Works vol.1Už jsem psal, že mi Works (alias ©Pepa "Works Volume") zní jako přebytky, nahodilé pokusy jednotlivých členů, jen aby něco vydali. Občas si tak říkám, co je tím hlavním důvodem něco podobného vypustit. Jen využití jména souboru s reputací pro finanční obohacení se, či přílišná zahleděnost do sebe sama? Každopádně trochu té pýchy u ELP je určitě, a ta se tu potkává s mizivou invencí. Výsledek tedy není lichotivý, byť to, co zde nahráli, není něčím děsivým. Je to převážně jen takový sled poloprázdných idejí, který si každý z členů upekl na svém písečku. Zdatní muzikanti tu hrají buďto ledabyle nebo pochybně zaranžované věci. Nejsem hoden (zejména) Emersonova a Palmerova vkladu. Emersonův klavír je místy parádní, fragmenty si dovedu představit zářit úplně v jiném kompozičním kontextu. Ale to, kam se jeho "concerto" ubírá, s bombastickým orchestrem, působí roztěkaně, rozkouskovaně, rušivě, nesmyslně, do pusta. Není to styl, který jsem schopen ocenit, kromě technického aspektu. Palmerova část mi přijde nejzbytečnější, „sofistikované“ plácání se v primitivních motivech. Lake tu má též převážně songy mdlé kvality, ale přece jen jeho hlas občas dá vzpomenout na tu hřejivě studenou atmosféru, hlavně díky němu tento výplod pro mne není na dně. V době, kdy Lake odešel z tohoto světa si vybavuju, že jsem poslouchal skladby jako Closer to Believing, v onom zimním období v nehostinných končinách, a to mi pořád evokuje kouzlo těch časů. O tom hudba je. Ale to je jen kousíček sólového Lakea. Jo ještě poslední, jedinou celkem poctivou kolektivní práci okolo 13 minut, Pirates, můžu. Odlehčený, bez instrumentálních šíleností, nový, „reformovaný“ projev ELP připomínající mi ty světlejší a svěžejší části z Love Beach (Memoirs..) a v němž je jistá nostalgie. Ale je to trochu málo na celou tu plochu vaty. Slabé 4/10 |