Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Diskuze na Lopuchu,
pohlazení na duchu

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 17:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 64681 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
bubla Bubla 6.11.2023 12:48  80261
Vyjde nahrávka z turné Porcupine Tree ke Closure/Continuation

BLACKEST EYES
HARRIDAN
OF THE NEW DAY
RATS RETURN
EVEN LESS
DROWN WITH ME
DIGNITY
THE SOUND OF MUZAK
LAST CHANCE TO EVACUATE PLANET EARTH BEFORE IT IS RECYCLED
CHIMERA'S WRECK
FEAR OF A BLANK PLANET
BUYING NEW SOUL
WALK THE PLANK
SENTIMENTAL
HERD CULLING
ANESTHETIZE
I DRIVE THE HEARSE
SLEEP TOGETHER
COLLAPSE THE LIGHT INTO EARTH
HALO
TRAINS
pepanovacek PepaNovacek 6.11.2023 11:43 - Klub Hlasky J.Cimrmana (14:28) 80260
No, a právě jsem koupil čtyři vstupenky na jejich koncert 22. března ve Švandově divadle prase.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 6.11.2023 11:28 - Oblíbené kluby (15:11) 80259
PepaNovacek [80256]: slyšel jsem a moc se mi líbí, jako všechny desky Ebenů.
Hezké melodie a chytré texty, to není moc často ke slyšení.
:-)
pepanovacek PepaNovacek 6.11.2023 11:26 - Klub Hlasky J.Cimrmana (14:28) 80258
Člověk musí "dávat pozor" na texty. Ale ona i ta muzika je skvělá, jen taková "nenápadná".
bubla Bubla 6.11.2023 11:24  80257
Jo, desky Ebenů jsou fajn. Zároveň mě ale nikdy moc nebavilo je poslouchat opakovaně.
pepanovacek PepaNovacek 6.11.2023 11:19 - Klub Hlasky J.Cimrmana (14:28) 80256
Poslechl jsem si nové album Bratrů Ebenů, Co my víme. Mám pro tuhle kapelu slabost, přesněji řečeno se mi líbí. Hodně se mi líbí, už asi čtyřicet let, viděl jsem je poprvé naživo v Kladně v roce 1981 na akci s názvem Galaportna nebo tak nějak, jen ve triu. Pak asi v roce 2008, už s kapelou. Desky mám rád taky všechny. A ta poslední je, jak jinak, skvělá. Po jednom poslechu není radno vynášet soudy – texty jsou vtipný (hodně zaujala Jarní nebo Tý jo), ale i vážný, což cítím asi jako největší změnu oproti předchozím nahrávkám. Výborná, a taky pěkně tvrdá je Na šňůře, v Menuetu se Marek blýskl použitím slova exkrement – takhle s noblesou to dokáže jen on. Textově mě asi nejvíc dostala poslední Hezké to bylo – věřím Markovi jeho slova Například nemám žádnou Thalii, a nevím, za co by mi dali ji, myslím, že z toho, co jsem předvedl, si nikdo na zadnici nesedl, je to takové zamyšlení nad životem, navíc s použitím humoru Taky jsem nikdy nebyl na Kubě, teď bych tam musel s rouškou na hubě, takhle to fakt nikdo jiný neumí. A jestliže tohle není Vás hudební šálek, určitě si poslechněte Clafoutis, která je velikým překvapením, snad jediná instrumentální skladba, kterou kapela nahrála, navíc jejím autorem není Marek, ale David, no a pro mě je to největší bomba na desce – a nejen proto, že je na sedm, hehe. Tady bych možná ani Ebeny nepoznal, a věřím, že při jejím poslechu zaplesá nejeden progrockový a jazzrockový fanoušek. Tohle album mi udělalo velikou radost, a těším se na další poslechy.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 6.11.2023 10:59  80255
HonzoHľadám a hľadám, aj v referenciách na Wiki ku albumu "BSS", celkom určite ma to pred dvoma týždňami hodilo na nejakú stránku, kde bolo tvrdenie, že trojminútovú klavírnu verziu "Fanfare for the Common Man" si nahral sám Keith už v dobe pred koncertným turné ku vydaniu "BSS".
Áno, spolu to trojica nahrala až v roku 1976 v Montreux.
Takto mi to ostalo v pamäti a teraz to problematicky hľadám. Tých lokálnych odkazov a informácií je na spústa. Je jasné, že "Fanfare for the Common Man" v singlovej (3 minúty) verzii vyšlo spolu so songom "Brain Salad Sugery" na B-strane ...
bubla Bubla 6.11.2023 10:42  80254
PepaJá z toho cítím, že tebe absolutně nebaví první a druhá strana, zatímco mě ještě celkem jo. Logicky se pak lišíme v hodnocení celku, hehe. Nabubřelé je to zcela určitě, to by nebyli ELP.
pepanovacek PepaNovacek 6.11.2023 08:37 - Klub Hlasky J.Cimrmana (14:28) 80253
Honza + MiroDěkuju za recenze. Mám z obou podobný pocit - že jste ke kapele moc silomrdní a bojíte se tu nabubřelost pojmenovat správnými výrazy, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 6.11.2023 08:07 - Klub Hlasky J.Cimrmana (14:28) 80252
Emerson, Lake & Palmer – Works Volume 1 – 1977
Propad proti Brain Salad Surgery je tak obrovský, až se nechce věřit, že se jedná o stejnou kapelu. A přitom nápad podle mě výborný – první strana Keith Emerson, druhá Greg Lake, třetí Carl Palmer, čtvrtá společná. Ale výsledek je příšerný, a já budu velice stručný.

První strana – nebudu hodnotit vůbec, protože prostě k tomu nemám co říct, snad jen, že mě to vůbec nebaví poslouchat, že tomu nerozumím, případně nejsem hoden.

Druhá strana – asi největší průser, chcete – li, zklamání. Některé písničky jsou jen blbé a špatné, některé ale až vyložené sračky, hrůza, a veliký smutek.

Třetí strana – a tohle je zase (na tu mizérii) překvapivě celkem slušné, dá se to poslouchat bez nějakého výrazného utrpení, hehe. Ale žádná bomba to není.

Čtvrtá strana – jedna „předělávka“ (slušná) a jedna (zaplaťpánbůh) skladba, která alespoň částečně připomíná Emerson, Lake & Palmer z předcházejících dvou alb, i když podobnost s Karn Evil 9 je místy spíš až kopírování.

Obětoval jsem další hodinu a půl pozornému poslechu na sluchátka, abych neměl výčitky, že jsem to odflákl jedním poslechem. Tohle album není dobré, první dvě strany jsou nabubřelé a skutečně velice nepovedené, třetí je slušná, čtvrtá pak nejlepší. Celkově ale obrovské zklamání a evidentní propad.

4/10
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 6.11.2023 01:01  80251
HonzoHľadám ten odkaz, kde som to čítal, že základná verzia (Emersonova) "Fanfare for the Common Man" bola nahraná už v roku 1973, počas masteringu "BSS" ale bolo to niečo mimo Wiki. Informácii je veľa a občas sa zahlcujeme, (občas si aj odporujú) aj keď v prvom rade sa dozvieme nové detaily, ktoré sme predtým nevedeli a preto sú tieto posluchy a informácie tak skvelá záležitosť. Bez recenzií by sme sa na to asi vykašlali, resp. asi to ani nehľadali ...
bubla Bubla 6.11.2023 00:36  80250
MayakHehe, bodově jsme se trefili a asi to i podobně slyšíme. Informaci, že Fanfare je ze staršího období, jsem nikde nenašel. Na wikipedii je citován Lake, že to poprvé hráli v roce 1976. https://en.wikipedia.org/wiki/Fanfare_for_the_Common_Man_(Emerson,_Lake_%26_Palmer_song) Ale pokud by to bylo, jak píšeš, tak by se tím vysvětlovalo, proč je to nejlepší věc na desce. C'est la vie jsem zjevně nepochopil. Srovnání Palmera s Ramshackled mě taky napadlo, ale právě i kvůli té jazzrockovosti.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 6.11.2023 00:07  80249
Emerson, Lake & Palmer - Works Vol.1 (1977)


Trio EL&P si dalo vyše dvojročnú pauzu po celosvetovom turné ku prezentácii predošlej štúdiovej dosky a po vydaní trojalbumu so záznamom jedného z koncertov v americkom Anaheime. Spoločný hudobný materiál zrovna nemali, osobne odobrenú adaptáciu od Aarona Coplanda "Fanfare for the Common Man" nahrali ešte v dobe masteringu albumu „Brain Salad Surgery“, v čase hibernácie kapely si každý jeden z trojice nahral niečo podľa vlastných predstáv, schopností a prirodzeného zamerania, spoločná tvorivá invencia z predošlých rokov bola © Keith Emerson „vydojená“, takže prvé tri vinylové strany z nadchádzajúceho dvojalbumu boli venované chronologicky, podľa loga skupiny jednotlivým členom a jedinou skutočne novou spoločnou nahrávkou tria sa tak stala suita s textom Petera Sinfielda „Pirates“.

Prvá strana, patriaca Keithovi Emersonovi je osemnásť a pol minútové „Piano Concerto No.1“, kde ho pri hre na Steinway klavíri sprevádza London Philharmonic Orchestra. Bola to jeho ambícia natočiť vyložene rýdze dielo z klasickej hudby, subjektívne vnímam výsledok, ako dostatočný, až dobrý, ale keďže som hudobne vzdelaný v oblasti klasickej hudby len veľmi povrchne, ani sa nedivím, že mnoho etablovaných skladateľov a odborníkov (na čele s Leonardom Bernsteinom, ktorý mal tú česť vypočuť si suitu počas finálneho mixovania, ako prvý) to sprdla, ako dielo sotva priemerného absolventa bežnej hudobnej akadémie. Úvodné „Allegro giocoso“ pôsobí pompézne a často rádoby dramaticky, prostredné kratšie a pokojnejšie „Andante molto cantabile“ mne laikovi pripomína najskôr niečo z Vivaldiho tvorby a záverečná dramatická, ba i depresívna „Toccata con fuoco“ je písaná a skladaná v podstate v evidentnej mentálnej nepohode a v hneve, ako emočnom vyjadrení Keithovho psychického stavu po požiari jeho domu v Sussexe.

Druhá strana patrí piatim kompozíciám Grega Lakea. Všetko sú to akustické balady, s textami Petera Sinfielda. Tak, ako má silu kontrastu oproti ostatnému, drsnejšiemu materiálu tria vždy jedna krásna polo-akustická balada Grega na každom predošlom albume, tak tu to pôsobí všedne a monotónne, ak ich je päť pohromade (aj keď sú obohatené orchestrálne aj inštrumentálne). Nakoniec jasne vyčnieva "C'est la Vie", ktorú väčšina fanúšikov kapely, aj samotného Grega Lakea, považuje za jednu z jeho najlepších. Je však nepochybné, že dokáže vytvoriť silný song, ale v takejto modifikácii to mali byť na jeho sólovom albume.

Tretia strana dvojalbumu je plne venovaná Carlovi Palmerovi. Vždy, keď ju počujem, napadne ma zrovnávanie so sólovým albumom Alana Whitea - „Ramshackled“, ktoré vyšlo na mesiac presne rok pred „Works Vol.1“. Takže aj vzhľadom na isté neformálne súperenie oboch v tej dobe úspešných a slávnych skupín „na diaľku“ (YES versus EL&P) je pohľad na ich vlastnú (bubenícku) tvorbu interesantný. Nemienim to rozoberať, ale mne je akosi predsa len bližšia subžárová variabilita bicmena z YES. Carl Palmer tu má vlastné tracky, samozrejme aj aranžérsky prerobené fragmenty z klasickej hudby (S.Prokofiev, J.S.Bach, z neskorších anglický H.P.South). Za nie správne rozhodnutie osobne považujem zaradenie vlastnej verzie „Tank“ z prológového albumu, kapela takéhoto kalibru nemá čo vydávať rôzne modifikácie jednej kompozície na rôznych štúdiových albumoch. Celkove je Palmerova strana dvojalbumu pomerne pompézna, bombastická a oproti „Ramshackled“, bez výraznejších presahov do jazzu.

Až posledná, štvrtá strana dvojalbumu je kolektívnym dielom tria. Ako som spomínal na začiatku, adaptáciu od Aarona Coplanda "Fanfare for the Common Man" nahrali EL&P ešte predtým, než vyšiel album „Brain Salad Surgery“ a tento cover je jedným z najslávnejších a najúspešnejších inštrumentálnych trackov kapely vôbec. Napriek svojej dĺžke (takmer desať minút), vyšiel aj ako veľmi úspešný singel (v tomto prípade aj v trojminútovej verzii).

Takže jediným novým, kolektívnym produktom na dvojalbume je vyše trinásť minútová suita „Pirates“, ktorej história vzniku i nahrávania je pomerne komplikovaná a zdĺhavá a EL&P chceli, aby jej orchestrálne aranžmány dirigoval sám Leonard Bernstein. Text „Pirates“ je samozrejme spoločné dielo tandemu Lake / Sinfield. Suita je veľkolepá, tiež pompézna, ale nemá v sebe nejaký veľmi silný, alebo prekvapivý moment, oproti invencii suít z predošlých albumov, je to v podstate akýsi štandard. Ale konečne aspoň jeden spoločný nový track ...

Viem, že v čase na rozhraní strednej a vysokej školy, keď som bol zberateľ originálnych vinylov, som dostal dva krát rôznu ponuku na kúpu tohto dvojalbumu ... a odmietol som ju, pretože už vtedy som mal pocit, že toto nie je dielo, ktoré „potrebujem vlastniť“. O niečo neskôr som ale neodolal a kúpil som ešte zapečatený album „Works Vol.2“, ako totálnu novinku, ešte nevypočutú, formou „kúpa mačky vo vreci“, ale to je už ďalší príbeh ...




6 / 10
bubla Bubla 6.11.2023 00:04  80248
Works Volume 1 (1977)

Slušné kapely v době pauzy vydají sólová alba a pak zase tvoří společně. ELP měli asi něco takového v plánu, Emerson a Lake dokonce vydali singly, ale potom někdo (manažer) přišel s geniálním nápadem vydat sólové věci jako dvojalbum ELP. A ELPovská Ummagumma byla na světě. Touhle cestou se vydalo jen málo smělců, zejména proto, že spousta kapel obsahuje členy, kteří si nenahrají všechny potřebné nástroje sami, nebo dokonce nic neskládají. V tomhle případě mám problém především s tím, že na desce hrají různí lidé zvnějšku, aniž by to bylo opravdu potřeba. Je to proti konceptu kapely a album to v mé mysli od počátku snižuje. Album sjednocuje pouze orchestr v mnoha skladbách a pak společná čtvrtá strana.

Emersonovo Piano Concerto No. 1 je skladba pro klavír a orchestr. Keith si dokázal, že je toho schopen. Stylem je to filmové/scénické, představuju si u toho americký historický velkofilm tak ze 60. let (třeba ta smyčcová melodie na přelomu šesté a sedmé minuty). Je tam hodně nápadů, které se střídají jako by to bylo medley ze soundtracku. Tenhle dojem plyne i z neustálých změn nálad a stylů. Moje oblíbené pasáže jsou ta líbezná od 0:44 do 1:30, i následující pohádková gradace, hektický moment okolo 4:40 až 4:50. V čase 6:39 až 6:43 je Třicet případů majora Zemana. Okolo 7:25 citace ELP. Klavírní riff v deváté minutě je super. V prostřední krátké části mě zaujme skoro satieovská nálada mezi 10:05 a 10:25. Třetí část začíná běsnivě, pokračuje děsivě, občas je tam romantická vsuvka, závěr je radostné rozuzlení. Nevím, co si o tom myslet. Poslouchá se mi to pěkně, na druhou stranu nic převratného to není. I když mi Emersonovy sólové věci na albech ELP nikdy nevadily, tak přece jen nikdy to nebyla celá strana desky. Ale jako soundtrack by to bylo dobré. 2,5/5

Od Grega Lakea bych čekal asi nejvíc, protože jeho dosavadní písničky byly fantastické. Teď ale začíná sklouzávat ke klišé. Lend Your Love To Me Tonight je pěkný popěvek s osudovým orchestrem. Moc mě neoslovuje začátek sloky, je to takové otřepané, ale dramatické vrcholy refrénů se mi líbí. Kdo hraje na klavír a na bicí? Podle všeho to nejsou Emerson a Palmer, ale nikde to není uvedeno. Ty bicí na třetí nebo čtvrtou dobu mi zrovna k téhle písničce nesedí. Ale je to docela dobrá věc. C’est La Vie taky není špatná, ale Lake zde nasazuje takovou šansoniérskou osudovou vlezlost, kterou nemám moc rád. Taky tuhle věc přezval Johnny Halliday… Výborná je ale kombinace orchestru se sborem, hlavně na konci. Lepší než mellotron, hehe. Uvolnění přijde při Hallowed Be Thy Name. Výborný song se zlověstným rytmem a orchestrem, vyprávěcím zpěvem a celkem vtipným textem. Na klavír hraje Keith Tippett (mj. Lizard). Tohle by si mohl zachraptět i zmiňovaný Dr. John, který shodou okolností v roce 1975 vydal album Hollywood Be Thy Name. Trubka v poslední části mi připomíná Only A Northern Song. Nobody Loves You Like I Do má výbornou sloku, která je hodně inspirovaná Hendrixovou Castles In The Sand (i kytara v pozadí připomíná Hendrixovy doprovody). Refrén s harmonikou a hammondy je zase vyloženě dylanovský. Akorát ho místo Dylana zpívá sametový Lake. Ale snaží se a postupně jsem se s tím srovnal. Krásné sólo na akustickou kytaru. Closer To Believing je zase romantika s lesními rohy, není špatná, ale ta melodie mě tolik nebere, cítím tam zase už mnohokrát slyšené triky. Ty dovětky „…it slips away“ mi evokují Afterwards od VDGG. Ovšem kosmický bridge od 1:28 s lehce šílenou kakofonií v pozadí je zajímavý. Zvláštní je i pasáž se sborem před koncem. Godfrey Salmon a Tony Harris jako aranžéři orchestru a sboru odvedli na Lakeových věcech výbornou práci, některá místa jsou opravdu silná a zvukově je to perfektní, ale je to trochu i na úkor rafinovaných aranží ostatních nástrojů, které zdobily předchozí Lakeovy písně. Dokonce bych řekl, že orchestr je na Lakeově straně to nejlepší. Ve výsledku to ale stejně působí jako trochu přehnaně dramatický obal ne úplně nejsilnějších písniček. 3/5

Carl Palmer to měl nejtěžší, ale naštěstí se dokázal ubránit dvacetiminutovému sólu na bicí, a naopak je to on, kdo se nejvíc přiblížil stylu kapely jako celku. The Enemy God Dances With The Black Spirits je hodně doslovná adaptace druhé části Prokofjevovy Skythské suity. Sice jako aranžéři jsou podepsáni všichni tři, ale nevím, jaký smysl vlastně mělo vzít klasiku a zahrát ji s orchestrem, tedy tak, jak byla napsána. Je to jako kdyby k tomu Palmer jenom dotočil bicí. Přesto mě to baví. Víc se mi ale líbí kapelní verze na Works Live. L.A. Nights ukazuje, že Carl mohl podobně jako jiní bubeníci nahrát obskurní sólovou jazz-art-rockovou desku, ačkoli tady mu se skládáním pomohl Keith. Výborný kytarovo-basový groove, cobhamovské bicí, pěkný vracející se syntezátorový motiv a saxofon (kdo na něj hraje?). První dvě minuty jsou bomba. Delší druhá část je rock’n’rollová s kytarovým sólem Joe Walshe. Jo, tohle je fajn. New Orelans navazuje jako instrumentální funky s talk boxem. Zní to jako nedodělaná věc z jazzrockového období Jeffa Becka, do které Jeff ještě nenahrál kytarová sóla. Nevadí mi to, ale je to dlouhé až až. Two Part Invention In D Minor je zajímavá adaptace Bacha pro vibrafon a marimbu, na kterou hraje James Blades. Zvony, decentní smyčcové aranžmá a později i bicí dokreslují pěknou atmosféru. Food For Your Soul je vyložený jazzrock opět cobhamovského střihu (myslím, že ho tady vyloženě napodobuje, i v tom sóle) s bigbandovým doprovodem. Do toho ufojazzrockové elektrické piano a kytara. Moc pěkné. Opět jsem nedohledal, kdo tam hraje, jen že aranžérem je podobně jako u předchozí skladby Harry South. Explozivní druhá část s kytarovým sólem je výborná. Připomíná mi Novou syntézu a Colosseum, hehe. I závěr s divokou flétnou je super. Orchestrální aranž skladby Tank z první desky byl taky výborný nápad, třeba saxofon je fantastický, připomíná mi třeba Santanovo Swing of Delight. Druhá část už je o něco méně vynalézavá, ale taky dobrá. Na Moog hraje Emerson. Palmerova strana desky má některá místa vynikající, taky pár slabších, ale zase se mi líbí, jak je pestrá. 3/5

No a pak se konečně dočkáme ELP. Fanfare For The Common Man je druhá věc od Coplanda, kterou udělali. V originále je to skutečně fanfára, doplněná výraznými perkusemi. ELP tam přidali zajímavý pulsující doprovod a dlouhé syntezátorové sólo s těžko zařaditelným pískavým zvukem, který se trochu podobá zvuku, co používal ve stejné době nebo později Varga (varhany Wersi?). Některá místa jsou výborná, možná je to sólo malinko dlouhé, ale asi je to nejlepší skladba celého dvojalba. Pirates je svým pojetím tak trochu pokračování Piano Concerto, ale tentokrát s Lakem a Palmerem a elektrickými klávesovými nástroji. Orchestr je hodně výrazný, líbí se mi třeba ty fanfáry ve druhé minutě s dramatickým doprovodem rytmiky. Jsou tam některé fakt pěkné momenty, ale… není to úplně strhující a když se zpívá, tak je to na můj vkus až moc muzikálové. Docela to tou rozevlátostí připomíná i skladbu na podobné téma (a podobně dlouhou) The Pirate’s Dream od Colossea (vyšlo ale až posmrtně na desce Heckstall-Smithe), ale ta se mi líbí víc. Závěrečná gradace před poslední zpívanou částí je super. Téhle straně bych dal tak 3,5/5. Možná je to i pod dojmem prvních tří stran, ale prostě to není tak silný materiál.

Náročné dvojalbum. Málo vyloženě blbých míst, ale taky málo vyloženě skvělých. Přestože to průměrově vychází na 3/5, celek se mi zdá být skoro méně než součtem částí. Ale dám těch 3/5. Pokoušel jsem se sestavit si jednoalbum ze čtvrté strany a toho nejlepšího a nejvíc ELPovského z předchozích tří, ale moc dobře to nejde. První strana: The Enemy God/Hallowed Be Thy Name/Fanfare For The Common Man/Nobody Loves You Like I Do. Druhá strana: L. A. Nights (první dvě minuty)/Two Part Invention/Closer To Believing/Pirates. Není to žádná sláva, ale tohle by bylo silných 3,5/5.

3/5
pepanovacek PepaNovacek 5.11.2023 22:24 - Klub Hlasky J.Cimrmana (14:28) 80247
BublaHonzo, a já ŤY nevím. Spíš bych řekl, že vyrovná.

[ 64681 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt