Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Nudou jsi opuch?
Navštiv Lopuch!

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 63627 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
pepanovacek PepaNovacek 12.2.2024 14:22 - Klub GENESIS (06:24) 82008
BublaHonzo, jsem nadšen - a to jsem přečetl zatím jen kousek. Já ty bubny popsal mnoha výrazy, ale "filigránské", to mě nenapadlo - a je to přesné.

... protože album bylo nahráno živě... - to mi udělalo velikou radost, jako, že jsem to poznal.

A prosím odkaz na texty. Děkuju.
pepanovacek PepaNovacek 12.2.2024 14:16 - Klub GENESIS (06:24) 82007
Mayak1Miro, ano, album nemá slabé místo, i ty "slabší" skladby jsou skvělé. A naživo bych si tuhle kapelu taky dal líbit - a asi bych byl ochoten zajet i někam daleko, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 12.2.2024 14:12 - Klub GENESIS (06:24) 82006
ArtfanIvane, děkuju. Pěkné. Najjazlé, hehe, to slyšíme podobně. Je fakt, že když si člověk - jak píšeš - na tuhle kapelu a jejich muziku "zvykne", je to veliké potěšení.
pepanovacek PepaNovacek 12.2.2024 14:07 - Klub GENESIS (06:24) 82005
A teď si jdu s chutí přečíst Vaše recenze.
pepanovacek PepaNovacek 12.2.2024 14:07 - Klub GENESIS (06:24) 82004
Jouis – Dojo – 2014
All That Is And Is One
Někdy se to tak zkrátka přihodí. Tohle album bylo s prvními poslechy u mě trochu jako na houpačce, jednou líbilo, podruhé moc ne, a opravdu jsem nečekal, že po nasazení sluchátek při pozorném poslechu s cílem něco smysluplného naslintat, budu tak překvapen – a co překvapen? Zaskočen až ohromen!!! Tahle úvodní skladba je fantastická, místy až ©já neuvěřitelná a geniální, prostě jasná bomba. Jestli jsem blábolil něco o Crosby, Stills, Nash & Young, tak ano, v těch vokálech samozřejmě podobnost slyšet je, místy mi to třeba připomíná taky King Crimson, ale jinak se nejedná v žádném případě o nějaké kopírování nebo napodobování. Opravdu se mi dlouho nestalo (jestli vůbec někdy), abych slyšel tak ohromný posun/rozdíl při prvním poslechu na sluchátka, mám chuť si tuhle skladbu pouštět pořád dokola – a taky to asi udělám, hehe. Ještě předtím Vám ale sdělím, že jsem se trochu zaměřil na ty zvláštní rytmy, které mě udeřily do uší. Nevypadá to nijak složitě, je to „obyčejný“ valčíkový rytmus, tedy na tři doby, jenomže ho hrají sedmkrát, a to je na tom ta překrásná „podivnost“ - neviděl jsem notový zápis, ale možné je, že i ta celá fráze je na jedenadvacet dob. Tak jdu poslouchat dokola, hehe.

Úžasné je už to odťukání na začátku, díky kterému skladba dostane takovou živou dimenzi, a věřím (nebo doufám), že Honza jako největší znalec téhle kapely sdělí nějaké bližší informace z nahrávání. Výborné jsou mezihry (pro změnu na sedm), kde má basa krásné vyhrávky. Stejně tak skvělá je změna v polovině, a já jsem fakt úplně na větvi, protože tahleta úvodní věc je naprosto parádní, přemýšlím, jestli jsem toho někdy tolik naplkal o jediné skladbě. A ještě budu pokračovat – fantastický je závěr, nejprve s kytarovým sólem, které v samém začátku zní jako foukací harmonika, a to je zase na jedenáct, resp. se tady střídají takty na pět a na šest dob. No a pak naprosto logicky a přirozeně chlapci zakončují celé tohle veledílo tím úvodním motivem, který, jak jsme si milé děti řekli, je buď na sedmkrát tři, anebo na jedenadvacet. Honzo, vole, děkuju – bomba, bomba, BOMBA!!! Tak jsem hodně zvědav na další skladby. Téhle úvodní dávám jasnou plnou palbu.

Ano, i po poslechu odzadu je tahle skladba pro mě nejlepší z celého alba, a jsem teď poměrně dost rozpolcen – na jednu stranu si říkám dost, blábolů už jsem zplodil opravdu hodně a měl bych je ukončit a vložit do klubu, na druhou pak mám velikou chuť si desku pustit znovu – asi už normálně od začátku, hehe – a na třetí mám trošku obavy, abych potom nemusel dopisovat něco ve smyslu, že moje nadšení s posledním poslechem lehce opadlo, protože teď, přátelé, teď je naprosto nevídané, dlouho jsem takové nezažil.


Loop
Tak ano, druhá skladba je slabší, resp. ta první je tak skvělá, že vlastně ani není možné, aby album pokračovalo na stejné úrovni. Tady se pro změnu hraje na sedm a v jedné instrumentální pasáži na devět dob, což se mi opravdu moc líbí, co už méně, je ta mezihra uprostřed, která se opakuje na konci. Skvělá je taková trylkující, radostná, vzdušná kytara, hraná podobně jako v úvodní skladbě.


What's New Guru?
Skvělá instrumentálka, hoši evidentně hrají rádi na tři doby, a výborné jsou ty motivy na devět. Někde uprostřed se skladba tak jakoby zajímavě „zlomí“, pak je to moc pěkně rozevlátě jazzrockové, a fantastická je tady baskytara. Vzpomněl jsem si při téhle věci na Gentle Giant, a když jsme u nich, tak bubeník Adam Johnson mi připomíná (ne hrou, ale vizáží) Johna Weatherse:

39003754-10156594722586703-410813703466778624-n

Tak tahleta skladba vyrostla při obráceném poslechu zatím nejvíc, dá se bez přehánění říct, že jsem z ní úplně vodvařenej. Ten úvodní motiv (který se později opakuje) na devět dob je skutečně velice vypečenej, ještě bych upozornil na stopky někde kolem času 1:30 – 1:40, ve kterých si zlehka na střídačku zasóluje basa a bubny, a zde oceňuju, jak je to krátké, žádná onanie. A dále na skvělý, lehce ujetý zvuk varhan a podobně jako v Earthly Emerald Eyes poměrně netypické, rockové sólo na kytaru, jakoby se do toho jazzrocku nehodící. I zde cítím potřebu zvolat Honzo, Ty vole, to je úžasná kapela a úžasná deska!!!


Earthly Emerald Eyes
Zatím nejjednodušší a nejklidnější skladba, celá na čtyři doby. Hodně se mi líbí ty kontrasty mezi zpěvy (opět připomínající Crosby, Stills, Nash & Young) a jazzovými mezihrami se skvělým elektrickým pianem, moc pěkné jsou taky flažolety na basu nebo před třetím zpěvem kytarové sólo, dost tvrdé, takové rockové.


Hyperception
Pokračujeme v podobném, klidnějším duchu, jako u předchozí skladby. Opět z větší části „valčíkový“ rytmus, který asi hoši fakt rádi hrají, ale líbí se mi, jak s rytmem pracují, jelikož i tady jsou pasáže, ve kterých se střídají pěti a šestidobé takty. Ano, každá skladba s dalším poslechem roste, i tahle. Zazní tady příčná flétna, což ale možná bude nějaký syntezátor.


New Moon
Líbí se mi to pořád hodně, nicméně už je to trochu nudné, opět stejný tříčtvrťový rytmus (občas „vylepšený“ pětidobým), opět podobná, klidná, najjazlá atmosféra. Zaujala mě hi-hat, kde bych tipoval, že jí bubeník hraje obouruč – takhle rychlé šestnáctiny hrál snad nejlíp Jerzy Piotrowski z SBB – a jednou rukou. Uvažuju, že si album přehraju pozpátku, od poslední skladby k první.

Tak tady jsem zatím nejraději, že poslouchám odzadu, ze skladby se vyloupla minimálně skorobomba. Čím dál víc se mi na albu líbí bubny, zejména zvukově, jsou takové čisté, bez efektů, čitelné, jasné, průzračné, vzdušné, ale zároveň poměrně drsné a syrové, a hlavně díky nim nabývám na jistotě, že se deska nahrávala víceméně naživo. A fakt mě baví, jak si hrají s tím rytmem, tady prostě občas uberou jednu dobu, přirozeně, nenásilně, jakoby se nechumelilko. Krásná skladba.


Misty Maker Stomp
Pro mě asi nejslabší písnička, i když ta závěrečná gradace je moc pěkná. A i při obráceném poslechu, kdy mi tahle věc hrála jako třetí, se mi zdá slabší. Ovšem ta pasáž na konci, kdy zaburácí varhany a ta hudba nádherně graduje, je fantastická.


Rain
Překrásná miniatura, ve které asi nejvíc ze všech skladeb vyniknou vokály, a navíc je tahle věc výborně zařazena před závěrečnou bombou, jako taková předehra.


Universe Goggles
Na úvod střídání taktů na šest a sedm dob, poté překvapivě bluesové, připadá mi to jako mix Led Zeppelin a Crosby, Stills, Nash & Young. Po vícehlasech kolem druhé minuty zazní krátké, skvělé a trochu ujeté sólo na nějaký syntezátor. Kolem času 3:20 mi to připomíná pro změnu něco od Pink Floyd. Pak je skvělá basa, opakování toho mimoňského, trylkujícího sóla. Zpátky je střídání šestidobých a sedmidobých taktů, vylepšené stopkami, tady je krásný, čitelný zvuk bicích, slyšet je každé cinknutí. Další level jsou kila na Hammondy, a další pak v osmé minutě při fantastické změně, kdy jakoby začne hrát úplně jiná skladba (půl minuty na čtyři doby). No a ta závěrečná pasáž s naprosto úžasnou gradací je fakt posrávací – kytara hraje unisono s nějakým syntezátorem, basa vyhrávky a do toho rovné bubny - tohle je pro mě doslova hudební orgasmus s gejzíry nápadů, kdy už se ani nesnažím spočítat, na kolik dob to je – jen tuším, že sem tam nějakou dobu uberou, ale naprosto nenásilně, přirozeně, nepovšimnutelně. Tady nejspíš bude platit Mirovo pravidlo o stopáži, hehe.


Tak album Dojo od kapely Jouis je pro mě zdaleka nejlepší ze všech, která jsme od začátku roku recenzovali, a momentálně bych ho označil i jako jeden ze svých největších objevů minimálně posledních dvaceti let, takže Honzo, ještě jednou veliké díky. Nádherná, radostná muzika se skvělými vokály a fantastickými instrumentálními výkony. Brilantní je i zvuk (ačkoliv DR neznám, ani znát nepotřebuju), zejména bicí nástroje mě doslova uhranuly, nepamatuju, kdy naposledy jsem byl takhle nadšen, je to pro mě veliká radost ty bubny a činely poslouchat. Zopakuju, že hudba kapely mi občas připomínala nejvíce Crosby, Stills, Nash & Young, pak Gentle Giant, King Crimson, Pink Floyd, a taky Led Zeppelin nebo Yes, ovšem žádné kopírování, Jouis mi přišli velice originální, a už toho raději nechám, protože bych psal donekonečna. Za mě obrovská spokojenost a veliké, převeliké nadšení.

10/10
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 12.2.2024 13:43  82003
Učíme sa celý život - aj drobnosti, aj dodržiavanie nejakých pravidiel, ale principiálne máš recht ...
bubla Bubla 12.2.2024 13:42  82002
Jouis - Dojo

Tohle album jsem poznal na YouTube na jednom kanálu, kde jsem předtím našel různý zajímavý převážně jazzrock. Jakmile jsem viděl ten obal, tak jsem si to musel pustit. Obal se mi hrozně líbil, úplně mě fascinoval, připomíná mi tvorbu mého oblíbeného Matiho Klarweina. (Nakonec jsem si pořídil i vinyl.) No a po prvních tónech se mi to naprosto přesně trefilo do vkusu. Zpočátku jsem to popisoval jako mix CSNY, Yes a jemného jazzrocku. Celkem blízko to má místy i k Canterbury kapelám, Wobbler - Rites At Dawn a samozřejmě k Pink Floyd přelomu 60. a 70. let. Velmi rychle se tohle album propracovalo až na vrchol. Dnes bych ho určitě řadil mezi má nejoblíbenější alba dekády.

Základem úspěchu jsou silné, hravé melodie a rytmy, které jsou vyváženy zajímavými instrumentálními pasážemi často s výrazně jazzovým stylem, který tomu dodává šmrnc. Cítím tam energii, moc mi sedí jejich v podstatě hodně jazzový hudební jazyk, zpěvná a taneční kolíbavost, gypsy-jazzová doprovodná elektrická kytara, jazzové/jazzrockové elektrické piano, pinkfloydovské hammondy, občas vyplouvající basa, filigránské bicí… nikdo nepřehrává. Další vynikající prvek jejich hudby, který mi často chybí, jsou ty vícehlasy. Samozřejmě to nejsou tak excelentní zpěváci jako třeba CSNY, ale dokážou vyčarovat silnou a nádhernou atmosférou, která se dnes jen tak neslyší.

Texty jsou ryzí psychedelie. Podobně jako u Lindy Perhacs jsou hodně libozvučné, jako by podle atmosféry přemýšleli nad každou slabikou. Připomíná to trochu i přístup Jona Andersona, občas je ve zpěvu i nějaké rytmické překvapení. Hudba je jistě taky psychedelická, probléme je v tom, že pod "psychedelií" se zejména často skrývají zhulenecké jamy, nekonečná dlouhá sóla, navrstvené zvuky atd. A tohle je psychedelie prokomponovaná, sofistikovaná (c) Mayak, jazzrocková. Přitom je to dynamické, živelné. Není se čemu divit, protože album bylo nahráno živě ve studiu v době, kdy kapela měla pětičlenné obsazení. Může to tím pádem působit jako málo produkované a zvukově vypulírované, ale je to něco za něco.

All That Is And Is One je pro mě jemná bomba. Úžasný dynamický emotivní účinek bez nějaké explozivní tvrdosti. Krásné sbory. Po třech minutách nádherný jemný nástup s huhlavě zkreslenou basou a rychlejší pasáž, krásné kytarové sólo (první z mnoha), které mi zvukem a náladou připomíná Gilmoura přelomu 60. a 70. let.

L∞p (Loop) přidá do kroku další živelným nástupem s líbeznými ozvěnami kytary. Opět bych vyzdvihl práci s dynamikou a proplétání jednotlivých hudebních nápadů.

What's New Guru? trochu přitvrdí, je to podle mě výborná instrumentálka, která je nápaditá, ale ne přehnaně hektická. Podobnou hudbu, samozřejmě v jiném nástrojovém obsazení, hráli Gaspar Pollak. Krátká, efektní sóla jako z desek Santany. Pinkfloydovsky hororová pasáž mi zase připomíná prostředek skladby Willie The Fox z jediného alba Nosferatu, zapomenuté německé skupiny ze 70. let, takového německého Flamenga.

První tři skladby v mých uších tvoří velmi silnou suitu. Vždycky si při nich vzpomenu na podobně dynamický začátek alba Grateful Dead - Blues For Allah (Help On The Way/Slipknot/Franklin's Tower), který také končí takovým instrumentálním spletencem. Mimochodem je to asi jedná věc, kterou od Grateful Dead miluju.

Po tomhle dlouhém úvodu přichází zasněná Earthly Emerald Eyes, která krásně střídá éterické a skotačivé pasáže. Spojení v textu „kaleidoscopic psychotropic“ bylo i názvem jejich EP. Uprostřed slyšíme sólo na zkreslenou basu (podle mě… možná je to šestistrunná basa) a později také smyčku varhan i kytary, které ale nepřehlušují hudbu, a naopak do ní přirozeně zaplují. Moc se mi líbí taky basa v těch jemnějších pasážích.

Začátek Hyperception mi připomíná další obskurní věc, skladbu Slowest And Saddest Waltz ze soundtracku k filmu El Topo, jednu z nejsilnějších smutných instrumentálek, co znám. To ale rychle přejde v další jemný nápěv s lehkým nádechem latiny. On the road again... A zase je tu i rytmicky zajímavá rychlejší pasáž. Opět se mi asociují Gaspar Pollak. Jazzová část s mellotronem je ukončena nástupem vokálů a skladba spěje do dynamického finále. Závěrečný výjezd je jako konec Echoes a potom ještě odjíždějící auto jako z Welcome To The Machine.

Na druhé straně alba pro jistotu ještě zpomalíme. New Moon je překrásná ukolébavka. I tady ale nakonec přijde pomalé probouzení, které vrcholí kytarovým sólem hrajícím melodii zpěvu. Po druhé sloce má krásný moment elektrické piano a potom už přejdeme v divočejší pasáž s výborným kytarovým sólem, které zní jako by bylo puštěné pozpátku, ale podle mě je to nějaký efekt, který tlumí ty nástupy (nevím, jestli se toho v téhle rychlosti dá docílit přidáváním zvuku). Ještě jedna sloka a spát.

Misty Maker Stomp je pomalá hypnóza, která zní jako Pink Floyd (ty klávesy) zkřížení s reggae. Zpívaná část opět graduje z ospalosti do monumentálního zívnutí „stooomp“. V poslední třetině už je z toho v podstatě psychedelické ska. Poslední minuta s varhanami a rituálním zpěvem výborně graduje. Líbí se mi tady i breaky bicích, i když v mixu nejsou tak dobře slyšet.

No a do doznívajících varhan a zpomalujícího leslie z předchozí skladby se ozvou první tóny akustické kytary jako v Goodbye Blue Skies nebo Is There Anybody Out There? Rain je akustická perla desky. Ten unavený zpěv je perfektní a doprovody jakbysmet. Naprosto mě dostává ta pauza před „Raaaain... you've come and stole the sun, took the life from everyone“. Má to trochu atmosféru a la Sexy Sadie.

Závěrečná desetiminutová Universe Goggles je další okouzlující melodie, která se pomalu propadá do kytarovo-klávesového víru. Některé pasáže připomínají i Ursinyho Provisorium. Prostředek je klidnější, ale pořád jde o variace toho hlavního hypnotického motivu. Zase mi to připomíná Gaspar Pollak. Zábavné jsou i ty rychlé běhy kláves a šeptaná část. Poté, co se hudba téměř rozplyne v psychedelické mlze, nastoupíme k závěrečnému pochodu.

Co bych u Jouis vyzdvihnul, je jejich vybalancování různých stylů, které mi velmi sedí. Podle mě je jejich hudba velmi originální, i když má určitý retro styl. Zároveň mají schopnost věci po všech stránkách dotáhnout. Slyšel jsem spousty alb nových kapel, která kombinují folk, psychedelii, rock, art-rock, jazz, jazz-rock, ale většinou zůstanou někde na půli cesty. Chybí jim dobrý zpěv, chybí nápady, chybí melodie, je to prostě často takové jamování. Nic proti tomu, ale málokdy mě to zaujalo. Naproti tomu Dojo je klasické album.

Po Dojo vydali album Mindbahn, které považuji za neméně skvělé. Možná je trochu tvrdší, méně „retro“, někomu může sedět líp než to první. Zásadní problém je, že nemá tak hezký obal, hehe. Kromě toho ještě vydali několik singlů a EP, které dohromady tvoří takové nulté album. Tyhle věci jsou písničkovější, psychedeličtější, šedesátkovější, trochu i tvrdší. Takže pokud někomu přijde Dojo ospalé nebo příliš jednotvárné, tak ať zkusí jejich ostatní věci. Já miluju všechno, co natočili.

5/5
pepanovacek PepaNovacek 12.2.2024 13:41 - Klub GENESIS (06:24) 82001
O nic nejde, chlapci (a dívko), jen se mi to tak zdálo logické. Toť vše.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 12.2.2024 13:34  82000
PepaO polnoci iste nemusí, ale BEŽNE sú tu už v pondelok okolo obeda aspoň cca 4 recenzie. Ja Honzovi nič nevyčítam, ale pochopil som aj teraz z reakcie, že si tento faktor (dávať recku prvý a čo najskôr) - neuvedomil - stáva sa :-)
bubla Bubla 12.2.2024 13:29  81999
Aha, tak to sorry, to jsem vůbec nepochopil.
pepanovacek PepaNovacek 12.2.2024 13:26 - Klub GENESIS (06:24) 81998
Já nic nevyčítám, jen si myslím, že tohle pravidlo bychom měli dodržovat (zjistil jsem, že zatím opravdu vždy první vkládal recenzi ten, kdo desku vybral), a počkat teď na Honzu. To snad není problém, a taky není povinnost vkládat recenzi s úderem půlnoci, hehe.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 12.2.2024 13:23  81997
PepaTentokrát by som to nevyčítal Ivanovi (a sekundárne aj mne), ale Honzovi. Recenzie má dávať jej nominant čo najskôr prvý deň. Nedal ...
pepanovacek PepaNovacek 12.2.2024 13:16 - Klub GENESIS (06:24) 81996
Já myslel - a i jsem to psal - že první vkládá recenzi vždy ten, kdo album vybere, aha? A doteď to tak i snad bylo.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 12.2.2024 12:41  81995
Jouis - "Dojo" (2014)

Keď založí kapelu pätica absolventov Brightonského inštitútu modernej hudby, je veľmi vysoká pravdepodobnosť, že muzikantský produkt, s ktorým prídu na koncertné pódiá a hudobný trh nebude iste žiadna tuctová záležitosť, alebo niečo, čo jedným uchom vlezie do nás a druhým nenávratne opustí naše telo a hudobnú myseľ.

JOUIS (z francúzštiny „vysoký pôžitok“) vydali dva albumy (ten druhý „Mind Bahn“ z roku 2019 už len ako trio) a obidva sú veľmi zaujímavé. Podstatný je v tomto momente ten prvý ...

Stačí prvý / druhý pozorný posluch (a nie je treba ani čítať informácie o kapele) a inšpiračné zdroje sú v ich hudbe evidentné. Inštrumentálna zložka je výrazná Canterburská scéna (melodičnosť ranných Caravan, kombinovaná s primárnou jazzovou inklináciou skorých Soft Machine) a celé je to obalené v psychedelickom opare britského experimentálneho rocku z konca 60. rokov. Spev (štyria z piatich členov skupiny) zase okate pripomína výrazné vokálne harmónie americko / anglicko / kanadských Crosby, Stills, Nash & Young, ale v niektorých momentoch aj The Beach Boys. Výsledok je nakoniec celkom originálna alchýmia, ktorá síce pôsobí v dnešnej dobe hodne archaicky, ale aj celkom novátorsky, lebo vlastne fúzuje niečo, čo v takejto miere pred nimi ešte asi nikto týmto spôsobom neskúšal.

Jasné, že je to vec individuálneho cítenia a prístupu ku takto „konštruovanej“ hudbe, ale u mňa to možno aj prekvapivo celkom funguje! V prvom rade cítiť, že členovia kapely sú študovaní muzikanti a ich hudba nie je o žiadnom honení si ega, či vyťahovania nejakej inštrumentálnej ekvilibristiky z rukávu. Na konečnom výsledku ich produkcie je nakoniec najvýraznejší moment vokálny faktor. Inštrumentálna zložka je občas kvázi polo-akustická (myslené skôr pocitovo) a robí viac menej špecifické náladotvorné krovie vokálnym harmóniam kolektívnemu spevu. A primárne - je to predovšetkým muzika, ako stvorená na živú prezentáciu do menších lokálnych hudobných klubov. Znásobené čaro sa iste prejaví na takýchto miestach ...

Popisovať jednotlivé songy nebudem. Album vnímam, ako celok svojou jasne retro atmosférou prelomu 60. a 70. rokov, ale má to aj v aktuálnej dobe špecifické fluidum, melancholickú atmosféru a schopnosť vyvolávať nostalgické pocity. Navyše aj Front cover nabudzuje už na prvý pohľad psychedelický opar a retro spomienky pre tých aktuálne starších, čo túto dobu aj napriek lokálnym politickým obmedzeniam zažili ako teenageri, či čerstvo dospelí mladí ľudia. Tieto základné ingrediencie sa prenášajú aj na ich druhý album „"Mind Bahn", ktorý vydali o päť rokov neskôr, už iba ako trio, ale už s modernejšie znejúcim zvukom a aranžmá (i grafikou albumu) - atmosféra archaična sa akosi z väčšej časti vytratila ...

A u seba som počas viacnásobných posluchov zistil fakt, že počúvať album „Dojo“ je oveľa lepšie vo večerných hodinách a v kľude, ako trebárs dopoludnia (môžem si to dovoliť) - psychedelická zložka hudby i Canterburské echá sa lepšie vnímajú takto - je to naozaj kapela, ktorú by bolo interesantné vidieť a počuť hrať na živo.

Celý album „Dojo“ je skutočne veľmi dobrý, až výborný, nemá žiadne slabé miesta (u takto koncipovanej hudby sa to ani nedá zrovna predpokladať) a tak napíšem to, čo sa bežne robí na Bandcampe skoro u všetkých kapiel i projektov, po obyčajne jednej výstižnej vete, ktorá väčšinou stručne popíše emócie zainteresovaného poslucháča - Favorite track: „L∞p“ ...



9 / 10
artfan Artfan 12.2.2024 12:18  81994
Jouis – Dojo (2014)

Další pro mne dosud neznámá kapela s trochu hehe názvem. Jejich hudba se nikam nežene, nijak nespěchá. Jakoby chtěla ukázat, podívejte jaká jsem, nejsem jednoduchá nebo plytká. Při poslechu se mi vybavovala Provence a usměvavé ženy na kolech s košíky vpředu plnými ovoce a květin. Hudba Joius mi připadá místy krásně najazzlá. V jejich v hudbě se netlačí na pilu a k tomu se nese odpovídající příjemný způsob zpěvu. Není to hudba, která by fungovala jako kulisa, byla by to škoda nechat ji kolem sebe jen tak proplouvat a nezachytit její nenápadnou až utajovanou krásu. Ta je předkládána s fajnovostí a vycizelovaností. A mě přesvědčili, já jim tu hudbu věřím. Do jejich hudby se dá ponořit, pozorně ji poslouchat a jako skřítek v podzemí hledající poklady je také nacházet. Je to hudba nenápadná, která se na první poslech hned neobnaží, neukáže, co všechno v ní skrývá. Avšak pilný zlatokop zlato objeví.

All That Is And Is One zní jakoby veselá barově letně rozverná a houpavá písnička, která nejen svým tadadadáááááá navodí dobrou náladu. Zaujaly mě tady i sbory.

Loop je uvařená ze stejných ingrediencí, ale přijde mi ještě veselejší a rozjařenější, v kytarovém sólu zrychlí, po něm do mezihry zase zpomalí, aby ve zpěvu ještě více zabrzdila, a to jen na chvíli a zase je tu spěch, je to barevné, hutné, baví mě to poslouchat.

What´s New Guru je zase příjemná instrumentálka se všemi pozitivními atributy dříve i později uvedenými, tady navíc příjemné potěšily hammondy. Skladba je opět plná nápadů, změn a je velice dobrá.

Earthly Emerald Eyes mě lapne jazzovým feelingem hned od začátku, kytary klavír perkuse ostatní nástroje, posluchač snažící se všechno zachytit, nestíhá, super džezíček , ve zpomalení kytarové sólo hodně v pozadí a jen na chvíli si uzurpuje vládu nad ostatními nástroji, ale neznásilňuje je, je to velmi bohatá hostina, kde je co vybírat.

Hyperception - vybrující zvuk Leslie reproduktoru či jak toho zvuku dosahují, je další fajnuvůstku, která jen přidává barvy do již tak barevného obrázku. A to zase jen na chvilku a už je tu něco jiného, opět v nenápadném poklidném módu a nedá mi to odpočinout ni oddychnout. Musím pozorně sledovat plynoucí gejzír hudby, abych nedejbože nepřišel o nějakou další nenápadnou fajnuvůstku.

New Moon má nádherně zpomalenou krásu v úvodu, první sloce a mezihře, pak se hudba rozevře jako motýli křídla a hudba je dál jen příjemná, hladí uši a duši. A aby toho nebylo málo, třešnička na dortu v závěru – zvuk kytary podobná houslím nebo to jsou housle ach, není to důležité, ale je to chytré a krásné.

V Misty Maker Stomp si užijeme trochu bubáckého úvodu, ze kterého vzejde poklidné vyprávění s hudbou, která tvoří ten zlatý tác, na kterém jsou slova přinášena. Prostě všechno to, na co jsem si v případě Jouis rád zvyknul. Nádherná věc.

Rain je krátká a skvělá skladba s nakřáplým hlasem zpěváka (škoda že na albu nedostal více prostoru) a brumlavým sborem, který mi připomněl The Blind Boys Of Alabama Petera Gabriela z desky Up. Při poslechu a psaní se nečekaně dostavila husí kůže, známka to nejvyšší kvality zážitku.

Universe Goggles se jeví zdánlivě jako rockovější či bluesovější skladba, ovšem vše v intencích Jouis. Šeptaný text spolu s kytarou jsou skvělé, stoptajmy, neustále změny a k tomu hammondy, to jsou úžasné ingredience a i závěrečná skladba je výborná věc.

Jakmile jsem si po prvních posleších na hudbu Jouis zvykl, bavilo mě desku Dojo poslouchat a navíc jsem ji hodně užíval. A to pro sebe považuji za velký výsledek a kapelu to v mých očích staví vysoko.

10/10

[ 63627 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt