Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Já Vánoce juchuchu
oslavím na Lopuchu!

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62303 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
bubla Bubla 24.5.2023 08:18  77968
Souhlas. Na hodnocení Keystudia se obzvlášť těším.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 24.5.2023 06:05  77967
Honzo" Nemám to tak, že bych dával vysoké hodnocení z úcty ke kapele, ale pokud mi něčí skladatelský, hráčský, aranžérský styl hodně sedne (což je i případ Yes), tak mě pak často hodně baví i "objektivně" slabší tvorba.... "
Úplný súhlas, toto vo mne rezonuje, keď počúvam album "Keystudio" - dve suity dlhé 19 minút, dva stredne dlhé tracky na hranici 10 minút + ďalšie tri trochu kratšie skladby, na dobu nahrávania (1995/1996) ešte stále veľmi dobrá, priam skvelá muzika - nepochopil som prečo to nevyšlo hneď, ako štúdiový album, trestuhodne to komplikovali miešaním so živákmi na 2x "Keys ... " a pritom to na hlavu poráža aj vtedy mladé, celkom úspešné neo progové a sympho progové kapely a hlavne spústu oficiálnych štúdiových albumov YES ich diskografie ...
bubla Bubla 23.5.2023 20:28  77966
Mimochodem, poslouchám výbornou pozdně osmdesátkovou jazzrockovou desku Plus-Minus Blues od Luboše Andršta. Místy to instrumentací a náladou připomíná poslední čtyři desky Ursinyho. Aby taky ne, hraje tam Kop i Charvát.
bubla Bubla 23.5.2023 20:20  77965
Však jo. :-)
pegas Pegas 23.5.2023 20:16  77964
Vždyť já vám věřim, že se to líbí, i když nechápu proč ;-)
bubla Bubla 22.5.2023 23:29  77963
Je to rozporuplné album. Hodně se shodnu s Mirem i Ivanem. Srovnání s Lamb mě taky napadlo. Na obou albech jsou takové scénické předěly, ale u Lamb oddělují jednu pecku za druhou. Lamb je víc art-rockový "muzikál" nebo "opera", zatímco Tales jsou symfonie. Vlastně mě nenapadá žádné srovnatelné art-rockové dílo snad kromě Konvergencií a Divergencií a i ty jsou pojaty jinak.

Nemám to tak, že bych dával vysoké hodnocení z úcty ke kapele, ale pokud mi něčí skladatelský, hráčský, aranžérský styl hodně sedne (což je i případ Yes), tak mě pak často hodně baví i "objektivně" slabší tvorba. A zrovna Yes mají podle mě spoustu horších alb než Tales, hehe.

Poslouchám ten první odkaz na koncert, jsem uprostřed Remembering a musím říct, že naživo by mě to asi dost bavilo.

pegas Pegas 22.5.2023 21:57  77962
Mayak: Tak v kvalitě těch odkazů já nejsem schopný (a ani moc ochotný) poslouchat ani ty nejoblíbenější skladby.

Vysoká hodnocení Tales nechápu, ale nikomu je neberu. Vím, že je dost fanoušků, kterým se to fakt líbí. Popravdě jsem spíš čekal, že teď při poslechu snad najdu něco víc a ne že zjistím, jak je to horší, než jsem myslel. Když mě to nebaví, nebudu tomu dávat víc jen z úcty k Yes.
pepanovacek PepaNovacek 22.5.2023 21:49  77961
Mayak1Miro, to nebyla intuice, vždyť třeba moje názory na Tales From Topographic Oceans jsem zde za posledních cca patnáct let prezentoval několikrát - a jsou pořád stejné.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 22.5.2023 21:44  77960
Pepa, Ivan, Petr, Honzo... díky všetkým, v podstate Vaše hodnotenia a komenty boli predvídateľné, intuícia sa potvrdila. Nepochyboval som, že najbližšie ku mne bude Honzo - parádny komentár ...
pepanovacek PepaNovacek 22.5.2023 21:42  77959
Tales From Topographic Oceans - 3,2/5
pepanovacek PepaNovacek 22.5.2023 21:39  77958
Mayak1Miro, to já nedám. Je to zvukově mizerné i na moje uši, které snesou hodně, i nízké DR, hehe, ale tohle ne.
pepanovacek PepaNovacek 22.5.2023 21:37  77957
Tak pokud nikdo další hodnotit nebude, je Tales From Topographic Oceans zatím naprosto jasně nejhorší album Yes, a jak to prvních pět neustále šplhalo a šplhalo, tak ten propad je obrovský. Jasně, že to není směroplatný, když se vyjádřilo jen pět klaunů, v každém případě ale zajímavé - a je to první deska, kde jsme (někteří) poměrně velcí vepři. A asi ne poslední. Já se tedy nejvíc shoduju s Petrem (ano, ten propad je ještě větší, než jsem si myslel), jakžtakž chápu Ivana, hodně málo Honzu a absolutně ne Mira, hehe. Ale všem samozřejmě velké díky, že si dali tu práci, a už se těším na Relayer, nejen proto, že zase očekávám velikou, možná místy až drtivou shodu.

Yes - 4,6

Time And A Word - 4,6

The Yes Album - 4,8

Fragile - 4,9

Close To The Edge - 5/5

Tales From Topographic Oceans - 3,2
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 22.5.2023 20:54  77956
YES - TALES FROM TOPOGRAPHIC OCEANS COMPLETE TOUR 73-74https://www.youtube.com/watch?v=sRUPMAFXCVg&ab_channel=JebSocorro



Yes - 1974-02-18 - Live in Madison Square Garden, New York City, NY

https://www.youtube.com/watch?v=4dcAhqxaakY&ab_channel=simon89
bubla Bubla 22.5.2023 19:44  77955
Tales From Topographic Oceans (1973)

Nevím, jestli nějaká art-rocková kapela v 70. letech skutečně naplnila klišé o nesoudné, do sebe zahleděné hudbě bez opravdovosti a energie. Možná ELP, hehe, ale Yes to ještě (těsně) vybalancovali, protože pro mě i na Tales působí opravdově. Je to Anderson obřadně přednášející posluchači moudro vesmíru v new age-ezo-ufo-jogínském balení poté, co si podle Wakemena přečetl v sobotním magazínu článek o védách. Tales je skladatelsky, ale asi i z hlediska myšlenky a celkové konstrukce, albem dua Anderson-Howe. Ostatní sice taky do jedné nebo dvou skladeb přispěli, ale tahouni jsou jasní. Chybí mi výraznější skladatelský vklad Wakemana (jako by nevěděl, čím má do struktur Andersona a Howea přispět), ale i Squirea. Aranžérsky má bohatý prostor Howe, který je tu skoro v roli sólisty před doprovázejícím orchestrem (Wakeman). Nový bubeník Alan White sice hrál s Lennonem i Harrisonem, ale nebyl to žádný šedesátkový Ringo. Hraje jinak než Bruford, ale je také vynalézavý (po svém) a nebojí se neobvyklých perkusí, což muselo kapele vyhovovat. S neobvyklým, „nepísničkovým“ pojetím skladeb na Tales si podle mě poradil velmi dobře. Přesto musím říct, že tam, kde Bruford v pozitivním smyslu vyčníval, White „jen“ zapadá. Dvojalbum má opravdu krásný obal, a to i na poměry v rámci tvorby Rogera Deana.

The Revealing Science of God (Dance of the Dawn) je až legrační název (on název alba není o moc lepší – škoda, že se to nejmenuje vtipně a výstižně Over The Edge, jak doporučoval jeden dobový recenzent). Hudebně je to ale asi nejsilnější část alba. Nebo ne? Těžko říct. Ani po letech si nejsem jistý. Každopádně úvodní nájezd s mňoukavou kytarou a klávesami a Andersonem v tranzu je výborný. Po třech a půl minutách úvodu (poslouchám tu nezkrácenou 22:37 verzi s oceánem) přichází hlavní syntezátorový motiv, který je majestátní a magický. Skladba ve středním tempu lyricky plyne s Andersonovou textovou zvukomalbou („Talk to the sunlight caller“). Od 6:12 je takový zajímavý break na bicí a pak dvě místa, která si textově pamatuju z Yes skoro nejvíc: „What happened to this song we once knew so well“ a „I must have waited all my life for this… moment“. Je to velmi uklidňující projížďka. Po devíti minutách přejdeme do krátké agresivnější části, která jako by vypadla ze Siberian Khatru. Pěvecky je to nádherné, stejně jako celá skladba. Další krásné místo je „Getting over overhanging trees…“. Ve čtrnácté minutě se vrací „Siberian Khatru“ motiv, ale tentokrát jemněji a s krásným klavírem. Opakování zpívaných motivů se střídá s chorály a taky s kytarovým a syntezátorovým sólem v asi nejvíc nářezové části první hodiny alba. Můj celkový dojem je, že vytvořili uklidňující skladbu, v níž čas plyne jinak. Podobně jako v Close To The Edge se tu opakují a obměňují nosné motivy, možná to všechno nelícuje tak ideálně, ale pořád je to pestré – tady rozhodně netrpěli nedostatkem zajímavých nápadů. Přesto jsou tu i některé trochu divné pasáže, třeba v jedenácté a dvanácté minutě je takové bezcílné instrumentální bloumání, jako by je nenapadlo, jak to lépe přemostit. Konec skladby je ve stylu poslední zhasne. Jo a ve 21:04 jsem pořád přemýšlel, co mi připomíná ta Howeova kytara – je to Lady Jane od Rolling Stones. Tuhle skladbu jsem poprvé slyšel a viděl na Keys To Ascension, jestli se nepletu. Připadala mi zajímavá, ale ne tak dobrá jako ostatní.

The Remembering (High The Memory) má líbeznou kytarovou melodii. Miluju to pauzu v 0:27. Jediné, co mě malinko ruší, jsou ty flašinetově znějící klávesy, které se občas objeví. Úvod a sloka, to je nádhera, zase magický zpěv všech zúčastněných. Po dvou a půl minutě přichází jiná snová melodie. „…and I do think very well…“. Krásná písnička. Předěly mezi zpívanými částmi jsou hodně genesisovské s majestátními poryvy mellotronu jak z Fountain of Salmacis. Zase je to pro mě pocitově podobné And You And I, ale méně bombastické. Po devíti minutách pěkná změna melodie i aranže (přenádherné akustické kytary) a pak je vložen trochu rychlejší fragment s výraznějšími bicími. Zazní tu i motiv „relayer“, kterého se chytli na další desce. Pak už se to prolíná s již slyšenými melodiemi, které se různě obměňují a občas se objeví nějaké klávesové nebo kytarové sólo. Moc se mi líbí třeba rytmika pod klávesovým sólem v čase 13:45-14:15. Někdy mi to ale připadá příliš dlouhé a bez nějaké výrazné gradace. Že by gradoval text, to nemohu říci, ale některé zpívané části asi nebylo nutné opakovat tolikrát. V posledních třech minutách se připomene motiv z první skladby, první náznaky temnější třetí strany a následuje úžasné finále s krásnou kytarou a zpěvem. Slyším v něm zárodek Awaken.

The Ancient (Giants Under The Sun) otevírá zajímavý perkusivní maglajz (c) Olias se štěkající basou a s kytarou, která se kolem toho ovíjí jako had. Je to hodně divoká hudba, trochu až freejazzová. Připomíná mi King Crimson (řekl bych, že to jsou přímo odkazy, třeba v deváté minutě ten pochodový rytmus). Nakonec se i přes časté záseky a stopky dostaneme na mellotronovou pláž, kde se odehraje první zpívaná část. Tohle jsou hardcore rituální a absolutně neusměrnění Yes. Střih v 6:39 je nádherný. Alan White tady docela dobře zastupuje Bruforda. Je to cesta nikam (c) A. G., ale zato přes džungli a s neustále ječící kytarou. Po dvanácti minutách konečně dospějeme k písničce Leaves of Green. Akustická kytara s minimálním doprovodem kláves je uklidňující, ale není to úplně nejsilnější song od Yes. Na kterémkoli albu klasického období bych ho považoval za vatu. „And I heard a million voices singing“ mi vždycky připomene The Who. Na konci se stejně vrátí zlověstné motivy z úvodu. Asi nejslabší strana desky, ale pořád zajímavá. V úvodu pracovní verze na CD vydání je pěkná klávesová linka, která je ve finální nahrávce potlačena…

Ritual (Nous sommes du soleil) je spolu s The Revealing asi moje nejoblíbenější část alba. Prvních cca 14 minut byla taky jedna z prvních věcí, co jsem od Yes slyšel. Instrumentální úvod je překrásný, a i když to není druhé Close To The Edge, přirostlo mi to k srdci. Howeova kytarová melodie od 1:00 je prostě skvělá, bicí se mi tady taky moc líbí. White má moc pěkná místa na začátku čtvrté minuty. Squire je taky výrazný, má své okénko na konci čtvrté minuty, ale na celém albu mi připadá, že se bohužel drží dost zkrátka. Hravá a bloudivá kytara nakonec najde melodii pro zpěv. Začátek zpívané části je velmi uvolňující, nemá to na mě už takový účinek jako dřív, ale jednu dobu mi to přišlo geniální. Jako by z člověka mělo všechno spadnout. Po dvou minutách tohoto jsme si odpočinuli a začne nová melodie s elektrickým sitarem. Tuhle část taky miluju: „Life seems like a fight“ a Squire zase hraje tu pomalu stoupající linku. Syntezátor se nepozorovaně vrací k motivu z The Revealing. Postupně se vše dramatizuje. „…at all“ v jedenácté minutě, to je nářez. Výborný White a Squire. Druhá půlka skladby začíná zběsilou jízdou s divokými sóly – tu mám moc rád. Pak střih a několikaminutová perkusivní zhulenina a la King Crimson nebo Can. Na konci zase zklidnění s romantickým klavírem. Ale k tomu mám často problém se dostat. Poslední sólo Steva Howea začíná pro mě trochu rozpačitě, ale pak v jednom momentu dosáhne dost dobré intenzity. Závěr zase odeznívá do ticha – to zní opravdu jako z nějaké symfonie.

Tales From Topographic Oceans je opravdu zvláštní odklon v diskografii Yes, odvážný a svým způsobem pochopitelný jako snaha neustrnout, ale také ne zcela zvládnutý. Spíše než klasické art-rockové album to připomíná hudbu k nějakému mystickému rituálu, meditativní pásmo postavené hodně i na textu (důraz na text je pro mě ale v případě Yes špatně). Chybí zde ty typy rychlých bombastických skladeb, které už předtím předvedli v dokonalé podobě. Místo toho jako by se vydali cestou And You And I a došli po ní možná až příliš daleko. Výrazné gradace a vrcholy jsou utlumeny ve prospěch dlouhých ploch. Je to částečně symfonické, částečně hravé, částečně rozpadlé. Probleskuje zde genialita kapely, místy je album okouzlující a nádherné, jako by v pomalém tempu stoupalo pořád výš a výš. Docela rád bych si poslechl kompletní koncertní nahrávku alba z turné 1974. Na druhou stranu album působí taky nedotaženě a nevyváženě. Wakeman a Squire často hrají druhé housle za Howem, který to ale sám taky osmdesát minut neutáhne a kdyby měl prostoru méně, možná by se víc zkoncentroval. Rovnováha z Close To The Edge je každopádně narušena. Anderson místy zpívá jako nějaký kněz a trochu mu chybí syrovost, přirozená emotivnost. To sice možná podporuje meditativní charakter desky, ale oslabuje její energii. Na albu mi také trochu chybí výrazné a silné instrumentální pasáže, což je při jeho délce a přes velkou plochu zpěvu docela překvapivé. Scénické předěly v hudbě jsou občas takové bezradné a některé nápěvy nejsou kdovíjak silné. Je docela zajímavé si poslechnout Stevenem Wilsonem domyšlené „single edits“ všech čtyř skladeb, tedy vypreparované písničky v jádru každé skladby. Bylo by to silné EP? Nejsem si jistý, není to úplně chytlavé. Ve výsledku pak žádná skladba na albu není nářez od začátku do konce. Tales ale nejsou ani ten typ dvojalba, ze kterého by se dala vysekat jednoznačná vata nebo které by šlo jednoduše zkrátit. Tím by se podle mě nic nezlepšilo. Nakonec si myslím, že prostě neměli tolik silného materiálu jako na minulé desce a ještě k tomu se snažili vyrobit koncepční dvojalbum, což byl asi příliš velký kus práce. Pořád jsou to ale klasičtí Yes ve vrcholném období a pořád je tu mnoho výborného a velmi málo otravného nebo vyloženě nudného. Někdy mi Tales From Topographic Oceans opravdu sednou, někdy moc ne. Podle toho bych je hodnotil v rozpětí 3-5. Teď jak jsem je několikrát poslouchal, tak mě bavily čím dál víc, ale přidržím se střední hodnoty.

4/5
pegas Pegas 22.5.2023 18:12  77954
Tales From Topographic OceansTak jsem po dlouhé době znovu dal šanci dvojalbu Tales From Topographic Oceans, jenom abych opět zjistil, že to je opravdu propad dolů a možná ještě níže než jsem si myslel dřív. Asi mi není souzeno, abych desku pochopil a ocenil její kvality, jestli tedy nějaké má. Pro mě je to spíše nuda roztahaná do čtyř dlouhých kompozic. Zatímco v podstatě cokoliv z dosavadní tvorby Yes si rád poslechnu opakovaně klidně několikrát za sebou a i ty delší skladby mi rychle utečou, u této desky se vše nezáživně vleče a už při jednom poslechu se spíše těším, až skončí. U třech skladeb převládají motivy, které mě nebaví a sem tam se objeví něco, co bych mohl přijmout. Jenom u jedné je to naopak a většina z ní se mi docela líbí a jenom v drobnostech ji nemusím. Tou je právě závěrečný Ritual, jediná akceptovatelná věc z celého alba. Ne že by to bylo něco světoborného nebo se to snad dalo srovnávat s dlouhými skladbami z předchozích desek, ale pouze u této mám dojem něco uceleného a alespoň trochu promyšleného a dotaženého. Jenže to je málo a od nízkého hodnocení to nezachrání. Z většiny desky mám často pocit, že si každý hraje, co chce a nějakým způsobem je to poslepované do celku, který mě nebaví. I když se snaží o opak, pro mě je to deska bez atmosféry, kde se sešla parta výborných muzikantů, kteří ale jaksi nemají co hrát. A moc se mi nelíbí ani zvukově, třeba kytara tu zní až otravně. Že došlo ke změně za bicími, kde Bruforda nahradil Alan White je už úplně jedno, ačkoliv pro další tvorbu byl zdatnou posilou. Dávám tedy dva body s odřenýma ušima a necítím potřebu se tím dál trápit.

2/5

Recenze z roku 2004:
S albem Close To The Edge a zvláště titulním eposem se Yes naprosto odpoutali od země a vydali se za hranice chápání nejednoho hudebního fanouška. Následovníkem Tales From Topographic Oceans se dostali až do stádia, kdy snad jen oni sami, a možná ani to ne, rozuměli tomu, co stvořili. Monumentální dvojalbum jedni milují, druzí zatracují a já... nevím. Nevím, na kterou stranu se přiklonit. Již brzy chci nahradit pálené CD za originální vydání a nejsou v tom pouze sběratelské důvody. Na druhou stranu s jistotou vím, že mi nepřináší ani polovinu toho, co dosavaní tvorba kapely a nebude v mém přehrávači moc častým návštěvníkem. Doufám, že se na mě nikdo nebude zlobit, když přiznám, že za vrchol této desky považuji obal. Na něm se objevuje jedno z nejlepších děl Rogera Deana a každý musí uznat, že tohle je něco víc, než jen kus papíru s informací o kapele a názvu. A jaká je muzika? Čtyři dlouhé kompozice, všechny kolem 20 minut, jenže už to není tak (byť třeba po mnoha posleších) přístupné jako dosud. Považuji je za příliš a zbytečně roztahané. Najdou se části, které mě zaujmou, aby v zápětí přešly do nepřehledného současného sólování všech muzikantů, nebo do táhlých ploch o ničem. Za účelem tohoto hodnocení jsem se k desce vrátil po delší době a poslechnul si ji několikrát i jako celek a musím říci, že to nebylo nic jednoduchého. Vezmu-li jednotlivé skladby, vyjde pro mě s kladným hodnocením, i když také s výhradami, pouze poslední Ritual. Tomu jsem naplno přišel na chuť až po strhujícím živém provedení na turné Yessymphonic a na letošním koncertě už to byl opravdový požitek. Věřím tomu, že naživo by mě snad dokázala zaujmout i trojka The Ancient, protože mohutný zvuk Yes na koncertech se s albovými verzemi nedá srovnávat. Ale proti Ritual je to přeci jen slabší. První dvě The Revealing Science Of God a The Remembering jsou u mě ještě níže a hlavně pro ně platí to výše uvedené o nezajímavých pasážích.
Nesmím opomenout také další změnu v sestavě, za bicími vystřídal Bruforda výborný Alan White, který hraje více silově, ale samozřejmě mu nechybí ani technika, pro takové lidi nebylo u Yes nikdy místo. Ještě bych chtěl zmínit jednu zajímavost, které jsem si všimnul, a to jsou lehké náznaky z minulosti (Close To The Edge), ale i blízké budoucnosti (Relayer či Wakemanovy sólovky). Jedná se vždy o úryvky z pár tónů a zřejmě je to náhoda... Tales From Topographic Oceans hodnotím horší trojkou s tím, že při poslouchání hodně záleží na momentálním rozpoložení, které může výslednou známku hodně snížit i trochu pozvednout. Nevylučuji ale, že bych časem mohl dozrát do stádia, kdy i pro mě bude toto dílo blízko vrcholu. Možná je to můj subjektivní názor, ale myslím, že by tomu pomohla i lepší produkce.

3/5

[ 62303 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt