Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Něco navíc v zeleném?
A proč ne...

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan)
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
AC/DC - Back In Black - 1980 (Pepa)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62365 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2021 19:55  67130
Tyhle věci jdou tedy mimo mě, ale Lev psal taky o tom, že z toho CD pro Bonton, které dělal, využili pro nějaké podivné výběry nedávno i v Supraphonu, a ani mu to neoznámili.
bubla Bubla 24.11.2021 19:38  67129
slavaNo prostě Supraphon... Zrovna tady bych čekal, že to udělají lesklé, už proto, že to jsou kachle...
slava slava Nakonec to všechno dobře dopadne 24.11.2021 19:33  67128
M.Efekt 2021Tak jsem dnes rozbalil LP Svět hledačů v reedici 2021. Zvukově o dva řády výš než původní nahrávka na vinylu, která zní jako když přes tranzistorák hodíš hadr. Hraje líp než než CD z 1999, které mám. Nádherně sejmutý klavír a rajcovní Semelkovy plný basy.
Ale ten obal supraphon opět zprasil. Fakt to nechápu. Nádherná práce Petra Síse. Ztratili se původní tiskové desky. No a co. Snad existuje obrazová předloha nebo fotka. Při dnešních technologiích se dá dobře upravit i scan z tiskové předlohy z původního obalu. Barevně...úplně rozjetý. Navíc ta drobnokresba Sísova příběhu byla zdůrazněna lesklou laminací, na kterou se opět vykašlali. Výrobně 3,- Kč navíc.
No nic. Pustím si novou desku a v ruce si budu prohlížet staré dílko.
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2021 18:56  67127
Honza Jo, jo, teď jsem dočetl - shoda na silných i slabších věcech, a i tak nějak celkově - prostě jsme evidentně vyzrálí posluchači, hehe. Jsem zvědavej, co napíšeš o Hodokvasu.
artfan Artfan 24.11.2021 18:36  67126
BublaPerfektní recenze (jako obvykle). Děkuji.
bubla Bubla 24.11.2021 18:34  67125
PepaOhledně Zvěstí asi docela shoda, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2021 18:27  67124
Honza Tobě neuniká nic, jako jednomu z mála, hehe.
bubla Bubla 24.11.2021 18:25  67123
PepaJinak další album TBC na hodnocení je Warpaint, nebo mi v té pauze něco uniká?
bubla Bubla 24.11.2021 18:23  67122
Jazz Q – Zvěsti

Po návratu z USA dal Kratochvíl dohromady novou kapelu a nasadil nový styl, který v zásadě celkem držel až do konce Jazz Q v 80. letech. Luboš Andršt od roku 1972 prošel docela zásadním vývojem a z rocku (začátky Energitu) se posouval k jazzu (s Viklickým aj.). Jaromír Helešic je asi nejjazzovější bubeník ze všech, kteří se do té doby na deskách Jazz Q objevili, ale možná se mi to jenom zdá vzhledem k materiálu. V kombinaci s Fauknerem, který se jako jediný vrátil z předchozí sestavy, vytvořili výbornou rytmiku. Oproti pestrobarevným ohňostrojům Elegie jsou tu spíše přehledné meditativní skladby v celkem jednotném stylu. Je to JAZZrock. Spíš než Coreu, McLaughlina a Hancocka mi to připomíná Weather Report, nebo takové ty umírněnější jazzmany, kteří se pod tlakem okolností dočasně elektrifikovali. Všemu dominují klávesy. Kytara hraje spíš sóla než nějaké všudypřítomné doprovody. Martin Kratochvíl myslím ve své knize píše, kým a čím byl ovlivněn v USA. Myslím, že od něj znám třeba kytaristu Philipa Catherina. Je zajímavé, že se nevydal jednou z možných cest (posun do funky), ale vybral si jinou, jazzovější, která se zároveň asi lépe snesla s domácí hudební tradicí. Celkovému pročištění, uklidnění a zvláštní náladě celé desky odpovídá i jednoduchý, ale krásný obal.

Klekánice začíná moc pěkným spirituálním úvodem s akustickou kytarou a saxofonem Jana Martince, který přece jen dostal příležitost i na studiové desce. Druhá půlka skladby je nádherný rychlý jazz s perfektní rytmikou, kde je dialog elektrického piana a Moogu přerýván jakýmsi refrénem. Posléze se ve stejném, velmi melodickém stylu přidá i Andršt. Je to vynikající skladba, která ukazuje velký posun. Výborný je i ten tajuplný konec.

Následující Vzkříšení je taková typická kratochvílovská skladba postavená na vrstvách klavíru a syntezátorů, stupňování napětí a uvolnění v těch kytarových pasážích. Zajímavá, s pěknými sóly a zejména bych vyzdvihl Helešicovy bicí.

Šlépěj je druhá velká trefa do černého. Nádherné hlavní téma, které má prostor se rozvinout, skvělá rytmika, pěkné Kratochvílovo sólo a pak hlavně geniální Andrštovo sólo. Podle mě jedno z jeho nejlepších zaznamenaných sól, jestli ne vůbec nejlepší. Nádherně vystavěné, dynamické, uvolněné, nijak nepřehnané, pro mě santanovské, což je známka nejvyšší kvality. Třeba jen ten konec (4:44-4:57) je prostě úžasný. Hodně dělá i vynikající doprovod, který Andršta vynáší do oblak. Prostě bomba.

Jinotaj je první slabší věc. Projevuje se to, co mi u Kratochvíla trochu nesedí – že skladby tohoto typu, ačkoli jsou samozřejmě kompozičně jiné, mají při absenci nějaké jasné gradace tendenci znít dost jednotvárně.

Na druhé straně nás uvítá Tříšť, třetí z mých velmi oblíbených na albu. Krásný zvonivý doprovod kytary, kratochvílovská melodie na syntezátor, super bicí, ale i další santanovské sólo. To vše ve velice pohodové atmosféře.

Hodně atypická je Korouhvička postavená na takové změti syntezátorového ptačího zpěvu – ale i název to dost vystihuje. Zajímavý je prostředek, který to trochu rozbije, což vítám.

Čtvrtá z mých oblíbených skladeb je Krůpěj. Až romantický začátek klavíru a syntetických smyčců je vystřídán tajuplným motivem kytary a syntezátoru a ten je zase přehlušen návratem rozmáchlého hlavního motivu ozvláštněného slide kytarou. Dohromady to tvoří skvělý kontrast a musím říct, že neznám nic podobného.

Větroplach je zase taková typická syntezátorová melodie, podle které člověk snadno pozná Kratochvíla. Podstatné je, že tímto základem to nekončí, naopak se skladba velice zábavně rozvíjí. Opět se tu objeví Martincův chytlavý saxofon, který naruší dominanci syntezátoru a hraje hezký chytlavý motiv, ke kterému se skladba vrací až do fade outu. Na závěr alba asi nemohla být zařazena vhodněji.

Musím říct, že Zvěsti (a ještě jedno album) mi zabraly víc času, než jsem je docenil, ale dnes vnímám, že se tu ustaluje většina prvků toho Kratochvílova specifického stylu, které byly na předchozích deskách jen v náznacích. Co mi tohle album asociuje je pohled z okna bílého (nebo krémového) pokoje na měnící se (zimní) počasí venku, ale jako bych se nemohl pohnout, nebo dokonce okno otevřít. Tak čtvrtina alba je geniální, polovina výborná a čtvrtina dobrá, ale slabší.

Zajímavá sestava Kratochvíl-Andršt-Faukner-Helešic nevydržela dlouho. Nahráli ještě singl Horizont/Horký vítr s Marthou Elefteriadu, ale nevím, jestli vlastně koncertovali, nebo jestli to byla jen studiová sestava – minimálně Helešic hrál určitě s více kapelami a Andršt měl asi pořád Energit (a na začátku roku 1978 nahrával druhé album, i s Helešicem). No, jsem zvědavý, až na tuhle desku přijde řada v rámci reedic GAD Records, jestli budou mít nějaké další nahrávky této sestavy. Docela by mě to zajímalo. Začátkem roku 1978 už byli Jazz Q zase v úplně jiném složení. Andršta a Fauknera nahradili Francl a Padrůněk z rozpadající se jazzrockové sestavy Etc… a Helešice pak Trnavský z Bohemie. A teprve další rok vyšly Zvěsti.

4/5

P.S. Asi první nahrávkou sestavy z roku 1978 (ještě s Helešicem místo Trnavského) se stalo album Heleny Vondráčkové Paprsky. Je to jedno z těch zajímavých pop-jazz-rockových alb téhle doby, ačkoli na Kresby tuší to rozhodně nemá. Asi tři čtvrtiny desky složil Kratochvíl s texty Oskara Petra. Není to tak divoké jako od Kocába, objevují se zde variace na již slyšené motivy (nejvíc asi Maková panenka – Tříšť), často těm jazzovým nápěvům chybí nějaký chytlavý refrén, ale poslouchat se to dá, pokud vás dnešní královna soudních sporů postnormalizační pop music vyloženě neirituje (samozřejmě nebudu tvrdit, že by neuměla zpívat). Za zaznamenáníhodnou považuji titulní skladbu Paprsky, kde mi Vondráčková výrazem připomíná Janu Koubkovou (Horký vzduch a písek), Kruhy na vodě s výraznou basou a funky Neříkej. Vrcholy jsou pro mě Ta třetí jsem já, kde ten hlavní motiv je vynikající a je to nádherně propojeno s dechy, a pak vygradovaný zasněný závěr Kam zmizel můj malý námořník, trochu ve stylu Corey s Gayle Moran. Zajímavý experiment, ale popové ambice to asi mít nemohlo.
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2021 18:22  67121
Honza Pak je nejvyšší čas si je naposlouchat, hehe.
bubla Bubla 24.11.2021 18:20  67120
Queen mám taky rád, ale nikdy jsem úplně neproposlouchal celou diskografii. Znám převážně těch asi pět hodin jejich "největších hitů", hehe.
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2021 18:15  67119
ArtfanQueen já miluju. A den, kdy zemřel Freddie Mercury, si pamatuju úplně přesně, snídal jsem (v Uralské 10, hehe) a říkali to v rádiu. Queen bych klidně recenzoval, kdyby se přidal alespoň jeden klaun.
pepanovacek PepaNovacek 24.11.2021 18:13  67118
BublaLev mě, Honzo, zve opakovaně k sobě domů (bydlí někde u Bechyně), má doma nějaké bubny, sám si brnká na kytaru, že bychom si jako zahráli. Tak o tom uvažuju, když naše kapela se k žádné aktivitě nemá, hehe. A já bych si fakt už docela zase zahrál ... po víc, než roce ...
artfan Artfan 24.11.2021 18:07  67117
QueenOmlouvám se za mírného offťopíka, ale snad nebudu za to pranýřován. Dneska je to 30 let, co zemřel Freddie Mercury. Právě Queen byla v sedmdesátkách jedna ze skupin, která byla pro mě v TOP hodně. Od té doby se dost změnilo, jak u Kvínů, tak i v mých preferencích, takže dodnes si rád poslechnu prvních pět desek (I, II, Sheer Heart Attack, A Night at the Opera a A day at thew Races 1973-76). To byla ještě plnohodnotná muzika made in Queen plná barevnosti, překvapivých zvratů tempa, nálady, použití nástrojů a úžasného Freddieho zpěvu. Pak už se museli stejně jako jejich jiní slavní souputníci vyrovnávat s nástupem punku a Nové vlny britského metalu, popřípadě Nové elektronické vlny. Stejně jako mnozí jiní se snažili k tomu přistoupit po svém, ale dle mě už to nebylo ono. Rád si ještě poslechnu následující dvě desky News of the World a hlavně Jazz (1977 a 78). No a dle mě se ještě jednou navrátili v plné síle krátce před smrtí Freddieho v roce 1991 s deskou Innuendo.
bubla Bubla 24.11.2021 17:54  67116
PepaTo je teda smutné. Lev Pavluch je super! Taky má na kontě Jiří Jelínek in memoriam, Bazarem proměn a další moje svaté grály.

[ 62365 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt