Srovnávání nahrávek přineslo mnohé nevídané a neslýchané objevy.
Předně, kolik vlastně máme verzí tohoto díla? Více než málo.
Premiérovou nahrávku provedl Rick Wakeman živě v The Royal Festival Hall London v lednu roku 1974. Ku pomoci při realizaci ambiciózního projektu si přizval mnoho instrumentalistů a sólistů a také tělesa "The London Symphony Orchestra" a "The English Chamber Choir". Všichni tam moc hezky hrají, zpívánkují a povídají.
Posléze spáchal roku 1999 pokračování této ságy pod názvem Return To The Centre Of The Earth. Dílo tu bylo probíráno, vlastnil jsem kdysi CD, vzpomínky mám sice bledé, ale za průšvih jsem je nepovažoval.
Dále se po osumatřiceti letech pan Wakeman rozhodl, že dost bolo koncertní verze i obdařil nás roku 2012 studiovou nahrávkou prvotního počinu. Vlastně ne, byla nám naservírována rozšířená verze, kde máme pečlivě pojmenovány všech dílečky této hudební skládanky. Neslyšel jsem, nemohu soudit.
Ale co málokdo ví, existuje ještě tenhleten způsob ztvárnění:
Wakeman With Wakeman – The Official Bootleg (1994)
Osobně jsem titul vlastnil, a docela často poslouchal. Journey je tam provedeno komplet jako jedna skladba, a to track číslo 2-1. Kdyby někdo chtěl slyšet, mám ripnuto.
Co se týče srovnání dvou vinylů, které mám k dispozici, dospěl jsem k velice zásadnímu zjištění. Každý je úplně jiný.
Podle toho, co jsem se dočetl o způsobu pořizování sekundárních master tape pro výrobu lisovacích matric v různých zemích, docházelo ke zvukovému posunu. A to hned z několika důvodů. Originální master zůstával v trezoru mateřské firmy, ven se dostaly pouze kopie. Co si budeme povídat, analog není digitál, tzn. každá tato kopie se od originálu liší. Následně při lisování desek si každá fabrika provádí vlastní technologické úpravy a ve výsledku se dostává posluchači do rukou produkt, který hraje jinak. Samozřejmě, rozdíl vynikne hlavně při bezprostředním porovnání, dlouhodobá zvuková paměť je značně nespolehlivá, takže nějaké srovnávání ze vzpomínek nefunguje, ale to nic na skutečnosti nemění.
U Japonského vydání se markantně projevuje jedna věc. Celá deska je o cca 22 sekund delší, než německá. Master pro výrobu matrice se ve studiovém playeru přehrával pomaleji. Rozdíl stopáže činí 1%, to je docela hodně. Kde to vzniklo, jestli na straně výroby kopie masteru, nebo až při výrobě lisovací matrice, to se vypátrat již nedá. Zda to byl omyl, technická chyba, či naopak záměr, taktéž asi zjistit nelze. Faktem ale je, že takový rozdíl stopáže tady je, a musíme tuto skutečnost přijmout. Tento zádrhel mi dneska sebral dost času, ale technickou chybu na své straně mohu vyloučit.
Pokračování příště.. |