každému albu napsat jednovětý, případně několikavětý odsudek a dát mu maximální hodnocení, nicméně to neudělám, protože i mě samotného zajímá, v jakém rozsahu se budu pohybovat.

První album Led Zeppelin jsem si kupoval jako LP – Supraphon ho vydal v roce 1982, a už si nevzpomenu, jestli jsem ho slyšel někdy předtím, spíš bych řekl, že ne. Jistý jsem si naopak tím, co jsem od kapely slyšel poprvé v životě, kdy, a kde – ale o tom později. Ještě mám nádhernou vzpomínku, jak jsem tohle zánovní a téměř nehrané LP věnoval svojí první lásce, na lavičce u Vltavy … před skoro čtyřiceti lety …

A hned v úvodu tedy sdělím, že debut Led Zeppelin nikdy nepatřil k mým nejoblíbenějším deskám kapely. A taky jsem si právě uvědomil, že je to poprvé, kdy bych nejspíš byl schopen napsat pár blábolů o všech albech jedné kapely, aniž bych si je musel pouštět, tak dobře – a dlouho – je znám. Předpokládám, že úlohu, jakou měl při Pink Floyd Honza, v závorce Bubla, převezme tentokrát Percy, v závorce Jirka, a dozvíme se tak opět spoustu zajímavých informací, z nichž některé jsou notoricky známé, a některé zase ne. Co pro mě vždycky bylo pozoruhodné, je fakt, že se celá deska natočila údajně za šestatřicet hodin, a hlavně pak, že většina alba byla nahrána živě, což je slyšet, a což mě baví.

A jak jsem se v předchozím odstavci holedbal, že bych o Led Zeppelin mohl klidně psát, aniž bych si jejich muziku musel pouštět, tak jsem po poslechu prvního alba nenapsal téměř nic, jenom pár poznámek. A asi tedy zůstanu u bohapustého plkání a bezobsažného slovotoku, a budu spoléhat na Percyho a další klauňy.

Zmíním jen ve stručnosti fantastický šlapák v úvodní skladbě, ty dvojúdery nebo jak to nazvat, pokud víte o čem mluvím, super, pokud ne, nevadí – poprvé to zazní v čase 0:24, pak se to párkrát opakuje a v závěru ještě graduje – John Bonham byl famózní bubeník, a to, co dokázal zahrát jednou nohou, mnozí jeho kolegové nezvládli ani na dva šlapáky. Dále pak, že druhá strana je (pro mě) mnohem lepší, na první jsou právě momenty, kvůli kterým nepatří debut k mým favoritům, třeba ty odpovídačky kytary a zpěvu v You Shook Me. V Dazed And Confused exceluje Robert Plant, a John Bonham tady předvádí asi poprvé svoje později proslavené a legendární trioly na kotle a šlapák, je to, pěkně prosím, v čase 4:57 – 5:02 – to jsou další z mých několika málo poznámek. Druhá strana, to je v podstatě jedna bomba za druhou, nejvíc mě baví první tři skladby, Your Time Is Gonna Come s nádherným úvodem na varhany, akustická, instrumentální Black Mountain Side, a následující vypalovačka Communication Breakdown. Poklonu musím samozřejmě vyseknout všem pánům muzikantům, a marně přemýšlím, jestli znám jiný debut, kde hrají dva zkušení a ostřílení matadoři (i když věkově pořád mladíci), mistr Jimmy Page a mistr John Paul Jones, a dva téměř neznámí hudebníci, mistr John Bonham a mistr Robert Plant, v době nahrávání dvacetiletí kluci – excelují tady úplně všichni. A to je asi tak ©Forrest Gump všechno.

První album Led Zeppelin je samozřejmě fantastické a je to v každém případě bomba. Hodně syrové, hodně bluesové, hodně tvrdé. A samozřejmě za plnou palbu. Ale protože chci opravdu nějak jednotlivé desky rozlišit, tak v rámci kapely musím ubrat. Mí tučňáci a bublové mi ©Wolfgang rozumějí.

8/10
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 30.4.2021 23:54  64616
puschpullK mým taky. Posluchám ho teď podruhé po sobě.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 30.4.2021 23:43 - Oblíbené kluby (05:27) 64615
Antony [64613]: díky za recenzi. The Division Bell patří k mým nejoblíbenějším albům od PF ...
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 30.4.2021 23:33  64614
Doháním tímto poslední Flojdí rest a těším se na LED ZEPPELIN. Jsem mimo jiné zvědav kolik hodnotitelských sloupečků budu v tabulce vyplňovat :)
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 30.4.2021 23:32  64613
PINK FLOYD - The Division Bell (1994) DR11 CD Japan Sony SRCS 7324

Poslední regulérní album skupiny PINK FLOYD bylo očekávanou událostí tehdejší kulturní scény. Vzhledem k tomu, že jméno souboru bylo populární i mezi posluchači, co se hudbou nezabývali až tak do hloubky, a pojem art rock byl pro ně nadávka, skloňovala je média všude možně. Každý čekal možná něco jiného a odlišného, avšak obecné prognózy byly nakloněny k něčemu „příjemnému“. Nemýlily se.

Když se nad tím zamyslím, žádná jiná art rocková skupina nevyextrahovala ze svého klasického období tolik populárních hitů, jako právě PINK FLOYD. V rádiu je motají pořád dokola a budují tak jejich renomé u běžných posluchačů, že to je „ta“ slavná kapela. Nevadí, že těchto hitů je cca 5, je to pořád víc než jeden. Co by za to ostatní dinosauři druhu YES, JETHRO TULL, KING CRIMSON & spol, dali. Nebo možná nedali, záleží na úhlu pohledu, ale nedomnívám se, že by slávou pohrdli. Výjimku tvoří samozřejmě GENESIS, jenže jejich popí hity z klasického období nepocházejí, a většina jejich diskorádio fandů by musela být omývána po vyslechnutí takového Trespass.

Proto jsou poměrně velkou částí posluchačstva a obecenstva samotní PINK FLOYD vnímáni jako fajný pop rock ansámbl, co hraje hladivě romantickou muziku, a ještě navíc, Máňo, dyk je to umění. No jejda. Tož, proč gloriolu nepodpořit líbivými songy, když to celý svět očekává, a když to bude možná naposledy. Bylo by opakem sebezáchovy teď začít nějak experimentovat. K čemu takový risk. Kdepak, tento pěkně hladce běžící, čerstvě seřízený a naolejovaný stroj musí být provozován v osvědčeném nastavení, aby jím zhotovený produkt byl přijatelný pro co nejširší základnu oddaných, či neoddaných, ale hlavně koupěchtivých konzumentů.

Ovšem i z takové konstelace se dalo vyjít se ctí, aniž by se rylo držkou v disko blátě, jako výše zmínění GENESIS a další nejmenovaní popíkáři, kdys art rockeři. Během poslechu The Division Bell je nutno před autory smeknout a uznat, že ke tvorbě díla přistoupili bez výrazných obětí na straně hudební promyšlenosti a svébytnosti. V tomto směru je možno album vychutnávat s naplňujícím pocitem v jeho aristokratické vznešenosti. Ano, naštěstí pořád jde o art rock, krásný, vzdušný, barevný, oblažující. Pod naleštěnou a nazdobenou slupkou, kterou zkušený posluchač snadno prohlédne, je opravdová Muzika, což je hlavní.

První, co po přívětivém intru upoutá, je zaoblený, efektně nabasovaný a vyklenutý zvukový charakter nahrávky. Mám z ní doslova barokní pocit, jak je bublavě vstřícně objímavá. Hudba se díky tomu stává přístupnou a vzbuzuje libé pocity už precizností svojí produkce. Samozřejmě, nebylo by to k ničemu, kdyby vlastní skladby také nebyly perfektně složené a provedené. Takových nahrávek, co předvádějí skvělou technickou stránku, ale náplň mají chabou, známe spoustu. Naštěstí Gilmour ve vlastním studiu a za vlastní produkce (vypomáhal Bob Ezrin) neponechal nic náhodě.

Ještě zpět k tomu intru. Skladba Cluster One je instrumentální rozbřesk celého alba a vskutku svojí zvukomalebností by mohla podkreslovat nějaký milý dokument National Geographic, nebo třeba atmosféru animované vesničky v Hobitíně. S efektním průletem kamerou nad hlavami roztomilých postaviček. Od chvíle, kdy se do toho kapela opře, tedy hned ve skladbě What Do You Want From Me, se můžeme zaposlouchat do rozvážného a promyšleného hudebního toku, jenž konzistentně proplouvá celou stopáží desky. Homogennost a rovnoměrnost rozprostření zážitků na albu je zcela vzorová a dalo by se říci, že nenajdeme slabé místo.

S tím jde ruku v ruce fakt, že na druhou stranu ani nenacházím výrazně silné místo, uhrančivý dramatický moment, který by vyryl rýhu do mojí duše. Tolik bych to chtěl, leč nedočkám se. Veškerý dojem z hudby je krásný, místy tajemný až patetický, hodně dokáže rozjímat a vznášet se nade mnou, jako duch k výšinám zvoucí. Je to velice silné, například skladba Poles Apart je tímto prosycená a její rozechvělý patos jistého sentimentu je opravdu působivý. V této skladbě, jako v jedné z mála, pociťuji i mírnou katarzi. Ale není tu závrať, dechberoucí drama, neběhá mráz po zádech. Všechno je takové jako v kreslené pohádce, a ani na moment nezapochybuji, že se vše v dobré obrátí.

Poznávacích znamení vytvořených kapelou jako vlastní trademark je na desce plno. Předvedli všechno, dokázali to podat účinně, přesvědčivě, a co je hlavní, s mírou. Hra by se dokonce dala nazvat úspornou, což je prospěšné. Muzika se tak neoposlouchá. Mám-li něco vskutku pochvalovat, je to určitá střídmost v projevech věcí, které mají vyzkoušené, osvědčené, a mohli by je solit pěkně pod tlakem. Ničehož takového se PINK FLOYD zde nedopouštějí, za což mají můj veliký vděk. V tomto smyslu album účinkuje jako studánka živé vody, co se znenadání objevuje na pouti vyprahlého hledače hudebních zážitků. Ani bych nechtěl zmiňovat nějaký nástroj speciálně, protože mi tu do sebe vše dokonale zapadá, a i v místech, kde se mohu blahem rozplynout například nad Gilmourovou ovíjivou a klouzavou kytarovou hrou, nepřestávám hmatatelně pociťovat význam a působivost ostatních nástrojů.

Všeho je tak akorát, vkusně použité smyčce, kterých si všímám, jak jsou coby podpora ve skrytu pěkně na pozadí, nebo vokální sbory dam, které nikde netrčí. Když dekor, tak uměřený, aby nezakryl hlavní motiv. Práce mistrů, to musím zdůraznit a kdykoli zopakovat. Všeho je akorát, až na jednu výjimku. Aby hudba byla co nejvíce snadno do ucha vklouzávající matérií, je prakticky celá nahrávka opatřena jakýmsi divným efektem. Funguje jako echo v akustickém oparu, dodává nahrávce nedůvěryhodnou zasněnost, auru kolem každého tónu. Být tohle použité místy, je to romantické. Protože je to všude, pořád, a zbytečně výrazně, je poslechový dojem snímán jako obraz na zamženém zrcadle. Takové vytváření tajuplného záhadna je poněkud laciné a rušivé současně. Vlastně to způsobuje spolu s faktem, že na desce není nějaký výrazný vrchol, bolestné drama, či alespoň krátký výkřik ducha, že albu nedám plný počet, ačkoli je pro mne lepší, než jeho předchůdce. Jsem deskou přespříliš chlácholen, aniž by bylo proč, takže se na ni dívám mírně podezřívavě se zdviženým obočím.

Z toho plyne výběr nejoblíbenějších skladeb, kterým bych pět recenzentských hvězd s čistým svědomím přidělil. O Poles Apart jsem již psal, další drahokamem je Coming Back To Life. To je druhý song, v němž je struktura postavena pro mne velice přitažlivě, tedy že tóny tvoří příběh. Zlom někde v jedné třetině její délky, a to nástup akustické kytary, je pro mne jediným tolik žádoucím zacloumáním (byť malým, ale nechť) na jinak lehce zčeřené hladině jezera, v něm dlí Lady of Music. No a samozřejmě nesmím pominout závěrečný veleopus, tedy High Hopes, který je duchovně pohroužený do atmosféry sedmdesátých let, kdy PINK FLOYD kreslili vesmírné mlhoviny a mne v nich dokázali navěky utopit.

Jak jsem psal, i přes zmínění tři skvělé skladby, album nemá slabého místa, ostatní kompozice příliš nezaostávají. Vzácně vyrovnaná deska mi přijde něčím příbuzná s Wish You Were Here. Nedokážu to přesně vyjádřit, snad ani nechci, jen ve mně vyvolává podobné rozechvění. Sice mu ve srovnání se svým předchůdcem něco chybí, není tam ten industriální tísnivý strach, je zklidněná a smířená, ale přiletěla ze stejného souhvězdí. Vlastně, přál-li jsem si někdy sequel desky Wish You Were Here, kterou bezmezně miluji, nemohlo to dopadnout lépe. The Division Bell mne dojímá. Tohle pokračování, a vlastně také loučení se dá snést, a jako takové je i vnímám.

****
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 30.4.2021 18:08  64612
PepaZnáš a líbili se ti. Nejvíc poslední Seed. Mám na tebe spis, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 30.4.2021 18:06 - Klub GENESIS (05:08) 64611
MarekChtěl jsem napsat, že tuhle kapelu neznám, ale pak jsem se raději podíval, a zjistil, že znám, hehe.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 30.4.2021 17:48  64610
puschpullTo rozhodně je. Už jsem je tu kdysi propagoval :-)
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 30.4.2021 17:34 - Oblíbené kluby (05:27) 64609
Můj dnešní objev!Freedom To Glide
Skvělá muzika, dobře se mi tohle poslouchá!
:-)

[ 62293 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt