Ad digitální zvuk. Jo. Je naprd, pokud je tím myšlena digitální komprese.
Ale teď napíšu něco strašně svatokrádežného.
Spousta nectností digi formátu vyplývá z nedokonalého způsobu DA převodu. Agresivita, syntetičnost, studenost, to jsou zvukové atributy, které zastánci analogového zvuku často digitálu vyčítají a kvůli těmto nectnostem preferují šumící a praskající vinyl. Jenže takto charakterizovaný zvuk není přirozenou vlastností digitálu, ačkoli si to mnozí myslí, neboť se s ničím jiným v digitální oblasti nesetkali. Tento nepříjemný zvuk je důsledkem právě toho ne dobře ošetřeného převodu z digitálního formátu do analogového.
Po provedeném upgrade zesilovače jeho konstruktérem Luďkem Šrollem se, kromě jiného, podařilo právě tyto projevy eliminovat. Technicky mi to Luďěk celkem podrobně vysvětloval, ale půlce jsem nerozuměl, půlku jsem zapomenul.. Už když jsem u něj v sobotu seděl v poslechovce, kde změny demonstroval, neubránil jsem se pochvalnému - ty vole, to zní tekutě jako analog. Poslouchalo se na vývojových prototypech beden, jejichž prezentnost byla nepopsatelná. Tak jsem si říkal, co to udělá u mne doma.
Po zapojení na můj řetězec, který mám s Luďkem až na bedny shodný, se projevilo totéž. Z digitálních nahrávek zmizelo vše nelibé, slyším jen čistý a přirozený hudební signál. Jako deska, akorát bez šumu a praskotu. Dokonce, díky vyčištění od digi nepořádku a ztrátě agresivity, zato při nabytí ohromného množství detailů a prostorových informací, se výrazně zlepšil pocit z poslechu lehce komprimovaných nahrávek kolem DR8-9. Z časového hlediska jsem s tím víc neexperimentoval, ale je to nová dimenze poslechu hudby..
Negativní dopad je jeden (a to je ta svatokrádež). Poslech z LP náhle ztratil svoji výlučnost, když pominu DR některých alb a fyzickou grafickou stránku artefaktu. Nárůst kvality je samozřejmě znatelný i u vinylu, ale digitál jej nyní dost předběhl.
Budu experimentovat dál, zkušenost praví, že je vše lépe komentovat s odstupem času. Ale tohle je opravdu tak silné, že jsem musel.. |