AntonyAby bylo umění zprostředkováno, vyžaduje akci. K té jsou potřeba určité znalosti. Nezpochybňuji existenci samorosta jako nemožnou. Ale pokud se budeme bavit o hudebních skladatelích, ti potřebují své myšlenky, tedy své umění interpretovat pomocí notového zápisu. Ten často vzniká pomocí další akce, např. u klavíru - někdy jistě, jindy metodou pokus/omyl. Samozřejmě často hudební skladatel nedosahuje takové technické úrovně, aby mohl své skladby předvést. To za něj dělají školení řemeslníci. Bez nich by to nešlo. Ale myslím, že na napsání např. symfonie už jsou potřeba docela velké zkušenosti.
Na hudebních uměleckých školách se vyučuje historie, teorie, řemeslo (interpretace) a také skladba. Zaměření na skladbu má jen část studentů, kteří třeba nemají takové předpoklady stát se dobrými interprety, ona je tam i docela tlačenice.
Osobně bych interpretaci jako umění úplně nezatracoval, protože na posluchačský zážitek má myslím nesporný vliv.
Deformace sebou samým není nutně žádoucí. Na jedné straně sice dává punc originality, vznik něčeho, co je originální, svébytné. Na druhé straně vytváří zlozvyky, které jsou omezující a pokud si je člověk vůbec uvědomí (nebo je na ně někdo upozorní), velice těžko se jich zbavuje.
Zazdít se mantinelech, které si pracně vydobyl může jak perfektně vycvičený instrumentalista, tak technicky omezený samouk. Ale pokud je člověk soudný, uvědomí si tyto hranice.
Osobně tedy nezatracuju ani jednu cestu, obě mohou být autentické a i člověk, který se věnuje umění profesně, tedy sduduje jej pod nějakým vedením, může pracovat na svém rozvoji, tedy pokud mu to vedení pro to připravuje dobré podmínky a pozor, tím nemyslím ten klid, po kterém touží současná mladá generace..
O tom, že skvělý umělec nemusí být dobrý pedagog a naopak doufám není potřeba dlouze polemizovat.
Jak se stále snažím říct, umění je fenomén, pro jehož zjevení je zapotřebí široká škála vědomostí, intuice, představivosti a také řemesla. Pokud některá z položek pokulhává, pořád to může být umění, akorát v mezích svých (ne)kvalit. |