Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Komu se nelení,
tomu se zelení.

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 65654 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 9.5.2022 19:01  70728
z Rybniště do Jetřichovicznám
:-)
pepanovacek PepaNovacek 9.5.2022 18:02  70727
Jsem na cestě domů z další třicetikilometrové túry, tentokrát z Rybniště do Jetřichovic, a mám velkou radost z toho, jak se s Marillion vrátil do klubu takový starý duch, kdy jsme disciplinovaně vkládali svoje recenze při pondělku, a pak o nich diskutovali. Bylo to tak před patnácti lety u Genesis, a naposledy se to podařilo u Pink Floyd. Děkuju. Večer všechno přečtu.
artfan Artfan 9.5.2022 16:15  70726
Pánové, děkuji za Vaše hodnocení, rád jsem si je přečetl. A díky puschpull a Mayak za objasnění, co je Punch a Judy a Mayakovi také za zajímavou informaci, že Marillion chvíli na postu bubeníka zkoušeli Andy Warda z Camelů..
artfan Artfan 9.5.2022 15:53  70725
Marillion – Fugazi (1984)

Předchozí album se pozlatilo a dostalo se do britské Top 5. Chlapci vyjeli na turné k podpoře alba, také vyhodili Mick Pointera a nahradil ho Ian Mosley. Nebo to všechno zařídil Fish? V každém případě museli v listopadu 1983 do studia, aby dostáli svým smluvním závazkům s nahrávací společností. Do února 1984 nové písně natočili a deska vyšla hned v březnu. Byl návrh, aby album bylo koncepční jako floydovské The Wall. To se ale nepodařilo prosadit.


Assassing
Líbí se mi ten začátek skladby, jak zdálky a ticha se přibližují zvuky skoro orientální včetně volajícího muezzina, pak se zvýší zvuková úroveň, super bubny a klávesy vklouznou do progrockové „klasiky“. A Fish po moravsku vykřikuje „šak, šak, šak… „ Tady oceňuji, že celý tento úvod skladby (a celé desky) trvá přes dvě minuty a můžu si ho užít… Nemám rád, když začnou nástroje a do toho po několika vteřinách vstupuje zpěvák. První reálná slova, která nám chlapec s rybou v pravém uchu sdělí, jsou, že je zabiják… tedy žádná selanka. Ale tu po zkušenostech z prvního alba asi nelze ani očekávat. Výborná skladba na úvod, kde mi pouze místy vadí bicí, které několikrát sklouznou ke mnou hrubě neoblíbenému „bum, čvacht“…

Punch and Judy
Fanfáry, co na začátku vyluzují klávesy, jsou moc pěkné, jen je škoda, že je tento motiv rychle opuštěn a pak v průběhu skladby pouze upozaděně opakován. Tady se mi líbí, jak si Fish v textu hraje se jmény dvou hrdinů příběhu Punch a Judy. Jak je žvýká a převrací. Možná pro Marillion netypicky krátká skladba, ale opět výborná.

Jigsaw
Hezký je kontrast pomalých a klidných slok, které nepředpokládají nějaká velká dramata, s tím, jak Fish na začátku každého refrénu vykřikne „stand straigh“. Není třeba v této skladbě vypichovat některé detaily hodné pozornosti. Zdá se mi, že je tady vše, co v pro mě krásné art rockové skladbě má být a proto se mi líbí. Bomba.

Emerald Lies
V téhle skladbě je super Trewavasova basa. V tvrdých úderech na počátku zejména a pak i v průběhu celé skladby. Udržuje zvláštní napětí. Člověk Fishovi věří, že ty lži byly smaragdové…Je to skvělá věc, bomba…

She Chameleon
Nádherná vzteklá skladba v úžasném Fishově podání. Varhany vytvářejí hmatatelné napětí. Už od prvního mého poslechu této skladby, a od té doby vždycky (což je bezmála 40 let), se posadím na zadek z toho gradovaného refrénu: Jak se na ještěrku s karmínovým hřbetem (již nemilovanou manželku?) nejprve dívá, pak ji vidí, pak se ji dotkne… a Fish to podává neskutečně dramaticky a uvěřitelně… A na zahuštění v poslední sloce oznámí 6x že fuck. Bomba. Celá skladba. Skvělá.

Incubus
Tady (možná) Fish zpívá o démonu muže, který věří, že měl styk se spící ženou. To je Fishovi podobné. Když odhlédneme od textu, jedna to krásnou art rockovou věc, ve které je vše, co si pod tím označením představuji, opět úžasně zpěvákem prožitá. Bomba.

Fugazi
Jestli jsem dobře pátral, tak jedním z významů slova fugazi může být „falešný“. Určitě tady zaujme část písně, kdy je (v roce 1983) text rapovaný – poznávám v interpretovi Trewavase? Jak začne v 1:40 vybrnkávat kytara – krása. Nádherně se poslouchá pasáž od 4:40 – klávesy a nástup zpěvu. A na závěr ta ledově chladná výčitka: „Kde jsou ti proroci, kde jsou ti vizionáři, kde jsou básníci. Uvědomujte si, že svět je naprosto falešný?“ Bomba.

I tomuto elpíčku skupina pořídila krásný obal v intencích toho prvního, byť pohled na ležícího mladého člověka pod vlivem čehokoliv není úplně optimistický. Ale odráží ducha desky. Na obalu zase vidíme známé z minulé placky tu jestera tu lizard…
Druhá deska Marillion je stejně nebo podobně kvalitní jako jejich debut. A baví mě stejnou měrou. Takže suma sumárum tady máme album, kde jsou samé bomby, či skvělé věci nebo krásné písně. Co si přát víc…

5/5
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 9.5.2022 13:07  70724
DutchTvoje recenze mi udělala velkou radost. První odstavec výstižně popisuje proces, který probíhá u vnímavého posluchače. Emocionální a ryze soukromé prožívání umění. Přiznat si to a přijmout, to chce kus odvahy a pochopení sebe sama.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 9.5.2022 12:18  70722
Vypadá že půjdu z původních 98% na nějakých 90%

Vím že je nejvíce oceňované, muzikálně velmi vyzrálé. Ale subjektivně pro mě až třetí v pořadí (podle mého hodnocení)
suchos suchos Technical Thrash Metal is king 9.5.2022 12:15  70721
puschpullfakt?
Misplaced Childhood je album, ktere pro mne definuje Marillion a ktere uz nikdy neprekonaji.
Asi jako "Selling..." od Genesis ;-)
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 9.5.2022 12:11  70720
Misplaced Childhoodposlechl jsem si s předstihem dnes toto album
Tam asi budu muset jít s hodnocením níže než jsem udělal v tom tabulkovém nástřelu.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 9.5.2022 10:40  70719
suchosha, malá změna :-)
Jsem se trefil ...
Dík za recenzi
Zkusím sehnat Japan EMS-81647 Promo
suchos suchos Technical Thrash Metal is king 9.5.2022 10:38  70718
Marillion - Fugazi (Japan EMS-81647 Promo) (1984) DR14Tohle album jsem poprve slysel hodne par let po prvnim.
Mel jsem pouze nejaka zprasenou (aka remastered) verzi s DR7.
A vubec se mi nelibilo.
Krev z usi u neoprogu? Ano, ten co vyrobil tuhle prasarnu to dokazal, neuveritelne ceho je lidsky duch schopen! Verim, ze dedecek tohoto cloveka vymysel Zyklon-B.
Kvuli aktualnimu hodnoceni jsem si poridil verzi z DR14.
A stal se zazrak!
Najednou se mi Fugazi libi.
Sice ne tak moc jako jednicka, ale je to dobre album s par misty, ktere mne vyslovene serou.

3.5/5
dutch Dutch 9.5.2022 10:33  70715
Marillion – Script For A Jester's Tear (1983)Chtěl jsem něco napsat o první dlouhohrající desce Marillion. Zjistil jsem však, že píšu spíše o sobě, což na umění všeho druhu miluji nejvíce, ten proces, který v člověku spustí fantazii, která tvoří nové. A já nedokážu jakýmkoliv způsobem vyjádřit krásu, kterou ve mně skutečné umění činí. Já na něho nehledím, ono vstupuje na návštěvu do mého domova. A já jsem rád, že vzácný host Marillion přišel. Poprvé vstoupil před mnohými lety, kdy jsem zde na Lopuchu narazil na hudební fanoušky skupiny Genesis, kterými jsem byl nasměřován k velkému množství úžasných hudebních děl. Vůbec mi nevadí, když má můj host trochu nakřáplý hlas, když nemluví podle pravidel spisovné češtiny, ani mi nevadí, že se jeho mluva neodvíjí podle daného tempa. Jsem rád že přišel, že je upřímný a snaží se vyjádřit svůj vnitřní svět. Takových hostů není mnoho, mnohdy to jsou povrchní tlučhubové, všeználci a brouci Pytlíci všeho druhu. Jsem tak rád, že přišel tento šašek, tak moc mu rozumím.

Script For A Jester's Tear hodnotím 100 %, protože tuto desku mám fakt rád, ta dynamika, rozervanost a přitom harmonie, která skládá dohromady mnohé rozervané. Miluji tu pomalost a zároveň nápaditost výstavby jednotlivých skladeb, často mi to připomíná život člověka. A na této desce jako by se pravdomluvný šašek, který mě má rád, narodil.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 9.5.2022 09:42  70714
Marillion - Fugazi (1984)Kontrakt kapely s vydavateľskou spoločnosťou EMI a kvalita albumu „Script for a Jester's Tear“ vystrelila Marillion vysoko do povedomia predovšetkým u milovníkov „archaického“ art rocku a tak očakávaniu na ich druhý album, ktorý býva pre mnoho kapiel s úspešnou prvotinou zásadne kritický, predchádzala pomerne dramatická rošáda na poste bubeníka.
Predovšetkým Fish bol nespokojný s kvalitou hry Micka Pointera a tak po jeho nekompromisnom vyhadzove behom niekoľkých mesiacov sa postupne na tomto poste vystriedali , ako náhradníci Andy Ward (predtým desať rokov člen Camel, s Marillion bol tri mesiace - na koncertom turné a nahrával aj demo-verzie pre nový album), John 'Martyr' Marter, a ešte Jonathan Mover (známy neskôr zo základnej zostavy nie zrovna úspešnej superkapely GTR , kde spolu hrali Steve Howe a Steve Hackett v rokoch 1985 až 1987). Nakoniec trvalé angažmá dostal až Ian Mosley a od tej doby sa personálna zostava štyroch inštrumentalistov v Marillion definitívne ustálila až do dnešných dní ...
Fugazi ide pomerne jednoznačne v koľajách prvého albumu, obsahuje sedem klasických trackov v obligátnej stopáži od päť do deväť minút, s výnimkou singlovej rýchlej, v podstate hitovky „Punch and Judy“ (britská asociácia dialógu na spôsob „Spejbl a Hurvínek“, ale v partnerskom poňatí).
Úprimne, jediná skladba, ktorá ma istým spôsobom mierne „vyrušuje“ na albume je tretia v poradí, dramaturgicky presladená a precitlivelá „Jigsaw“.
Všetky ostatné kompozície sú perly identickej hodnoty, ako ktorákoľvek na Script for a Jester's Tear. Rozoberať a ospevovať dokonalosť trackov Assassing, Emerald Lies, She Chameleon, ale aj titulný/zaverečný song Fugazi nemienim, inštrumentalita jednotlivých členov, štruktúra kompozícií , vysoká dramatičnosť a vymakané aranžmá tu ide ruka v ruke s Fishovými špecifickými vokálnymi výrazovými prostriedkami a textovým multitalentom.
Ale Incubus, ktorý je v niektorých pasážach veľmi decentne doplnený vokalistkou, s menom Linda Pyke je všetkými atribútami mojím vnímaním hudby považovaný za absolútny vrchol v oblasti skladania, aranžovania a interpretovania stredne dlhých kompozícií, ktoré kedy Marillion vyprodukovali zo svojej veľmi bohatej invenčnej dielne.
Celkove album Fugazi je veľmi vydareným druhým dielom toho, čo priniesli na svojom hviezdnom debute, dôkazom vysokej životaschopnosti svojej hudby ešte stále v dobe, keď takejto muzike celkový svetový trend nebol ani zďaleka naklonený a Marillion pôsobia obrazne, ako sekvoja v klasickom ihličnatom lese.
Marillion stoja pred ďalšou výzvou, pretože pozícia Fisha v kapele je v tomto čase výrazná a neotrasiteľná a zároveň u neho dominuje túžba po skladaní albumu s koncepčnou hudobnou a samozrejme i textovou tématikou ...


9/10
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 9.5.2022 07:00  70713
Marillion - Fugazi (1984)Jak jsem psal, a Marillion jsem se poprvé setkal ještě na vejšce (Plzeň 1980 - 1985). Měl jsem to štěstí že kamarád měl hodně slušnou aparaturu a miloval Marillion a já slyšel hned napoprvé tato dvě alba vždy velmi brzo po jejich vydání rovnou z CD.
A tak jako první Script For A Jester's Tear i toto druhé, Fugazi mě při poslechu naprosto ohromilo.
Nádherný vstup do alba - Assassing, vzápětí dokonalá píseň Punch and Judy (Punch and Judy je anglické tradiční loutkové představení s panem Punchem a jeho ženou Judy. Představení se skládá ze sekvence krátkých scén, z nichž každá zobrazuje interakci mezi dvěma postavami, nejčastěji panem Punchem a jednou další postavou, která se obvykle stane obětí Punchovy grotesky.)
Nemá smysl vyjmenovávat další skladby, protože každá je skvělá. Včetně dokonalé závěrečné Fugazi.
Stopáž jednotlivých tracků zůstává delší, cca 6-9 minut. Výjimku tvoří pouze druhá (Punch and Judy). Delší stopáž u takto krásného alba mi nevadí, naopak, mám tyto delší skladby rád.
Nakonec jsem oproti mému původnímu "tabulkovému" hodnocení nedal 95 ale 98 procent. Tohle album prostě patří mezi nejlepší které kapela natočila. :-)
P.S. a opět nádherný a mnohovrstevný obal alba!

Hodnotím 98%
(5/5, 10/10)
pepanovacek PepaNovacek 9.5.2022 00:00  70712
Marillion - Fugazi – 1984

Assassing
Naprostá bomba, a nádherná skladba hned na úvod alba. Začátek mi evokuje In The Light od Led Zeppelin, a zajímalo by mě, jestli to slyším sám, a jestli o té případné inspiraci někdo něco víte. Úžasně vystavěná písnička. Vzpomněl jsem si, co psal Dan o tom, jak je dobře, že Fish kapelu táhl jiným směrem, ke kratším věcem, a taky na EP Market Square Heroes, které mě nikdy moc nebavilo. Asi před dvěma týdny jsem si ho tedy po letech poslechl, a rozhodl se, že o něm psát nebudu, protože není moc o čem. Jsou tam dvě celkem obyčejné písničky, z nichž druhá je téměř odrhovačka (hlavně v refrénu), no a pak Grendel, k jehož srovnání s o deset let dříve nahranou Supper´s Ready je potřeba dost velké dávky odvahy, a podle mě svědčí rovněž o posluchačské nevyspělosti a nezralosti. První (zhruba) čtyři minuty se neděje nic, což ale není to nejhorší, hehe. Druhé (zhruba) čtyři minuty, to je nudná a blbá pasáž, a není to jen díky špatným bubnům, ani ta sóla na kytaru a klávesy nejsou bůhvíco, místy to zní jako Turbo, a jen Fish zachraňuje nahrávku svým zpěvem, třetí (zhruba) čtyři minuty jakžtakž za něco stojí, no a poslední (zhruba) čtyři minuty jsou nejvíc okatá kopie Genesis, jak zmínil i Honza. Pokud někomu stačí, že to zní jako velmi špatná a nepovedená (mně tedy místy až amatérská) parodie na Apocalypsu, tak budiž, každý se radujeme z jiných věcí. Podobně třeba já a Honza zase slintáme blahy u The Black Crowes – nakonec smyslem našich fanouškovských recenzí (alespoň tedy já to takhle cítím), je pokusit se svoje nadšení, svojí radost nějak smysluplně a srozumitelně sepsat, a pak se o svoje pocity podělit s ostatními. A pokud nám někdo nerozumí nebo s námi nesouhlasí, je to problém jeho, nikoliv náš. A do třetice Honza – kontext toho, kdy kdo poznal a poprvé slyšel svoje oblíbené a milované interprety, je velice důležitý, asi málokdo se od něj dokáže oprostit, a emoce hrají samozřejmě velkou roli. Pro mě tedy Grendel rozhodně není žádné světoborné dílo, spíš taková slátanina a napodobenina, takže o nějakém rovnocenném pátém albu nemůže být ani řeč. Taky mě napadlo, co asi Miro myslel tím, že je na nejvyšší palubě lodi – třeba to, že kdo neoprog nemá tak rád, jako on, nachází se s krysami v podpalubí? Hehe?


Punch & Judy
O téhle skladbě mám chuť napsat, že je nejlepší na desce – ale to jsou nakonec úplně všechny, hehe. Pouze tříminutová písnička, ale naprosto úchvatná, znovu si uvědomuju ten posun - jak ke kratším věcem, tak rovněž díky novému bubeníkovi, ale i třeba v baskytaře, která je tady vynikající. No a ty pasáže na sedm dob jsou naprostou lahůdkou, záverečná potom se svou gradací, kdy kapela doslova zaburácí, povyšuje tuhle laskominu na posluchačský orgasmus. No, a milý Ivane, tady, tady jsou bombovní breaky, takže doufám, že je ve své recenzi zmíníš, hehe.


Jigsaw
Nádherná písnička, a samozřejmě třetí bomba. Naprosto famózně to kapela rozbalí v refrénech. Musím taky uznat, že byl výborný nápad, zařadit tuhle pomalou, nostalgickou skladbu na album po předchozí vypalovačce.


Emerald Lies
Druhá nejkratší skladba, a nejen v tom slyším podobnost s Punch & Judy. Tady ty mezihry nejsou na sedm, ale na šest dob. Po dvou slokách se to rozjede – krásné a nápadité jsou zde breaky na tabla nebo nějaké elektronické bubny – pak se zase opakuje pasáž na šest dob, a v čase 3:30 přechod do „normálního“, čtyřdobého rytmu, to je krásná změna, a opět si uvědomuju, jak je dobře, že chlapci svoje písničky zkrátili. V téhle skladbě slyším ten rozdíl nejmarkantněji – o dva roky dříve by z toho možná udělali patnácti, dvacetiminutovou splácaninu ve stylu Grendel. Bomba číslo čtyři.


She Chameleon
Naléhavé, krásné varhany, fakt paráda, úžasný začátek. Přidá se Fish, ve druhé sloce potom bicí s basou, které fantasticky hrnou pomalý, takřka nehratelný rytmus, navíc tak pěkně „děravě“, to já mám moc rád a je to je pro mě veliká lahůdka. Tempo se následně zdvojnásobí, slyšíme sólo na nějaký syntetizátor, pak je krásná pasáž s jakýmisi echo vokály, a sólo na kytaru. Poslední dvě minuty se pak opakuje motiv ze začátku skladby, až do fade outu … nádherná písnička a další bomba.


Incubus
Parádní, přímočará, tvrdá skladba. Krásné jsou tady varhany, připomínající mi Yes a Ricka Wakemana, a taky mě baví vyhrávky na syntetizátor. Moc se mi líbí ta změna, zklidnění, s akustickou kytarou a pěknými vokály – jméno Linda Pyke jsem zjistil až teď, a přiznám se, že ji vůbec neznám. Tahle pasáž je opravdu nádherná. Asi ve čtvrté minutě je další změna – samotné piano se zpěvem, postupně se přidá baskytara, klávesy, a po breaku bicích (5:24) je sólo na kytaru, takové ve stylu Steve Hacketta, moc, moc pěkná část písničky. Ale zdaleka není konec – v čase 6:36 doslova zaburácí vokály – z toho mi běhá mráz po zádech, a říkám si, že je to další nejlepší věc na albu, a znovu si s uspokojením uvědomuju, že se kapela fakt našla. Šestá bomba.


Fugazi
Poslední skladba začíná opět samotným pianem a zpěvem. Přidá se kytara, stopky bicích s basou, v refrénu se to nádherně rozsvítí, hlavně díky syntezátorům, varhanám, a rovněž i činelu jízdy, hehe. Po čtyřech a půl minutách nastane změna, takový zlom, a moc pěkná, asi dvouminutová pasáž s breaky na bicí, a naléhavým vokálem, po které jdeme fade outem do finále celé desky. Že je to sedmá bomba asi netřeba zdůrazňovat.


Fugazi je – pro mě – naprosto fantastické album, bezchybné, dokonalé, nádherné, kdybych nevěděl, jaké další Marillion natočí, bez váhání bych ho označil za jejich nejlepší. Skoro se nechce věřit, že je to stejná kapela, jako na první desce, respektive se nechce věřit tomu, jak strašně se posunula, skutečně na mnohem vyšší úroveň, a to naprosto ve všech aspektech. Začnu další paralelou s Genesis – stejně jako oni nahráli nejlepší věci, až když přišel Phil Collins (a u nich navíc ještě Steve Hackett), tak Marillion působí podobně rozdílně, když za bicí usedl Ian Mosley. Jeho hra je mnohem vzdušnější, nápaditější, barevnější, dynamičtější, o technické vybavenosti určitě není potřeba diskutovat, to musí slyšet každý. Myslím, že jsme tady v klubu už kdysi psali o tom (možná s Luďkem), jak Buddy Rich někde prohlásil, že každá kapela je tak dobrá, jak dobrý je její bubeník. Tak nejen, že s tím souhlasím, ale tady je jasný důkaz, že to tak je. A jelikož jsem taky hrál v několika kapelách, tak jsem přesvědčen, že Mosley měl vliv i na ostatní muzikanty, zejména Pete Trewavas si, řekl bych, ulevil – hraje na desce jako politý živou vodou, oproti až skoro nudné a nezajímavé baskytaře na debutu. Nejméně nápadná mi přijde kytara, ale abych nebyl špatně pochopen – co a jak hraje Steve Rothery, se mi moc líbí, je to takové střídmé, ale úplně v pořádku. Jak jsem zmiňoval klávesy v předchozí recenzi, tak zde se mi líbí ještě mnohem, opravdu mnohem víc, a řekl bych, že Mark Kelly obrovsky vyrostl – strašně mě baví nejen, co a jak hraje, ale i zvukově, je to velice přepestrá nádhera, až se mi zdají klávesové nástroje na téhle desce stěžejní, a fakt si je moc užívám. No a Fish? Ten už tolik neční, ale ne, že by byl horší, naopak, opět výtečný, naléhavý, přesvědčivý, ale ze všech jeho spoluhráčů se zkrátka stali rovnocenní partneři, podobně jako to vnímám u Genesis. Dalším aspektem jsou aranže, což ale samozřejmě taky souvisí s tím, jak technicky jsou muzikanti vybavení, a co si zkrátka můžou dovolit zahrát a nahrát. I zvuk je mnohem lepší. No, ale to nejdůležitější je ovšem, pochopitelně, samotná hudba Marillion. A ta je tady o poznání tvrdší, taky jednodušší, což ale nechci, abyste špatně pochopili, takže spíš možná přímočařejší, zkrátka a dobře, kapela – zaplaťpánbůh – přestala dělat podobné nesmysly, jako Grendel, a vydala se na tu nejlepší možnou cestu, která přinesla toto výjimečné a překrásné album. Jo, zkoušel jsem při jednom poslechu číst texty, a vzdal jsem to při třetí skladbě. Buď nejsem hoden nebo překladače překládají hovadiny, anebo je to kombinace obojího.


10/10
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 8.5.2022 22:13  70711
MARILLION - Script For A Jester's Tear (1983) DR14 46:45 CD 1987 EMI CDP 7 46237 2

Svoji první dlouhohrající studiovou desku začali MARILLION nahrávat v prosinci 1982, na trh se k posluchačům dostala v březnu 1983. V mezidobí od vydání EP Market Square Heroes nedošlo k žádné personální změně, takže kapela mohla společně cizelovat svůj projev a to se na výsledku kladně projevilo. Změnila se osoba ovlivňující zvuk a další věci s ním spojené, neboť původní producent David Hitchcock měl vážnou autonehodu a nebyl pro nahrávání způsobilý (má ve sleevenote alespoň poděkování). Takže tuto roli obstaral Nick Tauber známý ze spolupráce například s THIN LIZZY anebo TOYAH. Práci rozhodně odvedl dobrou, ke zvuku nelze mít žádné výhrady. A k hudbě? No, tak to teprve ne.

Od první skladby se jedná o vpravdě inaugurační uvedení do vesmíru MARILLION * Fish. Měli to rozdělené, muziku skládala kapela, o texty se postaral výhradně právě vokalista. Věděl, co vyžadují, s jistotou věděl, co zpívá, jak vyjádřit sdělení a měl pro to hlas. Jeho teatrální plasticita dovede vyjádřit všechny pocity, které se na paletě progresivního rocku nacházejí. Na výsledku se naprosto nepřeslechnutelně projevuje, že se v jeho osobě potkalo několikero vzácných vlastností a vlastně se nedá říct, že by byl pouhým interpretem. Je předříkávačem a narátorem vlastního universa, jež je obdařeno svojí mytologií, historií, pověstmi, které je nutno předávat lidem k poslechu a potěše. Mistr pěvec vede Hudbu tam, kam sám chce, a je to vždy správný směr.

Na tomto místě významně podotknu, že jsem MARILLION a GENESIS poznával paralelně v průběhu 80. let, a to z aktuálních alb obou skupin. Tehdy nebylo vůbec žádné diskuze o tom, kdo hraje progresivní hudbu a kdo nablyštěnou disko hopsandu. Hošani, co se na dýze vrtěli, chtěli pustit nějaký Dženále, no a my řekněme rockeři a metalisté jsme hledali něco zajímavého jinde. Velice rychle jsem se tak dostal k YES, JETHRO TULL a MARILLION. Tento generačně nesourodý trojlístek byl pro mne uměleckým světlem na konci metalového tunelu. Pro pořádek dodám, že temné stěny podzemní krypty metalu jsem nikdy zcela neopustil, a rád se do jejího hájemství vracím jako do bezpečného útočiště. Ale tehdy jsem byl (a dodnes jsem) totálně fascinován nadpozemskou deskou The Broadsword And The Beast (1982), z níž na recenzovaném díle slyším na několika místech podobné textury kláves i stejně rozšafné tvoření náladových ploch (Chelsea Monday). Když jsem posléze zpětně doobjevil artová alba GENESIS, přišli mi jako vcelku dobrá podoba Fishových MARILLION, ale neposlouchal jsem je zdaleka tak rád a často. Výjimku tvoří pouze Trespass, kde toho ducha F-MARILLION cítím hmatatelně, obzvláště právě při porovnání s tímto legendárním kouskem Script For A Jester's Tear.

Vlastně přese všechnu proklamovanou provázanost vnější podoby projevu těchto dvou kapel vnímám spíše jejich vzájemné odlišnosti. Třeba práce kytar je úplně jiná, Steve Rothery má ve zvuku daleko silnější náboj a drive, jeho kytary nejsou vůbec Hackettovsky klouzavě hladké. Díky tomu se muzice dostává více na průrazném rockovém výrazu. Skladby se stávají velice poslechově strhující, průbojně jedou a nezdržují se na místě nějakými předváděčkami pidlikobrnků a oškolobrtoťuků. Však taky Hackett na Trespass nehraje, to bude asi důvod, proč se deska podobá. MARILLION mají funkční dvojí turbo, kterými jsou Fish a Rothery. Občasnou forzáží je pěkně nakopne klávesák Mark Kelly. Rytmika je opět spíše funkční, ale třeba v The Web si můžeme vychutnat jak pasáže měkce podbarvené basovým vlněním, tak i jízdu s údernými salvami bicích.

V každé kompozici se nacházejí kontrastní pasáže, v nichž se intenzita rytmů a melodií zlomí do úplně jiné nálady. Takto vznikají hodně rozbouřené a rozeklané krajiny a není jednoduché se v nich na první poslech orientovat. Zato při desátém, padesátém, stopadesátém se podle nich řídíte, působí jako záchytné body, odrazové můstky, přírodní krásy. MARILLION nedávají na své hudební konstrukce žádné ozdoby, dovedně je těmito konstrukcemi sami vytvářejí. Nestaví ulici z řady stejných domů, které by se lišily jen jménem na zvonku a tvarem klepadla. V jejich street má každá stavba naprosto odlišný základ, velikost a tvar průčelí, jinou střechu, labyrint v zahradě, počet a rozmístění oken, barvu a materiál vstupních dveří. Tady nikdo nezabloudí, a kdo se zabydlí, hned trefí, nemusí hledat.

Místo nějakého neúčelného popisování každého tracku se omezím na jmenování společných atributů. Čirá a průzračná struktura, odhmotněnost, aniž by se snižoval důraz, překrývání a prolínání motivů, navazování kontrastů, odvážné řazení protikladných figur, výrazová dynamika, organická vrstevnatost i snový minimalismus jsou aspekty všech skladeb. Není výjimkou, že se nám všechny jmenované a spousta dalších nevyřčených mihnou před očima během několika desítek sekund. Snad jedinou vyrovnanější výjimkou je předposlední Chelsea Monday, ale je to spíše dáno tím, že nebouří tolik jako ostatní, navíc se nachází těsně za rozverně rozdováděnou Garden Party plnou palčivých sarkasmů. Zkrátka konstatuji, že jestli se někde servírovalo menu pro bezbřehé a nezkrotné obžerství mysli posluchačovy, bylo to právě v této hodovní síni s názvem Script For A Jester's Tear.

Poslech nahrávky je vždy stupňovaný zážitek. Po celou dobu trvání každé skladby mám neodbytný pocit, že právě tady se něco děje, tady jsem osobně přítomen, znepokojivě se mne to týká. Takto být vtažen do dění - veliké hudební mistrovství. Je zde také často použita mnou milovaná technika, kdy vokál je podbarven kytarovým sólem, což jim oběma dává násobně vyznít v naléhavosti, třeba v závěru Forgotten Sons. Přičemž právě tato skladba sama (kdo si ji pozorně poslechne, zjistí, že na albu se kmitne i kousíček Market Square Heroes, pokud si ho tedy předtím nevšimnul na coveru) je po celou dobu trvání umně držena přitaženými otěžemi, aby její energie sršela těsně pod hladinou a nedošlo k žádné obnažené jednoznačnosti. Tedy se ponechává široširý prostor fantazii, jež se může v bezbřehosti jí vlastní vydat tam, kam se hudbou vzbuzenými emocemi cítí být zvána.

Album má magickou schopnost přitažlivosti. Nelze od něj utéci, jak začne hrát, mysl se k němu upíná a nemůže se vymanit. Je nutno vylíčit jeho působivost, neboť je od prvních tónů jasné, že se děje něco mimořádného. Když vyzdvihuji pěveckou linku, nesmím zapomenout na zbytek. Muzika by tak skvěle nemohla fungovat, kdyby netvořila organický celek, kde je každá součást nějakým způsobem spojena se všemi ostatními. Vlastní organickou spojitost jednotlivých prvků při poslechu opakovaně prožívám jako tekutou esenci, která mne obklopuje. Vlastně jde o schopnost muzikantů vymyslet výrazné melodické a rytmické motivy, které ve správných harmoniích navrství a zaranžují. Jak prosté. Prosté tak, že se o něco podobného pokouší neustále statisíce muzikantů, ale povede se to jen jednotlivcům. Je otázkou štěstí, když se to povede udělat, je otázkou dvojnásobného štěstí, když se posluchači lačnému po zážitku povede takovou nahrávku objevit a naplno prožít. Zde se povedlo udělat i najít dávno pradávno, a dodnes nic nevyprchalo, spíše naopak, věkem se vše jen umocňuje, zesiluje, akceleruje.

K desce byly vydány dva singly, na jejichž B stranách se nacházejí nealbové písně. Singl, kde A stranu obstarala závorkově obohacená Garden Party (The Great Cucumber Massacre) představuje na druhé straně živou nahrávku Margaret. Vyšel i v podobě EP, tam je k dispozici nezkrácená dvanácti minutová verze Margaret tak, jak ji známe z rané kompilace B'Sides Themselves (1988). Na druhém SP byl na áčku uveden hit He Knows You Know ve zkrácené verzi pro rádia, a na béčku byl doplněn starším songem s novějším textem a dvojsmyslným názvem Charting The Single. 12” verze se konala též, áčko je na ní v plné stopáži.

MARILLION autorsky opět ve skladbách použili částečně i starší materiál, sice to na prvních vydáních nezmínili, ale později byla jména podílejících se hudebníků v kreditech doplněna. Z hlediska zvuku doporučuji první vydání, nejpozději do roku 1996. Později se remasteringovým kreativcům povedlo postupně udělat z DR14 rozžvejknutých DR7, a to je mňamka pouze pro otrlé labužníky a vyznavače šavle efektů.

Na této desce se už celkem jasně ukazuje, jak bude v následujícím období vypadat MARILLIONovské pojetí progrocku. Že nepůjde o žádnou zdvořilou a krotkou uměleckou krasohru, ale můžeme čekat vyhraněné, sofistikované a nemilosrdné hudební kusy, co mají schopnost žíravě hlodat naši mysl a ostrým nástrojem v ní vyrývat jasně konturované představy. Pod zdánlivou vnější tváří GENESIS se skrývá kousavá potvora VAN DER GRAAF GENERATOR, a nedá nám pokoje ani klidu.

Totálních šest bomb a pět hvězd, které mohou překonat jedině sami MARILLION.

*****

[ 65654 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt